vytisknout velikost písma Toyota predstavuje nový spalovací motor FPEG s piestom W pre hybridy

Automobilka Toyota pripravila špecifický druh spaľovacieho motora. Nemá kľukový hriadeľ ani ojnicu a určený je výhradne na predlžovanie dojazdu elektromobilov, resp. hybridov.
Toyota predstavuje nový spalovací motor FPEG s piestom W pre hybridy

Pohonné ústrojenstvo automobilov s hybridným pohonom sa v otázke predlžovania dojazdu opiera o činnosť spaľovacieho motora. Hoci niektorí výrobcovia tieto motory pre daný účel modifikujú (napr. do Atkinsonovho pracovného cyklu), stále ide o konvenčné piestové konštrukcie v princípe odvodené z bežných jednotiek s vnútorným spaľovaním známych z bežných automobilov.

Je pritom jasné, že súčasné hybridy aj plug-in hybridy môžu svoj ​​tieň prekročiť iba so zástavbou prevratných akumulátorov elektrickej energie a stavbou účelových spaľovacích motorov. V druhej zo spomínaných oblastí teraz chystá prielom koncern Toyota, ktorý na Svetovom kongrese SAE v Detroite predstavil svoj ​​nový spaľovací motor Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).

Toyota FPEG 1.jpgToyota FPEG 2.jpgToyota FPEG 3.jpg
Spalovací motor Toyota FPEG je určený výhradne vozidlám s hybridným pohonom

Jednovalec Toyota FPEG je podľa výrobcu v porovnaní s konvenčnými piestovými spaľovacími motormi menší, ľahší a v prevode hybnej energie na elektrickú efektívnejší. Nemá kľukový hriadeľ ani ojnicu, na ktorých mieste nájdeme plynom plnenú pružiacu komoru, ktorá po expanznej fáze vracia piest do jeho hornej polohy a zároveň poskytuje energiu ku kompresii ďalšieho taktu. V tom má spočívať hlavná prednosť riešenia FPEG: eliminácia mechanických strát.

Technické detaily zatiaľ k dispozícii nie sú, a tak sa musíme opierať predovšetkým o trojicu zverejnených nákresov. Motor FPEG pracuje vo dvojtaktným cykle, splodiny spaľovania sú odvádzané cez ventily v hlave vilke, pričom v rovnaký čas je postrannými kanálmi piestu privádzaný čerstvý vzduch pripravený ku vstreku paliva a zapáleniu zmesi. Piest sa vo valci pohybuje prakticky voľne a vedený je zostavou ložísk a krúžkov s keramickou vrstvou.

Vonkajšia vrstva "piestu W" je permanentným magnetom a steny celej komory predstavuje vinutie cievky, pričom ich vzájomný pohyb generuje elektrickú energiu potrebnú na dobíjanie akumulátorov. Motor Toyota FPEG sa zatiaľ nachádza v podobe laboratórnych skúšok jednovalcových prototypov, ktoré sa v súčasnosti s výkonom pohybujú okolo 13 koní (10 kW). Dvojvalcové usporiadanie má teoreticky hybridu Corolla zabezpečiť priemernú spotrebu okolo 3 l/100 km.

Ďalšou prednosťou motora FPEG má byť jeho ľahká adaptácia na aktuálne prevádzkové podmienky, najmä úpravou tlaku plynu v pružiacej komore. Uvidíme ale až časom, či a v akej podobe sa toto riešenie dostane do sériovej výroby.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY