vytisknout velikost písma Toto auto vyhrá Le Mans a prekoná Bellofov rekord na Nordschleife

Toto auto vyhrá Le Mans a prekoná Bellofov rekord na Nordschleife

Už dlhých tridsaťjeden rokov sa na najvyššom mieste rebríčka časov na kolo na legendárnej Nordschleife vyhrieva hodnota 6:11,13, ktorú stanovil Stefan Bellof so svojim Porsche 956 počas kvalifikácie na preteky 1000 km Nürburgringu v roku 1983.

Túto hodnotu chce prekonať tím študentov z dvoch technických univerzít v Eindhovene hybridným prototypom, ktorý v sebe spája to najlepšie z formuly 1 a špeciálov pre Le Mans.

Tím študentov má vôbec veľmi odvážne plány. Popri prekonaní rekordu Stefana Bellofa chcú už v roku 2017 vyhrať 24 h Le Mans. Problém ale bude v tom, že aj keď dostanú certifikát od usporiadateľov FIA a ACO, maximálne im umožnia štart z tzv. boxov číslo 56, ktoré sú určené pre nebodované a nehodnotené prototypy nezodpovedajúce aktuálnym regulám. Podobnú výnimku mal napríklad Nissan DeltaWing.

Hybridný prototyp InMotion IM01 zužitkováva všetky poznatky z F1, ktoré sú dnes zakázané, ako napríklad aktívnu aerodynamiku a fúkané difúzory. Z Le Mans si zase berie celokapotáž pre lepšiu aerodynamickú efektivitu. Inšpirácia v štúdii RedBull X2014 je vcelku zjavná.

Pohon obstarávajú štyri elektromotory, každý má na starosti jedno koleso. Šťavu potom akumulátorom dodáva Wankelov rotačný motor, ktorý slúži len ako generátor elektriny. Špeciál IM01 bude samozrejme zbierať aj zostatkovú energiu pri brzdení. Tím si dal za cieľ zvýšiť efektivitu spaľovacieho motora na 60%, čo bude pri Wankelovom princípe asi trochu problém. No potenciál tu určite je.

Nezostáva než študentom z Eindhovenu držať palce. Je pekné, že sa v dnešnej dobe dokáže medzi mladými niekto nadchnúť aj pre niečo iné ako militantný cykloaktivizmus.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY