vytisknout velikost písma To potrebujeme! Motor Devel Sixteen V16 12.3 má až 5000 koní

Šestnásťvalec s objemom 12,3 litra má mať výkon až 5000 koní. Superšport Devel Sixteen s ním má uháňať rýchlosťou cez 560 km/h.
To potrebujeme! Motor Devel Sixteen V16 12.3 má až 5000 koní

V roku 2013 sa na autosalóne v Dubaji predstavil koncept superšportu Devel Sixteen. Veľa pozornosti mu vtedy nikto nevenoval. Prečo? Pretože to celé vypadlo skôr ako vtip, ktorý nemá s realitou veľa spoločného. Auto totiž mal poháňať šestnásťvalec s výkonom 5000 koní.

12.jpg22.jpg32.jpgDevel Sixteen je zatiaľ v štádiu vývoja. Prototyp existuje, ale pod kapotou má len osemvalec Chevrolet. Zástavba šestnásťvalca 12,3 l so štyrmi turbami dá asi veľa práce

Lenže ... Spoločnosť Devel teraz sprevádzkovala produkčnú verziu svojho vlastného šestnásťvalca s objemom 12,3 l s preplňovaním pomocou štyroch turbodúchadiel. Dôkaz môžete vidieť na priloženom videu. Pohonná jednotka zatiaľ dosiahla na výkon 3367 kW (4579 koní) v 6900 ot./min. a krútiaci moment 4766 Nm v 6600 ot./min. A to len preto, že viac nie je schopná testovacia brzda zmerať.

Firma už má pripravenú aj verziu pre bežnú prevádzku, ktorá nemá taký nástup výkonu. Navyše je schopná bežať na obyčajný 91-oktánový benzín. Jej parametre sú zhruba 3000 koní a 3300 Nm. Motor pôjde kvôli náročnosti chladenia nastaviť na približne 1200 koní.

Pravdepodobne sa pozeráme na najvýkonnejší piestový spaľovací motor, ktorý kedy bude (dúfajme) použitý v produkčnom aute schválenom pre cestnú prevádzku a ktorý beží na štandardné palivo. Výkonov cez 5000 koní síce dosahujú vrcholové dragstery, ale tie spaľujú metanol.

42.jpg52.jpg62.jpg
Cieľom je postaviť auto, ktoré sa dokáže dostať cez rýchlosť 560 km/h. Zatiaľ sa ale pohybujeme v čisto teoretickej rovine. Najväčšou prekážkou bude zrejme chladenie a výdrž pneumatík

Napríklad taký dragster kategórie Top Fuel má výkon cez 8000 koní a jedná sa o najsilnejší stroj zostavený človekom, ktorý prenáša výkon na ceste konvenčným spôsobom - teda z kľukovej hriadele cez prevodovku a pneumatiky. A práve bežné cestné pneumatiky budú pre Devel asi veľkou prekážkou...

Implementovať motorové monštrum pod kapotu použiteľného auta dá asi dosť veľa práce. Tiež sme zvedaví na to, ako si firma poradí s chladením obrieho agregátu. Napríklad taký Veyron s tým mal pri vývoji problémy, a to má "len" tisíc koní. Cieľom vývojárov Develi je dosiahnuť na maximálnu rýchlosť 350 míľ v hodine (564 km/h).

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY