vytisknout velikost písma Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: celkom drahý kufor

Vyskúšali sme pre vás Škodu Rapid s najvýkonnejším a najdrahším motorom, najvyšším stupňom výbavy Elegance a celou radou prvkov príplatkovej výbavy. Takže vlastne so všetkým, čo vám nová „Rapidka“ môže ponúknuť. Na čo sa (ne)možno tešiť?
Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: celkom drahý kufor
Zoznam kapitol
  1. Divný rodokmeň, Malé porovnanie, Ponuka verzií
  2. Skúsený voz, Dlhý a úzky, Dostatok miesta pre 4 osoby
  3. V hlavnej roli jednoduchosť, Šetrilo sa všade, Škrabka a to ostatné
  4. Ako Rapid jazdí?, A vystupujeme, Technické údaje, Namerané hodnoty
  5. Fotogaléria

Zvláštny rodokmeň

Vzadu to nemá osvetlenie, podvozok je dosť tvrdý a zadné okná od šoféra neotvoríte, i tak zaplatíte cez 540 000 Kč. Ale aby sme nepredbiehali, pekne od začiatku. Nová Škoda Rapid je 5-dverový liftback, ktorý sa má stať čímsi na spôsob lepšej Fabie Sedan v kombinácii s jedničkovou Octaviou a zároveň lacnejšou alternatívou pre záujemcov o novú Octaviu III, ktorý trvajú na enormnom priestore v zadnom kufri

A na čom bol Rapid postavený? Predstavitelia Volkswagenu uvádzajú, že bol pri vývoji Škody Rapid uplatnený princíp kombinácie modulárnych komponentov koncernu VW Group, avšak s novou platformou VW MQB (Modularer Querbaukasten) to nemá nič spoločného. Predná časť podvozku pochádza z aktuálnej plošiny (VW Polo a Seat Ibiza), zadná náprava s jednoduchými vlečenými ramenami spojenými poddajnou priečkou ako ďalšou modifikáciou prvej Octavie novodobej generácie.

P1130927.JPGP1130931.JPGP1130951.JPG
Škoda Rapid 1,4 TSI DSG Elegance

Nový Rapid má byť začiatkom novej éry, ktorá sa vracia skôr k odskúšanej technike a jednoduchým technickým riešeniam, ktoré by mali viesť k väčšej cenovej dostupnosti. A preto sa do hry vracia jednoduché chromované logo „sliepky“ a prostý font nápisov.

Malé porovnanie

Stretol som sa s celou radou povzdychov, že pod menom Rapid by to mal byť športiak, avšak novinka sa hlási skôr k modelu z tridsiatych rokov. Od roku 1935 sa ako Rapid vyrábala Škoda Popular, ktorá do vienka dostala väčší a výkonnejší motor a v podobe Rapid OHV vo výrobe vydržala až do roku 1947.

Škoda Rapid by mala poslúžiť ako istý nástupca rady Škoda Octavia I z dôb, kedy dožívala v podobe osekaného prevedenia Tour. A preto si dovolíme malé porovnanie základných rozmerov oboch vozidiel. Nový Rapid síce má o 90 mm dlhší rázvor náprav (2 602 mm), ale rozchod kôl je vpredu o 53 mm užší a vzadu o 8 mm širší (1 463/1 500 mm). Bez spätných zrkadiel je Rapid o 24 mm užší (1 706 mm) a o 23 mm kratší (4 483 mm).

Zároveň je Rapid oproti Octavii I o 49 mm vyšší (1 461 mm). Čo sa týka batožinového priestoru, ktorý je pre väčšinu používateľov vozov kľúčový, Rapid nesklamal, ba naopak s prehľadom dominuje. V základnom usporiadaní ponúka objem 22 l väčší (550 l) a po sklopení zadních sedadiel je o 162 l objemnejší (1 490 l). A pravdou je, že ohľadom batožinového priestoru Rapid len ťažko hľadá konkurenciu.

Ponuka verzií

Model Rapid je k dispozícii s jedinou karosériou 5-dverový liftback a výbavovými stupňami Active, Ambition a Elegance. V tom základnom sa musíte uspokojiť aspoň so stabilizáciou ESC, šesticou airbagov, denným svietením, elektrickým ovládaním predných okien, zámkov a zrkadiel a prípravou pre rádio. Ambition pridáva lakované kľučky na dvere a kryt zrkadiel, tónované okná, palubný počítač, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania alebo klimatizáciu.

Najvyšší stupeň Elegance je bohatší o hliníkové disky, predné hmlovky s nasvetlovaním zákrut, chromovanými doplnkami, vyhrievaním predných sedadiel a tryskami ostrekovačov, rádiom Swing či jednozónovou klimatizáciou Climatronic s automatickou reguláciou. Pre všetky verzie si možno vybrať z širokého zoznamu prvkov príplatkovej výbavy, ale napríklad dvojzónova klíma, bedrové opierky alebo xenónové svetlomety tam chýbajú.

P1130958.JPGP1130959.JPGP1130960.JPG
S Rapidom sa vracia nielen zjednodušené logo, ale aj výrazné chromované písmená
 

Motorov je pre Rapid pripravených celkom 5, z nich iba jeden je vznetový a ide o 1,6 TDI CR/77 kW. Pre záujemcov o zážihové agregáty prichádzajú v úvahu štvorvalce 1,2 TSI/63 kW, 1,2 TSI/77 kW a špičkový 1,4 TSI/90 kW. Prevodovky sú 5-stupňové manuálne, pre 1,2 TSI/77 kW šesťstupňové a pre 1,4 TSI/90 kW výhradne dvojspojkový sedemstupňový „automat“ DSG.

P1130938.JPGP1130940.JPGP1130941.JPG
Ostro rezané linky sú typickými prvkami nového Rapidu

Smutným základom je upravený celohliníkový zážihový trojvalec HTP, ktorý pre použitie v Rapide nesie označenie 1,2 MPI (EA111), v kombinacii s štvorventilovými rozvodmi DOHC dosahuje výkonu 75 koní (55 kW) a jeho kombinovaná spotreba činí 5,8 l/100 km, teda identickú hodnotu, ktorá patrí aj najvýkonnejšiemu štvorvalcu 1,4 TSI/90 kW. No oproti 1,4 TSI je 1,2 MPI o 111 000 Kč lacnejší…

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY