vytisknout velikost písma Test Tesla Model S: Úplne iná

Prémiový elektrický "sedan" (v skutočnosti liftback) naplno ukazuje, čoho je možné dosiahnuť, keď sa k návrhu elektromobilu pristupuje s čistou rysovacou doskou - a čistou hlavou.
Test Tesla Model S: Úplne iná
Zoznam kapitol
  1. iPad na kolesách; stručná história Tesly
  2. Interiér a ovládanie; Podlaha nabitá energiou
  3. Čo dokáže ťažisko; Dynamika versus dojazd
  4. Praktickejšie, než sa zdá; Výbava a ceny
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletná fotogaléria

Čakal som všeličo, ale nie ten displej. Teda vedel som, že tam bude. Ale nie to, že bude veľký ako dva iPady postavené širšie hranou na seba a že budú ovládať všetko. Naozaj všetko. Chcete rozsvietiť svetla? Použite dotykový displej. Vypnúť reguláciu preklzu kolies? Dotykový displej. Upraviť nastavenie klimatizácie, vyhrievanie sedadiel, rádia, zámkov dverí? Dotykový displej. Dokonca aj strešné okno ovládate veľkým posuvníkom na dotykovom displeji.

Tesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 159.jpgTesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 147.jpgTesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 146.jpg
Na to, ako neortodoxnú má techniku aj koncepciu ovládania, je vonkajší dizajn Modelu S velmi triezvy

Začínať recenziu jedného z najrevolučnejších áut, ktoré sme na AutoMag.sk kedy testovali, popisom ovládania komfortných funkcií, sa na prvý pohľad môže zdať zmätené. Mám pre to ale dobrý dôvod. Nie je to totiž neobvyklá konštrukcia alebo spôsob pohonu, čo dominuje vašim prvým dojmom za volantom Tesly Model S, ale práve tá veľká, k vodičovi naklonená a vertikálne orientovaná plocha dotykovej obrazovky. A zároveň je to detail príznačný pre filozofiu celej značky Tesla: robiť zažité veci inak. Ale nie pre odlišnosť samotnú. Model S sa pomerne radikálne líši od iných áut, elektromobilmi nevynímajúc. A všetky jeho odlišnosti majú svoj funkčný význam.

Z nuly k najpredávanejšiemu auto vo svojej triede

Pretože Tesla je v našich končinách zjavením exotickejším než mnohé superšporty, mali by sme vysvetliť, kde sa vzala. Spoločnosť Tesla Motors vznikla už pred dvanástimi rokmi v kalifornskom Palo Alto. K jej spoluzakladaťelom patrí biznismen a vizionár Elon Musk, ktorý stojí aj za internetovým platobným systémom PayPal, projektom komerčného cestovania do vesmíru SpaceX alebo víziou vysokorýchlostnej dopravy Hyperloop.

Prvým modelom Teslu bol nedávno modernizovaný Roadster. Na trh bol uvedený v roku 2006. Naozajstný prelom nastal v roku 2012 s uvedením Modelu S. V roku 2013 (čísla za minulý rok nie sú zatiaľ k dispozícii) predala Tesla viac než 25 000 kusov Modelu S - najviac v USA, kde sa tento automobil stal najpredávanejším "veľkým luxusným sedanom". Pozor, nie len medzi elektromobilmi! V roku 2013 si Američania kúpili viac Tesiel než Mercedesov triedy S alebo Porsche Panamera. Model S je hitom aj v Nórsku, kde sa vďaka vládnym stimulom stal opakovane najpredávanejším autom na tamojšom trhu za daný mesiac.

V Amerike sa Tesla opakovane ocitá v centre pozornosti nielen automobilových alebo technologických médií - raz vďaka neobvyklej koncepcii predaja bez tradičných dílerov, inokedy ako príjemca štedrých vládnych dotácií. Naposledy na seba firma upozornila koncom minulého roka, keď spustila službu rýchlej výmeny batérií, čo má byť ešte rýchlejšia alternatíva k dobíjaniu v sieti značkových rýchlonabíjacích staníc Tesla Supercharger. Rýchla výmena batérií však zatiaľ funguje len na jednom mieste v Kalifornii, zatiaľ čo staníc Supercharger je 132 v USA, 99 v Európe a 37 v Ázii...

Tesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 151.jpgTesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 150.jpgTesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 152.jpg
Tesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 156.jpgTesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 157.jpgTesla Model S P85+ v testu AutoRevue.cz 144.jpg
Testovanú špecifikáciu P85+ Tesla nedávno vyradila z ponuky; zapustené kľučky sa automaticky vysunú ze dverí, akonáhle sa priblížite k autu

Model S v špecifikácii 85+ poháňa vzadu uložený trojfázový elektromotor o výkone 310 kW v 5000-8600 ot./min. a krútiacim momentom 600 Nm v 0-5300 ot./min. Zadné kolesá roztáča cez jednostupňovú prevodovku Borg-Warner. Kolesá s priemerom 19 palcov sú s hliníkovou karosériou spojené dvojicou priečnych ramien vpredu a viacprvkovým zavesením vzadu. Pérovanie zabezpečuje pneumatický podvozok s elektronicky riadenými adaptívnymi tlmičmi.

Vzhľadom k radikálnej konštrukcii aj koncepcii interiéru je vlastne trochu prekvapujúce, že na pohľad Tesla Model S nijako výstredne nepôsobí. Dlhý rázvor, široký rozchod a nízka strecha jej dávajú prirodzene elegantné proporcie, ale styling prednej časti je pomerne fádny a niekoľkokrát som sa pristihol, že profil splývajúceho zadku mi pripomína Renault Laguna. Aj z reakcií okolia je zrejmé, že aspoň v tejto nenápadnej modrošedej farbe Tesla veľa pozornosti nepriťahuje. Keď už sa niekto otočí, je vidno, že ide o človeka, ktorý presne vie, na aké auto sa pozerá. 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY