vytisknout velikost písma Toyota predstavuje novú platformu. Zníži náklady aj hmotnosť áut

Toyota predstavuje novú platformu. Zníži náklady aj hmotnosť áut

Toyota prvýkrát zverejnila informácie o svojej novej platforme TNGA (Toyota New Global Architecture). Ako názov napovedá, automobilka ju použije vo veľkej časti svojich modelov, do roku 2020 ju dostane polovica všetkých modelov Toyoty, píše britský Autocar. Značka chce zjednodušiť modelovú radu, aby bola pre zákazníkov zrozumiteľnejšia a aj atraktívnejšia.

toyota-tnga-1-001.jpgtoyota-tnga-1-002.jpgNová platforma bude tuhšia, ľahšia a bezpečnejšia. Predovšetkým ale pomôže Toyote radikálne znížiť náklady na vývoj. Ušetrené peniaze značka investuje do "výroby lepších áut".

Vývoj modelov bude prebiehať spoločne a pre jednotlivé trhy sa vozidlá budú líšiť len v detailoch, napríklad v nastavení podvozku alebo odladením motorov a prevodoviek. Nová platforma TNGA má umožniť zástavbu všetkých možných druhov pohonu. Dizajn potom zostane "globálny" ako napríklad v prípade modelov Fordu alebo Volkswagenu.

Toyota v súčasnosti po celom svete používa asi stovku platform a subplatform. Nová architektúra TNGA tak výrazne usporí náklady nielen na výrobu a logistiku, ale aj na samotný vývoj. Pritom sa jedná o pomerne variabilnú platformu s možnosťou zástavby rôznych pohonov vrátane hybridov a elektromobilov.

Platforma umožní stavbu automobilov ako s pohonom predných, tak aj zadných alebo všetkých kolies. Nové uloženie motora zlepší ťažisko a Toyota sľubuje výrazné zlepšenie ovládateľnosti. Modely tiež budú vďaka novej platforme o 30 až 65% tuhšie a budú mať nižšiu hmotnosť. Zlepší sa aj bezpečnosť.

Súčasťou architektúry TNGA bude aj nová generácia pohonných jednotiek a prevodoviek, u ktorých Toyota sľubuje 15% zlepšenie účinnosti, čo sa dá preložiť ako nárast výkonu a zníženie spotreby (až o 25%) aj emisií. Toyota pripravuje aj novú, už piatu generáciu svojho hybridného systému, ktorý bude o minimálne 15% úspornejšia ako súčasná generácia.

Toyota tvrdí, že v súčasnosti má kvôli rôznym platformám a rozdielnym požiadavkám na emisie až 800 odlišných motorov. Architektúra TNGA výrazne zníži aj toto číslo a aj keď sa bude pravdepodobne nastavenie motorov pre rôzne trhy líšiť, technický základ by mal byť prakticky rovnaký.

Toyota počíta, že na stavbe a vývoji každého modelu ušetrí drastických 40% nákladov a veľkú časť úspor chce investovať do "návrhu a stavby lepších áut". Pokrok máme očakávať nielen v ovládateľnosti a dynamike, ale aj v dojme z kvality interiéru.

Prvý model na novej platforme dorazí ešte tento rok a bude sa jednať o stredne veľký hatchback s pohonom predných kolies. Že by sa jednalo o nástupcu práve faceliftovaného Aurisu? Uvidíme.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY