vytisknout velikost písma TOP 10 novodobých automobilových prepadákov

Týchto desať modelov je alebo bolo pre ich výrobcu niečo ako obria oceľová guľa priviazaná na nohe. Bez nich by sa automobilkám určite dýchalo lepšie.
TOP 10 novodobých automobilových prepadákov

Automobilová história pamätá niekoľko veľkých prepadákov, napríklad Ford Edsel z päťdesiatych rokov alebo Pontiac Aztec z rokov deväťdesiatych. Avšak aj v súčasnej dobe poznáme niekoľko áut, ktoré trhu jednoducho nesadli a automobilky si s nimi nevedeli rady.

Najväčšou zásobárňou takýchto prepadákov býva americký trh, ale my sa pokúsime držať predovšetkým nám bližšieho európskeho trhu. Preto vynecháme trapasy typu Acura ZDX, ktorého sa predalo len 5677 kusov, a pozrieme sa na nám známe autá.

Nissan Murano Cross Cabriolet

Keď toto "auto" prišlo, krútili sme hlavou. Báli sme sa, že to je presne to, na čo zákazníci čakajú, ale mizivé predajné čísla nás priviedli k myšlienke, že to s ľudstvom ešte nie je tak nahnuté.

Nissan-Murano_CrossCabriolet_2011_1600x1200_wallpaper_01.jpgNissan-Murano_CrossCabriolet_2011_1600x1200_wallpaper_08.jpgNissan-Murano_CrossCabriolet_2011_1600x1200_wallpaper_18.jpgŠkaredý, neohrabaný, pomalý, zbytočný. Aj tak by sa dal charakterizovať pokus o kabriolet založený na SUV

Nissan totiž za prvý rok predal len 1078 Cross Cabrioletov. Najúspešnejší pre neho bol rok 2012, kedy si ho po celom svete kúpilo 3278 ľudí, aby hneď ďalší rok predaje spadli na 1300 kusov. Nissan sa rozhodol auto stiahnuť z ponuky, čo je asi to najlepšie rozhodnutie, aké za poslednú dekádu mohol urobiť.

Honda Accord

Predajné výsledky Hondy Accord boli za posledné roky v Európe tak zlé, že sa automobilka rozhodla voz z trhu stiahnuť. Veď v roku 2014 sa v Európe predalo približne rovnako Accordov ako vozidiel značky Ferrari, teda len asi tri a pol tisíc.

Honda-Accord_EU_Version_2011_1600x1200_wallpaper_02.jpgHonda-Accord_EU_Version_2011_1600x1200_wallpaper_0a.jpgHonda-Accord_EU_Version_2011_1600x1200_wallpaper_14.jpgAccord nejazdí zle, ale nohy mu podrážajú vysoké ceny, čo hnalo zákazníkov do náručia Mercedesu, Audi a BMW. Honda tiež zaspala dobu s pohonnými jednotkami

Pritom Accord dokázal na prelome tisícročí oslovovať stabilne vyše 40 000 európskych zákazníkov ročne. Za poklesom záujmu stojí predovšetkým zastaralá motorová paleta a tiež vyššia cena proti konkurencii, ktorá vedie zákazníkov do náručia prémiových značiek.

BMW radu 5 GT

BMW takticky hádže v štatistikách všetky verzie radu 5 do jedného vreca, ale zatiaľ čo sedanov a Touringov sa predávajú desiatky tisíc, model 5 GT je príťažou. Napríklad v roku 2010, kedy bolo auto relatívne nové, si ho našlo len 2848 zákazníkov a za prvé štyri mesiace roka 2011 si ho kúpilo iba 720 ľudí.

BMW-5-Series_Gran_Turismo_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgBMW-5-Series_Gran_Turismo_2014_1600x1200_wallpaper_26.jpgBMW-5-Series_Gran_Turismo_2014_1600x1200_wallpaper_30.jpgV BMW si mysleli, že keď s veľkým luxusných hatchbackom zlyhal Opel, Renault aj Mercedes, oni uspejú. Omyl, je to rovnaký prepadák ako čokoľvek podobné

Aj napriek slabému predaju ale BMW ponúkne novú generáciu, ktorá má byť poňatá športovejšie. Nie ako hybrid medzi SUV, hatchbackom a MPV, ale skôr ako Audi A7.

Honda CR-Z

Na papieri nevyzerala idea kompaktného športového auta s hybridným pohonom a teda nízkymi emisiami zle. Honda s týmto autom prišla v čase najhlbšej krízy, kedy sa zdalo, že zábavným a silným autám odzvonilo, ale časom sa trh stabilizoval a zrazu nebol výkon dvesto koní v malom hatchbacku problém.

Honda-CR-Z_2012_1600x1200_wallpaper_03.jpgHonda-CR-Z_2012_1600x1200_wallpaper_33.jpgHonda-CR-Z_2012_1600x1200_wallpaper_45.jpgŠportové hybrid doplatil na prílišné zameranie na spotrebu. Auto nejazdilo zle, ale za svoje peniaze ste jednoducho nedostali takú dynamiku ako od konkurencie

Honda CR-Z nejazdila zle a nápad kombinovať hybrid a manuálnu prevodovku bol zaujímavý, ale auto bolo vzhľadom k svojej cene proste príliš slabé a výkonu chtiví zákazníci sa začala obzerať radšej po tradičných hot-hatchoch, ako napríklad po Fieste ST. V roku 2013 Honda predala v Európe len 696 áut, vlani len niečo málo cez dve stovky vozidiel a model z trhu stiahla.

VW Up!, Seat Mii, Škoda Citigo

Nie snáď, že by sa trojica koncernových mestských áut nepredávala, ale nepredáva sa tak, ako si automobilka predstavuje. Volkswagen chcel počas deväťročného životného cyklu postaviť v bratislavskej továrni celkom štyri a pol milióna áut, čo robí priemer pol milióna vozidiel na rok, ale v skutočnosti je rád, že si zákazníci objednajú ročne dvestotisíc áut. To je o 60% menej ako očakávania.

Seat-Mii_Ecofuel_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgSkoda-Citigo_5-door_2013_1600x1200_wallpaper_1c.jpgVolkswagen-Up_2013_1600x1200_wallpaper_03.jpgTrojica malých koncernových áut sa mala stať novodobým ekvivalentom legendárneho Chrobáka. Predaje sú 60% za očakávaním a VW zvažuje ukončenie výroby bez nástupcu

Volkswagen už naznačil, že sa týchto malých áut zbaví a nedostanú nástupcu. Kde sa stala chyba, keď sú to inak dobré autá? Zákazníkom možno nevonia unifikovaný dizajn a cenová politika, ktorá nie je práve ústretová.

Suzuki Kizashi

Suzuki pred krízou úspešne predávalo len v Európe skoro 300 000 áut ročne, teraz sa motá na hranici 150 000 vozidiel. A sedan Kizashi je asi najväčší prúser. V roku 2011 sa predalo 1691 kusov, v roku 2013 len 536. A v roku 2014? Len asi 260 áut.

Suzuki-Kizashi_2010_1600x1200_wallpaper_06.jpgSuzuki-Kizashi_2010_1600x1200_wallpaper_0c.jpgSuzuki-Kizashi_2010_1600x1200_wallpaper_18.jpgSnažiť sa predávať v Európe auto cielene vyvinuté pre Američanov pravidelne končí fiaskom. Lenže ani Američania nekupovali Kizashi práve vo veľkom

Dokonca ani Američania, pre ktorých bolo toto auto pôvodne postavené, mu neprišli na chuť a po 22 000 predaných kusoch sa Suzuki rozhodlo auto stiahnuť. Za neúspechom v Európe stojí predovšetkým absencia turbodiesela, úzka paleta motorov aj pohonov a pomerne vysoké ceny. Veríme, že keby Kizashi dostalo klasický diesel s manuálom a pohonom predných kolies, mohla z neho byť zaujímavá a vyhľadávaná alternatíva k Octaviám a Astrám.

Bugatti Veyron

Čo tu robí ultraexkluzívne Bugatti Veyron? Vynechajme teraz, že koncern Volkswagen na každom predanom aute prerába, ale nemôže sa zbaviť ani posledných vyrobených áut. Podľa odhadov je u špekulantov a priekupníkov k dispozícii medzi pätnástimi a štyridsiatimi Veyronmi, ktoré nikto nechce. Trh sa zrejme dávno nasýtil a doba velí kupovať iná exkluzívne autá ako napríklad Porsche 918 Spyder, McLaren P1 alebo Ferrari LaFerrari.

Bugatti-Veyron_2005_1600x1200_wallpaper_05.jpgBugatti-Veyron_Rembrandt_Bugatti_2014_1600x1200_wallpaper_03.jpgBugatti-Veyron_Super_Sport_2011_1600x1200_wallpaper_08.jpgTitul najrýchlejšieho sériového auta, ktoré ako prvé jazdilo cez 400 km/h, nestačí. Akokoľvek je Veyron úžasná prehliadka technológie, automobilka sa nemôže zbaviť posledných vyrobených kusov. Zákazníci teraz hľadajú iný typ exkluzívnych áut

Veyron je na moderné pomery pomalý, ťažký a zbytočný. Bugatti je tak trochu ako Concorde. Je to úžasný konštruktérsky počin a pýcha svojho tvorcu, ale to je tak všetko. Jeho prevádzka je extrémne drahá a nevypláca sa, výrobca ho musí dotovať. Za všetko hovorí aj skutočnosť, že cena jazdených Veyronov pomerne rýchlo klesá a nie je z neho očakávaný zberateľský artikel.

Maybach 57/62

Dali by ste 440 tisíc za starý Mercedes triedy S, keď môžete mať nový Mercedes triedy S za 140 tisíc eur? To bol presne problém Maybachu a zákazníci neboli ochotní platiť za starú techniku. Navyše sa vraj nepáčil ani dizajn nemeckej limuzíny. Kým Rolls-Royce predával autá po stovkách a tisícoch, pre Maybach bol najúspešnejší rok 2003, kedy predal 99 áut.

Maybach-57S_Special_2005_1600x1200_wallpaper_01.jpgMaybach-57S_Special_2005_1600x1200_wallpaper_0b.jpgMaybach-62_S_2011_1600x1200_wallpaper_0e.jpgNo dobre, ako hotelový taxík to fungovať môže, ale potenciálnu klientelu odradila prílišná podobnosť so starou generáciou Mercedesu triedy S

V roku 2013 už to bolo len 9 áut a v minulom roku posledné jedno jediné auto. Mercedes pritom plánoval predávať ročne dvetisíc Maybachov, nakoniec si zákazníkov po celom svete za desať rokov výroby našlo necelých tritisíc áut. Smutné je, že z Maybachu nie je ani zberateľský kus a jazdené autá klesajú na cene.

Renault Modus

Renault, ktorý na začiatku tisícročia predával len v Európe 1,6 milióna áut ročne, sa bil do pŕs, ako ročne predá pol milióna Modusov... A nakoniec mohol len s nostalgiou spomínať na rok 2005, kedy ich predal 165 277.

Potom to začalo veľmi rýchlo padať, ďalší rok ich Renault predal len 78 000 a čísla ďalej klesali. Zákazníkov odradila nízka kvalita, poruchovosť, nízky komfort a pomerne vysoká cena.

Renault-Grand_Modus_2008_1600x1200_wallpaper_05.jpgRenault-Grand_Modus_2008_1600x1200_wallpaper_08.jpgRenault-Modus_Initiale_2005_1600x1200_wallpaper_01.jpgLen sa pozrite na interiér. Môžu sa snáď niekomu páčiť tie akry sivého a tvrdého plastu? Modus bol navyše poruchový a vzhľadom k svojim schopnostiam a kvalite drahý

Rok 2012 bol posledný, kedy ho automobilka vyrábala všetkých dvanásť mesiacov a zákazníkov si našlo len 30 000 áut. Od Modusu sa očakávali milióny predaných áut, nakoniec skončil v roku 2013 bez nástupcu a jeho miesto zaujal oveľa úspešnejší crossover Capture. Renault sa teraz potýka s polovičným odbytom proti predkrízovému obdobiu, v roku 2013 predal necelých 800 000 áut.

Peugeot 1007

Aj Peugeot vo svojich najlepších rokoch predával v Európe skoro 1,3 milióna áut ročne, teraz je rád za tri štvrte milióna vozidiel ročne. Jedným z jeho veľkých nepodarkov je malý kríženec MPV a hatchbacku, model 1007. Nápad to bol zaujímavý, kedy malé mestské auto dostalo posuvné bočné dvere. Lenže ako to už v Peugeote býva zvykom, zaujímavý nápad zhatila nízka spoľahlivosť a mizerný prístup ku kvalite.

Peugeot-1007_2005_1600x1200_wallpaper_06.jpgPeugeot-1007_2005_1600x1200_wallpaper_15.jpgPeugeot-1007_D-Day_Concept_2005_1600x1200_wallpaper_04.jpgAj keď typický zákazník Peugeotu nemá veľké očakávania, model 1007 bol zlý natoľko, že si potenciálny klient radšej kúpil iný model rovnakej značky

V rokoch 2005 a 2006 Peugeot predal každý rok približne 40 000 modelov 1007, ale potom sa čísla prepadli na jednotky tisícov a v roku 2010 už si tohto nešťastníka kúpilo len 411 ľudí. Ani medzi ojazdenými autami sa nejedná o obľúbené auto. Práve elektricky ovládané posuvné dvere sú to, čo spravidla nefunguje.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY