vytisknout velikost písma Test Range Rover Sport SDV8: Nádherná zbytočnosť

Prísne povedané - menší z Range Roverov naftový osemvalec nepotrebuje. Ale keď sa s ním odveziete, uznáte, že je dobre, že ho má.
Test Range Rover Sport SDV8: Nádherná zbytočnosť
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Motor a parametre
  2. Správanie pri jazde; výbava a cena
  3. Technické údaje; Kompletná fotogaléria

Novú generáciu modelu Range Rover Sport britsko-indickej automobilky Jaguar Land Rover sme na redakčnom parkovisku privítali už začiatkom roka. Dnes ale prišiel rad na novú motorizáciu. Tiež je to diesel, tiež má označenie začínajúce písmenami SDV. Po nich však nenasleduje číslica 6, ale 8. Samozrejme to znamená počet valcov.

Range Rover Sport SDV8 14.jpgRange Rover Sport SDV8 17.jpgRange Rover Sport SDV8 22.jpgRange Rover Sport SDV8 27.jpgRange Rover Sport SDV8 25.jpgRange Rover Sport SDV8 28.jpgDruhá generácia Range Roveru Sport má dynamický dizajnový sloh, ktorý vychádza z malého Evoque; od "veľkého" Range sa na prvý pohľad líši nižšou líniou strechy

V čase, kedy aj nemecká prémiová trojka postupne nahrádza veľké osemvalcové turbodiesle valcovými a menší počet valcov kompenzuje vyšším počtom turbodúchadiel, je sympatické, že relatívne malá značka vyrába naftový motor V8 pre tú hŕstku európskych zákazníkov, ktorí sa neuspokoja so šesťvalcom, ale kompresorom preplňovaný benzínový osemvalec nemôžu alebo nechcú živiť. 

My sa dnes nebudeme zaoberať Range Roverom Sport ako takým, prípadných záujemcov odkážeme na náš test motorizácie SDV6. Tentoraz nás bude zaujímať, čo záujemca o Range Rover Sport získa, keď sa rozhodne pre vrcholný diesel. A čo eventuálne stratí.

Osem valcov a dve turbá

Agregát s obchodným označením SDV8 prešiel pred inštaláciou do novej generácie RR Sport ľahkou modernizáciou. Vďaka hliníkovým držiakom motora (namiesto pôvodných oceľových) a novej vani je o 10 kg ľahší než predtým. Pritom ale ponúka vyšší výkon, ku ktorému mu pomáha preplňovanie dvoma paralelnými turbodúchadlami, dvojica medzichladičov a nová kalibrácia riadiacej jednotky. Mamutí krútiaci moment 700 Nm vrcholí už v 1750 ot./min. a neklesne pod maximálnu hodnotu až do 3000 ot./min. 

Aby sme ale čísla zasadili do patričného kontextu, poďme ich miesto zdĺhavého komentovania rovno naskladať to tabuľky spolu s údajmi motorizácie SDV6:

Range Rover Sport SDV6 vs. SDV8: Porovnanie parametrov
  SDV6 SDV8
Zdvihový objem (cm3) 2993 4367
Max. výkon (kW/k) 215/292 250/340
Max. krútiaci moment (Nm) 600 700
Kombinovaná spotreba paliva (l/100km) 7,5 8,7
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,2 6,9
Max. rýchlosť (km/h) 222* 225*
Prevádzková hmotnosť (kg) 2115 2398
*S paketom Dynamic    

O 48 koní a plných 100 Nm viac, to nevyzerá zle, však? Všimnite si ale, že v zrýchlení 0-100 km/h má osemvalec výhodu síce citeľných, ale nie významných troch desatín sekundy. A pokiaľ ide o maximálnu rýchlosť, tá je rovnako obmedzená elektronicky a odvíja sa od zvolenej (a zaplatenej) výbavy. 

Dojmy za volantom s týmito tabuľkovými údajmi úplne korešpondujú. Range Rover Sport SDV8 samozrejme ide veľmi pekne, diaľničné stúpanie zvláda v absurdne nízkych otáčkach a má viac ako dosť sily k suverénnemu a bezpečnému predbiehaniu na okreskách. Úprimne povedané sa ale nezdá o moc dynamickejšie ako SDV6. 

Ani pri prudkom zošliapnutí plynu do luxusného koberca nepredvedie erupciu zrýchlenia ako napríklad osemvalcové Audi A8, na nemeckej diaľnici nedrží úplne krok s rýchlymi verziami služobných prémiových sedanov. Napríklad BMW X5 30d, teda "bežná" motorizácia rozšíreného luxusného SUV, je pri akcelerácii z nuly na sto rovnako rýchla ako vrcholná naftová verzia RR Sport.

Tankovanie sa predraží

Kde naopak spoznáte prítomnosť osemvalca pod kapotou veľmi dobre, to je čerpacia stanica. U pumpy našťastie nebudete zastavovať nijako často, pretože nádrž tohto osemvalcového dieselu pojme 105 litrov nafty, spotreba však zodpovedá skôr tomu "osemvalcu" ako slovu "diesel". 

V režime veľmi nízkeho zaťaženia (jazda konštantnou rýchlosťou mimo mesto v rovinatej krajine) sa dostanete pod desať litrov, mestom ale budete jazdiť bežne za pätnásť. Mimochodom, pri súčasných cenách prémiovej nafty zaplatíte za "plnú" aj cez 150 eur.

Range Rover Sport SDV8 23.jpgRange Rover Sport SDV8 24.jpgRange Rover Sport SDV8 45.jpgVeľký motor ide Sportu k duhu, veľké kolesá však neprospievajú komfortu; SDV8 je o 300 kg ťažšie ako šesťvalec

Vysvetlenie nájdeme kde inde ako v poslednom riadku našej porovnávacej tabuľky. Hliník sem, hliník tam, SDV8 je poriadny obor: pri hmotnosti 2,4 tony váži o 300 kg viac ako SDV6. A v tom samozrejme nie je započítaná príplatková výbava testovaného kusu. 

Našťastie nie všetky vlastnosti áut, najmä tých menej spotrebných, možno vtesnať do tabuľkového procesora. Osemvalec má oproti šesťvalcu najväčšie prednosti v éterickej oblasti dojmov, zážitkov a emócií. Podrobnejšie to rozoberieme v nasledujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY