vytisknout velikost písma Toyota predstavuje nový spalovací motor FPEG s piestom W pre hybridy

Automobilka Toyota pripravila špecifický druh spaľovacieho motora. Nemá kľukový hriadeľ ani ojnicu a určený je výhradne na predlžovanie dojazdu elektromobilov, resp. hybridov.
Toyota predstavuje nový spalovací motor FPEG s piestom W pre hybridy

Pohonné ústrojenstvo automobilov s hybridným pohonom sa v otázke predlžovania dojazdu opiera o činnosť spaľovacieho motora. Hoci niektorí výrobcovia tieto motory pre daný účel modifikujú (napr. do Atkinsonovho pracovného cyklu), stále ide o konvenčné piestové konštrukcie v princípe odvodené z bežných jednotiek s vnútorným spaľovaním známych z bežných automobilov.

Je pritom jasné, že súčasné hybridy aj plug-in hybridy môžu svoj ​​tieň prekročiť iba so zástavbou prevratných akumulátorov elektrickej energie a stavbou účelových spaľovacích motorov. V druhej zo spomínaných oblastí teraz chystá prielom koncern Toyota, ktorý na Svetovom kongrese SAE v Detroite predstavil svoj ​​nový spaľovací motor Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).

Toyota FPEG 1.jpgToyota FPEG 2.jpgToyota FPEG 3.jpg
Spalovací motor Toyota FPEG je určený výhradne vozidlám s hybridným pohonom

Jednovalec Toyota FPEG je podľa výrobcu v porovnaní s konvenčnými piestovými spaľovacími motormi menší, ľahší a v prevode hybnej energie na elektrickú efektívnejší. Nemá kľukový hriadeľ ani ojnicu, na ktorých mieste nájdeme plynom plnenú pružiacu komoru, ktorá po expanznej fáze vracia piest do jeho hornej polohy a zároveň poskytuje energiu ku kompresii ďalšieho taktu. V tom má spočívať hlavná prednosť riešenia FPEG: eliminácia mechanických strát.

Technické detaily zatiaľ k dispozícii nie sú, a tak sa musíme opierať predovšetkým o trojicu zverejnených nákresov. Motor FPEG pracuje vo dvojtaktným cykle, splodiny spaľovania sú odvádzané cez ventily v hlave vilke, pričom v rovnaký čas je postrannými kanálmi piestu privádzaný čerstvý vzduch pripravený ku vstreku paliva a zapáleniu zmesi. Piest sa vo valci pohybuje prakticky voľne a vedený je zostavou ložísk a krúžkov s keramickou vrstvou.

Vonkajšia vrstva "piestu W" je permanentným magnetom a steny celej komory predstavuje vinutie cievky, pričom ich vzájomný pohyb generuje elektrickú energiu potrebnú na dobíjanie akumulátorov. Motor Toyota FPEG sa zatiaľ nachádza v podobe laboratórnych skúšok jednovalcových prototypov, ktoré sa v súčasnosti s výkonom pohybujú okolo 13 koní (10 kW). Dvojvalcové usporiadanie má teoreticky hybridu Corolla zabezpečiť priemernú spotrebu okolo 3 l/100 km.

Ďalšou prednosťou motora FPEG má byť jeho ľahká adaptácia na aktuálne prevádzkové podmienky, najmä úpravou tlaku plynu v pružiacej komore. Uvidíme ale až časom, či a v akej podobe sa toto riešenie dostane do sériovej výroby.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY