vytisknout velikost písma Toyota predstavuje nový spalovací motor FPEG s piestom W pre hybridy

Automobilka Toyota pripravila špecifický druh spaľovacieho motora. Nemá kľukový hriadeľ ani ojnicu a určený je výhradne na predlžovanie dojazdu elektromobilov, resp. hybridov.
Toyota predstavuje nový spalovací motor FPEG s piestom W pre hybridy

Pohonné ústrojenstvo automobilov s hybridným pohonom sa v otázke predlžovania dojazdu opiera o činnosť spaľovacieho motora. Hoci niektorí výrobcovia tieto motory pre daný účel modifikujú (napr. do Atkinsonovho pracovného cyklu), stále ide o konvenčné piestové konštrukcie v princípe odvodené z bežných jednotiek s vnútorným spaľovaním známych z bežných automobilov.

Je pritom jasné, že súčasné hybridy aj plug-in hybridy môžu svoj ​​tieň prekročiť iba so zástavbou prevratných akumulátorov elektrickej energie a stavbou účelových spaľovacích motorov. V druhej zo spomínaných oblastí teraz chystá prielom koncern Toyota, ktorý na Svetovom kongrese SAE v Detroite predstavil svoj ​​nový spaľovací motor Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).

Toyota FPEG 1.jpgToyota FPEG 2.jpgToyota FPEG 3.jpg
Spalovací motor Toyota FPEG je určený výhradne vozidlám s hybridným pohonom

Jednovalec Toyota FPEG je podľa výrobcu v porovnaní s konvenčnými piestovými spaľovacími motormi menší, ľahší a v prevode hybnej energie na elektrickú efektívnejší. Nemá kľukový hriadeľ ani ojnicu, na ktorých mieste nájdeme plynom plnenú pružiacu komoru, ktorá po expanznej fáze vracia piest do jeho hornej polohy a zároveň poskytuje energiu ku kompresii ďalšieho taktu. V tom má spočívať hlavná prednosť riešenia FPEG: eliminácia mechanických strát.

Technické detaily zatiaľ k dispozícii nie sú, a tak sa musíme opierať predovšetkým o trojicu zverejnených nákresov. Motor FPEG pracuje vo dvojtaktným cykle, splodiny spaľovania sú odvádzané cez ventily v hlave vilke, pričom v rovnaký čas je postrannými kanálmi piestu privádzaný čerstvý vzduch pripravený ku vstreku paliva a zapáleniu zmesi. Piest sa vo valci pohybuje prakticky voľne a vedený je zostavou ložísk a krúžkov s keramickou vrstvou.

Vonkajšia vrstva "piestu W" je permanentným magnetom a steny celej komory predstavuje vinutie cievky, pričom ich vzájomný pohyb generuje elektrickú energiu potrebnú na dobíjanie akumulátorov. Motor Toyota FPEG sa zatiaľ nachádza v podobe laboratórnych skúšok jednovalcových prototypov, ktoré sa v súčasnosti s výkonom pohybujú okolo 13 koní (10 kW). Dvojvalcové usporiadanie má teoreticky hybridu Corolla zabezpečiť priemernú spotrebu okolo 3 l/100 km.

Ďalšou prednosťou motora FPEG má byť jeho ľahká adaptácia na aktuálne prevádzkové podmienky, najmä úpravou tlaku plynu v pružiacej komore. Uvidíme ale až časom, či a v akej podobe sa toto riešenie dostane do sériovej výroby.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY