vytisknout velikost písma Toyota objavila, ako zlepšiť dojazd a životnosť Li-Ion akumulátorov

Toyota objavila spôsob, ako lepšie využiť kapacitu akumulátorov. Dojazd a životnosť sa predĺži o 15 až 20%. Prvý produkčný elektromobil Toyoty uvidíme v roku 2020.
Toyota objavila, ako zlepšiť dojazd a životnosť Li-Ion akumulátorov

Z elektromobilov sa stáva absolútne bežná súčasť ponuky veľkosériových výrobcov. Je ale prekvapujúce, že automobilka Toyota s elektromobilom ešte neprišla. Japonský výrobca vsádza na hybridy. Jedným z dôvodov je podľa Japoncov obmedzená kapacita a predovšetkým životnosť Li-Ion akumulátorov.

Li-Ion akumulátory sú dnes najobľúbenejšie, pretože na 1 kg hmotnosti ponúknu bežne 150 Wh výkonu (niektoré typy až 200 Wh). Ni-MH akumulátory poskytujú okolo 80 Wh elektriny na 1 kg a klasické olovené akumulátory len asi 25 Wh na kilogram. Z hľadiska kapacity sú tak zatiaľ Li-Ion akumulátory jasnou voľbou. Navyše nemajú tzv. pamäťový efekt, nevyžadujú úplné vybitie a nabitie a netrpia toľko na samovybíjanie.

Problémom Li-Ion akumulátorov je ale prehrievanie a pomerne vysoká citlivosť na nabíjanie a vybíjanie rozdielnym prúdom (čo je pri používaní auta však úplne bežné). Toyota teraz ale objavila spôsob, ako "pozorovať" prúd lítiových iónov v reálnom čase. Objavila tým dôvody prehrievania a skracovania životnosti, takže podľa automobilky bude možné lepšie navrhnúť dizajn článkov a využiť lepšie uskladnenú energiu.

Toyota predpokladá, že zo súčasných akumulátorov dostane o 15 až 20% viac dojazdu a predĺži významne aj ich reálnu životnosť. Japonská automobilka si verí natoľko, že je to podľa nej dôvod prísť na trh s vlastným elektromobilom. Toyota pritom doteraz vsadila na hybridy so záložným spaľovacím motorom. Prvý elektromobil Toyoty by sme mali vidieť v roku 2020 práve s novou generáciou Li-Ion akumulátorov.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY