vytisknout velikost písma Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

V zrkadle vidím, že sa Lukáš v staručkej E39 bez problémov drží, len štvorvalcovej F10 chvíľu trvá, než doženie tempo. Úplne chápem, prečo nenútenosť a samozrejmosť dynamiky radového naftového šesťvalca v 530d prilákala také množstvo zákazníkov a stále láka ďalšie aj na trhu ojazdených áut. Hoci mám radšej tradičné atmosférický benzínový šesťvalec, toto je vážne príjemné auto. A pohodlné.

DSC0603-4.jpgDSC0615.jpg

Všetky testované jazdené BMW, ktorá nám na porovnanie zapožičali v Auto ESA, mali normálne pneumatiky (nie run-flat) s rozumným profilovým číslom. Čo si tak matne spomínam na konfiguráciu niektorých nových testovacích BMW, tieto sú výrazne pohodlnejšie, kultivovanejšie a na diaľničných škárach mäkšie. Aj napriek tomu vrodený charakter podvozku nezanikne. Naopak je pri každom výjazde zo zákruty cítiť, že pozdĺžne uložený motor poháňa tú správnu nápravu. Najviac to vynikne pri generácii E39, na ktorej už trochu unavenú zadnú nápravu je príval krútiaceho momentu naftového šesťvalca skrátka príliš.

Ale aby sme to vzali poporiadku. V súvislosti s nedávnym odhalením novej generácie BMW radu 5 sme sa rozhodli pozrieť na jej použitých predchodcov. Tí sú na trhu ojazdených áut predsa len dostupnejší širšiemu spektru potenciálnych kupcov než úplne nový "bavorák".

E39 starne, ale stále jazdí skvele

BMW radu 5 generácie E39 sa začalo vyrábať v septembri 1995, takže z dnešného pohľadu je to už skôr Youngtimer. Vo svojej dobe to ale bolo mimoriadne vydarené auto. Modernizovanú verziu E39 po facelifte dodnes niektorí považujú za najlepšie BMW svojej kategórie vôbec.

Je pravda, že na prelome tisícročia vozidlá BMW po stránke jazdných vlastností a dynamiky predstavovali úplný vrchol a niečo výnimočné. Možno o tom viesť siahodlhé diskusie, ale pri priamom presadnutí medzi tromi po sebe nasledujúcimi generáciami radu 5 sa nedá ubrániť dojmu, že práve stará E39 pôsobí najzaujímavejšie. Obe nasledujúce generácie vedľa nej vyzerajú tak trochu lacno a plastovo.

DSC0646.jpgDSC0722.jpg

K testu sme od Auto ESA dostali sedan E39 s obľúbeným naftovým šesťvalcom v modeli 530d a päťstupňovou automatickou prevodovkou. Auto je z roku 2002 a predajca si ho v čase testu cenil v prepočte na 4 800 eur. Stav detailov karosérie a interiéru síce napovedá pokročilý vek, ale motor a prevodovka boli v nadpriemerne dobrej kondícii.

Cestovné sa E39 od svojich nasledovateľov dosť odlišuje. V zákrutách sa nebojí trochu nakloniť, ale pevné riadenie vyžaduje rozhodnú ruku a z volantu sa dozviete veľa dôležitých informácií o správaní prednej nápravy. Zo všetkých troch testovaných áut je práve zážitok z jazdy v 530d E39 asi najintenzívnejší a najviac zodpovedá tomu, o čom sa medzi fanúšikmi hovorí ako o "starom dobrom bavoráku".

V E60 je miestami vidieť šetrenie

Po presadnutí do neskoršej generácie E60, ktorej výroba sa začala v roku 2003, si všimnete zvláštnych ústupkov od tradičného usporiadania interiéru. K testu sme v Auto ESA dostali kombi Touring, rovnako s naftovým šesťvalcom 530d a s automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Model z roku 2008 mal v čase testu na tachometri hodnotu 177 800 km a predajca za neho chcel po prepočte rovných 11-tisíc eur.

Dynamicky predstavuje naftový šesťvalec proti generácii E39 citeľný rozdiel. Za to ale vďačí ani nie tak nárastu parametrov ako skôr oveľa lepšie pracujúcemu automatu. Radí rýchlejšie a lepšie využíva potenciál pohonnej jednotky.

DSC0651.jpgDSC0760.jpg

Podvozok naznačuje odklon skôr k bezpečne nedotáčavému nastaveniu, čo však v rodinnom kombi s dieselom a automatom zas tak vadiť nemusí. Tlmenie je ale možno až zbytočne veľmi tuhé, avšak testované auto malo rozumnú špecifikáciu pneumatík s vyšším profilom a ostré rázy sa k cestujúcim nedostali.

Kým vodičský rad E60 nepôsobí vedľa E39 už tak zaujímavo, celkovo je to stále veľmi príjemné auto. Z našej trojice asi to najlepšie, rozumej s najvyváženejšími vlastnosťami. Má dostatok výkonu, modernú výbavu a predáva sa za rozumné peniaze. A stále sa s ním človek pekne odvezie, keď prepne automat do manuálneho alebo športového režimu. Po vypnutí stabilizácie a kontroly trakcie je potom v utiahnutejších zákrutách pretáčavý šmyk otázkou prostej voľby. Avšak na driftovanie by asi bolo lepšie zaobstarať starú a otlčenú E36 so samosvorom.

F10 narástla a vodiča už nebaví

Nasledujúce presadnutie do poslednej generácie radu 5 je trochu kultúrnym šokom. F10 pôsobí nesmierne zavalitým a obrovským dojmom. Popri E39 ako by ste sa pozerali na rad 7 v prevedení Touring. Na test sme v Auto ESA dostali len naftový štvorvalec 520d, navyše v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Auto je z roku 2010, najazdené malo cez 149 000 km a predajca zaň chcel v prepočte zhruba 15 500 eur. Je to ale jedna z najlacnejších možností, ako si zaobstarať modernú radu 5.

Ukazuje to, ako ceny týchto prémiových vozidiel padajú. Päťkové BMW, ktoré si vlastne ešte stále môžete kúpiť ako úplne nové (v cenníku figuruje pri modeli 520d Touring suma 46-tisíc eur), sa už dostalo pod 20-tisíc eur. Na druhú stranu, ak by sme chceli naftový šesťvalec, automat a bohatšiu výbavu, stále by sme za také auto museli dať okolo 20-tisíc eur. Testované auto naznačuje prepad hodnoty o zhruba polovicu za šesť rokov. Amortizácia ale vychádza na 0,20 eur na kilometer, čo nie je u takého auta nič neobvyklé. Vlastne je to úplne normálne prepad hodnoty. Teraz už bude cena tejto 520d klesať výrazne pomalšie.

DSC0684.jpgDSC0714.jpg

Jazdne je F10 zase o kus odtiahnutejšia. Manuálna prevodovka je v tomto aute už skôr na škodu. Jej prítomnosť vyslovene obťažuje. Napriek tomu nie je štvorvalec dynamicky taký prepadák, predovšetkým vďaka nakrátko poskládanému manuálu. Odstupňovanie prevodovky je nevhodné pre rýchle presuny po diaľnici, kedy diesel točí cez 3000 min-1. Hlučný ale nie je. Na okreske ide 520d príjemne a bez problémov udržiava vysoké tempo. Na diaľnici ale budete mať neustále pocit, že ste zabudli zaradiť šestku.

Pre najnovšie z testovaných áut hovorí predovšetkým nižší vek, moderná konštrukcia a tiež vysoká úroveň pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Keby si mal človek vybrať, v ktorom sa z týchto troch bavorákov vybúra, určite by chcel v takom okamihu sedieť v čo najnovšom a najmodernejšom aute.

Pokiaľ ale vyberáte medzi staršími BMW radu 5, asi vás najviac zaujíma, na čo si u nich dať pozor. Skúsme to vziať všeobecne a vybrať hlavne dôležité veci, ktoré sa týkajú motorov a prevodoviek.

BMW radu 5 E39

Plusy

  • Stále dobre jazdí
  • Má spoľahlivé motory
  • Servis je pomerne jednoduchý
  • Ponúka dobrú uroveň pasívnej bezpečnosti

Mínusy

  • Nájsť pekný kus dá veľa práce
  • Korózia je najväčší nepriateľ
  • Riziko krádeže je vysoké
  • Veľa áut má pochybný pôvod a históriu

Generácia E39 sa pomaly dostáva z kategórie "istá voľba" do kategórie "pre nadšencov, ktorý majú čas a veľa toho nenajazdia". Akokoľvek bola E39 vždy veľmi spoľahlivá a pevná, vek a kilometre sa na nej podpisujú. Je teda potrebné zvažovať, do akého auta sa ešte oplatí investovať a ktoré je lepšie nechať plávať.

Pre už spomínaných "nadšencov" sú jasnou voľbou zážihové radové šesťvalce. Platia za spoľahlivé. Najpravdepodobnejšie ich zradí riadiaca jednotka alebo elektronicky ovládaný plyn, prípadne systém premenného časovania ventilov. Olej normálne neberú a aj mechanická alebo automatická prevodovka s nimi vydrží. Avšak dlhodobá reálna spotreba medzi deviatimi až desiatimi litrami asi nebude vadiť len tým, ktorí ročne najazdia menšiu porciu kilometrov a toto auto si kúpia skôr pre radosť alebo z nostalgie. Kto ročne "natočí" cez 20 000 km, asi bude chcieť diesel.

DSC0701.jpgDSC0703.jpg

Z dieselov predstavuje trojlitrový radový šesťvalec istotu. Je ale potrebné vyberať opatrne, pretože niektoré motory už toho majú za sebou naozaj dosť. Servisná história je nutnosťou, ale otázka je, či sa vám ju podarí dohľadať. Vyhnite sa autám po čiptuningu. Odnáša si to turbo, prevodovka i vstrekovanie.

Ideálne je hľadať model po facelifte. Pokiaľ zháňate diesel, u šesťvalca s automatom pozor na známe vírivé klapky v saní. Môžu sa odtrhnúť, motor ich nasaje a vážne sa pokazí. Možno ich odstrániť, ale radšej ich nechajte skontrolovať (a preventívne demontovať). Modely 525d a 530d s manuálom klapky v saní nemajú.

S čím počítať: Investície do podvozku (hlavne do horných ramien zadnej nápravy); celková revízia pohonného ústrojenstva a prevodovky; opravy kozmetických detailov na karosérii a v interiéri

Najväčšie riziká: Korózia, pochybný pôvod auta, krádež a nadmerné mechanické opotrebenie

BMW radu 5 E60

Plusy

  • Stále skvelé jazdné vlastnosti
  • Väčšina vozidiel je s bohatou výbavou
  • Ešte kúpite benzínový šesťvalec s manuálom
  • Servisované auto si udrží hodnotu

Mínusy

  • Štvorvalcový diesel je rizikový
  • Elektronika je komplikovaná a hnevá
  • Automaty sú poruchové (vplyvom zanedbanej údržby)
  • Opravy karosérie stoja veľa peňazí (lacno opravené búrané jazdenky hrdzavejú)

Model radu E60 sa presunul do nižšej cenovej kategórie a logicky začal lákať špecifickú skupinu ľudí, ktorí síce dajú dohromady 10-11 tisíc eur na auto, ale už nie na jeho servis. Rastie tak riziko, že ďalšie majitelia budú na údržbe inak celkom spoľahlivého radu 5 E60 šetriť.

Zatiaľ čo u E39 väčšina problémov plynie skôr z celkového opotrebenia mechaniky, najväčším kameňom úrazu generácie E60 je elektronika. Predovšetkým v autách z prvých rokov výroby. Nešťastný systém iDrive doslova zamŕza. V teplotách pod nulou nereaguje, prípadne mu nefunguje obrazovka. Hnevá prepojenie telefónov a štrajkujú aj také samozrejmosti ako ovládanie okien. Opravy sú komplikované. U prestížneho vozidla také záležitosti nahnevajú.

DSC0654.jpgDSC0694.jpg

Mechnika je solídna. Viac jazdené exempláre trpia na opotrebenie podvozku. Predovšetkým to platí pre autá na nízkoprofilových run-flatoch a so zníženým M podvozkom. Najlepšie je sa runflatov ihneď zbaviť (ja viem, že keby som mal niekedy defekt o druhej hodine nad ránom v daždi niekde v lese, budem hovoriť niečo iné) a kúpiť čo najmenšie dostupné kolesá. Päťka potom síce nebude vyzerať ako M5, ale nebude "nadskakovať" a podvozok chvíľu vydrží.

Najväčšie riziko ojazdenej generácie E60 pramení z automatických prevodoviek. BMW udávalo náplň oleja ako doživotnú. To je však holý nezmysel. Prvá výmena by sa mala urobiť najneskôr po 120 000 km. Ešte lepšie je skrátiť interval na 90 000 km a potom pokojne na každých 60 000 km. Oplatí sa to. Opravy automatov nie sú lacné. A ak si myslíte, že zoženiete novú prevodovku pod 3 tisíc eur, tak vám pri hľadaní držíme palce.

Prevažne diesely sa stretávajú so zakarbonovaním, hlavne kvôli oneskoreným výmenám oleja. Podobný problém môže stretnúť aj benzínové motory s priamym vstrekovaním. U dieselov sa kaly hromadia v olejovej vani a môžu viesť k problémom s odvetrávaním kľukovej skrine a k nedostatkom turbodúchadla (vedľa nadmerného opotrebenia vnútorností).

U zážihových motorov dochádza k hromadeniu karbónových usadenín na ventiloch a v piestoch, čo vedie k detonačnému spaľovaniu. Najviac na zakarbónovanie trpí dvoma turbodúchadlami preplňovaný motor 535i. Model 535d má síce dve jednoduchá a spoľahlivé turbá (to sa skôr pokazí VGT u 530d), ale väčšinou má za sebou agresívny štýl jazdy, vytlčený podvozok a opotrebovaný automat. Je to trochu riziko.

Odporúčané modely: 525d (verzia R6 3,0 l), 530d a tiež nepreplňované zážihové šesťvalce (osemvalce 540i, 45i a 50i stojí za úvahu, zvládnu jazdiť za 11 až 12 litrov)

S čím počítať: Výmena oleja v automatickej prevodovke; výmena spojky a dvojhmotového zotrvačníka u manuálov; generálka podvozku; aktualizácie systému iDrive; kompletná diagnostika, mazanie chýb v pamäti a stanovenie vlastného konzervatívneho servisného plánu

Najväčšie riziká: Diesel 520d N47 (praskajúce steny valcov, tvorba karbónu, kolabujúce rozvody); tvorba karbónu v motore; poškodenie automatu; opotrebovanie systému xDrive; korodujúce plechy po zle opravenej nehode+

BMW radu 5 F10

Plusy

  • Je to moderné a bezpečné auto
  • Stále má prestížny imidž nového vozidla
  • Väčšina kusov má jasnú servisnú históriu
  • Vnútri je veľa miesta

Mínusy

  • Spoľahlivosť motorov je diskutabilná
  • Ceny originálnej servisnej práce sú vysoké
  • Chýba mu tradičný charakter
  • Za šesťvalcový diesel stále dáte cez 20-tisíc eur

O poslednej generácii radu 5 s označením F10 ešte nekoluje toľko historiek z trhu ojazdených áut. Predsa len to je relatívne mladé auto. Niektoré poučky možno ale aplikovať z iných BMW. Preto musíme varovať pred motorom N47 v modeli 518d a 520d, na ktorom možno sledovať istú rizikovosť až do marca 2011, akokoľvek je to výrazne lepšie ako pred rokom 2009. Tento motor trpel na kolabujúce rozvody a praskajúce steny medzi valcami. Najmä druhý z problémov sa veľmi zle diagnostikuje na prvý pohľad a počúvanie.

Naftové šesťvalce sú tradične robustné a spoľahlivé. Odďaľovanie výmeny oleja im ale nerobia dobre. V šesťvalcoch potom dochádza k väčšej záťaži automatických prevodoviek. Preto preventívne vymeňte olejovú náplň a celý servisný interval motorového oleja skráťte na 15 000 km.

DSC0678.jpgDSC0679.jpg

Absolútnou katastrofou je osemvalec v modeloch 550i a M5. Turbá umiestnené v priestore medzi valcami majú vysoké nároky na chladenie a často v nich dochádza ku spekaniu oleja. Motor sa silne zanáša karbónovými usadeninami a pridáva k tomu aj závady vstrekovačov, ktoré pretekajú a odmasťujú vnútro valca. Z hľadiska dlhodobých nákladov bude tento motor neuveriteľné peklo. Nebrať!

Posledné atmosférické zážihové radové šesťvalce sú na našom trhu pomerne vzácne. Veľké riziko nepredstavujú, pokiaľ boli pravidelne v servise pre nový olej. Časom sa ale aj u nich môže hromadiť na ventiloch a na stranách piesta karbón. Tiež sa nedá povedať, že by systém priameho vstrekovania bol u benzínových BMW nejako extra trvanlivý. Napríklad preplňované zážihové motory postihuje zakarbónovanie s chybnými vstrekovačmi celkom často a už po malých nájazdoch.

Z hľadiska dlhodobých nákladov možno asi odporučiť len vznetový radový šesťvalec v modeloch 525d (pozor, od septembra 2011 je to už len štvorvalec), 530d a 535d. Auto so servisnou históriou si udrží hodnotu a bude lepšie hľadať nového majiteľa. Tankujte len kvalitnú naftu s aditívami, robí to dobre vstrekovačom. Raz za čas sa ale rovnako objaví nutnosť vyčistiť EGR.

Z detailov zamrzí napríklad pomerne lajdácky spracovanie drobností v interiéri. Nielenže päťka F10 vnútri pomerne dosť vŕzga, ale rôzne prepínače a kúsky plastov sa ľahko poškodia a vyzerajú nesmierne lacno. Samozrejme záleží aj na správaní bývalého majiteľa k autu, ale o prístupe BMW ku kvalite spracovania to aj tak niečo vypovedá.

Odporúčané modely: 525d, 530d a 535d s motorom N47D30 a tiež modely 523i, 528i a 530i s poslednými atmosférickými zážihovými šesťvalcami

S čím počítať: Vŕzganie interiéru; investície do opráv zavesenia a podvozka (vozidlá s vyšším nájazdom); výmena oleja v automatickej prevodovke

Najväčšie riziká: Motor 4,4 V8 (550i a M5) s nešťastný riešeným systémom mazania a chladenia, je to diera na peniaze; štvorvalcové diesely s veľkým nájazdom (pozor na motor N47 vyrobený pred marcom 2011); tvorba karbónu u preplňovaných benzínových motorov; závady prevodoviek; opotrebovanie systému xDrive; opotrebenie motora plynúce z odkladania servisu

Verdikt

Na troch posledných generáciách BMW radu 5 je vidieť, ako sa model postupne vyvíjal a menil z vodičsky veľmi atraktívneho auta v pomerne obyčajný, veľký a bezpečný automobil, ktorý nadšeného vodiča nijako zvlášť nenadchne. Avšak tento trend je cítiť naprieč celým automobilovým trhom, nielen u BMW. Požiadavky sa skrátka menia a nemecká automobilka na ne logicky reaguje. Dnes sa autá rovnako nerobia primárne podľa toho, čo chce zákazník, ale podľa toho, aby sa zmestili do rôznych noriem a tabuliek. Rozhodne tým nechceme povedať, že by posledný rad 5 F10 bol zlý. Len v porovnaní s konkurenciou už nepôsobí tak výnimočne ako kedysi pred rokmi generácie E39.

DSC0616.jpgDSC0764.jpg

Ťažko z našej trojice určovať víťaza, pretože každé z áut patrí do inej cenovej kategórie. Osobne už príliš nevidím zmysel v E39, ktorá je predsa len už príliš stará. Avšak ak chcete silný naftový šesťvalec a máte rozpočet zhruba 5-tisíc eur, za úvahu asi stále stojí. Ak by sme si museli vybrať jedno auto z týchto troch, asi by to bola "prostredná" 530d E60 v kombíku a s automatom. Predstavuje optimálny kompromis medzi dynamikou, cenou, výbavou, pasívnej a aktívnej bezpečnosti, priestorom a stále ešte kontrolovateľnými prevádzkovými nákladmi.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY