vytisknout velikost písma Test Škoda Fabia Combi 1.9 TDI (247 k): Niektoré veci nie sú také, ako sa zdajú

Už sa vám niekedy stalo, že drtíte svoje auto, po diaľnici idete cez 200 km/h a tá stará rachotina za vami stále bliká a nezmizne zo spätného zrkadla? Ako to, že stíha váš dieselový šesťvalec? Takto to dopadá, keď veci v skutočnosti nie sú také, akými sa na prvý pohľad zdajú byť.
Test Škoda Fabia Combi 1.9 TDI (247 k): Niektoré veci nie sú také, ako sa zdajú
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Úloha č. 1 - nikto to nesmie zistiť
  2. Ano, skutočne tam je štvorvalec
  3. Sakramentsky nedotáčavý „šesťvalec“
  4. Kopec - nekopec (video), Sedem dní, 4 300 eur
  5. Fotogaléria

Keď sme pripravovali vianočný seriál testov menej obvyklých áut, mali sme ambície ponúknuť niečo naozaj veľmi špeciálneho. Naše myšlienky sa uberali smerom k Lamborghini Aventador, Ferrari, alebo ideálne k porovnávaciemu testu podobných áut. Lenže to sa ukázalo ako nereálne. Z nášho snaženia ale nakoniec vykryštalizovalo auto možno ešte špeciálnejšie a zaujímavejšie, hoci je oveľa dostupnejšie.

Na cestách ich stretávame denne stovky, sú všade okolo nás. Škoda Fabia prvej generácie dnes stojí v podstate pár eur, a to aj v prípadoch, že budete chcieť na slovenskom trhu tak obľúbenú kombináciu dieselu a karosériu kombi. Lenže v celom tom obrovskom dave prvých Fabii sa občas vyskytne špecialita, ktorú by ste tu nečakali a ktorú by ste ani nespoznali. No a presne v tom je to najväčšie čaro.

_DSC0044.JPG_DSC0003.JPGTo je ako ono? Toto má byť tá slávna špecialita? Veď vyzerá ako úplne tuctová Fabia. Takých jazdí po slovenských cestách kopa.

Dobre sa pozrite na priložené fotky, čo vás napadne pri pohľade na túto Fabiu? Zase nejaký olietaný exemplár so stočeným tachometrom, takých poznáme...? A keď napíšem, že tento konkrétny kúsok má pod kapotou motor s výkonom 247 koní a krútiacim momentom 482 Nm? Z pôvodnej legendárnej jedna-deviatky TDI so systémom vstrekovania čerpadlo-tryska? Očakávate nejaký silvestrovský fór? Nebudeme robiť drahoty. Toto nie je fór alebo nejaký trik. Toto je realita.

Úloha č. 1 – nikto to nesmie zistiť

K tuningu môžete pristúpiť niekoľkými spôsobmi. Niektorí striktne dbajú na vzhľad. Čím väčší krídlo, tým lepšie to ide, čím viac pruhov, tým viac a ....? Nie, "proti gustu žiaden dišputát", to vie predsa každý. Komu stačí vyzdobená Fabia s motorom 1.2 HTP, nech si svoju jazdu užíva. Iní idú na vec komplexne a urobia si zo svojho miláčika v podstate pretekársky špeciál. Od podvozku, cez motor, až po úpravy karosérie. Taká autá idú rýchlo a všetci to na nich spoznajú.

_DSC0022.JPG_DSC0024.JPG
Obyčejná v každom detaile. A o to práve ide. Všetko je tuctové, pokiaľ nešliapnete poriadne na plyn. 

Lenže potom je skupina, ktorá vyznáva úplne opačný prístup. Chcú rýchle auto, ale nechcú, aby to niekto na prvý pohľad odhalil. Také autá bývajú označovaná ako "sleeper" a konkrétne táto stará Fabia Combi 1.9 TDI je ukážkovým príkladom. Keď sme vyrážali za Tomášom Z., ktorý auto vlastní, bol som upozornený na to, že nejde o žiadnu dizajnovú rozprávku, ktorú by sme mohli rozprávať deťom po Štedrý deň na dobrú noc. Realita ma dostala.

Keď sme prišli na miesto určenia, čakala na nás zaparkovaná Fabia Combi tmavej farby postavená na regulárne hrdzavých kolesách. Tomáš Z. prehodil niečo v tom zmysle, že holt tam sú už zimné, takže už to naozaj vyzerá ako rachotina, ale že vlastne takú vec chcel. Chcel aby si všetci mysleli, že je to úplne obyčajné auto.

A to údajne ešte na fotenie vyzerá dobre, pretože ho majiteľ po dlhšej dobe umyl a vyčistil interiér. Inak by sme si vraj do auta ani nesadli. No, pre priaznivcov dieselov taká veľmi dôkladne maskovaná perla.

_DSC0035.JPG_DSC0037.JPG
Boli časy, keď táto Fabia nosievala matne čiernu karosériu. To ale pútalo príliš veľkú pozornosť, takže sa majiteľ vrátil k pôvodnému laku. 

Napriek plecháčom a všetkým drobným oderom daným dlhšou prevádzkou, na tom aute pri bližšom pohľade niečo nehrá. Na Fabii sú aj tie zimné kolesá predsa len nejaké veľké. Konkrétne sa bavíme o šestnásťpalcových diskoch. Podľa technického preukazu ale nejde o žiadnu neprístojnosť. Lenže za týmito veľkými diskami až podozrivo jasne presvitajú obrie kotúče bŕzd (312 mm vpredu, 256 mm vzadu). Neklamné to znamenie trochu iného charakteru.

Ale to je asi tak všetko, čo by vám na prvý pohľad mohlo byť u tejto Fabie čudné. Údajne bývavali časy, kedy bola karoséria matne čierna, ale to vraj až príliš priťahovalo pozornosť, takže nasledoval návrat k pôvodnému laku. Každopádne úlohu číslo 1 o nenápadnosti sa podarilo splniť na 110%.

_DSC0027.JPG_DSC0029.JPG

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY