vytisknout velikost písma Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Plusy

  • Vizuálne atraktívny a dobre spracovaný interiér
  • Ergonómia ovládacích prvkov
  • Jazdné vlastnosti prispôsobené slovenským cestám
  • Hladko fungujúce asistenčné systémy

Mínusy

  • Pocitovo letargický vrcholný motor
  • Šklbanie prevodovky DSG pri pomalom posúvaní alebo prudkej akcelerácii
  • Sedadlá VarioFlex len za príplatok

Dovoľte nám, aby sme vám predstavili jedno z najpredávanejších SUV v Strednej Európe v roku 2018. Že je to ako v tom vtipe, kedy mocný politik omylom odošle sústrastný telegram pozostalým človeka, ktorého chce nechať zlikvidovať, o deň skôr? Uvidíte, že nie. Aj na samom sklonku svojej životnej dráhy je Škoda Yeti, predchodca Karoqu, druhé najpredávanejšie SUV - hneď po KodiaQu. Nie je žiadny rozumný dôvod nepredpokladať, že zbrusu nový model vezme štatistiky registrácií útokom. Preto je vlastne jedno, aké je Škoda Karoq auto. Viacmenej by sme rovno mohli uzavrieť túto recenziu verdiktom "Aj tak si ho kúpite" a ísť sa venovať hľadaniu nejakej čitateľsky vďačnej kuriozity z Ruska. Ale že ste to vy...

Škoda-Karoq-10.jpgŠkoda-Karoq-4.jpg

Škode Karoq sme sa obsiahlejšie venovali najmenej dvakrát. Prvýkrát v súvislosti s jej statickou prezentáciou v Štokholme, druhýkrát, keď došlo na prvé jazdné dojmy zo Sicílie. Poďme si ale pripomenúť aspoň základné fakty. Technicky je Karoq dvojčaťom Seatu Ateca, s ktorým sa aj vyrába v českých Kvasinách. Oproti Yetimu je dlhší, širší, nižší a konvenčnejšie tvarovaný. Od KodiaQu ho okrem proporcií najviac odlišuje tvarovanie predných i zadných svetiel. Kam sa Karoq v ponuke koncernu radí medzi podobnými modelmi, ukazuje naša tabuľka porovnávajúca základné rozmery:

Škoda Karoq Škoda Kodiaq Škoda Yeti Seat Ateca VW Tiguan
Dĺžka (mm) 4382 4697 4222 4363 4486
Šírka (mm) 1841 1882 1806 1841 1839
Výška (mm) 1605 1655 1645 1611 1673
Rázvor (mm) 2630 2791 2578 2630 2677

Paletu motorizácií zatiaľ tvoria dve benzínové a dve naftové jednotky. Rolu základnej motorizácie plní trojvalec 1.0 TSI, ktorý na nás urobil napríklad v Octavii veľmi solídny dojem. Namiesto 1.4 TSI už prichádza očakávaná novinka v podobe 1.5 TSI s odpájaním valcov pri čiastočnom zaťažení. Z dieselov máte na výber 1.6 TDI alebo 2.0 TDI. V prípade benzínových a naftových motorizácií platí, že menšia ponúkaná jednotka má výkon 85 kW, väčšia 110. Automat možno objednať ku všetkým motorizáciam, pohon všetkých kolies má iba 2.0 TDI. Zato sériovo, s predným pohonom objednať nemožno. Vpredu je zavesenie tvorené konvenčnými tlmičovými vzperami. Zadná náprava je v základe vlečená, ale štvorkolky majú štandardne štvorprvkové zavesenie. Pohon všetkých kolies pri verziách 4×4 zaisťuje samozrejme elektronicky riadená lamelová spojka, umiestnená pri zadnej náprave. Hlavnými novinkami vo výbave sú full-LED svetlomety alebo digitálny prístrojový štít. Po stránke techniky sa skrátka Škoda Karoq nijako nelíši od existujúcich príbuzných z koncernu Volkswagen.

K prvému testu nám Škoda požičala Karoq s motorom 2.0 TDI, pohonom všetkých kolies a sedemstupňovou prevodovkou DSG. Je to celkom márnivá špecifikácia, viac sa určite budú predávať menšie benzínové motory s predným pohonom.

Škoda-Karoq-36.jpg

Od kombinácie motora TDI a prevodovky DSG v ľubovoľnom koncernovom aute sme boli zvyknutí vídať bezproblémovú kombináciu prudkej akcelerácie a bleskurýchleho radenie - aspoň pokiaľ išlo o DSG so spojkami v olejovej vani. Karoq nás však úplne nenadchol. Namerané zrýchlenie 0-100 km/h síce do bodky zodpovedá hodnote udávanej výrobcom, ale najmä pružné zrýchľovanie je pocitovo vlažné, motor sa zdá byť akosi utlmený a bez iskry. Všimli sme si to už pri príbuzných modeloch. V koncernových SUV motor TDI Euro 6 jednoducho pôsobí tak trochu chudokrvne. Naopak sedemstupňová skriňa v testovanom Karoqu bola horlivá až príliš. Pri posúvaní sa v kolónach na adaptívnom tempomate sa sústavne rozbiehala s nepríjemným šklbaním, aké si nepamätáme, a počas merania akcelerácie v športovom režime sa opakovane zvláštne zasekla pri radení z jednotky na dvojku. Veľmi dobre je to vidieť aj z grafu, kam sme pre zaujímavosť doplnili ešte Octaviu 2.0 TDI DSG z nedávneho veľkého testu štyroch kombíkov nižšej strednej triedy:

karoq-vs.-ocatvia.jpg

Namerané hodnoty akcelerácie prinášame ako vždy v súhrnnej tabuľke:

Akcelerácia Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4x4 DSG
0-50 km/h (s) 3,02
0-100 km/h (s) 9,23
0-130 km/h (s) 16,07
0-150 km/h (s) 23,27
30-50 km/h (s) 1,78
50-70 km/h (s) 1,94
80-120 km/h (s) 7,18
130-150 km/h (s) 7,21

Spotreba paliva zodpovedá tomu, že Karoq 4×4 je relatívne ťažké, nie príliš aerodynamické auto s vyššími jazdnými odpormi. Aj pri aktivácii režimu Eco, kedy by napríklad prevodovka mala využívať funkciu plachtenia, sme pri dlhšom diaľničnom presune (úsek sme prešli oboma smermi, aby sme pokiaľ možno eliminovali vplyv prevýšenia a vetra) dosiahli indikovaného priemeru 7,1 l/100 km.

Škoda-Karoq-39.jpgŠkoda-Karoq-46.jpg

Nielen pri monotónnom skúšaní spotreby sme ocenili, ako dobre má Škoda vyladené asistenčné systémy. Je to síce "len" škodovka, ale adaptívne vedenie v pruhu aj adaptívny tempomat vedú auto hladko, presne a bez extrémnej opatrnosti, ktorá niekedy vodiča núti asistenciu vypínať. A až na spomínané trhanie dvojspojkovej prevodovky sa o seba Karoq dobre postaral sám aj pri pomalom posúvaní v bratislavských kolónach. V tomto smere Škoda samozrejme ťaží z ohromného zázemia mamutej materskej firmy, ale fakt je, že jej systémy fungujú v reálnej prevádzke prinajmenšom rovnako dobre ako v drahých autách prémiových značiek.

Jazdné vlastnosti Karoqu na ceste zodpovedajú ladičskej škole Škody z posledných rokov. Pasívne tlmiče pruženia nie sú tak mäkké ako napríklad vo faceliftovanej Octavii v štandardnom prevedení bez adaptívnych tlmičov. Podvozok pôsobí celkom "utiahnuto" a nechá si páčiť ostrejšiu jazdu, ale na väčších nerovnostiach prichádza zozadu citeľné nakopnutie. Prejavy pruženia, odozva riadenia i chovanie v zákrutách vlastne dosť pripomínajú Yeti. Karoq je auto, s ktorým sa nebudete báť rútiť sa po typickej slovenskej okreske športovým tempom, ale vnímaný komfort odpruženia aj prenos jazdných hlukov do kabíny nezaprú, že vysoká dvojpriestorová karoséria na relatívne krátkom podvozku je z hľadiska jazdných vlastností kompromis. Ako vo všetkých podobných autách.

Odchýlka rýchlomeru Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4x4 DSG
Zobrazovaná rýchlosť Skutočná rýchlosť
50 km/h 48
90 km/h 86
130 km/h 124

A ako väčšina podobných áut nemá Karoq ani výraznejšie terénne ambície, ale medzi malými crossovermi predsa len patrí k tým dobrodružnejším. Škoda pre neho samozrejme ponúka paket pre zlé cesty s ochranou zraniteľných častí podvozku, na centrálnom displeji si môžete zobraziť niekoľko terénnych parametrov a je tu aj režim "off-road" s prispôsobenou intervenciou podporných elektronických systémov. Nenájdete ho ale v ponuke jazdných režimov. Aktivuje sa samostatným tlačidlom na konzole medzi sedadlami.

Škoda-Karoq-28.jpgŠkoda-Karoq-30.jpg

Ale také hlúposti ako jazdné vlastnosti na ceste alebo dokonca priechodnosť v teréne dnes zákazníkov nezaujímajú, aspoň pokiaľ budeme veriť automobilkám. Ide im hlavne o dizajn, výbavu a "konektivitu", nech už to znamená čokoľvek. Interiér Karoqu rozhodne nebude dôvodom, prečo by sa mal moderný záujemca v showroome otočiť a odkráčať ku konkurencii.

Škoda-Karoq-20.jpg

V testovanej kontrastnej kombinácii nepôsobí zďaleka tak stroho ako v niektorých iných modeloch Škody, okrem iného vďaka vertikálnym výdychom ventilácie, ozdobným lištám kovového vzhľadu a veľkej "sklenenej" obrazovke špičkového infotainmentu Columbus, ktorý tu dostal novú podobu hlavnej strany s farebnými dlaždicami. V dielenskom spracovaní aj v ergonómii je všetko v najlepšom poriadku, tak ako sme zvyknutí. Príjemným ergonomickým zdokonalením oproti skorším zvyklostiam je výrazné naklonenie stredového panelu s ovládaním klimatizácie a šikom rôznych tlačidiel. Je tak omnoho lepšie na očiach i na dosah.

Po stránke priestrannosti je kabína Yetiho pochopiteľne prakticky totožná s Atecou a porovnateľná napríklad s Nissanom Qashqai. Napríklad Volkswagen Tiguan je vo vnútri širší a ponúka aj lepšie posedenie vzadu. Priestor pred kolenami je síce zhodný, ale sedíte na výrazne dlhšom sedáku.

Priestor pre cestujúcich (cm) Škoda Karoq
Šírka v úrovni lakťov vpredu 150
Šírka v úrovni lakťov vzadu 146
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 92/100
Priestor pre hlavu vzadu 97
Dĺžka sedáku vpredu 50
Výška operadla vpredu 65
Dĺžka sedáku vzadu 45
Výška operadla vzadu 65
Šírka prostredného sedáku vzadu 24
Minimálny priestor pre nohy vzadu 16
Maximálny priestor pre nohy vzadu 42
Priestor pre nohy za 178cm vodičom 26
Priestor pre nohy za 190cm vodičom 18
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 25
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 8

Testovaná Škoda Karoq nemala príplatkové sedadlá VarioFlex. Bez nich základné rozmery batožinového priestoru opäť logicky odpovedajú Atece. Kufor nie je malý, ale bočnice nemajú pravidelný tvar a podlaha nie je v jednej rovine s nakladacou hranou. Škoda je však expert na praktické detaily pre každodenný život. V Karoqu sa táto jej špecializácia zhmotnila napríklad do podoby lišty s veľkými, posuvnými háčikmi na tašky, ktoré sú tak podstatne užitočnejšie než obvyklé titerné, napevno montované kúsky plastu. Na pravom podbehu je celkom šikovná polica a dno batožinového priestoru kryje (príplatková) obojstranná rohož.

Priestor pre batožinu (cm) Škoda Karoq
Šírka medzi bočnicami 101
Výška po roletu 52
Dĺžka ložnej plochy 82
Výška nakladacej hrany 67
Šírka vstupného otvoru 113
Výška vstupného otvoru 85
Max. dĺžka nákladu 195
Teoretický minimálny kváder (dm3) 433
Prierez nakladacieho otvoru (m2) 0,96
Výška otvorenia piatych dverí 192

Škoda Karoq v testovanej špecifikácii s motorom 2.0 TDI 110 kW s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies je aktuálne najdrahšie prevedenie, aké v škodováckom konfigurátore nájdete. V základnej výbave Ambition stojí 28-tisíc eur. Za túto cenu získate zadné parkovacie senzory, LED denné svietenie, elektrické ovládanie okien vpredu aj vzadu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá, infotainment Bolero s 8" obrazovkou, Bluetooth, maxi dot displej v prístrojovom štíte, multifunkčný kožený volant, sieťový program a dokonca aj dáždnik pod sedadlom spolujazdca. To nie je vôbec zlé.

Škoda-Karoq-18.jpgŠkoda-Karoq-24.jpg

Testovaná výbava Style pridáva navyše LED predné svetlomety, chrómované lišty okolo okien, adaptívny tempomat, predné parkovacie senzory, bezkľúčové odomykanie, vyhrievanie zadných sedadiel aj volantu alebo farebný displej v prístrojovom štíte, to všetko za zhruba 30-tisíc eur. Testované auto ale malo navyše panoramatickú strechu, zadnú kameru, kovové kryty pedálov, metalízu, paket Multimedia s infotainment Columbus 9,2", paket asistenčných systémov, volič jazdných režimov a veľa ďalšej výbavy, takže vo výsledku by podľa konfigurátora stálo viac než 35-tisíc eur.

Škoda-Karoq-49.jpg

Zhrnuté a podčiarknuté, Karoq je ďalšia typická Škoda modernej doby. Možno trochu sterilná, ako väčšina produkcia všetkých masových značiek skupiny VW, ale výborne produktovo naplánovaná, šikovne umiestnená na trhu, dobre skonštruovaná aj vyrobená a oprostená od nedotiahnutých detailov, ktoré by strpčovali život. Z pohľadu slovenského trhu je možno dobrá až príliš. Lojálny tuzemský zákazník by ju vďačne kúpil, aj keby bola oveľa horšia. Karoq má ale aj na to, aby so cťou a úspechom bojoval o vysoké priečky v predajných štatistikách aj v európskom meradle.

Technické údaje Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4 DSG
MOTOR
Konštrukcia: vznetový štvorvalec, uložený vpredu naprieč
Plnenie: prepĺňanie turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1968
Vrtanie x zdvih (mm): 81,0 x 95,5
Kompresný pomer: 16,2:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Najvyšší výkon (kW/min-1) 110/3500-4000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 340/1750-3000
Prevodovka: Sedemstupňová samočinná dvojspojková DSG
Pohon: všetky štyri
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 9,3
Najvyššia rýchlosť (km/h): 195
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 5,7/4,9/5,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4382
Šírka (mm): 1841
Výška (mm): 1607
Rázvor náprav (mm): 2630
Polomer otáčania (m): 5,1
Rozchod kolies vpredu (mm): 1576
Rozchod kolies vzadu (mm): 1547
Svetlá výška (mm): 176
Prevádzková hmotnosť (kg): 1591
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2128
Objem batožinového priestoru (l): 521-1630
Objem palivovej nádrže (l):  
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: vzpery MacPherson
Podvozok vzadu: multi-link
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Štandardný rozmrr pneumatík: 225/60 R16
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY