vytisknout velikost písma Test: Subaru WRX STI 2015 vs. Audi S3 vs. Subaru WRX STI

Uvedenie novej generácie Subaru WRX STI je udalosť, ktorá si žiada dôkladný test. Vzali sme preto japonskú novinku a pozreli sa na to, ako sa zlepšila v porovnaní so svojim predchodcom. A ako si bude viesť v porovnaní s modernými súpermi? Inak povedané, v jeden čas a na jednej okreske sme mali staré STI, nové STI a Audi S3. Porovnanie to bolo veľmi zaujímavé.
Test: Subaru WRX STI 2015 vs. Audi S3 vs. Subaru WRX STI
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Rovnaké ako to staré?
  2. Je nové WRX STI krajšie?, Interiér starý (nový) známy, Riadenie zaujme hneď, jazda nie
  3. Kde je skutočný charakter, aleb porovnanie s Audi S3
  4. Nové vs. staré = radikální změna, Na cestě domů
  5. Cena, Záver
  6. Technické údaje
  7. Fotogaléria

Na Subaru s nástupom novej generácie WRX STI čakal podobný problém, aký už dlhšiu dobu rieši napríklad Land Rover u svojho Defenderu. Staršia verzia je vyhranený stroj a vďaka tomu ju mnohí beznádejne milujú. Lenže univerzálnejší charakter znamená väčšie množstvo potenciálnych zákazníkov a teda väčšie predajné čísla. Otázka na zamyslenie: je lepšie naštvať menšiu skupinu verných fanúšikov a ponúknuť svoj ​​produkt širšej skupine záujemcov, alebo sa oplatí zostať na súčasnej ceste?

Odpoveď určite nie je jednoduchá a ja som veľmi zvedavý, ako to napríklad Land Rover u svojho Defenderu vyrieši. Subaru s novou generáciou WRX STI urobilo pomerne vydarený kompromis. Novinka je stopercentne civilnejšia, ale stále stojí výrazne mimo hlavný prúd, kde nájdete autá typu Volkswagen Golf R alebo Audi S3.

_DSC0839.JPG_DSC0856.JPG
Je nové STI lepšie než to staré? A ako si bude viesť v porovnaní s modernými konkurentmi?

Rovnaké ako to staré?

Žiadny nový dvojliter pod kapotou, žiadne radikálne tabuľkové zlepšenie. Na papieri vyzerá nové STI úplne rovnako ako to staré. Ale zdanie klame. Rozdiely sa nájdu a rozhodne ich nie je málo, takže sa nemusíte báť, že si kupujete nové balenie starej verzie. Čo konkrétne sa zmenilo?

STI dostalo iný základ. Aktuálne stojí na platforme, ktorú používa aj slabšie WRX a nové kombi Levorg. Na dĺžku vozidlo pribralo 15 mm, rázvor sa natiahol o 25 mm, celková výška klesla o päť milimetrov, svetlá výška bola znížená o 15 mm. Auto taktiež dostalo predné stĺpiky posunuté o 200 mm dopredu a výrazne vystuženú karosériu.

Subaru zdôrazňuje, že nové STI používa tuhší podvozok a tým pádom bolo potrebné vystužiť aj karosériu. Oficiálnym údajom je karoséria o 30% odolnejšia voči ohybu ao 40% odolnejšia voči krute. Ak sa pozrieme na podvozok, tak tam sa udialo zmien asi najviac. Zjednodušene povedané bolo vystužená úplne všetko od pružín cez stabilizátory až po nápravnicu.

_DSC0903.JPG_DSC0897.JPG
Nové STI je nižšie, dlhšie a má väčší rázvor náprav. Najviac rozdielov však nájdeme na podvozku. 

Ďalšou dôležitou novinkou je riadenie. STI stále používa hydraulický posilňovač riadenia, zmenil sa však prevod. Ten klesol z pôvodných 15:1 na 13:1 a Subaru pracovalo aj na zrýchlení odozvy. Tá by sa údajne mala pri súčasnej verzii dostať na úroveň Porsche 911.

Podvozok: Čo konkrétne?

Vyššia tuhosť priečnych vzpier, tuhšie puzdro spodného ramena, väčší priemer tyče stabilizátora (24 mm vs. 21 mm), vyššia tuhosť pružín (+22%), zadné púzdra spodného ramena o 10 mm nižšie, inak tvarované predné výstuhy doplnené o vystužujúci plech, silnejšie predné rameno, bočná tuhosť vyššia o 14%, celková klopná tuhosť väčšia o 24%. Všetko sa týka prednej nápravy.
 
Zavesenie zadných kolies - tuhšie púzdra nápravnice a vlečných ramien, závodný typ puzdier s unibalovým uložením vo vonkajšom puzdre priečneho ramena, väčší priemer tyče stabilizátora (20 mm vs. 19 mm), tuhšie pružiny (+6%), nižšia poloha upevnenia predného ramena novej nápravnice, dodatočná výstuha zadnej nápravnice, bočná tuhosť väčšia o 38%, celková klopná tuhosť vyššia o 24%.
 
Riadenie - skrutná tyč hydraulickej sústavy riadenia tuhšia o 125%, prevodový pomer riadenia 13:1 (predtým 15:1), vyššia tuhosť úchytov prevodovky riadenia (400%). Brzdy majú rýchlejšiu odozvu, upravená bola výstupná charakteristika posilňovača, väčší hlavný brzdový valec. WRX STI používa po novom kolesá o 15% tuhšie a o 1 kg ľahšie. Kované kolesá BBS sú ešte o ďalší kilogram ľahšie ako zliatinové disky.

Čo sa hnacieho reťazca týka, ten zostal v podstate rovnaký. Vpredu aj vzadu nájdete samosvorný diferenciál, uprostred je diferenciál DCCD a pohon všetkých kolies je po novom doplnený na prednej náprave o systém pribrzďovania vnútorného kolesa v zákrute. Manuálna šesťstupňová prevodovka dostala prepracovanú aretáciu mechanizmu radenia a všetko to poháňa motor radu EJ. Nie FB, ako sa všeobecne očakávalo.

Aj ten prešiel istými úpravami. Cieľom bolo údajne zlepšiť životnosť, s ktorou boli isté problémy. Konkrétne zmeny zahŕňajú napríklad inak tvarovaný a zároveň väčší medzichladič stlačeného vzduchu, iné je potom napríklad aj palivové čerpadlo pracujúce v troch rôznych režimoch a v Subaru sa museli pozrieť aj na produkciu emisií.

_DSC0862.JPG_DSC0869.JPG
Subaru stále vsádza na starší motor radu EJ. Ten sa bude musieť vyrovnať s konkurenciou moderných preplňovaných dvojlitrov, ktoré sú okrem iného úspornejšie.

Nie, Subaru WRX STI naozaj nie je rovnaké ako odchádzajúce verzie. Základ síce medzigeneračnú zmenu v zásade prežil, ale noviniek je toľko, že sa auto chová výrazne odlišne.

Kde však bezpečne spoznáte, že technika nie je najnovšieho razenia, to je spotreba. Normované čísla sľubujú štrnásť litrov v meste, 8,4 l/100 km mimo mesto a 10,4 l/100 km v kombinovanej prevádzke. Moderné športové autá, ktoré dnes zastupuje Audi S3, sú na tom minimálne podľa oficiálnych údajov podstatne lepšie. Spomínaná S3 si má vystačiť s hodnotami 8,8 / 5,9 / 6,9 l/100 km. To už je znateľný rozdiel.

_DSC0852.JPG_DSC0890.JPG

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY