vytisknout velikost písma Toto auto vyhrá Le Mans a prekoná Bellofov rekord na Nordschleife

Toto auto vyhrá Le Mans a prekoná Bellofov rekord na Nordschleife

Už dlhých tridsaťjeden rokov sa na najvyššom mieste rebríčka časov na kolo na legendárnej Nordschleife vyhrieva hodnota 6:11,13, ktorú stanovil Stefan Bellof so svojim Porsche 956 počas kvalifikácie na preteky 1000 km Nürburgringu v roku 1983.

Túto hodnotu chce prekonať tím študentov z dvoch technických univerzít v Eindhovene hybridným prototypom, ktorý v sebe spája to najlepšie z formuly 1 a špeciálov pre Le Mans.

Tím študentov má vôbec veľmi odvážne plány. Popri prekonaní rekordu Stefana Bellofa chcú už v roku 2017 vyhrať 24 h Le Mans. Problém ale bude v tom, že aj keď dostanú certifikát od usporiadateľov FIA a ACO, maximálne im umožnia štart z tzv. boxov číslo 56, ktoré sú určené pre nebodované a nehodnotené prototypy nezodpovedajúce aktuálnym regulám. Podobnú výnimku mal napríklad Nissan DeltaWing.

Hybridný prototyp InMotion IM01 zužitkováva všetky poznatky z F1, ktoré sú dnes zakázané, ako napríklad aktívnu aerodynamiku a fúkané difúzory. Z Le Mans si zase berie celokapotáž pre lepšiu aerodynamickú efektivitu. Inšpirácia v štúdii RedBull X2014 je vcelku zjavná.

Pohon obstarávajú štyri elektromotory, každý má na starosti jedno koleso. Šťavu potom akumulátorom dodáva Wankelov rotačný motor, ktorý slúži len ako generátor elektriny. Špeciál IM01 bude samozrejme zbierať aj zostatkovú energiu pri brzdení. Tím si dal za cieľ zvýšiť efektivitu spaľovacieho motora na 60%, čo bude pri Wankelovom princípe asi trochu problém. No potenciál tu určite je.

Nezostáva než študentom z Eindhovenu držať palce. Je pekné, že sa v dnešnej dobe dokáže medzi mladými niekto nadchnúť aj pre niečo iné ako militantný cykloaktivizmus.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY