vytisknout velikost písma Transfagarasan s Mazdou MX-5 je zážitok, na ktorý nezabudnete

Jeremy Clarkson mal pravdu, Transfagarasan je skvelá cesta. Miestne výhľady vám vezmú dych. Aj v júli bola prevádzka skôr slabšia. Pravda, asfalt tu vážne nie je dokonalý...... a práve preto je Mazda MX-5 pre túto cestu priamo ideálna!
Transfagarasan s Mazdou MX-5 je zážitok, na ktorý nezabudnete

Transfagarasan? Iste, to je tá cesta z Top Gear, hovoríte si. Je skoro až neuveriteľné, aký má známa britská relácia dosah. Pred rokom 2009 poznali toto miesto snáď len miestny a pár cestovateľov, ktorým už nestačilo bežné dochádzanie do Chorvátska. Lenže potom Jeremy predniesol pamätnú vetu, v ktorej Transfagarasan označil za najlepšiu cestu na svete. A popularita raketovo narástla...

Veľmi dobre si pamätám na moment, kedy som výlet Top Gear zo štrnástej série videl prvýkrát. Najprv mi vzal dych pohľad na ranné vstávanie slávnej trojice priamo pod priehradou Vidraru, následne pri záberoch na linku asfaltu kľukatiacu sa po horskom masíve s nepreberným množstvom zákrut a úplne neuveriteľnou scenériou. Od tej doby tu prebehlo niekoľko prezentácií rôznych automobiliek a ja som počul rôzne názory od absolútne nadšených až po tie absolútne negatívne, podľa ktorých je návšteva cesty oficiálne značená ako regulérna strata času.

DSC0001.jpg

Nič ale nenahradí osobnú skúsenosť. Ja som sa dočkal až tento rok začiatkom júla a spoločnosť mi pri tom robilo auto, kvôli ktorému boli moje očakávania viac než obrovské - dvojlitrová Mazda MX-5 RF.

Z Bratislavy približne 1000 km

Transfagarasan prekonáva pohoria Fagaraš, čo vyplýva už z názvu. Jeremyho obľúbenú ceste nájdete približne 240 km severozápadne od Bukurešti, z Bratislavy je to sem nejakých 1000 km a v závislosti na prevádzke približne 10-11 hodín jízdy.

O Transfagarasane sa toho popísalo skutočne veľa, takže už možno viete, že sa táto komunikácia začala stavať koncom šesťdesiatych rokov a že sa tak stalo v čase, keď v Rumunsku vládol diktátor Ceauşescu. Podľa dostupných informácií ale plány na ceste prekonávajúce pohoria Fagaraš boli o pár rokov staršie, a síce z doby, kedy sa tu stavala obria priehrada Vidraru. Ceauşescu ich len oprášil. Dôvody boli strategické, ale zároveň tu malo vzniknúť veľkolepé horské stredisko.

Cesta nakoniec bola dokončená v roku 1974, do dnešnej podoby (teda ako dvojprúdová komunikácia) sa ale dostala až v roku 1980. Už od prvého pohľadu je jasné, že výstavba nemohla byť jednoduchá, čo dokazujú niektoré čísla. Tak napríklad bolo použitých približne 6500 ton TNT, potrebných bolo 14 200 metrov štvorcových debnenia a hlavne tu podľa oficiálnych zdrojov zomrelo 40 ľudí (neoficiálne to malo byť oveľa viac).

DSC0064.jpgDSC0147.jpg

Dnes ide samozrejme predovšetkým o turistickú atrakciu. Najzaujímavejšia časť cesty DN7C meria zhruba 90 kilometrov. Príjemnou správou je fakt, že na rozdiel napríklad od vyhláseného Grossglockneru sa za vjazd neplatí vôbec nič. Aspoň zatiaľ.

Mazdu MX-5 RF poznáme

Podobne známa ako Transfagarasan je dnes aj aktuálna generácia Mazdy MX-5. Minulý rok som si užil svoje so základnou verziou, tento rok som vyrazil zhodou okolností opäť s MX-5 (ale s RF) do španielskeho pohoria Montserrat. Vtedy mi robila spoločnosť základná tisícpäťstovka, kým v Rumunsku to bol výkonnejší dvojliter.

Mazda MX-5 ND je miniatúrny roadster. Automobilka sa tak vrátila ku koreňom. Hlavným cieľom bolo postaviť výrazne menšie vozidlo v porovnaní s generáciou NC, ktoré bude zároveň podstatne ľahšie. Obe tieto skutočnosti stoja za tvarom strechy pri prevedení RF. Ak by sa skladala ako predtým, do priestoru za sedadlami by sa nezmestila. A hlavne je súčasné riešenie jednoduchšie. Čo znamená aj ľahšie. Vo finále váži MX-5 s pevnou skladacou iba o 45 kg viac ako základný variant. A ja musím povedať, že sa mi tiež viac páči.

Jeremy, ehm..., má pravdu

V Rumunsku bolo v tom čase naozaj teplo. Predpoveď sľubovala pre náš deň D teplotu cez tridsať stupňov a navyše takmer jasno. Ideál pre jazdu v malom športovom roadsteri. Na raňajkách sa ale reč netočila ani okolo počasia, ani okolo MX-5, ktorých stálo pred hotelom požehnane. Všeobecnou témou bola trojica niečoho výrazne farebného a dosť placatého. Áno, Mazda nebola jediná automobilka, ktorá tu organizovala svoju akciu. Pre zákazníkov chystalo výlet aj Lamborghini. Tie tri jasne farebné autá ten deň stretneme ešte mnohokrát, rovnako ako jeden postarší český Ford Focus Kombi. Slovenských a českých áut tu bolo vidieť celkom dosť.

DSC0017.jpgDSC0070.jpg

Presun zo Sibiu na začiatok cesty okolo rieky Olt je celkom nuda a nuda je aj úvodná pasáž vedúca lesom. Stretávame cestárov, ako zaplátajú už zaplátané cesty. Niekto mi hovoril, že vraj Transfagarasan dostal nový povrch, ale to platí len veľmi lokálne o úsekoch dlhých tak päťdesiat metrov (dotyčný si to evidentne pomýlil s druhou peknou rumunskou cestou - Transalpine). Čo ale stojí za pozornosť, to je pomerne solídna šírka, minimálne v kontexte MX-5, a množiacemu sa počet zákrut. Keď tu zrazu...

Vynoríme sa z lesa a naskytne sa neuveriteľný pohľad na horskú dolinu, uprostred ktorého vedie lanovka (je mimo prevádzky na dobu neurčitú). Už z tej diaľky je vidieť kľukatiacu cestu zarezanú do skalnatých úbočí. Toto vyzerá veľmi sľubne. Pohneme sa kúsok ďalej a minieme nejaké tie kravy potulujúce sa po cestách, čo je mimochodom celkom adrenalínová záležitosť. Ono keď z jasného slnka vojdete do neosvetleného tunela a v ňom je na ceste krava, to vám predsa len rozprúdi krv v žilách. Následne čakáme na presun oviec cez cestu, a už krájame jednu vracačku za druhou.

DSC0008.jpg

Zdá sa, že sa šplháme po hrádzi nejakej veľkej priehrady. Keď vyjdeme do najvyššieho miesta pri jazere Bale (2042 m.n.m.) A obzrieme sa dolu, je to úplná paráda. Najkrajšiu časť vyhlásenej cesty máme ako na dlani. Okamžite sa mi vybavuje tá slávna epizóda Top Gear, pretože toto tam bolo vidieť mnohokrát. Cesty vyzerajú ako malá autodráha. Do toho jemný vietor, aj v tejto výške príjemných dvadsať stupňov a to malé dvojmiestne auto. Celodenné vysedávanie na letisku z predchádzajúceho dňa definitívne upadá do zabudnutia. Podľa môjho názoru Jeremy fakt neblábolil, keď vyhlásil Transfagarasan za najkrajšiu ceste na svete.

My sme sa odviezli určite lepšie

Top Gear sem vzal Aston Martin DBS Volante, Ferrari California a Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder. Naše MX-5 RF sa s výkonom 118 kW (160 k) a zrýchlením z nuly na 100 km/h za 7,5 s ani jednému z týchto áut po stránke dynamiky nevyrovná, ale má niekoľko dôležitých výhod. Je malé, mrštné a pre cesty tohto typu ponúka dokonalý podvozok. Ten je síce oproti základnej variante s benzínovou tisícpäťstovkou trochu tvrdší, avšak je stále celkom mäkký. To sa tu naozaj hodí.

DSC0018.jpg

Najkrajšia časť cesty vedúcej na severnej strane pohoria má asfalt síce obstojný, ale drobných nerovností je viac než dosť, čo zaručene narobí problémy superšportom, ale nie našej Mazde. A tak s kolegom opäť vyrážame do najvyššieho miesta, aby sme sa otočili a znovu sa spustili po tejto dráhe dole. Áno, výraz horské (auto) dráha je úplne presný.

Všetko sa odohráva v monotónnym rytme. Dvojka, trojka, brzda, dvojka, vracačka, akcelerácia, trojka, brzda, dvojka, vracačka na druhú stranu, trojka, dvojka, malé pošmyknutie zadnej nápravy, akcelerácia, trojka a takto stále dokola. My sa bavíme, rumunský pastier polihávajúcu v jednej z vracačiek vyzerá, že sa k smrti nudí. Z rytmu nás vyvedú maximálne jeho ovce, prípadne filmový štáb, ktorý tu nakrúca čosi s novou Panamerou a berie to tak vážne, že menší úsek na pár minút úplne uzavrie.

DSC0012.jpgDSC0014.jpg

DSC0060.jpgDSC0073.jpg

Ako tak krájame jednu zákrutu za druhou a pritom míňame pestrofarebné Lamborghini idúce veľmi zvoľna, skoro by sme povedali, že sme sa odviezli lepšie ako britská trojica slávnych moderátorov. MX-5 sa na takejto ceste cíti naozaj skvele. Predovšetkým podvozok si zaslúži chválu. Na nejaké odskakovanie rovno zabudnite. Mazda sa rozhodiť nenechá.

Za tunelom je iný svet

Južnej časti cesty Transfagarasan Top Gear veľa pozornosti nevenoval. Dostanete sa sem cez približne 900 m dlhý tunel a následne schádzate po horskom úbočí dole smerom k priehrade Vidraru. Panorámy sú to opäť veľmi krásne, ale už nie sú tak dramatické ako to, čo vidíme na severnej strane. Celkom čoskoro navyše začnú ceste lemovať stromy a kvalita cesty sa opäť zhorší.

Povedzme si otvorene, že sme tu Mazdu moc nešetrili a išli celkom svižne. Niektorým dieram sa človek zvládne vyhnúť, niekedy vás ale prekvapí nejaká dlhšia nerovnosť, ktorú už skrátka vezmete. Koľkokrát som podvedome čakal tvrdú ranu, ako koleso vyskočí až do dorazu, ale nestalo sa tak ani raz. Na moje nemalé prekvapenie.

Približne po tridsiatich kilometroch sa začne za stromami objavovať voda. Dorazili sme k priehrade Vidraru. Hrádza je vysoká 116 m a je to presne tá, pod ktorou prespával Top Gear. Z najvyššieho miesta cesty Transfagarasan je to sem niečo cez päťdesiat kilometrov a približne hodina jazdy. Zároveň je to ďalší veľmi zaujímavé miesto. Hrádza je totiž gigantická.

DSC0099.jpgDSC0102.jpgDSC0109.jpg

S vidinou fotenia priamo pod hrádzou prechádzame ďalší z mnohých tunelov a púšťame sa ďalej po ceste DN7C. Napríklad nájdeme odbočku a cestu, ktorá nás privedie k betónovému masívu. V týchto miestach už je prevádzka úplne minimálna a niektoré mostíky prilepené ku skale rozhodne nevyzerajú, že by tu mali stáť ďalší rad desiatok rokov. Odbočku nakoniec nachádzame, ale bohužiaľ sem zájsť nemožno. Vjazdu bráni zamknutá závora. Čo sa dá robiť, nie sme Top Gear. Čas pokročil, a tak vyrážame späť.

Bude to asi zaujímavé. Nielen preto, že už sme si cestu ohmatali a ešte trochu zrýchlili. Menším problémom začína byť dojazd. Od priehrady Vidraru do Sibiu to je ešte 120 kilometrov a Mazda hlási dojazd 80 km. Okrem toho kolega nevyzerá, že by chcel zvyšok trasy absolvovať v ekonomickom režime.

Transfagarasan je miesto, na ktoré sa nezabúda

Keby som mohol, tak na tejto ceste jazdím a fotím snáď ešte teraz. Je to presne ten druh lokality, kde síce už tretíkrát prechádzate nejaký úsek, ale zakaždým sa objaví nový atraktívny pohľad. Vy tak musíte zastaviť a zaobstarať si ďalšie a ďalšie fotky. Niekedy ma mrzí odchod klasických filmov s kapacitou približne 30 snímok. Aspoň by som potom nemusel vyberať tie najlepšie, čo bolo špeciálne pri výlete na Transfagarasan veľmi ťažké.

DSC0042.jpgDSC0052.jpg

Možno so mnou nebudete súhlasiť, ale ja osobne považujem Transfagarasan naozaj za najkrajšiu ceste na svete. Napríklad viete o niečom, kde sa odveziete lepšie, ale okolie špeciálne severnej časti tohto pohoria je úchvatné. Tým skôr, keď máte nebo nad hlavou, poriadnu porciu výkonu a pohon tej správnej nápravy. Na túto jazdu budem ešte dlho spomínať.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY