vytisknout velikost písma Toyota vďaka PCS pred chodcom nielen brzdí, ale vie sa mu aj vyhnúť

Koncern Toyota pracuje na vylepšenom prevedení systému pre predchádzanie stretov. Ten má vedieť nielen brzdiť, ale tiež zasiahnuť do riadenia.

Sústavy pre núdzové brzdenie v prípade hroziaceho stretu zažívajú mohutný rozmach a vo svojej ponuke ich už má väčšina veľkých automobiliek. Ak vodič nedáva pozor a hrozí stret s iným autom alebo chodcom, systém najprv vodiča na riziko upozorní, a ak stále nereaguje, začne sám brzdiť. V rýchlostiach bežných pre mestskú prevádzku, v ktorom mimochodom k podobným stretom dochádza najčastejšie, je taká sústava schopná riziko havárie odvrátiť, vo vyšších rýchlostiach potom aspoň znižuje následky stretu.

Pripomeňme, že medzi protagonistami v zavádzaní týchto systémov patrí Volvo so svojím City Safety. Automobilka Toyota ale chce v úsilí o elimináciu havárií ísť ešte ďalej, pričom ani iné koncerny v tomto smere rozhodne nespia. V súčasnosti Toyota testuje svoj prednárazový systém (PCS) kombinovaný so sústavou Pedestrian-Avoidance Steer Assist. Ten vie pred prekážkou nielen samočinne brzdiť, ale skrz zásahy do riadenia sa jej tiež vyhnúť. A ako to funguje?

Toyota Pedestrian 1.jpgToyota Pedestrian 2.jpgToyota Pedestrian 3.jpg
Toyota svoj ​​prednárazový systém (PCS) kombinovaný so sústavou Pedestrian-avoidance Steer Assist skúša tiež na vozoch Prius

V prípade, že sa vám do jazdnej dráhy chystá vstúpiť chodec, systém vás najprv varuje kontrolkou v prístrojovom štíte, a ak na toto varovanie nezareagujete, začne brzdiť. Ak to na odvrátenie havárie nestačí, vie zmeniť smer jazdy vášho vozidla. Vo svojej súčasnej podobe táto sústava vybočí auto najviac o 700 mm, pričom ho nikdy nenechá opustiť jazdný pruh, avšak je možné predpokladať, že zapojením ďalších senzorov schopných spoľahlivo sledovať celé okolie vozidla bude schopná aj výraznejších manévrov pri zachovaní bezpečnosti prevádzky.

Premýšľate teraz nad situáciami, v ktorých by takýto systém mohol zlyhať alebo sa zachovať nepredvídateľne? To zatiaľ neriešte, zatiaľ sa len testuje. Podľa vyjadrenia predstaviteľov značky Toyota bude prednárazový systém (PCS) kombinovaný so sústavou Pedestrian-avoidance Steer Assist dostupný v sériovej produkcii v priebehu roka 2015.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY