vytisknout velikost písma Test Volkswagen Touran 2.0 TDI: Golf pre siedmich

Nová generácia kompaktného MPV značky Volkswagen pokračuje v rovnakom recepte ako pôvodný Touran, ktorých sa za necelých 16 rokov predalo 1,9 milióna. Hranaté tvary pripomínajúce dodávku síce nevezmú za srdce, ale vďaka nim je vnútri naozaj veľa miesta.
Test Volkswagen Touran 2.0 TDI: Golf pre siedmich
Zoznam kapitol
  1. Úvod testu; konštrukcia
  2. Vnútorný priestor
  3. Dynamika a brzdy; jazdné vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Volkswagen Touran 2.0 TDI 2016: Kompletná fotogaléria

Sedemsedadlové kompaktné MPV od Volkswagenu prišlo na trh v roku 2003 - a vydržalo na ňom v podstate až dodnes, pretože rozsiahlejšie modernizácie v roku 2010 bola z pohľadu konštrukcie skôr faceliftom než novou generáciou. Nový Touran teda predstavuje oproti doterajšiemu modelu pomerne zásadný technický skok.

Základom je pochopiteľne platforma MQB, na ktorej jazdí už celý rad modelov skupiny Volkswagen s motorom naprieč. Po stránke motorov, výbavy, elektronických asistentov, infotainmentu alebo stylingu preto Touran neprináša nič, čo by sme už nepoznali odinakiaľ. Známe prvky sú tu ale preskladané do svojbytného modelu. Hlavným predajným argumentom je prirodzene vnútorný priestor a jeho variabilita.

Volkswagen Touran 2016 237.jpgVolkswagen Touran 2016 238.jpgVolkswagen Touran 2016 247.jpgVolkswagen Touran 2016 236.jpgVolkswagen Touran 2016 246.jpgVolkswagen Touran 2016 242.jpg
Nový Touran je dlhší, priestrannejší, ale podľa Volkswagenu až o 62 kg ľahší; zníženie hmotnosti priniesla modulárna platforma MQB

Touran možno v zásade považovať za predĺženú a zväčšenú variantu Golfu Sportsvan (čo je v zásade predĺžený a zväčšený variant Golfu). Volkswagen ho však prezentuje ako samostatný model s vlastným menom, zatiaľ čo konkurencia najčastejšie ponúka dlhšie prevedenie pod rovnakým menom, ale s prídomkom Grand: Citroen Grand C4 Picasso, Ford Grand C-Max, Renault Grand Scénic. Možno trochu na vlastnú škodu. Nie všetci potenciálni zákazníci sa dopátrajú, že Grandy sa líšia od svojich kratších menovcov nielen nastaveným kufrom, ale mávajú tiež dlhší rázvor náprav a tomu zodpovedajúci pozdĺžny priestor medzi prvým a druhým radom sedadiel. (Tradičným zástupcom tejto triedy je aj Opel Zafira Tourer, ktorá však svoj kompaktnejší náprotivok nemá - ponúka sa s dvomi alebo tromi radmi sedadiel, ale vždy s rovnakou karosériou.)

Volkswagen Touran vs. Sportsvan: Vonkajšie rozmery (mm)
Model Sportsvan Touran Rozdiel
Dĺžka (mm) 4338 4527 +189
Šírka bez zrkadiel (mm) 1807 1829 +22
Výška (mm) 1578 1659 +81
Rázvor náprav (mm 2685 2791 +106
Rozchod kolies vpredu (mm) 1543 1569 +26
Rozchod kolies vzadu (mm) 1514 1542 +28

Ponuka motorizácií zatiaľ v Tourane využíva celého potenciálu platformy MQB. Tvoria ju dva zážihové (1.2 TSI a 1.4 TSI) a dva vznetové (1.6 TDI a 2.0 TDI) štvorvalce. Na iných trhoch je možné objednať nový Touran aj s motorom 1.8 TSI 132 kW, ale celkom chápeme, prečo sa tuzemský importér rozhodol na našom trhu túto variantu neponúkať...

Všetky motory okrem toho základného možno kombinovať s dvojspojkovou prevodovkou DSG. Najsilnejšie prevedenie dvojlitrového dieselu, naladené na 140 kW (190 k), sa dodáva výhradne s ňou. My sme však dostali k testu biely Volkswagen Touran s výbavou Highline a motorom 2.0 TDI 110 kW, napojeným s klasickou manuálnou prevodovkou.

Ak máte v pamäti náš duel Passatu sa Superbom, možno vás prekvapí, že Touran schováva pod krytom nad pravým zadným kolesom vedľa hrdla nádrže aj plniace hrdlo systému SCR. Zatiaľ čo v prípade Passatu a Superbu sa Volkswagen rozhodol montovať vstrekovanie AdBlue len k silnejšej variante 2.0 TDI a 110kW osadiť "DeNOx" katalyzátorom, Touran dostal rovno účinnejšie čistenie NOx. (V Passate by sa malo v 2.0 TDI 110 kW objaviť od 22. týždňa tohto roku.)

Volkswagen Touran 2016 248.jpgVolkswagen Touran 2016 241.jpgVolkswagen Touran 2016 235.jpg
V Tourane má selektívnu katalytickú redukciu aj motorizácia 2.0 TDI 110 kW; AdBlue se doplňuje plniacim hrdlom vedľa palivovej nádrže, takže nehrozí postriekanie vnútorných výplní

Pri príchode prvých modelov na platforme MQB sa veľa riešilo rozdelenie zadnej nápravy podľa motorizácie. Slabší varianty sa musia zmieriť s jednoduchšou vlečnou nápravou a napríklad v Octavii je prah nastavený tak vysoko, že na multi-link nemá nárok žiadny model s výnimkou štvorkoliek a RS (ak necháme stranou exotickú motorizáciu 1.8 TSI). Rovnaká stratégia sa vzťahuje aj na Golf Sportsvan, no Touran má vzadu štvorprvkové zavesenie vždy.

To by sa malo pozitívne odraziť v kultúre jazdy, ale ešte než stlačíme štartovacie tlačidlo, pozrieme sa podrobnejšie na kráľovskú disciplínu nového Touranu: vnútorný priestor.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY