vytisknout velikost písma Toyota vďaka PCS pred chodcom nielen brzdí, ale vie sa mu aj vyhnúť

Koncern Toyota pracuje na vylepšenom prevedení systému pre predchádzanie stretov. Ten má vedieť nielen brzdiť, ale tiež zasiahnuť do riadenia.

Sústavy pre núdzové brzdenie v prípade hroziaceho stretu zažívajú mohutný rozmach a vo svojej ponuke ich už má väčšina veľkých automobiliek. Ak vodič nedáva pozor a hrozí stret s iným autom alebo chodcom, systém najprv vodiča na riziko upozorní, a ak stále nereaguje, začne sám brzdiť. V rýchlostiach bežných pre mestskú prevádzku, v ktorom mimochodom k podobným stretom dochádza najčastejšie, je taká sústava schopná riziko havárie odvrátiť, vo vyšších rýchlostiach potom aspoň znižuje následky stretu.

Pripomeňme, že medzi protagonistami v zavádzaní týchto systémov patrí Volvo so svojím City Safety. Automobilka Toyota ale chce v úsilí o elimináciu havárií ísť ešte ďalej, pričom ani iné koncerny v tomto smere rozhodne nespia. V súčasnosti Toyota testuje svoj prednárazový systém (PCS) kombinovaný so sústavou Pedestrian-Avoidance Steer Assist. Ten vie pred prekážkou nielen samočinne brzdiť, ale skrz zásahy do riadenia sa jej tiež vyhnúť. A ako to funguje?

Toyota Pedestrian 1.jpgToyota Pedestrian 2.jpgToyota Pedestrian 3.jpg
Toyota svoj ​​prednárazový systém (PCS) kombinovaný so sústavou Pedestrian-avoidance Steer Assist skúša tiež na vozoch Prius

V prípade, že sa vám do jazdnej dráhy chystá vstúpiť chodec, systém vás najprv varuje kontrolkou v prístrojovom štíte, a ak na toto varovanie nezareagujete, začne brzdiť. Ak to na odvrátenie havárie nestačí, vie zmeniť smer jazdy vášho vozidla. Vo svojej súčasnej podobe táto sústava vybočí auto najviac o 700 mm, pričom ho nikdy nenechá opustiť jazdný pruh, avšak je možné predpokladať, že zapojením ďalších senzorov schopných spoľahlivo sledovať celé okolie vozidla bude schopná aj výraznejších manévrov pri zachovaní bezpečnosti prevádzky.

Premýšľate teraz nad situáciami, v ktorých by takýto systém mohol zlyhať alebo sa zachovať nepredvídateľne? To zatiaľ neriešte, zatiaľ sa len testuje. Podľa vyjadrenia predstaviteľov značky Toyota bude prednárazový systém (PCS) kombinovaný so sústavou Pedestrian-avoidance Steer Assist dostupný v sériovej produkcii v priebehu roka 2015.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY