vytisknout velikost písma Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Plusy

  • Vzduchový podvozok je veľmi komfortný aj na 21" kolesách
  • Jazdné vlastnosti sú minimálne na úrovni
  • Dieselový motor vie byť pomerne úsporný
  • Na pohľad ide o krásne auto
  • Land Rover pripravil rad efektných detailov

Mínusy

  • Ovládanie niektorých funkcií na displejoch je dosť pomalé
  • Adaptívne diódové svetlá fungujú veľmi biedne
  • Nie je to ľudovka, stojí zhruba rovnako ako väčší Range Rover Sport

Keď som prvýkrát videl Velar v rámci svetovej premiéry v marci tohto roku, bol som regulérne nadšený. Nesmierne moderný dizajn, krásne spracovaný interiér, základ z F-Pace, prítomnosť vzduchového odpruženia, výkonné motory. Byť patrične finančne zabezpečený, asi by som Velaro objednal hneď na mieste. Štvrtý člen radu Range Rover totiž disponuje množstvom teoreticky skvelých vlastností. Príležitosť auto vyskúšať v reálnej prevádzke a teda zistiť, ako veľmi veľká chyba by prípadná objednávka tesne po premiére bola, sa ale dostavila až na jeseň. Takže: aký Velar vlastne je?

Design je bezpochyby hlavnou zbraňou Range Roveru Velar. Práve vzhľad dosť často rozhoduje o tom, či si konkrétny zákazník príde auto vôbec fyzicky prezrieť. Pre Range Rover všeobecne to platí dvojnásobne, pretože sa pohybujeme v cenách výrazne za hranicou 80-tisíc eur. Tím okolo šéfa Gerry McGoverna si dal preto veľmi záležať a postavil auto veľmi blízke konceptu. Opäť. Spomínate na Evoque?

Je fakt neuveriteľné, že koncept LRX, z ktorého Evoque vzišiel, bol predstavený v roku 2007, takže tento rok oslavuje už desať rokov. Britskí dizajnéri sa k nemu stále vracajú a výsledky stále vyzerajú nesmierne moderne. Gerry toto vysvetľoval počas svetovej premiéry Velaro tým, že v roku 2007 nepripravovali jedno auto, pripravovali celú novú dizajnovú stratégiu, čo vraj bolo veľmi zložité. Ale podarilo sa.

Range-Rover-Velar-7.jpg

Oproti Evoque a ďalším má Velaro niekoľko detailov, ktoré zatiaľ ešte žiadny iný Range Rover nedostal. Napríklad extrémne úzke predné svetlá (tie sú preto vždy diódové a môžu byť dokonca laserové) alebo zasúvacie kľuky. Hlavne tie kľučky sú (skoro by sa chcelo povedať) úplná zbytočnosť, hoci by oficiálne mali vylepšovať aerodynamiku. Buďte si však istí, že práve tento detail odrovná úplne každého, kto k Velaru príde prvýkrát. Vety typu "ty ..., veď to nemá kľučku" sú úplne bežné. Je to síce zbytočnosť, ale zároveň aj obrovské lákadlo na zákazníkov.

Každopádne Velar zaujme už na prvý pohľad. Niečo také na cestách len tak neprehliadnete. Naše prevedenie kazili len bronzovo-zlaté detaily, avšak toto je otázka konkrétnej špecifikácie. Našťastie. V Číne z nich ale budú nadšení.

Až uvidíte tie displeje...

Velar dostal ešte jedno lákadlo na zákazníkov. Hneď ako vstrebú nadšenie z vysúvacích kľučiek a sadnú si do interiéra, ohromí ich displej. Úprimne neviem, čo všetci na tých displejoch majú, ale kedykoľvek veziem niekoho menej znalého v aute s väčším displejom, je to zvyčajne práve obrazovka, nad ktorou žasne najviac. A Velar má obrazovky hneď tri.

Range-Rover-Velar-34.jpg

Prvú nájdete na mieste prístrojového štítu. Ide o 12,3" široký displej nahrádzajúci klasické prístroje. Štandardom je od výbavy SE. Môžete si naň nechať zobraziť mapu, jednu stupnicu alebo variant simulujúci klasický štít. Ale to poznáme od iných automobiliek. Velaro je však unikátny usporiadaním stredového panelu.

Systém Touch Pro Duo tvoria dva desaťpalcové displeje nad sebou. Ten spodný nahrádza klasický stredový panel s pevnými ovládačmi. Našťastie! Land Rover mal dostatok rozumu na to, aby sa nevydal po stopách Volva alebo Tesly, kde uprostred nájdete len obrí displej nahrádzajúci úplne všetko. To je možno pekné na pohľad, ale praktické to nie je ani náhodou. Vo Velare zostali dva pevné otočné ovládače, ktorých funkcia sa mení podľa kontextu. Raz ovládajú teplotu, inokedy vyhrievanie alebo jazdné režimy.

Range-Rover-Velar-21.jpgRange-Rover-Velar-24.jpg

Je to násobne lepšie riešenie než len displej, ale rovnako si nemôžem pomôcť. Ak som napríklad v režime klimatizácie a chcem si zapnúť vyhrievanie, musím najprv nájsť na displeji políčko so sedačkou, toho sa dotknúť a potom si otočným ovládačom zmením intenzitu. To sú prinajlepšom dva úkony. Keby tu bol pevný ovládač, rovno ho stlačím a je hotovo. Celé to však vyzerá nesmierne efektne. Naživo vidím zákazníkov, ako nad systémom Touch Pro Duo žasnú v showroomoch, lenže ako je známe, autá nie sú mobil. Teda aspoň tie súčasná ešte zatiaľ nie.

Land Rover si každopádne zaslúži pochvalu za odvahu. Predsa len multimediálne systémy nebývali silnou stránkou tejto značky. Isté rezervy tu ale ešte sú. Predovšetkým ovládanie je pomalé. Najmä pokiaľ ide o pohyb v menu displeja na prístrojovom štíte. Občas, ako sa prepnete z jednej úrovne do druhej, to vyzerá, že vám rýchlejšie na záhrade vyrastie strom. Okrem toho počas testu párkrát hneval displej na palubnej doske, do ktorej sa efektne zaklápa a vy si môžete nastavovať uhol sklonu. Vyzerá ako kus skla, je fakt pekný, ale v našom prípade na ňom občas začal poskakovať obraz. Čo systém vyriešil tým, že sa displej položil späť do palubnej dosky.

Nie je obrí, ale stačí

Interiér ako taký je v poriadku. Zasadnete za veľmi príjemne tvarovaný volant, pred vami sa rozlieha veľká kapota, obklopení ste kvalitnými materiálmi a spracovanie rozhodne nie je zlé. V druhom rade nie je úplne miesta na rozdávanie, stále je ale realita podstatne lepšia ako v miniatúrnom Evoque. Práve preto Velaro dorazil na trh. Komu bol Evoque príliš malý a Range Rover Sport príliš veľký alebo drahý (aj keď... k cene sa vrátime na konci článku), ten musel k inej značke. Alebo musel zľaviť z prémiových ambícií a zvoliť si napríklad Discovery Sport.

Priložená tabuľka so základnými rozmermi vám ukáže, o koľko je nový Velar väčší ako Evoque a zároveň ako sa líši v porovnaní so svojím dvojvaječným dvojčaťom v podobe Jaguaru F-Pace, z ktorého vychádza.

Základné rozmery Range Rover Velar Jaguar F-Pace Range Rover Evoque
Dĺžka (mm) 4803 4731 4370
Šírka (mm) 2032 2070 2090
Výška (mm) 1665 1652 1635
Rázvor (mm) 2874 2874 2660
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1644/1663 1641/1654 1621/1628

Velar ako budúce rodinné auto myslí aj na praktickú stránku veci. Vnútri nájdete veľa rôznych priehradiek vrátane jednej skrytej za tenkým stredovým panelom. Nechýbajú konektory USB pre dobíjanie inteligentných zariadení, bez ktorých dnes nikto neurobí ani krok, a zadné operadlá sú delené v pomere 40/20/40.

Range-Rover-Velar-35.jpgRange-Rover-Velar-36.jpg

Range-Rover-Velar-37.jpgRange-Rover-Velar-38.jpg

Kufor ponúka základný objem 673 litrov a pravidelný tvar. Za taký objem Velar vďačí predovšetkým pomerne dlhému zadnému previsu. Udávané maximum dostupné po sklopení operadiel je 1731 litrov. Samozrejmosťou sú háčiky alebo oká na podlahe batožinového priestoru. Za páčky v kufri pre sklápanie operadiel si ale musíte bez ohľadu na výbavu priplatiť, čo je trochu hanba.

D300 vie zabrať

Ponuka motorizácií začína na výkone 132 kW (180 k) a končí pri preplňovanom zážihovom šesťvalci, naladenom na 280 kW (380 k). Samozrejme nechýbajú nové dvojlitre Ingenium vrátane dvakrát preplňovaného dieselu. My sme však skúšali motor, ktorý pristane Velaru asi vôbec najviac. Je to naftový, dvakrát preplňovaný šesťvalec s objemom troch litrov s krásnymi parametrami 300 koní (221 kW) a 700 Nm.

Oficiálne pokorí Velar D300 zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,5 ​​s a rozbehne sa na 250 km/h. Štandardom je osemstupňový automat a pohon všetkých kolies. Avšak pozor. Pretože Velar vychádza z Jaguaru F-Pace, nemá klasickú stálu štvorkolku s medzinápravovým diferenciálom ako veľké Range Rovery. Tu pracuje medzinápravová viaclamelová spojka s reťazovým prevodom, ktorý poháňa hnací hriadeľ vedúci k prednej náprave. V princípe je toto usporiadanie veľmi podobné systému xDrive od BMW.

Čo je ale hlavné, Velar je v základe zadný náhon. Zrejme preto Land Rover označuje túto novinku za model radu Range Rover najviac zameraný na vodiča. Čím však Velaro trochu lezie do kapusty Jaguaru. Porovnanie F-Pace a jeho mladšieho súrodenca sa vyložene ponúka. My sme zhodou okolností prvé SUV značky Jaguar testovali s rovnakým motorom, takže môžeme rovno ponúknuť porovnanie nameranej dynamiky.

Namerané hodnoty Range Rover Velar D300 Jaguar F-Pace 30d AWD
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,77 2,64
0-100 km/h (s) 7,26 7,02
0-130 km/h (s) 11,60 11,11
0-150 km/h (s) 15,64 14,99
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,34 1,26
50-70 km/h (s) 1,54 1,51
80-120 km/h (s) 4,88 4,68
130-150 km/h (s) 4,04 3,88
ODCHÝLKA RÝCHLOMERU
50 km/h 46,8 46
90 km/h 85,3 85
130 km/h 124,6 123

Jaguar F-Pace je očividne o trochu rýchlejší, rozdiel je ale skôr zanedbateľný a ako ukazuje aj priložený graf, prejavuje sa až vo vyšších rýchlostiach. Že by horšia aerodynamika? Pre úplnosť, súčiniteľ odporu vzduchu základného Range Roveru Velar je 0,32, testovaná motorizácia má však hodnotu 0,35. V prípade F-Pace to je 0,34.

rr-velar.jpg

Dynamiky ale Velar D300 nemá málo, len ju servíruje takou príjemne nenútenou formou. Nie je to naftová dráma ako v Audi SQ7, ale rýchlosťou 200 km/h idete ako nič. Vo všetkej tichosti a s maximálnym komfortom.

Jazdí pekne, ale hlavné je pohodlie

Technika prevzatá (okrem iných) z Jaguaru F-Pace znamená na prednej náprave dvojité lichobežníkové zavesenie a vzadu viacprvkovú nápravu Integral Link. V kombinácii s výbavou R-Dynamic dostanete štandardne adaptívne tlmiče, vzduchový podvozok je štandardom pre šesťvalcové verzie. Vďaka nemu dokáže Velar meniť svetlú výšku. Z bežných 205 mm sa v režime off-road zdvihne na 256 mm. Naopak po prekročení rýchlosti 105 km/h sa zníži o desať milimetrov. Funkcia Auto Access Height automaticky spustí vozidlo o štyri centimetre vo chvíli, keď vypnete zapaľovanie.

Range-Rover-Velar-54.jpg

Nutno podotknúť, že mix podarenej techniky, silného šesťvalca, stále hnanej zadnej nápravy a vzduchového odpruženia je veľmi zaujímavý. Velar na pomery veľkých Range Roverov krásne drží smer aj v utiahnutých zákrutách a nechá sa dokonca prehovoriť k menšiemu pretáčavému šmyku. Priplatiť si môžete dokonca aj za samosvorný diferenciál. Rovnako je však poznať, že Velar nie je úplne ľahký a aj keď má gény Jaguaru, stále je jeho hlavným cieľom komfortné cestovanie najlepšie na dlhé trasy.

Takýto režim jazdy je úplne skvelý. Na voľnobeh motor síce zľahka vibruje do volantu, ale viac než čokoľvek iné je to len drobná pripomienka skutočnosti, že sa o pohon stará poriadny kus techniky, nie nejaká elektrická náhradka. Akonáhle sa rozbehnete, vibrácia zmizne a interiérom sa rozľahne príjemné ticho. Vzduchový podvozok vyžehlí kde čo, hoci naše auto malo 21" kolesá. Keď je potrebné zrýchliť, stačí prišliapnuť plyn a šesťvalec mocne zatiahne. Cestovať okolo 200 km/h tiež nie je práve veľký problém. Podľahnúť kúzlu Velara a nechať sa zviesť k vysoko neodbornej diaľničnej jazde možno nebezpečne ľahko, to si môžete byť istí.

Range-Rover-Velar-63.jpg

Prekvapením bola spotreba. Náš priemer skončil na hodnote 10,7 l/100 km a to sme jazdili prevažne po diaľniciach a rozhodne sme sa nijako neobmedzovali. Pri troche snahy sa pod desať dostanete a ani to nebude bolieť.

Velar je neobyčajne príjemný automobil. Ako pre vodiča, tak pre posádku. Má skôr neutrálne správanie, príjemné riadenie, skvelú prevodovku a dokáže vstrebať kadejakú dieru. Zákazníci si môžu samozrejme voliť rôzne jazdné režimy vrátane terénnych, lenže my sme tentoraz cestovali hlavne v režime Normal a do terénu sme sa príliš nehrnuli. Velar určite prejde veľa, terén však nie je len o aute samotnom, ale aj o pneumatikách. Tie cestné, ktoré boli na testovacom exempláry, si akosi nerozumeli s tou dobou rozblateným okolím Prahy. Ale čo, zákazníci rovnako do terénu jazdiť nebudú. Častejšie využijú napríklad asistent pre cúvanie s prívesom, ktorý riadi za vás.

Sú tu isté chyby

Ako veľmi sa mi Velar páči, tak veľmi ma štvali dve nie úplne šťastné veci. Po prvé naše auto prišlo vo výbave R-Dynamic SE. Nejde síce o vrchol, ale aj tak sa bavíme o cene cez 80-tisíc eur. Z asistenčných systémov bol pritom vo výbave iba systém stráženia mŕtvych uhlov. Chýbal dokonca aj adaptívny tempomat. Ten má v základe až vrcholná verzia HSE spolu s prednárazovým asistentom a systémom stráženia jazdných pruhov. V prípade SE si za tieto funkcie musíte priplatiť zvlášť. Všeobecne to Land Rover so štandardnou výbavou zrovna nepreháňa.

Range-Rover-Velar-43.jpgRange-Rover-Velar-53.jpg

Naopak súčasťou štandardnej výbavy pre úroveň SE sú adaptívne diódové svetlá Matrix LED (priplatiť si môžete dokonca za laserová svetlá). Práve tie bola zdrojom môjho najväčšieho sklamania. Buď sú zle naladené, alebo má vozidlo málo citlivú kameru. V praxi nebol problém, aby Velar prehliadol auto, ktoré sme v noci dobehli, a z dvoch metrov do neho priamo rozsvietil plné diaľkové. Na diaľnici občas zhasol ľavé diaľkové svetlo, ale občas ho tiež nezhasol a svietil priamo na protiidúce autá. Kontrast to bol o to väčší, že hneď potom sme mali na test Opel Astra s adaptívnymi diódovými svetlami, ktoré fungovali omnoho lepšie. Snáď sa Land Rover na svetlomety ešte pozrie a ďalej ich doladí, pretože ak nie ste úplne bezohľadní, v automatickom režime ich príliš dlho nechať nemôžete.

A nakoniec tu máme ešte jednu drobnú ťažkosť, a síce cenu. Testované vyhotovenie D300 vo výbave R-Dynamic SE štartuje na sume 88 213 eur. Pár príplatkových prvkov (a to ich vážne nebolo veľa) nakoniec zdvihlo cenu testovaného auta na bezmála 97-tisíc eur.

Range-Rover-Velar-11.jpgRange-Rover-Velar-3.jpg

Range-Rover-Velar-46.jpgRange-Rover-Velar-49.jpg

Pre porovnanie, väčší Range Rover Sport vo výbave SE osadený motorom SDV6 (225 kW/306 k) vyjde v základe na 83-tisíc eur, prevedenie HSE Dynamic potom stojí s tým rovnakým motorom necelých 93-tisíc eur. Človek by skrátka čakal väčší cenový odstup.

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky. Je to po všetkých stránkach príjemný automobil. Cena však nie je nízka, to je proste fakt.

Technické údaje Range Rover Velar D300 AWD
MOTOR
Konštrukcia: vznetový šesťvalec, uložený vpredu pozdĺžne
Plnenie: prepĺňanie dvomi turbodúchdlami
Zdvihový objem valcov (cm3): 2993
Vrtanie x zdvih (mm): 84,0 x 90,0
Kompresný pomer: 16,1:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Najvyšší výkon (kW/min-1) 221/4000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 700/1500-1750
Prevodovka: Osemstupňová samočinná
Pohon: všetky štyri
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 6,5
Najvyššia rýchlosť (km/h): 241
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 7,4/5,8/6,4
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4803
Šírka (mm): 2032
Výška (mm): 1665
Rázvor náprav (mm): 2874
Polomer otáčania (m): 5,8
Rozchod kolies vpredu (mm): 1644
Rozchod kolies vzadu (mm): 1663
Svetlá výška (mm): až 251
Prevádzková hmotnosť (kg): 2610
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2128
Objem batožinového priestoru (l): 673 - 1731
Objem palivovej nádrže (l): 66
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: dvojité lichobežníkové zavesenie
Podvozok vzadu: Integral Link
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Rozmer pneumatík: 265/45 R21
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY