vytisknout velikost písma Triedny boj: Ako sa delia autá do tried

Nižšia trieda, segment C, vyššia stredná, MPV ... Zažité rozdelenie áut do obchodných tried býva často zdrojom nepochopenia a niekedy aj veľmi silnej kontroverzie. Zisťovali sme, kto o zaradení nového modelu do patričnej triedy rozhoduje a akými kritériami sa pritom riadi.
Triedny boj: Ako sa delia autá do tried

Rozdelenie osobných áut do zaužívaných obchodných tried sa neriadi žiadnym zákonom ani technickou normou. Rozhodujú o ňom samotní výrobcovia za účasti organizácií, ktoré sa zaoberajú analýzami trhu. Neexistencia všeobecne záväzných pravidiel zároveň vysvetľuje, prečo sa niektoré hraničné modely ocitnú v inej kategórii, než v ktorej by ich intuitívne chcela vidieť časť zákazníkov.

Patrí Octavia do strednej triedy, kam ju radí výrobca, alebo do nižšej strednej, ako by naznačoval jej technický základ vo Volkswagene Golf? Je MPV bez vyberateľných či do roviny sklápacích sedadiel ešte MPV, alebo len priehľadná marketingová lož výrobcu? Diskusia na podobné témy sa ľahko rozhorí pod každým článkom, ktorý mapuje aktuálnu situáciu na trhu podľa zavedených obchodných tried. A nielen tam. Spomeňte na úprimné rozhorčenie niektorých čitateľov nad tým, že sme si dovolili porovnávať modernizovaný Renault Mégane so Škodou Rapid, ktorý podľa mnohých patrí do segmentu B.

V Amerike majú jasno, u nás nie

Žiadna klasifikácia, ktorá by jednoznačne určovala zaradenie modelu podľa objektívnych kritérií, ale neexistuje. Časté presvedčenie, že o príslušnosti auta do danej triedy rozhodujú jeho vonkajšie rozmery, poprípade rázvor náprav, pramení zrejme zo situácie v USA.

Tam sú triedy áut definované federálnej normou, hoci nie podľa veľkosti, ale podľa všeobecného objemu priestoru pre cestujúcich a pre batožinu. V Európe však žiadnu formálnu segmentáciu áut podľa veľkosti nemáme. Európska komisia síce pracuje s vlastnou klasifikáciou (box), ale jednotlivé kategórie nemajú presnú definíciu.

Nižšia stredná, alebo kompakt?

Screen Shot 2014-06-11 at 09.49.49.png

Jedným z dôsledkov chýbajúcej definície je aj časté prelínanie zaužívaného európskeho názvoslovia s terminológiou používanou v USA. Nižšia stredná trieda tak býva označovaná aj ako "kompaktná", podľa amerického vzoru. Bežne tento výraz používa napríklad Mazda v súvislosti s modelom Mazda3. Výnimkou nie je ani označovanie písmenom - nižšia stredná trieda významovo zodpovedá spojeniu "segment C".

Napríklad v nariadení EEC 4064/89 o zlúčení automobiliek Hyundai a Kia Európska komisia výslovne uvádza, že "hranice medzi segmentmi sú neostré aj kvôli iným faktorom, ako je veľkosť alebo dĺžka vozidla. K týmto faktorom patrí cena, image alebo rozsah doplnkovej výbavy. "V minulosti EK zvažovala možnosť rozdelenia trhu podľa objemu motora, dĺžky karosérie či ďalších objektívnych kritérií, nikdy k tomu však neprikročila.

Primárne radí každý nový model do určitej triedy už jeho výrobca - a to v najskoršej fáze, kedy sa rozhoduje, aké miesto na trhu chce s novinkou obsadiť a voči akým konkurentom sa vymedziť. "Pre interné účely, resp. na účely dizajnu a vývoja vozidla sú všetky parametre automobilu vrátane jeho zaradenia do triedy preddefinované oddeleniami tovarového marketingu a produktového manažmentu, "vysvetľuje Vítězslav Pelc z komunikácie Škody Auto.

Následne musí automobilka obhájiť zaradenie nového modelu pred lokálnymi autoritami. Kto je však onou lokálnou autoritou? Určite nie ministerstvo dopravy alebo akýkoľvek iný štátny orgán.

Legislatíva obchodné triedy nerieši

"Z hľadiska technických predpisov rozlišujeme iba kategórie (napr. M1 - osobné, N1 - nákladné apod.), ktoré sú európskymi predpismi jednoznačne definované, vychádzajú teda z platnej európskej a slovenskej legislatívy," hovorí Martin Novák z ministerstva dopravy. A aby nebolo pochýb, vzápätí dodáva: "Akákoľvek členenie komerčného typu (A, B, nižšie, stredné, ...) idú mimo legislatívu a ministerstvo dopravy nemá na ne žiadny vplyv."

Klasifikáciu M1, N1 atď, ktorú zmienil Novák, určuje niekoľko európskych smerníc a v Slovenskej republike ju upravuje norma 56/2001, ktorá zavádza množstvo čiastkových podkategórií. Pre zaujímavosť: Napríklad kategória T4.1 zahŕňa lesnícke a poľnohospodárske vozidlá so svetlou výškou presahujúcou 1000 mm. Z tejto sústavy vychádza celá rada ďalších zákonov, predpisov a nariadení, ktoré pokrývajú všetko od kategórií vodičských oprávnení až po typové schvaľovanie, s témou nášho článku však nijako nesúvisia.

Autoritami, o ktorých hovoril Pelc, sú najmä agentúry, ktoré poskytujú analýzy trhu nad nadnárodnej i národnej úrovni. V Slovenskej republike plní túto úlohu Zväz automobilových predajcov. Jeho tajomník hovorí, že akceptuje zaradenie, ktoré výrobca predloží na základe rokovaní s poprednými analytickými autoritami. "My používame klasifikáciu JATO, ale v zjednodušenej forme," vysvetľuje. Spoločnosť JATO Dynamics napríklad delí do samostatných kategórií športové kupé a kabriolety, zatiaľ čo v Slovenskej republike sa tieto triedy evidujú dohromady. "Vzhľadom k veľkosti nášho trhu by pre nás tak podrobné delenie nemalo praktický význam," hovorí Tunkl.

Obchodné triedy : EK vs. SDA 

Triedy podľa EK SDA Patrí sem… …ale aj
A: mini cars mini Fiat 500 Fiat Panda
B: small cars malé Škoda Fabia BMW i3
C: medium cars nižšia stredná Peugeot 308 Škoda Rapid
D: large cars stredná Volkswagen Passat Škoda Octavia
E: executive cars vyššia stredná BMW radu 5 Škoda Superb
F: luxury cars luxusné Mercedes-Benz S Mercedes-Benz R
S: sport coupés športové Porsche 911 Opel Cascada
M: multi purpose cars MPV Renault Scénic VW Multivan
J: sport utility cars terénne Land Rover Discovery Nissan Qashqai
EK = Európska komisia
SDA = Zväz dovozcov automobilov

Mohol by výrobca lipnúť napríklad na tom, aby auto s typickými znakmi malého MPV bolo zoradené do luxusnej triedy? Podľa Tunkla by to nemalo zmysel, pretože očividne násilné zatriedenie by odmietla verejnosť, médiá aj analytické autority. Absencia jasne daných technických kritérií ešte neznamená, že zúčastneným stranám je zakázané používať sedliacky rozum.

Ako sa teda auto ocitne v určitej triede? Výrobca sa rozhodne, že uvedie na trh nový model napríklad nižšej strednej triedy. Následne "dojedná" zatriedenie novinky s agentúrami, ktoré pôsobia ako autority na všetkých trhoch, kde sa bude nový model predávať. Stanovenie rázvoru náprav alebo vonkajších rozmerov zostáva v podstate na výrobcovi - jeho chyba, ak by novinka nespĺňala vžité predstavy o autách príslušnej triedy.

Jasné kritéria by sa hodili

Ako technik vzdelaním aj profesijnou praxou sa Tunkl netají tým, že osobne by zavedenie jasných kritérií privítal: "Ja by som sa prihováral za stanovenie záväzných technických pravidiel, najlepšie na základe veľkosti." Samotná platforma alebo technický základ v dnešnej dobe už jasné vodítko neposkytujú. "Na rovnakej platforme dnes môžete urobiť krátke aj dlhšie auto," pripomína tajomník SDA stále rozšírenejšiu prax mnohých výrobcov.

Nebolo by však pri absencii technickej normy žiaduce, aby sa automobilky, respektíve ich zastrešujúca organizácia, riadili všeobecným vkusom? O to sa spravidla snažia. Ako ale Tunkl hovorí, kontroverzie tu budú vždy, pretože niektoré modely sa štatisticky nevyhnutne vymykajú aktuálnemu priemeru triedy.

Triedenie podľa jasne stanovených vonkajších rozmerov by rovnako znamenalo nanajvýš dočasné riešenie. "Môžete pozorovať, že autá sa nezmenšujú," hovorí Tunkl. "Priebežne sa zväčšujú a počas troch alebo štyroch generácií často, vyrastú 'zo svojej pôvodnej kategórie." Prípadnú normu by tak bolo nutné pravidelne aktualizovať.

Jablká sváru: Škodovky a MPV

Problém v praxi nastáva najmä s hraničnými modelmi, ktoré sú fakticky špecialitou Škodovky. "Octavia sa nachádza na samom vrchole vozidiel nižšej strednej triedy, teda na pomedzí nižšej strednej a strednej triedy," priznáva aj Pelc zo Škody, že Boleslavský bestseller nie je typická stredná trieda.

Tunkl spomína, že niekedy pred pätnástimi rokmi sa Octavia v slovenských štatistikách skutočne počítala do nižšej strednej triedy. "Neskôr sme ju ale presunuli do strednej triedy, kam patrila na mnohých významných západoeurópskych trhoch," dodáva. A hneď pripomína, že v nižšej strednej triede by Octavia bola jasne najväčším modelom: "Podľa mňa jasne patrí do strednej triedy."

Ako triedi Euro NCAP

Organizácia hodnotiaca bezpečnosť áut používa vlastné triedenie:

  • Supermini
  • Malé rodinné autá
  • Veľké rodinné autá
  • Luxusné autá
  • Roadstery
  • Malé terénné autá
  • Velké terénné autá
  • Malé MPV
  • Veľké MPV

Azda najväčšia kontroverzia však panuje okolo triedy MPV. "Viacúčelová karosérie podľa smernice bola tradične veľká skriňa - mikrobus, ako sa hovorilo skôr," vysvetľuje tajomník. Prvé veľkopriestorové vozidlá boli spravidla veľmi rozmerné, mali tri rady sedadiel a variabilné usporiadanie s možnosťou sklápania alebo vyberaní jednotlivých sedačiek. To však neznamená, že tieto vlastnosti patria k nevyhnutným definičným charakteristikám veľkopriestorového vozidla.
"Niektoré autá, ktorá radíme medzi MPV, nemajú tri rady sedadiel a veľkosťou zodpovedajú malým autám alebo dokonca minivozidlám," priznáva Tunkl. "Rozhodujúca je pre nás ale skriňová konštrukcia karosérie." Typickým príkladom takého novodobého malého MPV je Kia Venga.

Pro potreby výrobcov

Z pohľadu verejnosti je ťažko hľadať nejaký závažnejší dôvod, prečo otázku delenia áut do obchodných tried nejako intenzívne prežívať. Klasifikácia má význam najmä pre výrobcov a ich organizácie, pretože im umožňuje definovať postavenie jednotlivých modelov na trhu a porovnávať ich predajné výkon s ​​porovnateľnou konkurenciou. "Podľa našich skúseností sa zákazník pri výbere vozidla nedrží len radenia do triedy, ale dokáže si zvoliť vhodný model podľa vlastných preferovaných parametrov," podotýka Pelc zo Škody. A má samozrejme pravdu.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY