vytisknout velikost písma Toyota Mirai je sériové auto budúcnosti na palivové články

Zabudnite na Prius. Toyota sa pokúša urobiť rovnaký radikálny krok s palivovými článkami ako pred skoro dvadsiatimi rokmi s hybridným pohonom.
Toyota Mirai je sériové auto budúcnosti na palivové články

Keď prišla v roku 1997 prvá Toyota Prius, znamenalo to revolúciu. Išlo totiž o prvé produkčné hybridné auto, ktoré sa dokázalo presadiť na trhu. Lenže postupom času sa ukázalo, že hybrid nie je zas tak zelený, ako vyzerá. Pre prírodu je totiž výroba (a likvidácia) takého auta oveľa náročnejšia ako postaviť klasické auto so spaľovacím motorom.

toyota (1).jpgtoyota (5).jpgtoyota (3).jpgDizajn Toyoty Mirai je trochu odvážny, ale pod podivným kabátom sa ukrýva úplne normálne auto s piatimi sedačkami, volantom, pedálmi, rádiom, klimatizáciou a skrátka všetkým, na čo sme zvyknutí

Už pomerne dlhú dobu bolo jasné, že budúcnosť leží vo vodíku. Ten je navyše vo vesmíre úplne všade. Bohužiaľ je ale trochu ťažké ho získať a skladovať na využitie pre pohon vozidiel. No Toyota sa nebojí a razí novú cestičku s produkčnou verziou vozidla Mirai. Slovo mirai znamená v japončine budúcnosť.

Toyota Mirai zamieri do predaja v Japonsku v apríli 2015 a na Európu a Spojené štáty sa dostane v priebehu leta toho istého roku. Cena sa bude na domácom trhu pohybovať v prepočte okolo 47 tisíc eur.

K pohonu vozidla slúži elektromotor, ktorý získava energiu nie z konvenčných akumulátorov, ale z vodíkového palivového článku. Vodík sa tankuje do nádrže a elektrochemickou reakciou sa uvoľňuje elektrická energia a voda. Z výfuku tak vychádza len čistá vodná para.

Úplne konvenčný sedan prejde na jedno natankovanie necelých 500 km a doplnenie nádrže trvá len asi päť minút, čo je v porovnaní s elektromobilom obrovský rozdiel. No kameňom úrazu je chýbajúca infraštruktúra. Avšak Toyota vraj získala silných partnerov, ktorí pomôžu s budovaním siete.

Toyota neuvádza dynamické parametre ani výkony, ale dajú sa očakávať hodnoty zrýchlenia 0-100 km/h okolo desiatich sekúnd a maximálna rýchlosť obmedzená na 160 km/h.

Novú Toyotu Mirai na palivové články predstavuje aj sám šéf automobilky Akio Toyoda na priloženom videu. Musí to byť skutočne dôležitý produkt, keď takto vystúpil pred kameru sám najvyšší muž automobilky.

toyota (2).jpgtoyota (4).jpg

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY