vytisknout velikost písma Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Plusy

  • Štýl
  • Nesmierne vydarený dizajn
  • Extrémne štýlový voz
  • Aby sme nezabudli, je to veľmi štýlové auto

Mínusy

  • Hmotnosť začína na dvoch tonách...
  • ...čo sa prejaví na dynamike, spotrebe i jazdných vlastnostiach
  • Cena je všetko, len nie ľudová
  • Pred vetrom vás príliš neochráni

Dnes to je samá modelová ofenzíva. Napríklad koncern Volkswagen. Jeden základ použiteľný pre všetky možné veľkosti a už to ide takým spôsobom, že sa aj Baťa a jeho cvičky pomaly začínajú hanbiť. Zrazu tu je nový Tiguan, Ateca, KodiaQ, predĺžený Tiguan, nový Yeti a tak podobne. Všetko to sú modely, ktoré svoje nesporné kvality majú, ale trochu im chýba moment prekvapenia.

Lenže to nič nemení na skutočnosti, že špeciálny koncern VW stavia výborne spočítané autá, ktoré majú presne vymedzené miesto na trhu. Vezmite si taký KodiaQ. Škoda predstavila veľké, priestranné, variabilné a úsporné SUV. Všetko to do seba skvele zapadá. Ale... Nie je to tak trochu nuda?

Čo tak vziať nejaký dobre známy technický základ a na ňom len tak pre radosť postaviť naopak niečo menej zmysluplného. Niečo, čo bude ťažšie ako predtým, menej priestranné, pomalšie. A všetko to podtrhneme cenou. Yes! Bude to drahšie ako predtým. To je ale blbosť, že áno. Nie, to nie je blbosť, to je Range Rover Evoque Convertible. A my sme ho, aby tých nezmyslov náhodou nebolo málo, otestovali v zime.

Ukázal sa pred siedmimi rokmi. Pred siedmimi!

O Range Roveri Evoque si môžete myslieť všeličo a nemusí to byť vždy pozitívne, ale jedno mu musíte nechať. Nestarne. Ani trochu. Pozrite sa na fotky. Nevyzerá nadmieru dobre? A teraz ľahko zaspomínajte. Sériové prevedenie sa predstavilo v júli 2010, takže tomu bude tento rok sedem rokov. Sedem! To snáď ani nie je možné. Navyše koncept LRX, z ktorého Evoque vychádza, sa svetu ukázal ešte o dva roky skôr. Dizajn je tým pádom starý deväť rokov. Asi by ste to do Evoque nepovedali.

DSC0637.jpg

Fakticky je Evoque dosť starý model a práve jeho vek tiež stál za príchodom prevedenia Convertible. Land Rover tým totiž vyriešil zamotaný problém. Upozorniť na tento model nejakým výrazným faceliftom nešlo, pretože pôvodný vzhľad by sa vylepšoval len ťažko. Ďalšie karosárska verzia? Trojdverové "kupé bolo na trhu od začiatku, takže na upútanie pozornosti ostával kabriolet.

Je malý a váži dve tony. Minimálne

Evoque Convertible je v zásade obyčajný Evoque, ako ho poznáme už sedem rokov. Len mu amputovali strechu, na ktorej miesto sa nasťahovala plátená sťahovacia strecha. Prečo plátená? Je to štýlové a navyše sa taká vec dobre marketingovo predáva. Evoque je údajne kabriolet s najväčšou a najširšou plátenou strechou na trhu. Tým skutočným dôvodom je ale hmotnosť. Už tento ľahší variant strechy totiž váži 68 kg. Ak by Land Rover siahol po pevnom skladacom prevedení, bolo by to ešte o tridsať percent viac. Verte, že žiadny ďalší kilogram tú vážne nie je príliš žiaduci.

Chýbajúca strecha je celkom problém z pohľadu pevnosti karosérie. Konštruktéri preto museli pridať veľa výstuh a ďalej spevniť predné stĺpiky. Tým skôr, keď ide o vozidlo do terénu a určite sa nájdu škodoradostní novinári, ktorí auto zavesia na nejaký zlom tak, aby boli dve kolesá vo vzduchu, pri tom otvoria dvere a ešte budú skúšať manipulovať so strechou. (Áno, skúšali sme to a Evoque s tým nemá problém.)

DSC0640.jpgDSC0644.jpg

Všetky výstuhy a dodatočné úpravy výrazne zdvihli celkovú hmotnosť. Podpísal sa na nej u fakt, že Evoque Convertible vždy používa automat a pohon všetkých kolies. Najľahšia verzia je benzínová, pričom aj tá váži 1936 kg. Testovaný diesel štartuje hodnotou 1967 kg. To je na takto malý crossover dosť veľké číslo.

Inak s tou rekordne veľkou plátennou strechou manipulujú štyri elektromotory, obsahuje päť vrstiev a jej zloženie trvá osemnásť sekúnd. Opačný proces vyžaduje o tri sekundy viac, avšak auto nemusí byť v pokoji. Môže ísť rýchlosťou až 48 km/h.

Evoque Convertible je najlepšie auto na trhu

Aký teda vlastne Evoque Convertible je? To viac ako inokedy záleží na vašom uhle pohľadu. Vôbec by som nebol prekvapený, keby sa vo väčšej miere postupne objavili názory, podľa ktorých ide o najlepšie auto na trhu.

Bavíme sa o neveľmi praktickom aute za minimálne 55-tisíc eur, ktoré rozhodne nebude lákať zákazníkov na nejaké reálne zručnosti. Hlavné sú tu emócie, štýl a dizajn. A presne toto vie Evoque Convertible tak dobre, že mu takmer všetci môžu len závidieť. Tým skôr, keď ide o SUV. Ako je známe, to je kategória, po ktorej sa zákazníci môžu aj pozabíjať.

DSC0753.jpg

Spojiť pomerne veľkú karosériu s plátennou strechou tak, aby z toho nevznikol ďalší Nissan Murano CrossCabriolet, možno bolo pre dizajnérov zaujímavou výzvou. Popasovali sa s ňou na výbornú. Britský kabriolet je elegantným a veľmi pekným autom. Ani veľmi nezáleží na tom, či ho práve budete pozorovať so stiahnutou strechou, alebo či ju bude mať hore. Žiaden zbytočne prerastený zadok, všetko k sebe výborne ladí. Ako keby Land Rover už kedysi dávno počítal s týmto variantom a len čakal na správny okamih.

Chcelo by sa povedať, že vozidlo pútalo počas testu nadpriemernú pozornosť všetkých okoloidúcich. Malo to však aj iné dôvody ako dizajn auta. Keď proti vám totiž koncom decembra vyjde počas lesnej prechádzky po Šumave kabriolet so stiahnutou strechou, to sa proste nemôžete nepozrieť na tých bláznov, ktorí sedia vo vnútri. Napriek tomu som si istý tým, že aj v letných mesiacoch by sa veľa ľudí otočilo. Keď nič iné, žiadny podobný automobil aktuálne na trhu nie je. Zatiaľ...

DSC0750.jpg

Dá sa povedať, že Evoque Convertible má v rukáve iba jedno eso - štýl. Pre niekoho už je jednoducho trojdverové SUV pripomínajúca kupé málo. Veď takých áut dnes na trhu je... ale SUV/kabriolet? "Nechcem sa vás dotknúť, ale kto z vás ho má?"

Za štýl zaplatíte, nielen peniazmi

Nie že by to bolo z pohľadu zákazníkov, ktorým je Evoque Convertible určený, nejako významné, ale pre zaujímavosť si môžeme povedať, že ten štýl nie je zadarmo. Všetko má svoju tienistú stránku, pričom tá v tomto prípade ukrýva celkom dlhý zoznam nevýhod. Aj keď, nevýhod... Ako pre koho.

Vysokú hmotnosť sme si už prebrali. Len sme k tomu ešte nepovedali, že testujeme dvojlitrový vznetový štvorvalec TD4 naladený na 132 kW (180 k), čo je najsilnejšia dieselová verzia, ktorá je k dispozícii. Aj tá oficiálne potrebuje pre akceleráciu z nuly na 100 km/h minimálne 10,3 s, takže vám je asi jasné, že medzi najrýchlejšie patriť nebudete. Ďalšou vecou je spotreba. Evoque v tomto prevedení nemá problém ísť napríklad 170 km/h, ale povie si za to o väčšiu prídel paliva. Keď sa nebudete obzerať na ekonomiku cestovania, nebudete mať ďaleko k desiatke. Pri pokojnom tempe zvládne britskej kabrio jazdiť napríklad aj za 7,5 l/100 km.

DSC0539.jpgDSC0572.jpg

Ďalšia nemalá obeť sa týka variability. Evoque nikdy nebol príkladom ukážkového využitia obstavaného priestoru, od toho máme excelovať spočítané modely typu aktuálne toľko prepieranej Škody KodiaQ. Kabriolet je na tom ale ešte o niečo horšie. V pozdĺžnom smere je to v druhom rade celkom bieda, aj keď pri troche snahy môžu vnútri ísť aj štyria ľudia (čím menší budú sedieť vzadu, tým lepšie). Z kufra naozaj veľa nezostalo.

Objem 251 litrov vyzerá ešte celkom rozumne, tam sa predsa niečo zmestí, lenže... Kufor má dosť nepravidelný tvar. Možno by sa do neho zmestilo aj niečo viac než len dva kufre veľkosti príručnej batožiny, lenže zostávajúci priestor okolo je buď úplne neprístupný, alebo má parametre vhodné nanajvýš pre veľmi drobné predmety.

DSC0607.jpgDSC0609.jpgDSC0618.jpg

DSC0619.jpg

A konečne je tu ešte niekoľko problémov súvisiacich s plátenou strechou. Hoci má päť vrstiev, pri jazde prepúšťa do interiéru viac hluku. Čo je ale pri kabrioletoch úplne bežné. Malé zadné okno vám potom navyše zmenší výhľad dozadu, ktorý ani pri bežných variantoch Evoque nie je ktovieaký.

Nakoniec ale tiež prekvapil

Evoque Convertible ale nakoniec aj prekvapil. Ide najmä o jazdné vlastnosti. Nebyť vlažnej dynamiky, možno by ste v zákrutách ani nespoznali, že idete v niečom, čo váži cez dve tony. Podvozok bol vždy silnou stránkou modelu Evoque a platí to aj pre kabriolet. Samozrejme nie je tak mrštný ako zatvorené prevedenie. V zákrutách si však vedie dobre a ponúkaný komfort je na úrovni.

Vo finále je tak Evoque Convertible veľmi príjemný automobil pre bežné cestovanie. Ak nevyžadujete dychberúcu dynamiku, nie je na tému jazdy veľmi čo namietať. Zároveň možno na pomery podobných crossoverov tiež využiť celkom dobré schopnosti pri jazde mimo cesty. To je síce výhoda reálnymi zákazníkmi nie veľmi využívaná, ale ak budete chcieť niekoho ohromiť, výlet mimo asfalt môže v tomto smere poslúžiť viac než dobre. K dispozícii je mnoho rôznych asistentov vrátane systému, ktorý vám ukáže hĺbku aktuálne prechádzaného brodu.

A jazda bez strechy? Do 50 km/h je všetko v najlepšom poriadku, od 80 km/h začína do interiéru viac fúkať. Evoque nie je kabriolet typu Mercedesu-Benz triedy S, ktorý dostal obrovskú armádu prvkov spríjemňujúcich cestovanie bez strechy v chladnom počasí. Na druhej strane je potrebné uznať, že pomalá jazda ľahkým terénom so stiahnutou strechou má nečakane zaujímavé kúzlo. A to aj v zime.

Je to nezmysel a je to dobre

Range Rover Evoque Convertible je auto, ktoré objektívne žiadny zmysel nedáva. Okrem všetkého spomínaného je tu ešte cena. Za tento stroj dáte minimálne 55-tisíc eur. Oproti porovnateľnej konfigurácii s päťdverovou karosériou si tak priplatíte zhruba štyri tisíc eur. Testovaná verzia s dieselom s výkonom 132 kW (180 k) vo vyššej výbave HSE štartuje sumou 62-tisíc eur a to nechcite vedieť, koľko by ste nakoniec potrebovali na testovaný automobil. (Pomocník: je to ľahko nad 70-tisíc eur.) Stále sa pritom bavíme o aute, do ktorého sa toho veľa nezmestí a ktoré zrýchli z pokoja na 100 km/h za 10,3 s.

DSC0631-2.jpg

Lenže to je práve tá hlavná vec, ktorá sa mi na Evoque Convertible páči. Nie každý zháňa univerzálne auto, nie každý potrebuje voziť materskú škôlku a nie každý sťahuje víkend čo víkend gigantické nákupy nábytku na chate. A nie každý potrebuje riešiť, čo, za koľko a ako je na tom konkurencia. Ak je KodiaQ šikovne spočítané praktické auto, tak toto je dokonalý protiklad. KodiaQ naopak v celej svojej kráse. Nezmysel? Ale vôbec nie.

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka. Stavím svoje topánky, že aj na našich cestách budeme toto auto v lete vídať vo väčšom množstve. Ono totiž podobných záujemcov ani u nás nie je úplne málo a vďaka tomu to celé nakoniec dáva dokonalý marketingový zmysel. Nie je to paradox?

Cena testovaného auta: 61 799 eur

Cena testovaného auta vrátane príplatkovej výbavy: 70 159 eur

Technické údaje RR Evoque Convertible TD4 180 k
MOTOR
Konštrukcia: preplňovaný vznetový radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč
Zdvihový objem valcov (cm3): 1999
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilov
Vrtanie x zdvih (mm): 83 x 92,35
Najvyšší výkon (kW/min-1): 132/4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/min-1): 430/1750
Kompresný pomer: 15,5:1
Prevodovka: automatická deväťstupňová
Poháňané kolesá: všetky štyri
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 10,3
Najvyššia rýchlosť (km/h): 195
Spotreba paliva mesto (l/100 km): 6,7
Spotreba paliva mimo mesto (l/100 km): 5,1
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km): 5,7
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4370
Šírka (mm): 1980
Výška (mm): 1609
Rázvor náprav (mm): 2660
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1621/1628
Prevádzková hmotnosť (kg): 1967
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2475
Objem batožinového priestoru (l): 251
Objem palivovej nádrže (l): 54
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Zavesenie vpredu: McPherson
Zavesenie vzadu: viacprvková náprava
Pneumatiky vpredu: 245/45 R20
Pneumatiky vzadu: 245/45 R20
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY