vytisknout velikost písma Toto auto vyhrá Le Mans a prekoná Bellofov rekord na Nordschleife

Toto auto vyhrá Le Mans a prekoná Bellofov rekord na Nordschleife

Už dlhých tridsaťjeden rokov sa na najvyššom mieste rebríčka časov na kolo na legendárnej Nordschleife vyhrieva hodnota 6:11,13, ktorú stanovil Stefan Bellof so svojim Porsche 956 počas kvalifikácie na preteky 1000 km Nürburgringu v roku 1983.

Túto hodnotu chce prekonať tím študentov z dvoch technických univerzít v Eindhovene hybridným prototypom, ktorý v sebe spája to najlepšie z formuly 1 a špeciálov pre Le Mans.

Tím študentov má vôbec veľmi odvážne plány. Popri prekonaní rekordu Stefana Bellofa chcú už v roku 2017 vyhrať 24 h Le Mans. Problém ale bude v tom, že aj keď dostanú certifikát od usporiadateľov FIA a ACO, maximálne im umožnia štart z tzv. boxov číslo 56, ktoré sú určené pre nebodované a nehodnotené prototypy nezodpovedajúce aktuálnym regulám. Podobnú výnimku mal napríklad Nissan DeltaWing.

Hybridný prototyp InMotion IM01 zužitkováva všetky poznatky z F1, ktoré sú dnes zakázané, ako napríklad aktívnu aerodynamiku a fúkané difúzory. Z Le Mans si zase berie celokapotáž pre lepšiu aerodynamickú efektivitu. Inšpirácia v štúdii RedBull X2014 je vcelku zjavná.

Pohon obstarávajú štyri elektromotory, každý má na starosti jedno koleso. Šťavu potom akumulátorom dodáva Wankelov rotačný motor, ktorý slúži len ako generátor elektriny. Špeciál IM01 bude samozrejme zbierať aj zostatkovú energiu pri brzdení. Tím si dal za cieľ zvýšiť efektivitu spaľovacieho motora na 60%, čo bude pri Wankelovom princípe asi trochu problém. No potenciál tu určite je.

Nezostáva než študentom z Eindhovenu držať palce. Je pekné, že sa v dnešnej dobe dokáže medzi mladými niekto nadchnúť aj pre niečo iné ako militantný cykloaktivizmus.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY