vytisknout velikost písma To potrebujeme! Motor Devel Sixteen V16 12.3 má až 5000 koní

Šestnásťvalec s objemom 12,3 litra má mať výkon až 5000 koní. Superšport Devel Sixteen s ním má uháňať rýchlosťou cez 560 km/h.
To potrebujeme! Motor Devel Sixteen V16 12.3 má až 5000 koní

V roku 2013 sa na autosalóne v Dubaji predstavil koncept superšportu Devel Sixteen. Veľa pozornosti mu vtedy nikto nevenoval. Prečo? Pretože to celé vypadlo skôr ako vtip, ktorý nemá s realitou veľa spoločného. Auto totiž mal poháňať šestnásťvalec s výkonom 5000 koní.

12.jpg22.jpg32.jpgDevel Sixteen je zatiaľ v štádiu vývoja. Prototyp existuje, ale pod kapotou má len osemvalec Chevrolet. Zástavba šestnásťvalca 12,3 l so štyrmi turbami dá asi veľa práce

Lenže ... Spoločnosť Devel teraz sprevádzkovala produkčnú verziu svojho vlastného šestnásťvalca s objemom 12,3 l s preplňovaním pomocou štyroch turbodúchadiel. Dôkaz môžete vidieť na priloženom videu. Pohonná jednotka zatiaľ dosiahla na výkon 3367 kW (4579 koní) v 6900 ot./min. a krútiaci moment 4766 Nm v 6600 ot./min. A to len preto, že viac nie je schopná testovacia brzda zmerať.

Firma už má pripravenú aj verziu pre bežnú prevádzku, ktorá nemá taký nástup výkonu. Navyše je schopná bežať na obyčajný 91-oktánový benzín. Jej parametre sú zhruba 3000 koní a 3300 Nm. Motor pôjde kvôli náročnosti chladenia nastaviť na približne 1200 koní.

Pravdepodobne sa pozeráme na najvýkonnejší piestový spaľovací motor, ktorý kedy bude (dúfajme) použitý v produkčnom aute schválenom pre cestnú prevádzku a ktorý beží na štandardné palivo. Výkonov cez 5000 koní síce dosahujú vrcholové dragstery, ale tie spaľujú metanol.

42.jpg52.jpg62.jpg
Cieľom je postaviť auto, ktoré sa dokáže dostať cez rýchlosť 560 km/h. Zatiaľ sa ale pohybujeme v čisto teoretickej rovine. Najväčšou prekážkou bude zrejme chladenie a výdrž pneumatík

Napríklad taký dragster kategórie Top Fuel má výkon cez 8000 koní a jedná sa o najsilnejší stroj zostavený človekom, ktorý prenáša výkon na ceste konvenčným spôsobom - teda z kľukovej hriadele cez prevodovku a pneumatiky. A práve bežné cestné pneumatiky budú pre Devel asi veľkou prekážkou...

Implementovať motorové monštrum pod kapotu použiteľného auta dá asi dosť veľa práce. Tiež sme zvedaví na to, ako si firma poradí s chladením obrieho agregátu. Napríklad taký Veyron s tým mal pri vývoji problémy, a to má "len" tisíc koní. Cieľom vývojárov Develi je dosiahnuť na maximálnu rýchlosť 350 míľ v hodine (564 km/h).

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

dnes | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY