vytisknout velikost písma Traffic Droid: Prečo sú cyklisti bonzáci skutočne zlý nápad?

Traffic Droid je skupina britských cyklistov, ktorí natáčajú priestupky vodičov a následne svoje záznamy odovzdávajú polícii.
Traffic Droid: Prečo sú cyklisti bonzáci skutočne zlý nápad?

Možno ste si aj vy v médiách všimli správy o skupine, ktorá si hovorí Traffic Droid. Sú to cyklisti a ich činnosť spočíva v tom, že vozia na bicykli kamery, natáčajú priestupky ostatných vodičov a hlásia ich polícii. Zabrowsoval som na twitterovom účte tejto skupiny, zhliadol rad videí a dospel k záveru, že ľudská blbosť naozaj nemá žiadne hranice. Pýtate sa, prečo?

Dôvodov je celý rad a začať môžeme napríklad už samotným princípom. Takéto vyhlasovanie otvorenej vojny vodičom ťažko niečomu prospeje. Naopak to všetkých cyklistov postaví do svetla udavačov a bonzákov. A to pre vzájomnú toleranciu na ceste nie je dobre. Nie nadarmo sa hovorí, že zlo plodí len ďalšie zlo.

Na riešenie priestupkov máme predsa políciu, ktorá používa majáky, reflexné oblečenie a ďalšie podobné pomôcky, aby bola vidieť. Zastavovať autá priamo v prevádzke a vysvetľovať svoje názory vodičovi hneď na mieste (možno skôr sa dohadovať), to bezpečnosti príliš neprospieva.

Za pozornosť určite stoja samotné priestupky, nad ktorými sa konkrétne cyklisti toľko rozčuľujú. Že občas niekto ide na tesnú červenú, to samozrejme správne nie je, ale povedzme si úprimne: Kto z nás niečo také neurobil, prvý hoď kameňom. Myslím, že každý tiež videl rad cyklistov, ktorí úplne bez sa len letmo pozrú a pokračujú na červenú, ako keby sa nič nedialo.

Väčšina priestupkov sa ale týka situácie, keď vodič ohrozil cyklistu s kamerou. Z videí je dobre viditeľné, že onen samozvaný strážca poriadku väčšinou nejazdí pri kraji, ale v polovici jazdného pruhu. Nie je to žiadny turista, takže ide relatívne rýchlo a sám za seba musím povedať, že takíto cyklisti sú vôbec najhorší.

Nejdú úplne pomaly, ale vy by ste s autom išli predsa len rýchlejšie. Lenže oni vám neurobia miesto a na predbehnutie preto potrebujete viac priestoru, čo býva v meste (alebo na úzkej okreske) problém. No az tohto správania potom celkom logicky pramenia situácie, kedy už to vodič jednoducho nevydrží a predbehne cyklistu. Tu je typický príklad:

A to je presne chvíľa pre Traffic Droid, ktorý sa začne rozčuľovať, ako sú vodiči zlí. Pritom by len stačilo, keby si dal na bicykel spätné zrkadlá, keď už tak rád jazdí po cestách a tak rád hodnotí správanie ostatných, a urobil miesto aspoň na predbiehanie, keď už teda musí jazdiť uprostred cesty.

Vôbec najzábavnejšie na tom všetkom ale je správanie samozvaných strážcov zákona. Ďalej od kraja musia údajne jazdiť kvôli tomu, aby sa cítili bezpečne. Lenže ako je vidieť napríklad na nasledujúcom videu, keď sa v Traffic Droid nahnevajú, neváhajú ísť skoro po obrubníku, poraziť pri tom ostatných cyklistov, len aby toho vodiča dolapili, zastavili, natočili a poriadne mu vynadali.

Na Twitteri môžeme nájsť tiež fotky, ako niektorí vodiči pozerajú pri čakaní na zelenú do telefónu a nevenujú sa riadeniu. Opäť, správne to nie je, ale rozhodne to je menej nebezpečné ako cyklista, ktorý za jazdy vyťahuje červenú kartu, ukazuje ju na vodiča a pritom nepozerá, kam ide.

droid2.jpgdroid1.jpg
Facebook za volantom samozrejme nie je správny, ale červená karta za jazdy na bicykli je výrazne horšia...

Nemám nič proti cyklistike a nemám ani problém rešpektovať cyklistov na ceste. Veľmi mi však vadia podobní neohrození jedinci, ktorí sa správajú, ako keby sa im nemohlo nič stať a ako keby im cesty patrili. 

sparta.jpg
Cyklisti, ktorí sa správajú, ako keby im cesty patrila a ako keby sa im nemohlo nič stať, sú vôbec najhorší. No cyklista, ktorý sa cíti byť bojovníkom, to je ešte celkom iný level. 

Traffic Droid je skupina fungujúca vo Veľkej Británii. Našťastie. Bohužiaľ neohrozených cyklistov nájdeme aj na našich cestách. Rozdiel je len v tom, že to zatiaľ ešte nie sú udavači a ja osobne veľmi dúfam, že sa nenechajú inšpirovať.

Že bezproblémová koexistencia vodičov a cyklistov nie je možná? Ale je. S takzvanými "nahými ulicami", kde nie je žiadne dopravné značenie a všetci účastníci premávky zdieľajú jeden priestor, experimentujú v Holandsku alebo Anglicku už dlhšiu dobu. Všetko napodiv funguje relatívne dobre, pretože takéto usporiadanie prirodzene podporuje vzájomnú komunikáciu a rešpekt.

Cesta k bezproblémovému spolunažívaniu vodičov a cyklistov naopak určite nevedie cez natáčanie priestupkov, hnevanie vodičov a správanie sa, ako keby sme namiesto na bicykli išli v aute. Traffic Droid je veľmi, ale naozaj veľmi zlý nápad. Ak chceme, aby sa k nám druhí správali inak, v drvivej väčšine prípadov nepotrebujeme kamery a červené karty. Stačí začať u seba. Ostatne predstavte si ten rozruch, keby to bolo naopak - keby vodič osobného auta (alebo napríklad dokonca autobusu) s kamerou natočil cyklistu a priamo na ceste by ho zablokoval, aby si to s ním vydebatovali osobne...

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY