vytisknout velikost písma Test Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI B8: Ako jazdí ten najsilnejší?

Štvorvalec 2.0 Bi-TDI nie je iba najsilnejším dieselom v ponuke pre model Passat, ale ide aj o v súčasnosti najvýkonnejší naftový dvojliter, ktorý je všeobecne na trhu k dispozícii. Ako taký motor pracuje v spojení s karosériou sedan?
Test Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI B8: Ako jazdí ten najsilnejší?
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Diesel vs. benzín? Nespoznáte rozdiel
  2. Spotreba? Jazdí aj za patnäsť litrov, Jazda: Mesto mu príliš nesvedčí, Čím rýchlejšie, tým lepšie
  3. Sedan je jazdne lepší, Všetko ostatné už poznáme
  4. „Volks“ skutočne nie, Verdikt, Technické údaje
  5. Fotogaléria

V súvislosti s nástupom ôsmeho vydania Volkswagenu Passat sa hovorilo o mnohých veciach a bolo na túto tému napísaných mnoho článkov (všetky nájdete v rubrike venovanej špeciálne tomuto modelu). Jednou z hlavných záležitostí bol prirodzene aj naftový dvakrát preplňovaný štvorvalec, vďaka ktorému sa pod kapotu nemeckej novinky dostalo rovných 176 kW (240 koní).

Taký výkon bol ešte nedávno výsadou iba dieselových šesťvalcov. V súčasnosti nič výkonnejšieho, čo má len štyri valce a objem dvoch litrov, nenájdete u žiadnej inej značky. Asi nie je potrebné vysvetľovať, že sme boli na test tejto motorizácie veľmi zvedaví.

Nebol to však jediný dôvod. Ako prvý totiž zamieril do našej redakcie ku klasickému testu Passat s karosériou kombi a najslabším dieseIovým dvojlitrom. Ten síce mal zoznam príplatkových prvkov dlhý "ako zákon káže" a jeho cena bola všetko, len nie ľudová, adaptívne tlmiče DCC ale v aute neboli a komfort na veľkých kolesách bol skôr priemerný, čo človeku dokáže celkom pokaziť náladu.

volkswage_passat-52.jpgvolkswage_passat-57.jpgU predtým testovaného kombi sme kritizovali vysokú cenu a tvrdý podvozok. To prvé vrcholná naftová motorizácia určite nevylepší, to druhé by vďaka tlmičom DCC vylepšiť mohla

Tento druhý test Volkswagenu Passat B8 patrí sedanu s najsilnejším naftovým motorom a maximálnou výbavou (vr. DCC). Tak schválne, naozaj dokáže príplatok necelých tisíc eur za lepšie tlmiče vyriešiť problém s horším komfortom na väčších kolesách?

Diesel vs. benzín? Nespoznáte rozdiel

Vrcholný diesel, ktorý zatiaľ nasadzuje koncern Volkswagen výhradne pod kapotu modelu Passat, pochádza z radu EA288. Motor má objem 1968 cm3 a maximálneho výkonu dosahuje pri 4000 ot./min. Krútiaci moment graduje hodnotou 500 Nm, ktorú máte k dispozícii v rozmedzí od 1750-2500 ot./min. Sľubné hodnoty, že áno.

Zrýchlenie z nuly na stovku je v sedane záležitosťou na 6,1 s (kombi je pomalšie o 0,2 s). Svoj podiel na tomto čísle (mimochodom VW ho udáva pre auto so záťažou 200 kg) má tiež štandardne dodávaný pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou Haldex a sedemstupňová automatická prevodovka DSG.

volkswage_passat-50.jpgvolkswage_passat-51.jpgNa prvý pohľad vyzerá ako každé iné TDI, ale v praxi ide o špičkový motor, na ktorý je koncern po práve hrdý. Nikde inde než v Passate túto jednotku zatiaľ nedostanete. Ostrúhal aj nový Superb

Maximálna rýchlosť potom činí 240 km/h a kombinovaná spotreba 5,3 l/100 km. Takže tu máme veľmi výkonný a úsporný motor, ktorý navyše neprodukuje ani veľké množstvo emisií, čo EÚ určite ocení. Relatívne nízke čísla týkajúce sa produkcie oxidov dusíka sú dielom systému vstrekovania močoviny. Pre zákazníkov to znamená nutnosť každých 9000 km zaobstarať trinásť litrov AdBlue.

Že má táto motorizácia výkonu na rozdávanie, alebo že ide "kopec-nekopec", to asi všetci tak nejako dopredu tušia, takže to ani nie je nutné spomínať. Tento motor vás ale zaručene prekvapí svojím charakterom. Trúfnem si totiž tvrdiť, že keby ste si dovnútra sadli so zaviazanými očami, tipovali by ste benzínovú jednotku. Koncernový štvorvalec má k benzínových veľmi blízko.
A začína to už zvukom. Motor je sám o sebe precízne odhlučnený a maximálne kultivovaný. Dokonca aj studené štarty znamenajú pre posádku iba krátkodobé a v porovnaní s konkurentmi stále len veľmi decentné zvýšenie hluku v interiéri.

volkswage_passat-56.jpgvolkswage_passat-60.jpgAj vrcholný Passat je veľmi decentný, takže ostatní len ťažko spoznajú, ako schopný motor je pod kapotou. Nápovedou môžu byť len štítky na karosérii

Pri razantnejšom zošliapnutí plynu rovno zabudnite na nejaké kopance a neočakávané mocné záťahy. Toto biturbo je totiž ukážkovo plynulé. Od troch tisíc otáčok je ponúkaná dynamika veľmi zaujímavá, v okolí štyroch tisíc je asi najzaujímavejšia, ale motor môžete poslať až k piatim tisícom a agregát stále nijako nevädne. A k tomu pridá vyložene benzínový zvuk.

V praxi má vodič dvakrát preplňovaného dieselového Passatu viac než dosť výkonu v podstate kedykoľvek. Je celkom jedno, či akcelerujete z osemdesiatich alebo zo 150 km/h. Akonáhle dvojspojková prevodovka pripraví ten správny kvalt, Passat vystrelí vpred so solídnou razanciou. Ostatne zo 120 km/h na 200 km/h potrebuje vrátane podradenia a preraďovaní zhruba devätnásť sekúnd. 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY