vytisknout velikost písma Toyota Mirai je sériové auto budúcnosti na palivové články

Zabudnite na Prius. Toyota sa pokúša urobiť rovnaký radikálny krok s palivovými článkami ako pred skoro dvadsiatimi rokmi s hybridným pohonom.
Toyota Mirai je sériové auto budúcnosti na palivové články

Keď prišla v roku 1997 prvá Toyota Prius, znamenalo to revolúciu. Išlo totiž o prvé produkčné hybridné auto, ktoré sa dokázalo presadiť na trhu. Lenže postupom času sa ukázalo, že hybrid nie je zas tak zelený, ako vyzerá. Pre prírodu je totiž výroba (a likvidácia) takého auta oveľa náročnejšia ako postaviť klasické auto so spaľovacím motorom.

toyota (1).jpgtoyota (5).jpgtoyota (3).jpgDizajn Toyoty Mirai je trochu odvážny, ale pod podivným kabátom sa ukrýva úplne normálne auto s piatimi sedačkami, volantom, pedálmi, rádiom, klimatizáciou a skrátka všetkým, na čo sme zvyknutí

Už pomerne dlhú dobu bolo jasné, že budúcnosť leží vo vodíku. Ten je navyše vo vesmíre úplne všade. Bohužiaľ je ale trochu ťažké ho získať a skladovať na využitie pre pohon vozidiel. No Toyota sa nebojí a razí novú cestičku s produkčnou verziou vozidla Mirai. Slovo mirai znamená v japončine budúcnosť.

Toyota Mirai zamieri do predaja v Japonsku v apríli 2015 a na Európu a Spojené štáty sa dostane v priebehu leta toho istého roku. Cena sa bude na domácom trhu pohybovať v prepočte okolo 47 tisíc eur.

K pohonu vozidla slúži elektromotor, ktorý získava energiu nie z konvenčných akumulátorov, ale z vodíkového palivového článku. Vodík sa tankuje do nádrže a elektrochemickou reakciou sa uvoľňuje elektrická energia a voda. Z výfuku tak vychádza len čistá vodná para.

Úplne konvenčný sedan prejde na jedno natankovanie necelých 500 km a doplnenie nádrže trvá len asi päť minút, čo je v porovnaní s elektromobilom obrovský rozdiel. No kameňom úrazu je chýbajúca infraštruktúra. Avšak Toyota vraj získala silných partnerov, ktorí pomôžu s budovaním siete.

Toyota neuvádza dynamické parametre ani výkony, ale dajú sa očakávať hodnoty zrýchlenia 0-100 km/h okolo desiatich sekúnd a maximálna rýchlosť obmedzená na 160 km/h.

Novú Toyotu Mirai na palivové články predstavuje aj sám šéf automobilky Akio Toyoda na priloženom videu. Musí to byť skutočne dôležitý produkt, keď takto vystúpil pred kameru sám najvyšší muž automobilky.

toyota (2).jpgtoyota (4).jpg

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY