vytisknout velikost písma Toyota Mirai je sériové auto budúcnosti na palivové články

Zabudnite na Prius. Toyota sa pokúša urobiť rovnaký radikálny krok s palivovými článkami ako pred skoro dvadsiatimi rokmi s hybridným pohonom.
Toyota Mirai je sériové auto budúcnosti na palivové články

Keď prišla v roku 1997 prvá Toyota Prius, znamenalo to revolúciu. Išlo totiž o prvé produkčné hybridné auto, ktoré sa dokázalo presadiť na trhu. Lenže postupom času sa ukázalo, že hybrid nie je zas tak zelený, ako vyzerá. Pre prírodu je totiž výroba (a likvidácia) takého auta oveľa náročnejšia ako postaviť klasické auto so spaľovacím motorom.

toyota (1).jpgtoyota (5).jpgtoyota (3).jpgDizajn Toyoty Mirai je trochu odvážny, ale pod podivným kabátom sa ukrýva úplne normálne auto s piatimi sedačkami, volantom, pedálmi, rádiom, klimatizáciou a skrátka všetkým, na čo sme zvyknutí

Už pomerne dlhú dobu bolo jasné, že budúcnosť leží vo vodíku. Ten je navyše vo vesmíre úplne všade. Bohužiaľ je ale trochu ťažké ho získať a skladovať na využitie pre pohon vozidiel. No Toyota sa nebojí a razí novú cestičku s produkčnou verziou vozidla Mirai. Slovo mirai znamená v japončine budúcnosť.

Toyota Mirai zamieri do predaja v Japonsku v apríli 2015 a na Európu a Spojené štáty sa dostane v priebehu leta toho istého roku. Cena sa bude na domácom trhu pohybovať v prepočte okolo 47 tisíc eur.

K pohonu vozidla slúži elektromotor, ktorý získava energiu nie z konvenčných akumulátorov, ale z vodíkového palivového článku. Vodík sa tankuje do nádrže a elektrochemickou reakciou sa uvoľňuje elektrická energia a voda. Z výfuku tak vychádza len čistá vodná para.

Úplne konvenčný sedan prejde na jedno natankovanie necelých 500 km a doplnenie nádrže trvá len asi päť minút, čo je v porovnaní s elektromobilom obrovský rozdiel. No kameňom úrazu je chýbajúca infraštruktúra. Avšak Toyota vraj získala silných partnerov, ktorí pomôžu s budovaním siete.

Toyota neuvádza dynamické parametre ani výkony, ale dajú sa očakávať hodnoty zrýchlenia 0-100 km/h okolo desiatich sekúnd a maximálna rýchlosť obmedzená na 160 km/h.

Novú Toyotu Mirai na palivové články predstavuje aj sám šéf automobilky Akio Toyoda na priloženom videu. Musí to byť skutočne dôležitý produkt, keď takto vystúpil pred kameru sám najvyšší muž automobilky.

toyota (2).jpgtoyota (4).jpg

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

dnes | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY