vytisknout velikost písma Top 10 najpredávanejších áut v Európe za celý rok 2014

Predaje áut v Európe sa v uplynulom roku zvýšili o viac ako päť percent. Najobľúbenejšou značkou je Volkswagen, modelom je Golf. Octavia skončila ôsma, Škoda celkovo jedenásta.
Top 10 najpredávanejších áut v Európe za celý rok 2014
Zoznam kapitol
  1. Top 10 najpredávanejších áut v Európe
  2. Fotogaléria

Trhu štátov Európskej únie a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík JATO v uplynulom roku darilo. V dvadsaťdeviatke sledovaných krajín si firemná a súkromná klientela vlani kúpila takmer trinásť miliónov nových osobných áut, do tohto počtu ich nakoniec chýbalo iba 4,6 tisíca. Oproti 12,3 miliónom za sezónu 2013 je to zvýšenie o takmer 655 tisíc kusov, respektíve o 5,3%. Recesii teda definitívne odvial čas, lenže predkrízové roky (hlavne rok 2007) zostávajú taktiež v nedohľadne.

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami zostáva Nemecko. Naši západní susedia si v uplynulom roku kúpili 3,04 milióna nových osobných áut. Briti obohatili svoje garáže o 2,48 milióna vozidiel, francúzsky trh sa zastavil tesne pod 1,8 mil. A taliansky nedosiahol 1,4 mil. kusov. V prvej päťke už chýba len Španielsko (868 tisíc), to rástlo medziročne o celých dvadsať percent! Lenže na Pyrenejskom polostrove fungujú štedré vládne stimuly, teda šrotovné. V Albione tomu tak rozhodne nie je, Angličania, Walesania, Škóti a Severní Íri si napriek tomu kúpili o 9,3% nových vozidiel viac ako v roku 2013.

Česká republika skončila dvanásta, JATO eviduje 192 314 kusov, čo je zároveň malý lokálny rekord. A tiež výrazný nárast o 16,7%, zo 164,7 tisíc. Závidieť im môžu napríklad Holanďania, tamojší trh sa prepadol o viac než 17-tisíc áut (-6,5%). Rakúsko zaznamenalo pokles z 319 na 303,3 tisíc (-4,9%). Aspoň štvorciferné počty ubudli aj vo Švajčiarsku a Belgicku. Naopak sa výrazne darilo odbytu na severe kontinentu, konkrétne Švédsku (+12,7%, 303,9 tis. Miesto 269,9 tis.).

Najpredávanejšie značky a koncerny

Potešiteľné je, že všetky značky v Top 10 rastú. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen, nad milión sa dostal ako jediný s konečným účtom 1,61 mil. Nových osobných áut. Ford (961,8 tisíc) ani Opel s Vauxhallom (885,7 tisíc) mu nemôžu konkurovať. Nasledujú Francúzi, Renault s 875,4 tisíckami prírastkov a Peugeot, ktorý zaznamenal 785,2 tisíca registrácii v minuloročných štatistikách. Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v roku 2013 najúspešnejšie Audi (724,4 tis.) Pred BMW (673,7 tis.) a Mercedesom (658,3 tisíc). Úžitkové vozidlá tu započítané nie sú. Deviaty Citroën sa chváli 609,4 tisícmi nových áut.

Desiata priečka Fiatu poteší, ale šesťstotisícová meta zostala neprekonaná, pripísal si ich 585,8 tis. Pre problémy sužovaného turínskeho výrobcu je táto skutočnosť pozitívna, ale platí to aj pre deviaty Citroen.

Medziročne sa najviac zdvihol Renault (+9,2%), druhí sú Opel spolu s britským Vauxhallmo (+7,4%) a šesťpercentné zvýšenie predajov hlási druhá, úspešnejšia značka francúzskeho PSA: Peugeot. Dacia síce medzi najlepšími chýba, ale 363-tisíc predaných kusov a takmer štvrtinový nárast za zmienku stojí. Škoda skončila podľa európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA jedenásta (582.140, +13,9%).

Táto organizácia tiež uvádza rebríček koncernov, hoci sa jej dáta od tých z JATO vo finále líšia, pretože zahŕňajú celú tridsiatku krajín. A niektoré značky dohromady nezlučujú. Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala vlani 3,31 milióna vozidiel, druhý mamut PSA 1,39 milióna a tretí Renault s Daciou 1,24 milióna. Ten sa zdvihol o výrazných 13%, ale Nissan je tu vedený samostatne. Štvrtý Ford má 948 tisíc prírastkov. Piaty je General Motors s 924,3 tisíckami kusov, ale naopak s mínusom o 4,6% kvôli odchodu Chevroletu.

BMW vrátane Mini hlási 833,3 tisíca predaných áut, FCA 767,9 a Daimler 708 tisíc. Fiat Chrysler Automobiles ale vlastne predstihol juhokórejský koncern Hyundai-Kia (778,2 tis.), Lenže tých ACEA nespája. Koniec koncov Renault po započítaní Nissanu tiež predstihne francúzsku konkurenciu s takmer 1,72 miliónmi áut.

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je už po siedmykrát za sebou Volkswagen Golf, to nie je žiadne prekvapenie. Skoro 521-tisíc exemplárov o niečom svedčí. Pre niekoho príliš usadnutý, pre iných osvedčená klasika. Na VW je minimálne sympatické to, že sa nepúšťa do štylistických extravagancii a nenavrhuje autá, z ktorých nie je vidieť von...

Práve takým je napríklad Fiesta (309 tisíc kusov), ktorá obhájila triumf medzi malými autami pred dotierajúcim Cliom. To zaostalo len o 8 tisíc registrácií. Malé vozidlá sa umiestnili aj na ďalších priečkach: Polo s 280,4 tis. a Corsa, ktorá si pripísala 252,4 tisíca prírastkov. Ako jediná z Top 10 teraz navyše prechádza generačnou výmenou, aj keď aktuálny model s písmenom E tak úplne nový nie je...

10. Audi A3 – 200 157 prodaných vozů v Evropě za rok 2014.jpg9. Nissan Qashqai – 204 200 prodaných vozů v Evropě za rok 2014.jpg8. Škoda Octavia – 206 362 prodaných vozů v Evropě za rok 2014.jpgSvojho zástupcu má medzi desiatimi najpredávanejšími autami prémiový segment, trieda crossoverov aj Škoda, ale hneď štyri autá z Top 5 patria medzi malé vozidlá

Focus je šiesty (222,8 tisíc), globálne sa bije o pozíciu lídra s Toyotou Corolla, v Európe na najlepších stráca. Peugeot 208 dosiahol na sedmičku a 215,3 tisíc registrácii. Všetky ostatné modely ešte presiahli dvestotisícovú hranici vrátane ôsmej Octavie.

Pozíciu najobľúbenejšieho japonského vozidla si udržiava Nissan Qashqai (aj keď sa vyrába v britskom Sunderlande). Na umiestnenie Audi A3 je vidieť, že v západoeurópskych krajinách majú záujemcovia stále peňazí dosť. Slušne sa darí aj malým crossoverom, JATO spomína hlavne Renault Capture. V decembri sa dokonca dostal do najúspešnejšej desiatky, za celý rok pochopiteľne nie.

Octavii patrí zlato medzi najväčšími percentuálnymi skokanmi, polepšila si zo 169 na 206,3 tisíc kusov. Škoda môže byť na nárast o 22% pyšná. Radosť koncernovým šéfom robí aj A3 vrátane športových derivátov (+19%) a o niečo lacnejší líder Golf vyletel o 11,1%. V medziročnom kusovom porovnaní má ale najviac on - o 52 108, nasleduje Octavia (+37,3 tis.) a druhý najmenší model štyroch kruhov s prírastkom 32,4 tis. áut oproti roku 2013. Volkswagen jednoducho dominuje...

Prepadáky máme medzi najlepšími len dva: Focus (-0,6%, úbytok 1305 jednotiek) a dvestoosmičku (-9,5%). Dámy stratili záujem, predalo sa o 22,7 tisíce menej "levíčat" než predvlani...

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v roku 2014
Poradie Model 1-12/2014 [ks] 1-12/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VW GOLF 520 958 468 850 52 108 11,1 %
2. FORD FIESTA 308 999 293 398 15 601 5,3 %
3. RENAULT CLIO 300 924 286 453 14 471 5,1 %
4. VW POLO 280 378 266 484 13 894 5,2 %
5. OPEL CORSA 252 420 239 872 12 548 5,2 %
6. FORD FOCUS 222 834 224 139 -1 305 -0,6 %
7. PEUGEOT 208 215 312 237 968 -22 656 -9,5 %
8. ŠKODA OCTAVIA 206 362 169 075 37 287 22,1 %
9. NISSAN QASHQAI 204 200 201 784 2 416 1,2 %
10. AUDI A3/S3/RS3 200 157 167 779 32 378 19,3 %
- Celkom  12 995 397 12 340 650 654 747 5,3 %

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY