vytisknout velikost písma Test Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive: X=Volkswagen Tiguan/Seat Leon

Ateca je jednoducho typické koncernové SUV urobené podľa Tiguanu. Len je to celé zabalené do atraktívnejšie tvarovanej a o niečo menšej karosérie.
Test Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive: X=Volkswagen Tiguan/Seat Leon

Plusy

  • Relatívne malé, ale stále dosť priestranné SUV
  • Takmer bezchybná ergonómia
  • Nadpriemerne istý podvozok
  • Mnoho spoľahlivo fungujúcich asistentov

Mínusy

  • Vyššia spotreba
  • Skôr laxná dynamika
  • Dvojvalcový režim sa v praxi do hry príliš často nedostane
  • Qashqai je o niečo priestrannejší

Aktuálna vlna neutíchajúceho záujmu o automobily kategórie SUV nám postupne priniesla hneď niekoľko "prvýkrát". So svojím historicky vôbec prvým SUV prišiel Jaguar, Bentley, ale aj Seat. Ten dlhý čas vsadil (alebo z koncernových dôvodov vsádzať musel) na náhrady v podobe Leonu X-Perience alebo Altey Freetrack. Lenže to sa s príchodom ATEC zmenilo. A tak už aj Seat má v ponuke plnohodnotné SUV.

Ako už asi viete, Ateca je ďalším dieťaťom koncernovej techniky MQB. Takže to je samozrejme súrodenec Volkswagenu Tiguan a Škody KodiaQ. Ako svoj základ však využíva menší variant A1-MQB, zatiaľ čo napríklad Tiguan stojí na väčšej verzii tejto dnes už veľmi dobre známej platformy. Rovnaký základ ako Ateca predtým dostal aj Leon. Už teraz vám asi začína byť jasné, o čo vlastne ide.

DSC0127.jpg

Seat Ateca je z trojice KodiaQ / Tiguan / Ateca najmenší. Možno už tiež viete, že z neho vzíde nová Škoda Yeti. Ostatne Ateca sa vyrába v českých Kvasinách. Niet pochýb o tom, že táto španielska novinka teda zaplaví české a slovenské cesty. Ale asi nie ako Seat, ale práve ako Yeti. Uvidíme. Ateca dostala zhruba ročný náskok. Nastupujúce Yeti sa predstaví na jesennom autosalóne vo Frankfurte.

Seat Ateca Nissan Qashqai Volkswagen Tiguan
Dĺžka (mm): 4363 4380 4486
Šírka (mm): 1841 1806 1839
Výška (mm): 1611 1590 1673
Rázvor náprav (mm): 2630 2646 2677

Pretože je Ateca skôr kompaktné SUV, o priazeň zákazníkov bude okrem Škody Yeti bojovať najmä s Nissanom Qashqai. Vyššie v tabuľke nájdete základné rozmery španielskej novinky aj japonského crossoveru, ktorý sa na európskom trhu tešia mimoriadnej priazni zo strany zákazníkov.

Dizajn ostrý ako pri iných Seatoch

Seat má byť v koncernovom spoločenstvo automobilkou zameranou na emócie. Dokazuje to už dizajn. Ateca vlastne nie je ani veľmi veľké prekvapenie, pretože presne nadviazala na Leon. Výsledok má ostro rezané hrany a prvky známe z ostatných modelov. Komu by štandardné prevedenie nestačilo, ten si môže vzhľad svojho vozidla ďalej vylepšiť. V rámci príslušenstva dostanete napríklad takzvaný styling kit. Ten pridá strieborné lišty na predný nárazník a strieborné kryty spätných zrkadiel.

DSC0136.jpg

Testovaného exempláru sa ale táto vec netýkala a je to dobre, pretože Ateca potom vyzerá už trochu preplácane. Pre poriadok dodajme, že testujeme najvyššiu výbavu Xcellence, postavenú na osemnásťpalcových kolesách.

Interiér všetci dobre poznáme

Áno, bolo trochu otázkou, ako sa dizajnéri popasujú s implementáciou štýlu známeho zo Seatu Leon na pomerne vysoký voz, ale rozhodne bolo isté, že v interiéri sa už nejakého ďalšieho prekvapenia nedočkáme. A tak sa aj stalo. V podstate sa totiž môžeme baviť len o rozmeroch kabíny. Usporiadanie základných prvkov (rozumej celej palubnej dosky) je úplne rovnaké ako v Leone.

To je ale svojím spôsobom dobre, pretože ergonómia je vynikajúca. Jednoduché ovládače, prehľadný prístrojový štít, "uprataný" panel klimatizácie... Chyba je tu len jedna, a síce nezmyselné ovládanie podsvietenia prístrojov cez menu multimediálneho systému. To je tak zložité, že je snáď vôbec najlepšie niekde zastaviť. Posúvanie lišty po dotykovom prístroji a vyhľadávanie políčok vyžaduje nezdravo veľa pozornosti.

DSC0078-1.jpg

Máte pocit, že už ste toto niekde čítali? Nie je to náhoda, to isté som písal o novom Volkswagene Tiguan. V niektorých oblastiach sa skrátka koncernové súrodenectvo nezaprie. Bohužiaľ rovnako "šikovné" nastavovanie podsvietenia prístrojov používa aj Škoda. Pritom by stačilo len jedno malé tlačidlo pod volantom navyše...

Inak je v Seate Ateca všetko v najlepšom poriadku. Spracovanie na úrovni, použité materiály taktiež, pozícia za volantom vynikajúca. Skrátka je to veľmi príjemné miesto, kde tráviť každodenné cesty.

Interiér sa dá ale zhodnotiť podstatne jednoduchšie. Dokážete si predstaviť Seat Leon, v ktorom sa sedí trochu vyššie? Výborne, tak teraz presne viete, aké je cestovanie v Seate Ateca.

Vnútorný priestor: Menší ako Tiguan, ale stále priestorný

Hoci je Ateca skôr malé SUV, vnútri ponúkne celkom veľa miesta. Samozrejme nie toľko ako Tiguan, ktorý navyše štandardne používa posuvné zadné sedadlá, ani ako KodiaQ, ktorý zamieril na opačný koniec ponuky kompaktných SUV. Ale dosť na to, aby sa aj dozadu vošli vyšší cestujúci.

Viac ako slovný popis však prezradí priložená tabuľka, kde nájdete aj porovnanie s VW Tiguan a Nissanom Qashqai:

Priestor pre cestujúcich (cm) Seat Ateca Nissan Qashqai Volkswagen Tiguan
Šírka v úrovni lakťov vpredu 151 147 154
Šírka v úrovni lakťov vzadu 146 147 151
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 93/100 94/101 91/99
Priestor pre hlavu vzadu 98 100 92
Dĺžka sedáku vpredu 51 48 50
Výška operadla vpredu 63 65 65
Minimálna šírka sedáku vpredu 34 --- 33
Dĺžka sedáku vzadu 46 48 50
Výška operadla vzadu 65 67 62
Šírka prostredného sedáku vzadu 22 --- 26
Minimálny priestor pre nohy vzadu 16 20 18
Maximálny priestor pre nohy vzadu 41 43 41
Priestor pre nohy vzadu za 178cm vodičom 27 26 27
Priestor pre nohy vzadu za 190cm vodičom 21 21 20

Ako je vidieť, ak uprednostníte Tiguan pred Atecou, dostanete výrazne širší interiér (vpredu +3 cm, vzadu +5 cm) a zároveň viac miesta pre kolená v druhom rade. Od sedadla k prednému operadlu sme síce namerali v oboch prípadoch dosť podobné čísla, ale Tiguan má zadné sedadlo dlhšie o plné štyri centimetre. Ateca však disponuje väčším priestorom pre hlavu cestujúcich.

V porovnaní s Nissanom víťazí Ateca šírkou v prvom rade. Qashqai ale ľahko predbehne svojho španielskeho konkurenta ponukou priestoru pre kolená zadných cestujúcich. V tabuľke môžete tiež vidieť, že japonský crossover disponuje väčším priestorom pre hlavu. To je však dané tým, že vozidlo, ktoré sme merali, nemalo strešné okno, zatiaľ čo testovaná Ateca tento prvok výbavy dostala.

DSC0083.jpgDSC0085.jpg

Pretože sme z nejakého dôvodu národ sťahovavý, určite vás v nemalej miere zaujíma aj batožinový priestor. Podľa tabuliek ponúka testovaná Ateca základných 485 litrov (verzia bez pohonu 4Drive disponuje objemom 510 l), čo bežne postačí. Ak teda nepotrebujete pravidelne sťahovať chladničky, práčky a podobné spotrebiče. Tiguan vám dopraje 615 litrov a spomínaný Qashqai sa môže pochváliť hodnotou 401 l. Preukázateľnejšie opäť budú nami nameraná čísla:

Priestor pre batožinu (cm) Seat Ateca Nissan Qashqai Volkswagen Tiguan
Šírka medzi bočnicami 101 111 101
Výška po plato (s podlahou v dolnej polohe) 54 38 (51) 53 (47)
Dĺžka ložnej plochy (s podlahou v dolnej polohe) 82 82 (70) 85
Výška otvorenia piatych dverí 189 191 191
Šírka vstupného otvoru 113 116 108
Výška vstupného otvoru 85 86 88
Výška nakladacej hrany 70 76 74
Max. dĺžka nákladu 190 173 256

Napriek oficiálnym údajom je zrejmé, že Qashqai za Atecou čo do miesta v kufri príliš nezaostáva. Ateca má priestor pre batožinu hlboký a pravidelne tvarovaný. Qashqai je ale širší a má väčší vstupný otvor.

Dynamika príliš neohromí

Záujemcovia o Seat Ateca budú vyberať v prípade zážihových motorov medzi preplňovaným trojvalcom 1.0 TSI a štvorvalcom 1.4 TSI. U vznetových jednotiek sú k dispozícii objemy 1,6 a 2,0 litra. My sme testovali zážihovú tisícštyristovku s parametrami 110 kW (150 k) a 250 Nm. Tento motor je k dispozícii ako prednokolka s manuálom, prednokolka s DSG, štvorkolka s DSG a štvorkolka s manuálnou prevodovkou. Testované auto dostalo poslednú možnosť.

Kombinácia pekného výkonu 110 kW/150 k (viac koní pod kapotu Atecy v súčasnosti nedostanete, ale možno príde Cupra), pohonu všetkých kolies a faktu, že ide o trochu väčší Leon, sľubovala zaujímavú jazdu. Ale to sa tak celkom nedostavilo. Teda aspoň pokiaľ sa budeme baviť o ponúkanej dynamike. Pozrite namerané údaje:

Namerané hodnoty Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 3,4
0-100 km/h (s) 10,3
0-130 km/h (s) 17,1
0-150 km/h (s) 25,0
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,7
50-70 km/h (s) 2,2
80-120 km/h (s) 7,6
130-150 km/h (s) 7,9
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,6
50-0 km/h (m) 11,2
100-0 km/h (s) 3,2
100-0 km/h (m) 44,5
130-0 km/h (s) 4,2
130-0 km/h (m) 74,3
150-0 km/h (s) 4,8
150-0 km/h (m) 97,9
ODCHÝLKA RÝCHLOMERU
50 km/h 48,5
90 km/h 87,6
130 km/h 127,2

Testovaný variant by mal zvládnuť šprint z nuly na 100 km/h za rovných deväť sekúnd. Nám sa podarilo v priemere zájsť čas 10,3 s. Možno by sme dokázali ubrať nejakú tú desatinku rýchlejším radením, ale popravde si tým nie sme úplne istí, pretože pri snahe o čo najrýchlejšie uvoľnenie spojky zostáva ľavý pedál chvíľu "visieť". To sme naposledy zažili pri VW Golf R s manuálnou prevodovkou.

DSC0027.jpg

Ďalším faktom uberajúcim dynamiku sú pomerne dlhé prevody. Na trojke zvládne Ateca bezmála 130 km/h, štvorka už stačí k pokoreniu maximálnej udávanej rýchlosti (192 km/h). Nižšie v grafe si môžete prezrieť porovnanie najlepšieho pokusu benzínovej Atecy s prevedením 2.0 TDI 4Drive s výkonom 110 kW (150 k). Hoci sme s dieselom radili skôr, výsledok je prakticky totožný.

seat-ateca-14-tsi-vs-20-tdi.jpg

Popravde povedané, dynamika testovaného Seatu nakoniec príliš neohromí. Rozhodne nejde o pomalé auto, ale najsilnejšia motorizácia by si zaslúžila zaujímavejšiu akceleráciu. Pocitovo na dynamike uberá aj trochu "dieselový" charakter preplňovaného motora. Ani v športovom režime nie sú reakcie na plyn nejako extra rýchle. Zvyknúť sa však na to dá.

Tuhší podvozok nevadí, spotreba nepotešila

Seat naladil svoje historicky prvé SUV športovejšie, takže výsledok je tuhší. Na testovaných osemnásťpalcových kolesách také nastavenie ale ničomu príliš nevadí. Stále platí, že Ateca zvláda tlmiť nerovnosti veľmi obstojne. Ak však siahnete po väčších kolesách, bude realita citeľne horšia.

Predná náprava pracuje so vzperami McPherson, vzadu nájdeme viacprvkové zavesenie. To sa ale týka len testovanej štvorkolky, prednokolka si musí vystačiť s jednoduchou nápravou. Adaptívne tlmiče Ateca zatiaľ nedostala. Opäť možno ale povedať, že vám chýbať nebudú. V zákrutách si totiž španielskej SUV vedie nadpriemerne dobre. Ak na základe tohto modelu niekedy vyrastie Ateca Cupra, máme sa celkom na čo tešiť.

DSC0043-1.jpgDSC0046.jpg

Čo naopak nepoteší, to je spotreba. Preplňovaná tisícštyristovka by mala byť veľmi úsporná. Okrem iného aj vďaka prítomnosti systému vypínajúceho dva valce pri ustálenej jazde. Dobrou správou je skutočnosť, že dvojvalcový režim podľa sluchu ani zvýšených vibrácií nespoznáte. Tou zlou je fakt, že v bežnej praxi sa tento režim (upozorní vás na neho hlásenie na prístrojovom štíte) do hry príliš často nedostane.

S Atecou som napríklad absolvoval trasu dlhú približne 300 km. Z polovice diaľnice, kde rýchlosť neprekročila 120 km/h, z druhej polovice okresné komunikácie, kde som išiel podľa tachometra ľahko cez 90 km/h. Minimálne zaťaženie a priemerná spotreba niečo málo cez 8 l/100 km. Nakoniec ale ani dieselovej alternatíve, ktorú sme predtým merali na brzde, sa príliš úsporne jazdiť nechcelo. Pri bežnom cestovaní sa rovnako výkonný diesel pohyboval okolo 7,5 l/100 km. Vyššia stavba karosérie a hmotnosť približne 1,5 tony sú proste cítiť.

Ponuka ďalších systémov chudobná vážne nie je

Bohatá ponuka asistenčných systémov je dnes už bežným štandardom, takže ani Ateca nemohla zostať pozadu. Náš testovací exemplár toho bol jasným dôkazom. Začať môžeme od diódových svetlometov, pokračujeme cez čítanie značiek, stráženie jazdných pruhov, adaptívny tempomat, až po aktívny parkovací asistent alebo sledovanie mŕtveho uhla.

DSC0062-1.jpgDSC0065-1.jpg

Z iných koncernových modelov vieme, že tieto systémy fungujú veľmi dobre a spoľahlivo, čo Ateca potvrdila. Napríklad asistent diaľkových svetiel skutočne dokáže svetlá včas zhasnúť, aby neoslňovali protiidúcich vodičov a s ich opätovným rozsvietením následne nijako neotáľa.

Podľa zoznamu asistenčných prvkov vám je asi jasné, že náš variant vybavený okrem spomínaného ešte veľmi podareným multimediálnym systémom, strešným oknom alebo nezávislým kúrením s diaľkovým ovládaním nebude patriť medzi najdostupnejšie verzie. Testované zážihové prevedenie s pohonom všetkých kolies vás v najvyššej výbave vyjde na 24 600 eur, keď k tomu pripočítame všetky ďalšie príplatky, dostaneme sa ľahko aj cez 30-tisíc.

Po jazde s Atecou nemôžem povedať, že by ma nejako zásadne ohromila, ale na druhú stranu jej možno len ťažko niečo vyčítať. Pokojnejší vodiči určite zvládnu jazdiť s nižšou spotrebou a laxnejšia dynamika im tiež určite vadiť nebude. A stavať všetku kritiku na jednom chýbajúcom tlačidle pre nastavenie podsvietenia by vážne nebolo fér.

Ateca je jednoducho typické koncernové SUV urobené podľa excelovej tabuľky. Ako keby tamojší špecialisti vzali hodnoty v stĺpci Tiguanu, pripravili si popri tom stĺpec označený ako Ateca a do jednotlivých buniek vpísali vzorec "= Tiguan / Leon". Len je to celé zabalené do atraktívnejšie tvarovanej a o niečo menšej karosérie.

Tento Seat (respektíve budúce Yeti) je objektívne dobré auto, ktoré robí väčšinu vecí presne tak, ako má. Nakoniec dôvodom, prečo mi Ateca nepriniesla žiadne vyložené nadšenie, je asi jednoducho prosté množstvo modelov vychádzajúcich z platformy MQB. Iste, vzájomne sa trochu líšia, ale svoju príbuznosť zamaskujú len ťažko. Či chceme, alebo nie, Ateca je síce pre Seat historickým momentom, ale fakticky ide o ďalšiu z mnohých variácií na jednu tému.

Každopádne je po tomto teste isté, že Nissan Qashqai a jemu podobní dostali ťažkého súpera. A ďalší taký im koncom budúceho roka pribudne.

Cena testovaného auta: 24 599 eur

Cena testovaného auta vrátane príplatkovej výbavy: 29 599 eur

Technické údaje Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive
MOTOR
Konštrukcia: preplňovaný zážihový radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč
Zdvihový objem valcov (cm3): 1395
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilov
Vrtanie x zdvih (mm): 74,5 x 80
Najvyšší výkon (kW/min-1): 110/5000-6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250/1500-3500
Kompresný pomer: 10,0:1
Prevodovka: manuálna šesťstupňová
Poháňané kolesá: všetky štyri
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 9,0
Najvyššia rýchlosť (km/h): 192
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km): 6,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4363
Šírka (mm): 1841
Výška (mm): 1611
Rázvor náprav (mm): 2630
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1572/1544
Prevádzková hmotnosť (kg): 1460
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2000
Objem batožinového priestoru (l): 485/1579
Objem palivovej nádrže (l): 55
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Zavesenie vpredu: McPherson
Zavesenie vzadu: viacprvková náprava
Pneumatiky vpredu: 225/50 R18
Pneumatiky vzadu: 225/50 R18
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY