vytisknout velikost písma Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: celkom drahý kufor

Vyskúšali sme pre vás Škodu Rapid s najvýkonnejším a najdrahším motorom, najvyšším stupňom výbavy Elegance a celou radou prvkov príplatkovej výbavy. Takže vlastne so všetkým, čo vám nová „Rapidka“ môže ponúknuť. Na čo sa (ne)možno tešiť?
Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: celkom drahý kufor
Zoznam kapitol
  1. Divný rodokmeň, Malé porovnanie, Ponuka verzií
  2. Skúsený voz, Dlhý a úzky, Dostatok miesta pre 4 osoby
  3. V hlavnej roli jednoduchosť, Šetrilo sa všade, Škrabka a to ostatné
  4. Ako Rapid jazdí?, A vystupujeme, Technické údaje, Namerané hodnoty
  5. Fotogaléria

Zvláštny rodokmeň

Vzadu to nemá osvetlenie, podvozok je dosť tvrdý a zadné okná od šoféra neotvoríte, i tak zaplatíte cez 540 000 Kč. Ale aby sme nepredbiehali, pekne od začiatku. Nová Škoda Rapid je 5-dverový liftback, ktorý sa má stať čímsi na spôsob lepšej Fabie Sedan v kombinácii s jedničkovou Octaviou a zároveň lacnejšou alternatívou pre záujemcov o novú Octaviu III, ktorý trvajú na enormnom priestore v zadnom kufri

A na čom bol Rapid postavený? Predstavitelia Volkswagenu uvádzajú, že bol pri vývoji Škody Rapid uplatnený princíp kombinácie modulárnych komponentov koncernu VW Group, avšak s novou platformou VW MQB (Modularer Querbaukasten) to nemá nič spoločného. Predná časť podvozku pochádza z aktuálnej plošiny (VW Polo a Seat Ibiza), zadná náprava s jednoduchými vlečenými ramenami spojenými poddajnou priečkou ako ďalšou modifikáciou prvej Octavie novodobej generácie.

P1130927.JPGP1130931.JPGP1130951.JPG
Škoda Rapid 1,4 TSI DSG Elegance

Nový Rapid má byť začiatkom novej éry, ktorá sa vracia skôr k odskúšanej technike a jednoduchým technickým riešeniam, ktoré by mali viesť k väčšej cenovej dostupnosti. A preto sa do hry vracia jednoduché chromované logo „sliepky“ a prostý font nápisov.

Malé porovnanie

Stretol som sa s celou radou povzdychov, že pod menom Rapid by to mal byť športiak, avšak novinka sa hlási skôr k modelu z tridsiatych rokov. Od roku 1935 sa ako Rapid vyrábala Škoda Popular, ktorá do vienka dostala väčší a výkonnejší motor a v podobe Rapid OHV vo výrobe vydržala až do roku 1947.

Škoda Rapid by mala poslúžiť ako istý nástupca rady Škoda Octavia I z dôb, kedy dožívala v podobe osekaného prevedenia Tour. A preto si dovolíme malé porovnanie základných rozmerov oboch vozidiel. Nový Rapid síce má o 90 mm dlhší rázvor náprav (2 602 mm), ale rozchod kôl je vpredu o 53 mm užší a vzadu o 8 mm širší (1 463/1 500 mm). Bez spätných zrkadiel je Rapid o 24 mm užší (1 706 mm) a o 23 mm kratší (4 483 mm).

Zároveň je Rapid oproti Octavii I o 49 mm vyšší (1 461 mm). Čo sa týka batožinového priestoru, ktorý je pre väčšinu používateľov vozov kľúčový, Rapid nesklamal, ba naopak s prehľadom dominuje. V základnom usporiadaní ponúka objem 22 l väčší (550 l) a po sklopení zadních sedadiel je o 162 l objemnejší (1 490 l). A pravdou je, že ohľadom batožinového priestoru Rapid len ťažko hľadá konkurenciu.

Ponuka verzií

Model Rapid je k dispozícii s jedinou karosériou 5-dverový liftback a výbavovými stupňami Active, Ambition a Elegance. V tom základnom sa musíte uspokojiť aspoň so stabilizáciou ESC, šesticou airbagov, denným svietením, elektrickým ovládaním predných okien, zámkov a zrkadiel a prípravou pre rádio. Ambition pridáva lakované kľučky na dvere a kryt zrkadiel, tónované okná, palubný počítač, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania alebo klimatizáciu.

Najvyšší stupeň Elegance je bohatší o hliníkové disky, predné hmlovky s nasvetlovaním zákrut, chromovanými doplnkami, vyhrievaním predných sedadiel a tryskami ostrekovačov, rádiom Swing či jednozónovou klimatizáciou Climatronic s automatickou reguláciou. Pre všetky verzie si možno vybrať z širokého zoznamu prvkov príplatkovej výbavy, ale napríklad dvojzónova klíma, bedrové opierky alebo xenónové svetlomety tam chýbajú.

P1130958.JPGP1130959.JPGP1130960.JPG
S Rapidom sa vracia nielen zjednodušené logo, ale aj výrazné chromované písmená
 

Motorov je pre Rapid pripravených celkom 5, z nich iba jeden je vznetový a ide o 1,6 TDI CR/77 kW. Pre záujemcov o zážihové agregáty prichádzajú v úvahu štvorvalce 1,2 TSI/63 kW, 1,2 TSI/77 kW a špičkový 1,4 TSI/90 kW. Prevodovky sú 5-stupňové manuálne, pre 1,2 TSI/77 kW šesťstupňové a pre 1,4 TSI/90 kW výhradne dvojspojkový sedemstupňový „automat“ DSG.

P1130938.JPGP1130940.JPGP1130941.JPG
Ostro rezané linky sú typickými prvkami nového Rapidu

Smutným základom je upravený celohliníkový zážihový trojvalec HTP, ktorý pre použitie v Rapide nesie označenie 1,2 MPI (EA111), v kombinacii s štvorventilovými rozvodmi DOHC dosahuje výkonu 75 koní (55 kW) a jeho kombinovaná spotreba činí 5,8 l/100 km, teda identickú hodnotu, ktorá patrí aj najvýkonnejšiemu štvorvalcu 1,4 TSI/90 kW. No oproti 1,4 TSI je 1,2 MPI o 111 000 Kč lacnejší…

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY