vytisknout velikost písma Test Range Rover Sport SDV8: Nádherná zbytočnosť

Prísne povedané - menší z Range Roverov naftový osemvalec nepotrebuje. Ale keď sa s ním odveziete, uznáte, že je dobre, že ho má.
Test Range Rover Sport SDV8: Nádherná zbytočnosť
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Motor a parametre
  2. Správanie pri jazde; výbava a cena
  3. Technické údaje; Kompletná fotogaléria

Novú generáciu modelu Range Rover Sport britsko-indickej automobilky Jaguar Land Rover sme na redakčnom parkovisku privítali už začiatkom roka. Dnes ale prišiel rad na novú motorizáciu. Tiež je to diesel, tiež má označenie začínajúce písmenami SDV. Po nich však nenasleduje číslica 6, ale 8. Samozrejme to znamená počet valcov.

Range Rover Sport SDV8 14.jpgRange Rover Sport SDV8 17.jpgRange Rover Sport SDV8 22.jpgRange Rover Sport SDV8 27.jpgRange Rover Sport SDV8 25.jpgRange Rover Sport SDV8 28.jpgDruhá generácia Range Roveru Sport má dynamický dizajnový sloh, ktorý vychádza z malého Evoque; od "veľkého" Range sa na prvý pohľad líši nižšou líniou strechy

V čase, kedy aj nemecká prémiová trojka postupne nahrádza veľké osemvalcové turbodiesle valcovými a menší počet valcov kompenzuje vyšším počtom turbodúchadiel, je sympatické, že relatívne malá značka vyrába naftový motor V8 pre tú hŕstku európskych zákazníkov, ktorí sa neuspokoja so šesťvalcom, ale kompresorom preplňovaný benzínový osemvalec nemôžu alebo nechcú živiť. 

My sa dnes nebudeme zaoberať Range Roverom Sport ako takým, prípadných záujemcov odkážeme na náš test motorizácie SDV6. Tentoraz nás bude zaujímať, čo záujemca o Range Rover Sport získa, keď sa rozhodne pre vrcholný diesel. A čo eventuálne stratí.

Osem valcov a dve turbá

Agregát s obchodným označením SDV8 prešiel pred inštaláciou do novej generácie RR Sport ľahkou modernizáciou. Vďaka hliníkovým držiakom motora (namiesto pôvodných oceľových) a novej vani je o 10 kg ľahší než predtým. Pritom ale ponúka vyšší výkon, ku ktorému mu pomáha preplňovanie dvoma paralelnými turbodúchadlami, dvojica medzichladičov a nová kalibrácia riadiacej jednotky. Mamutí krútiaci moment 700 Nm vrcholí už v 1750 ot./min. a neklesne pod maximálnu hodnotu až do 3000 ot./min. 

Aby sme ale čísla zasadili do patričného kontextu, poďme ich miesto zdĺhavého komentovania rovno naskladať to tabuľky spolu s údajmi motorizácie SDV6:

Range Rover Sport SDV6 vs. SDV8: Porovnanie parametrov
  SDV6 SDV8
Zdvihový objem (cm3) 2993 4367
Max. výkon (kW/k) 215/292 250/340
Max. krútiaci moment (Nm) 600 700
Kombinovaná spotreba paliva (l/100km) 7,5 8,7
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,2 6,9
Max. rýchlosť (km/h) 222* 225*
Prevádzková hmotnosť (kg) 2115 2398
*S paketom Dynamic    

O 48 koní a plných 100 Nm viac, to nevyzerá zle, však? Všimnite si ale, že v zrýchlení 0-100 km/h má osemvalec výhodu síce citeľných, ale nie významných troch desatín sekundy. A pokiaľ ide o maximálnu rýchlosť, tá je rovnako obmedzená elektronicky a odvíja sa od zvolenej (a zaplatenej) výbavy. 

Dojmy za volantom s týmito tabuľkovými údajmi úplne korešpondujú. Range Rover Sport SDV8 samozrejme ide veľmi pekne, diaľničné stúpanie zvláda v absurdne nízkych otáčkach a má viac ako dosť sily k suverénnemu a bezpečnému predbiehaniu na okreskách. Úprimne povedané sa ale nezdá o moc dynamickejšie ako SDV6. 

Ani pri prudkom zošliapnutí plynu do luxusného koberca nepredvedie erupciu zrýchlenia ako napríklad osemvalcové Audi A8, na nemeckej diaľnici nedrží úplne krok s rýchlymi verziami služobných prémiových sedanov. Napríklad BMW X5 30d, teda "bežná" motorizácia rozšíreného luxusného SUV, je pri akcelerácii z nuly na sto rovnako rýchla ako vrcholná naftová verzia RR Sport.

Tankovanie sa predraží

Kde naopak spoznáte prítomnosť osemvalca pod kapotou veľmi dobre, to je čerpacia stanica. U pumpy našťastie nebudete zastavovať nijako často, pretože nádrž tohto osemvalcového dieselu pojme 105 litrov nafty, spotreba však zodpovedá skôr tomu "osemvalcu" ako slovu "diesel". 

V režime veľmi nízkeho zaťaženia (jazda konštantnou rýchlosťou mimo mesto v rovinatej krajine) sa dostanete pod desať litrov, mestom ale budete jazdiť bežne za pätnásť. Mimochodom, pri súčasných cenách prémiovej nafty zaplatíte za "plnú" aj cez 150 eur.

Range Rover Sport SDV8 23.jpgRange Rover Sport SDV8 24.jpgRange Rover Sport SDV8 45.jpgVeľký motor ide Sportu k duhu, veľké kolesá však neprospievajú komfortu; SDV8 je o 300 kg ťažšie ako šesťvalec

Vysvetlenie nájdeme kde inde ako v poslednom riadku našej porovnávacej tabuľky. Hliník sem, hliník tam, SDV8 je poriadny obor: pri hmotnosti 2,4 tony váži o 300 kg viac ako SDV6. A v tom samozrejme nie je započítaná príplatková výbava testovaného kusu. 

Našťastie nie všetky vlastnosti áut, najmä tých menej spotrebných, možno vtesnať do tabuľkového procesora. Osemvalec má oproti šesťvalcu najväčšie prednosti v éterickej oblasti dojmov, zážitkov a emócií. Podrobnejšie to rozoberieme v nasledujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY