vytisknout velikost písma Toyota predstavuje novú platformu. Zníži náklady aj hmotnosť áut

Toyota predstavuje novú platformu. Zníži náklady aj hmotnosť áut

Toyota prvýkrát zverejnila informácie o svojej novej platforme TNGA (Toyota New Global Architecture). Ako názov napovedá, automobilka ju použije vo veľkej časti svojich modelov, do roku 2020 ju dostane polovica všetkých modelov Toyoty, píše britský Autocar. Značka chce zjednodušiť modelovú radu, aby bola pre zákazníkov zrozumiteľnejšia a aj atraktívnejšia.

toyota-tnga-1-001.jpgtoyota-tnga-1-002.jpgNová platforma bude tuhšia, ľahšia a bezpečnejšia. Predovšetkým ale pomôže Toyote radikálne znížiť náklady na vývoj. Ušetrené peniaze značka investuje do "výroby lepších áut".

Vývoj modelov bude prebiehať spoločne a pre jednotlivé trhy sa vozidlá budú líšiť len v detailoch, napríklad v nastavení podvozku alebo odladením motorov a prevodoviek. Nová platforma TNGA má umožniť zástavbu všetkých možných druhov pohonu. Dizajn potom zostane "globálny" ako napríklad v prípade modelov Fordu alebo Volkswagenu.

Toyota v súčasnosti po celom svete používa asi stovku platform a subplatform. Nová architektúra TNGA tak výrazne usporí náklady nielen na výrobu a logistiku, ale aj na samotný vývoj. Pritom sa jedná o pomerne variabilnú platformu s možnosťou zástavby rôznych pohonov vrátane hybridov a elektromobilov.

Platforma umožní stavbu automobilov ako s pohonom predných, tak aj zadných alebo všetkých kolies. Nové uloženie motora zlepší ťažisko a Toyota sľubuje výrazné zlepšenie ovládateľnosti. Modely tiež budú vďaka novej platforme o 30 až 65% tuhšie a budú mať nižšiu hmotnosť. Zlepší sa aj bezpečnosť.

Súčasťou architektúry TNGA bude aj nová generácia pohonných jednotiek a prevodoviek, u ktorých Toyota sľubuje 15% zlepšenie účinnosti, čo sa dá preložiť ako nárast výkonu a zníženie spotreby (až o 25%) aj emisií. Toyota pripravuje aj novú, už piatu generáciu svojho hybridného systému, ktorý bude o minimálne 15% úspornejšia ako súčasná generácia.

Toyota tvrdí, že v súčasnosti má kvôli rôznym platformám a rozdielnym požiadavkám na emisie až 800 odlišných motorov. Architektúra TNGA výrazne zníži aj toto číslo a aj keď sa bude pravdepodobne nastavenie motorov pre rôzne trhy líšiť, technický základ by mal byť prakticky rovnaký.

Toyota počíta, že na stavbe a vývoji každého modelu ušetrí drastických 40% nákladov a veľkú časť úspor chce investovať do "návrhu a stavby lepších áut". Pokrok máme očakávať nielen v ovládateľnosti a dynamike, ale aj v dojme z kvality interiéru.

Prvý model na novej platforme dorazí ešte tento rok a bude sa jednať o stredne veľký hatchback s pohonom predných kolies. Že by sa jednalo o nástupcu práve faceliftovaného Aurisu? Uvidíme.

Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

včera | Dalibor Žák
Test Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive: X=Volkswagen Tiguan/Seat Leon

Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive

Ateca je jednoducho typické koncernové SUV urobené podľa Tiguanu. Len je to celé zabalené do atraktívnejšie tvarovanej a o niečo menšej karosérie.

21. 2. 2017 | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY