vytisknout velikost písma Toyota predstavuje nový spalovací motor FPEG s piestom W pre hybridy

Automobilka Toyota pripravila špecifický druh spaľovacieho motora. Nemá kľukový hriadeľ ani ojnicu a určený je výhradne na predlžovanie dojazdu elektromobilov, resp. hybridov.
Toyota predstavuje nový spalovací motor FPEG s piestom W pre hybridy

Pohonné ústrojenstvo automobilov s hybridným pohonom sa v otázke predlžovania dojazdu opiera o činnosť spaľovacieho motora. Hoci niektorí výrobcovia tieto motory pre daný účel modifikujú (napr. do Atkinsonovho pracovného cyklu), stále ide o konvenčné piestové konštrukcie v princípe odvodené z bežných jednotiek s vnútorným spaľovaním známych z bežných automobilov.

Je pritom jasné, že súčasné hybridy aj plug-in hybridy môžu svoj ​​tieň prekročiť iba so zástavbou prevratných akumulátorov elektrickej energie a stavbou účelových spaľovacích motorov. V druhej zo spomínaných oblastí teraz chystá prielom koncern Toyota, ktorý na Svetovom kongrese SAE v Detroite predstavil svoj ​​nový spaľovací motor Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).

Toyota FPEG 1.jpgToyota FPEG 2.jpgToyota FPEG 3.jpg
Spalovací motor Toyota FPEG je určený výhradne vozidlám s hybridným pohonom

Jednovalec Toyota FPEG je podľa výrobcu v porovnaní s konvenčnými piestovými spaľovacími motormi menší, ľahší a v prevode hybnej energie na elektrickú efektívnejší. Nemá kľukový hriadeľ ani ojnicu, na ktorých mieste nájdeme plynom plnenú pružiacu komoru, ktorá po expanznej fáze vracia piest do jeho hornej polohy a zároveň poskytuje energiu ku kompresii ďalšieho taktu. V tom má spočívať hlavná prednosť riešenia FPEG: eliminácia mechanických strát.

Technické detaily zatiaľ k dispozícii nie sú, a tak sa musíme opierať predovšetkým o trojicu zverejnených nákresov. Motor FPEG pracuje vo dvojtaktným cykle, splodiny spaľovania sú odvádzané cez ventily v hlave vilke, pričom v rovnaký čas je postrannými kanálmi piestu privádzaný čerstvý vzduch pripravený ku vstreku paliva a zapáleniu zmesi. Piest sa vo valci pohybuje prakticky voľne a vedený je zostavou ložísk a krúžkov s keramickou vrstvou.

Vonkajšia vrstva "piestu W" je permanentným magnetom a steny celej komory predstavuje vinutie cievky, pričom ich vzájomný pohyb generuje elektrickú energiu potrebnú na dobíjanie akumulátorov. Motor Toyota FPEG sa zatiaľ nachádza v podobe laboratórnych skúšok jednovalcových prototypov, ktoré sa v súčasnosti s výkonom pohybujú okolo 13 koní (10 kW). Dvojvalcové usporiadanie má teoreticky hybridu Corolla zabezpečiť priemernú spotrebu okolo 3 l/100 km.

Ďalšou prednosťou motora FPEG má byť jeho ľahká adaptácia na aktuálne prevádzkové podmienky, najmä úpravou tlaku plynu v pružiacej komore. Uvidíme ale až časom, či a v akej podobe sa toto riešenie dostane do sériovej výroby.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY