vytisknout velikost písma Toyota predstavuje novú platformu. Zníži náklady aj hmotnosť áut

Toyota predstavuje novú platformu. Zníži náklady aj hmotnosť áut

Toyota prvýkrát zverejnila informácie o svojej novej platforme TNGA (Toyota New Global Architecture). Ako názov napovedá, automobilka ju použije vo veľkej časti svojich modelov, do roku 2020 ju dostane polovica všetkých modelov Toyoty, píše britský Autocar. Značka chce zjednodušiť modelovú radu, aby bola pre zákazníkov zrozumiteľnejšia a aj atraktívnejšia.

toyota-tnga-1-001.jpgtoyota-tnga-1-002.jpgNová platforma bude tuhšia, ľahšia a bezpečnejšia. Predovšetkým ale pomôže Toyote radikálne znížiť náklady na vývoj. Ušetrené peniaze značka investuje do "výroby lepších áut".

Vývoj modelov bude prebiehať spoločne a pre jednotlivé trhy sa vozidlá budú líšiť len v detailoch, napríklad v nastavení podvozku alebo odladením motorov a prevodoviek. Nová platforma TNGA má umožniť zástavbu všetkých možných druhov pohonu. Dizajn potom zostane "globálny" ako napríklad v prípade modelov Fordu alebo Volkswagenu.

Toyota v súčasnosti po celom svete používa asi stovku platform a subplatform. Nová architektúra TNGA tak výrazne usporí náklady nielen na výrobu a logistiku, ale aj na samotný vývoj. Pritom sa jedná o pomerne variabilnú platformu s možnosťou zástavby rôznych pohonov vrátane hybridov a elektromobilov.

Platforma umožní stavbu automobilov ako s pohonom predných, tak aj zadných alebo všetkých kolies. Nové uloženie motora zlepší ťažisko a Toyota sľubuje výrazné zlepšenie ovládateľnosti. Modely tiež budú vďaka novej platforme o 30 až 65% tuhšie a budú mať nižšiu hmotnosť. Zlepší sa aj bezpečnosť.

Súčasťou architektúry TNGA bude aj nová generácia pohonných jednotiek a prevodoviek, u ktorých Toyota sľubuje 15% zlepšenie účinnosti, čo sa dá preložiť ako nárast výkonu a zníženie spotreby (až o 25%) aj emisií. Toyota pripravuje aj novú, už piatu generáciu svojho hybridného systému, ktorý bude o minimálne 15% úspornejšia ako súčasná generácia.

Toyota tvrdí, že v súčasnosti má kvôli rôznym platformám a rozdielnym požiadavkám na emisie až 800 odlišných motorov. Architektúra TNGA výrazne zníži aj toto číslo a aj keď sa bude pravdepodobne nastavenie motorov pre rôzne trhy líšiť, technický základ by mal byť prakticky rovnaký.

Toyota počíta, že na stavbe a vývoji každého modelu ušetrí drastických 40% nákladov a veľkú časť úspor chce investovať do "návrhu a stavby lepších áut". Pokrok máme očakávať nielen v ovládateľnosti a dynamike, ale aj v dojme z kvality interiéru.

Prvý model na novej platforme dorazí ešte tento rok a bude sa jednať o stredne veľký hatchback s pohonom predných kolies. Že by sa jednalo o nástupcu práve faceliftovaného Aurisu? Uvidíme.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY