vytisknout velikost písma Tisíce nútených zásahov do riadenia, to je realita autonómnych vozidiel

Že budú autá bezpečne a spoľahlivo jazdiť úplne samé? Nie tak celkom, výrobcovia totiž ukázali štatistiky z testovania.
Tisíce nútených zásahov do riadenia, to je realita autonómnych vozidiel

Zákony amerického štátu Kalifornia vyžadujú po spoločnostiach prevádzkujúcich testovacej flotily autonómnych vozidiel, aby hlásili každú nehodu alebo napríklad len odpojenie systému, kedy musel vodič prevziať riadenie. Aktuálna štatistika sa zamerala práve na zlyhanie autonómneho riadenia, kedy musel vodič zakročiť.

V súčasnosti smie na kalifornských cestách prevádzkovať svoje testovacie autonómne autá jedenásť spoločností, z nich sedem muselo predložiť svoje dáta k prvému januáru 2016. Výsledky sú celkom zaujímavé. Dohromady bolo zaznamenaných 2 894 situácií, kedy sa autopilot odpojil a vodič musel zasiahnuť.

Napríklad Google, ktorý prevádzkuje najväčšiu flotilu 53 autonómnych vozidiel, zaznamenal od septembra 2014 do novembra 2015 celkovo 272 prípadov, keď nejaká časť autonómneho systému zlyhala. V rovnakom období potom musel v 69 prípadoch vodič zasiahnuť, aby odvrátil pravdepodobnú nehodu. Zaujímavé, keď chce Google v autách úplne zrušiť pedále a volant...

V skutočnosti má ale Google najväčšiu úspešnosť na počet áut a prejdenú vzdialenosť. Niektoré spoločnosti sú na tom výrazne horšie. Chváliť sa nebude Mercedes-Benz, ktorý so svojím párom autonómnych vozidiel zaznamenal 1051 zlyhanie systému. V jeho prípade to je výpadok zhruba každých 3,4 km jazdy.

Volkswagen má na konte 260 prípadov, keď sa systém autonómneho riadenia odpojil, a Nissan 106. Tesla uvádza, že nemala žiadnu situáciu odpojenia systému, ale neuvádza počet najazdených kilometrov. Dodávatelia automobilových súčiastok tiež testujú svoje systémy. Bosch priznal 625 prípadov odpojenie samočinného riadenia, ale vzhľadom k najazdeným kilometrom je na tom vôbec najhoršie. Deplhi má na svojom konte 511 prípadov odpojenia.

Priebežné dáta z testovania na kalifornských cestách
  prejdená vzdialenosť počet zásahov početnosť zásahov
Bosch 1505,5 km 625 2,4 km
Delphi 26 825,8 km 511 52,5 km
Google 683 173 km 272 2511,7 km
Nissan 2391,5 km 106 22,6 km
Mercedes-Benz 3605 km 1051 3,4 km
Tesla - 0 -
Volkswagen 24 061 km 260 92,5 km
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY