vytisknout velikost písma To potrebujeme! Motor Devel Sixteen V16 12.3 má až 5000 koní

Šestnásťvalec s objemom 12,3 litra má mať výkon až 5000 koní. Superšport Devel Sixteen s ním má uháňať rýchlosťou cez 560 km/h.
To potrebujeme! Motor Devel Sixteen V16 12.3 má až 5000 koní

V roku 2013 sa na autosalóne v Dubaji predstavil koncept superšportu Devel Sixteen. Veľa pozornosti mu vtedy nikto nevenoval. Prečo? Pretože to celé vypadlo skôr ako vtip, ktorý nemá s realitou veľa spoločného. Auto totiž mal poháňať šestnásťvalec s výkonom 5000 koní.

12.jpg22.jpg32.jpgDevel Sixteen je zatiaľ v štádiu vývoja. Prototyp existuje, ale pod kapotou má len osemvalec Chevrolet. Zástavba šestnásťvalca 12,3 l so štyrmi turbami dá asi veľa práce

Lenže ... Spoločnosť Devel teraz sprevádzkovala produkčnú verziu svojho vlastného šestnásťvalca s objemom 12,3 l s preplňovaním pomocou štyroch turbodúchadiel. Dôkaz môžete vidieť na priloženom videu. Pohonná jednotka zatiaľ dosiahla na výkon 3367 kW (4579 koní) v 6900 ot./min. a krútiaci moment 4766 Nm v 6600 ot./min. A to len preto, že viac nie je schopná testovacia brzda zmerať.

Firma už má pripravenú aj verziu pre bežnú prevádzku, ktorá nemá taký nástup výkonu. Navyše je schopná bežať na obyčajný 91-oktánový benzín. Jej parametre sú zhruba 3000 koní a 3300 Nm. Motor pôjde kvôli náročnosti chladenia nastaviť na približne 1200 koní.

Pravdepodobne sa pozeráme na najvýkonnejší piestový spaľovací motor, ktorý kedy bude (dúfajme) použitý v produkčnom aute schválenom pre cestnú prevádzku a ktorý beží na štandardné palivo. Výkonov cez 5000 koní síce dosahujú vrcholové dragstery, ale tie spaľujú metanol.

42.jpg52.jpg62.jpg
Cieľom je postaviť auto, ktoré sa dokáže dostať cez rýchlosť 560 km/h. Zatiaľ sa ale pohybujeme v čisto teoretickej rovine. Najväčšou prekážkou bude zrejme chladenie a výdrž pneumatík

Napríklad taký dragster kategórie Top Fuel má výkon cez 8000 koní a jedná sa o najsilnejší stroj zostavený človekom, ktorý prenáša výkon na ceste konvenčným spôsobom - teda z kľukovej hriadele cez prevodovku a pneumatiky. A práve bežné cestné pneumatiky budú pre Devel asi veľkou prekážkou...

Implementovať motorové monštrum pod kapotu použiteľného auta dá asi dosť veľa práce. Tiež sme zvedaví na to, ako si firma poradí s chladením obrieho agregátu. Napríklad taký Veyron s tým mal pri vývoji problémy, a to má "len" tisíc koní. Cieľom vývojárov Develi je dosiahnuť na maximálnu rýchlosť 350 míľ v hodine (564 km/h).

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

25. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Keď sa pozriete, čo a za koľko ponúka konkurencia, napríklad tá z Bologne, nie je celková cena za plne vybavené BMW S 1000 XR nijako prehnaná. Faktom ale zostáva, že tento neobvyklý adventure bike nie je pre každého.

24. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY