vytisknout velikost písma Test Porsche Cayenne GTS - kto šetrí...

Premiéra v apríli 2012 na autosalóne v Pekingu, na slovenský trh vstúpil v júli, maximálny výkon 420 koní, upravený podvozok, vylepšený dizajn, športový interiér a špeciálne farby - predstavujeme Porsche Cayenne GTS.
Test Porsche Cayenne GTS - kto šetrí...
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Tak nejak medzi, Ten zvuk
  2. Univerzál, A teraz mi povedzte, k čomu to Turbo?, Športovo Úžitkový Voz
  3. Všade samé GTS, Kto šetrí, má GTS, Technické údaje
  4. Fotogaléria

Začiatok decembra, vstávam skoro ráno, aby som už pred deviatou stepoval pri budove Porsche, kde si tentokrát vyzdvihnem na test novinku v podobe Porsche Cayenne GTS. Po obvyklej procedúre a podpise minimálnej finančnej spoluúčasti pri prípadnej nehode (radšej sa ani nepozerám, koľko to vlastne je) dostávam kľúčiky a môžem zamieriť do garáže ku krásnemu červenému exempláru. Cayenne rozhodne nešoférujem prvýkrát a tak nejako predpokladám, že viem, čo od neho čakať. Možno to bude znieť trochu divne, ale v pláne som mal taký celkom bežný deň plný fotenia, avšak stále predsa len nie príliš zábavnú, jazdu po okolí Prahy. Lenže to som sa pomýlil.

Že to nebude obyčajný Cayenne, to sa ukázalo veľmi rýchlo. Stačí otvoriť interiér, kde trónia športové sedačky, perfektné materiály, logá GTS a tak ďalej. Akonáhle naštartujem, je vymaľované. Atmosférický osemvalec tresne do výfuku, čo je ešte umocnené štartovaním v garáži, a zase sa upokojí. Znovu zošliapne plyn, či som nepočul zle. Zvuk je famózny a to sme sa ešte ani poriadne nerozbehli. Áno, toto nebude len tak obyčajný Cayenne, ktorý má plniť úlohu Turba pre chudobných (aj keď by bolo presnejšie napísať pre "chudobných").

porsche_cayenne_07.JPGporsche_cayenne_01.JPG 
Na prvý pohľad si ho ľahko pomýlite s Cayenne Turbo, ktorý daroval prednú časť.

Tak nejak medzi

Rovnako ako tomu bolo pri minulej generácie modelu Cayenne, tiež tá súčasná dostala verziu, ktorá zapadla medzi Cayenne S a Turbo, pričom aj tentoraz ju nájdete v cenníku označenú ako GTS. Prítomnosť posilneného "eska" je celkom logická, pretože cenový odstup medzi nepreplňovaným osemvalcom "S" a vrcholným Turbo je obrovský. Pre všetkých, ktorí chcú niečo tak nejako medzi, má teda Porsche pomerne zaujímavé riešenie. A ako sa ukázalo počas testu, ide o natoľko podarenú variantu, že môže osloviť aj záujemcov dopredu pripravených na viac ako miliónový príplatok, za ktorý dostanú práve Turbo. Dôvodov je celý rad.

Hneď tým prvým je dizajn. Nie je žiadnym tajomstvom, že reklama hlásajúca, ako je imidž na nič, predsa len úplne stopercentne neplatí. Veľa zákazníkov si potrpí na dobrý dojem a na situácie, kedy niekam prídu autom, pri ktorom takmer každý dobre vie, že ide o to najdrahšie, čo si môžete v danej modelovej rade kúpiť. Cayenne GTS na prvý pohľad vyzerá ako Turbo. Dizajnéri si vzali od vrcholnej verzie kompletne celú prednú časť s obrovskou tlamou, navyše pridali ešte prahové nástavce, dozadu strešný spojler a štyri čierne koncovky výfuku. Samozrejme nechýbajú patričné kolesá a svoje urobia už spomínané farby dostupné iba s GTS - testovaná červená alebo jedovatá zelená.

Sčítané a podčiarknuté, Cayenne GTS stále dokáže upútať veľa zvedavých pohľadov.

porsche_cayenne_extidet_02.JPGporsche_cayenne_extidet_06.JPG 
Cayenne GTS dostal okrem veľkých diskov tiež dvojitú čiernu koncovku výfuku na každú stranu.

Ten zvuk

Na druhú stranu si ale nie som úplne istý, či tú spomínanú pozornosť viac priťahuje dizajn ako taký alebo zvuk motora. Viem, že sa opakujem, ale nejde inak. GTS znie skvele ako zvonku, tak vnútri, predovšetkým potom, čo príslušným tlačidlom aktivujete systém zvaný Sound Symposer, ktorý je pri GTS súčasťou štandardnej výbavy. Zjednodušene povedané sa potom kabína prepojí so sacím potrubím a výsledok je bez preháňania dokonalý. Navyše je oveľa prirodzenejšie, než nejaké náhradky produkovanej cez audiosystém.

Cayenne GTS okrem uvedených vecí dostal ešte niekoľko ďalších technických úprav. Podvozok je naladený viac športovo, oproti Cayenne S je svetlá výška nižšia o 24 mm no a konečne ako som už napísal, atmosférický osemvalec s objemom 4,8 l posilnil z pôvodných 400 koní a 515 Nm na 420 koní a 530 Nm. Vo výsledku by podľa tabuliek malo auto byť logicky rýchlejšie, ale môžem vám garantovať, že pre vodičov bude podstatne väčším rozdielom práve športové naladenie podvozku a (opäť sa opakujem) športový zvuk motora. Rozdiel vo výkone nie je toľko markantný, a to jednoducho pretože už pôvodné parametre "eska" sú povedzme veľmi dostatočné.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY