vytisknout velikost písma Toto auto vyhrá Le Mans a prekoná Bellofov rekord na Nordschleife

Toto auto vyhrá Le Mans a prekoná Bellofov rekord na Nordschleife

Už dlhých tridsaťjeden rokov sa na najvyššom mieste rebríčka časov na kolo na legendárnej Nordschleife vyhrieva hodnota 6:11,13, ktorú stanovil Stefan Bellof so svojim Porsche 956 počas kvalifikácie na preteky 1000 km Nürburgringu v roku 1983.

Túto hodnotu chce prekonať tím študentov z dvoch technických univerzít v Eindhovene hybridným prototypom, ktorý v sebe spája to najlepšie z formuly 1 a špeciálov pre Le Mans.

Tím študentov má vôbec veľmi odvážne plány. Popri prekonaní rekordu Stefana Bellofa chcú už v roku 2017 vyhrať 24 h Le Mans. Problém ale bude v tom, že aj keď dostanú certifikát od usporiadateľov FIA a ACO, maximálne im umožnia štart z tzv. boxov číslo 56, ktoré sú určené pre nebodované a nehodnotené prototypy nezodpovedajúce aktuálnym regulám. Podobnú výnimku mal napríklad Nissan DeltaWing.

Hybridný prototyp InMotion IM01 zužitkováva všetky poznatky z F1, ktoré sú dnes zakázané, ako napríklad aktívnu aerodynamiku a fúkané difúzory. Z Le Mans si zase berie celokapotáž pre lepšiu aerodynamickú efektivitu. Inšpirácia v štúdii RedBull X2014 je vcelku zjavná.

Pohon obstarávajú štyri elektromotory, každý má na starosti jedno koleso. Šťavu potom akumulátorom dodáva Wankelov rotačný motor, ktorý slúži len ako generátor elektriny. Špeciál IM01 bude samozrejme zbierať aj zostatkovú energiu pri brzdení. Tím si dal za cieľ zvýšiť efektivitu spaľovacieho motora na 60%, čo bude pri Wankelovom princípe asi trochu problém. No potenciál tu určite je.

Nezostáva než študentom z Eindhovenu držať palce. Je pekné, že sa v dnešnej dobe dokáže medzi mladými niekto nadchnúť aj pre niečo iné ako militantný cykloaktivizmus.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY