vytisknout velikost písma Test Smart ForFour 1.0 52 kW: Aký zmysel dáva drahé Twingo?

Päťdverový Smart je späť, ale na trhu to nebude mať ľahké. Po prvé sa musí vysporiadať s konkurenciou lacnejšieho Renaultu Twingo, ktorý je v podstate rovnaký, po druhé svojou cenou konkuruje automobilom typu Seat Leon, lenže plnohodnotný voz to nie je. Ako obstojí v teste?
Test Smart ForFour 1.0 52 kW: Aký zmysel dáva drahé Twingo?
Zoznam kapitol
  1. Nájdi tridsať percent rozdielov, Takže Smart ForFour, alebo Twingo?
  2. Smart ForFour vs. Golf a iní, Nameraná dynamika
  3. Vie byť ale aj praktický, Rozmery interiéru, Verdikt, Technické údaje
  4. Smart ForFour: Fotogaléria

Nová generácia Smartu sa už opäť ponúka len ako mikroskopický dvojmiestny špeciál do mesta, ale záujemcovia môžu siahnuť aj po štvormiestnej päťdverovej variante. Koncepcia zostala rovnaká, motor je umiestnený pri zadnej náprave, ktorá je tiež poháňaná, predné kolesá majú vďaka tomu taký rejd, že aj cyklisti pomaly blednú závisťou a ako to už pri Smartoch býva, k dispozícii je veľa rôznych príplatkových prvkov a cena je potom skôr vyššia než ľudová.

A práve cena bude hlavnou otázkou tohto testu, pretože štvormiestny Smart má už od začiatku dva celkom veľké problémy. V porovnaní so súčasným Twingom je to takmer identický automobil, lenže je drahší. Keď sa zamyslíte nad konfigurátorom, razom vám v súčte svieti cenovka za štvormiestny automobil s motorom o výkone 52 kW (71 koní) presahujúci 15 tisíc eur, takže Smart dostáva sa do sfér, kde môžete kúpiť solídne vybavený Golf, Leon a tak ďalej, proste klasický hatchback, s ktorým sa môžete v pohode pohybovať v meste, ale bez problémov zvládnete s menšou rodinou aj výlet na dlhšie trasy. Dokáže toto aj Smart ForFour?

_DSC0841.jpg_DSC0843.jpgNový Smart vyzerá pekne, ale na trhu to bude mať ťažké. Z jednej strany mu konkuruje Renault Twingo, z tej druhej autá z bohato zastúpenej kategórie klasických hatchbackov

Nájdi tridsať percent rozdielov

Najprv sa vysporiadame s prvým problémom, a síce s porovnaním s Twingom. Technicky sú obe autá úplne rovnaké a vyrábajú sa aj na jednej linke v Slovinsku. Oficiálne je zhodných 70% dielov, tých zvyšných tridsať percent hľadajte skôr na karosérii, pretože dizajn je nakoniec to hlavné, čím sa Smart líši. Lenže viete čo, to je tiež problém.

Kým Twingo vznikalo ako spomienka na Renault 5 a výsledok sa naozaj podaril, Smart vyzerá, ako keby dizajnéri dostali Twingo s úlohou "prerobte to, nech to vyzerá inak". Výsledok naozaj vyzerá inak, ale ja musím povedať, že sa mi zďaleka nepáči tak ako francúzska variácia na rovnakú tému. Ale ide len o dizajn, ktorý nie je až tak dôležitý.

972548151.JPG_DSC0844.jpgLacnejšie Twingo je podľa nášho názoru krajšie a štýlovejšie. V Smarte ale dostanete na výber viac variantov. Okrem iného môžete kombinovať rôzne farby karosérie s rôzne farebným ochranným rámom

Výraznejšie rozdiely sa objavujú na prvý pohľad v interiéri, kde je cítiť snahu urobiť zo Smartu predsa len prémiovejší automobil. Tam, kde predtým testované Twingo malo tvrdý plast, má Smart výraznú látku. Testujeme Edition 1 s jasnou oranžovou, takže je väčšina prvkov oranžových vrátane palubnej dosky.

Na fotkách to vyzerá skvele, ale asi tušíte, čo sa stane, keď dáte svietivú farbu na palubku. Áno, bude sa vám odrážať v čelnom skle. Nie nadarmo sa väčšinou palubovky robia sivé alebo čierne. V Smarte to máte tak, ako keby ste sa pozerali cez oranžové okuliare.

_DSC0887.jpg_DSC0874.jpgInteriér je na pohľad hodnotnejší než v Twingu. Na fotkách je ale celkom dobre vidieť, čo urobí oranžová palubovka s výhľadom cez čelné sklo. Neustále sa pozeráte vpred cez "oranžový filter"

Za zmienku však stojí výbava, ktorá je nečakane bohatá. Máme tu vyhrievanie sedadiel, tempomat, multimediálny systém, farebný displej v prístrojovom štíte, klimatizáciu, multifunkčný volant, variabilné zadné sedadlá, proste všetko. Nie som si istý, či to všetko môže mať aj Twingo. Ale aj keby nie, stále to nepovažujem za podstatný rozdiel.

Ten som nakoniec našiel iba jeden, a síce odhlučnenie. Veľmi ľahko a veľmi skoro spoznáte, že je Smart o niečo tichší. Ukáže sa to hlavne na diaľniciach, kde sa motor dostáva cez štyri tisíc otáčok, ale v interiéri stále panuje prekvapivý pokoj. Nedám ruku do ohňa za to, že odhlučnenie je tou jedinou zásadnou odlišnosťou oproti Twingu, ale počas týždňa som nič iné nenašiel.

Takže Smart ForFour, alebo Twingo? 

Úprimne, podľa môjho názoru tu nie je moc čo riešiť. Rovnaký motor kúpite v Twingu už za zhruba 8 tisíc eur, čo je za mestskú nákupnú tašku sympatická cena. Je pravda, že pôjde o verziu na plechových kolesách a napríklad aj bez klimatizácie, lenže Smart na tom nie je inak, len začína na cene 10 677 eur a navyše dostanete motor naladený na 45 kW (61 k).

_DSC0849.jpg_DSC0850.jpg_DSC0851.jpg_DSC0854.jpg_DSC0855.jpg_DSC0856.jpg
Cena testovaného Smartu bola celkom sebavedomá. Za motor naladený na 52 kW (71 k) zaplatíte 10 677 eur, výbava Edition 1 predstavuje príplatok 3 tisíc eur. A razom sme tam, kde si môžete kúpiť klasický hatchback 

Do kariet snáď nakoniec hrá Smartu iba lepší imidž značky a príbuznosť k Mercedesu, lenže to je trochu málo. Navyše vám tento dojem bude úspešne kaziť rad ovládacích prvkov v interiéri, ktoré majú bežné Renaulty alebo dokonca Dacie.

Povedané stručne a jasne, Smart ForFour sa samozrejme oproti Twingu líši, lenže väčšinou v nepodstatných veciach. Príplatok oproti francúzskemu súrodencovi obháji len ťažko.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY