vytisknout velikost písma Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

Ako úplne prvý sme na slovenských cestách vyskúšali modernizovanú deväťstojedenástku, ktorá prvýkrát v histórii dostala preplňovaný motor. Downsizing už zmrzačil nejednu automobilovú ikonu, ako sa teda podpísal na legende medzi športovými vozidlami?
Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T
Zoznam kapitol
  1. Úvod testu; technika a parametre
  2. Turbodojmy: nič hrozné se nestalo
  3. Dynamika (oslnivá) a brzdy (menej oslnivé)
  4. Správanie na ceste; ceny a výbava
  5. Verdikt; technické údaje
  6. Kompletná fotogaléria

Ten príbeh sa opakuje so železnou pravidelnosťou. Porsche vykoná nejakú technickú zmenu na svojom legendárnom športovom modeli 911. Vinuté pružiny namiesto zakrivenia tyčí. Šesťstupňová prevodovka. Vodné chladenie. Elektrický posilňovač riadenia.

Nekonečný príbeh

Fanúšikovia nadávajú. Svätokrádež, zrada. V médiách vyjdú prvé testy a vyznievajú v duchu "akože dobré, ale už to nie je úplne ono". Potom prídu testy porovnávacie a nová 911 vyhráva jeden za druhým. V Nemecku, Británii, Amerike. Úzus sa pomaly mení na "ono to nakoniec nie je tak hrozné". A potom sa niekomu nakalibrovanému na aktuálny model pošťastí zviesť sa s tým predchádzajúcim a zrazu vynikne, o koľko je sprvu zdržanlivo prijímaná novinka lepšia prakticky vo všetkom, na čom záleží. A tak stále dokola.

Porsche 911 Carrera S 3.0 228.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 222.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 220.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 207.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 208.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 197.jpg
Porsche 911 nerado mení podobu aj medzigeneračne, nie ešte pri bežných faceliftoch; model 991 II ale prináša revolučnú zmenu pod karosériou

Aj mladí čitatelia majú možno ešte v živej pamäti kontroverziu, ktorá sprevádzala príchod aktuálnej generácie Porsche 911 s kódom 991. Väčšia karoséria, silnejší dôraz na komfort a - ó, hrôza! - Elektrický posilňovač riadenia. Je to vôbec ešte 911? Ehm, áno, je.

A teraz tu máme najnovší diel nekonečného seriálu "Zabili 911. Parchanti!". Ikonický športiak s motorom za zadnou nápravou má prvýkrát namiesto atmosférického motora motor preplňovaný. Teda ak sa bavíme o normálnych verziách a nie o Turbe s veľkým T, prípadne o megalomanskej variante menom GT2. Tie samozrejme poháňal fúkaný boxer vždy.

Porsche tvrdí, že zmena je motivovaná ani nie toľko emisnou legislatívou ako meniacimi sa požiadavkami zákazníkov, ale nenechajte sa oklamať. Nebyť toho, že turbomotor s menším zdvihovým objemom prechádza homologizačnou skúškou s nižšími nameranými emisiami CO2, dočkali by sme sa prechodu na preplňovanie určite oveľa neskôr. Ak vôbec.

Otázka, na ktorú budeme dnes hľadať odpoveď, je nasledovná: zabilo preplňovanie charakter 911? Odpoveď tušíte, veď ste už videli plusy aj mínusy a bodové hodnotenie hore na tejto stránke. Ale poporiadku.

Modernizácia, ktorú Porsche vo svojich materiáloch označuje ako 991 II, prináša ľahko aktualizovaný dizajn s upravenými svetlami, atraktívnejším prevedením zrkadiel a LED smerovky. Otvory v prednom nárazníku sú opatrené elektricky ovládanými polohovateľnými klapkami, ktoré sa v rýchlostiach 15-160 km/h uzavrú, aby nezvyšovali aerodynamický odpor.

Porsche 911 Carrera S 3.0 226.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 212.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 198.jpg
V predných vstupných otvoroch pribudli elektronicky ovládané klapky; otvory v rohoch zadného nárazníku odvádzajú teplý vzduch od medzichladičov stlačeného vzduchu

V závislosti na aktuálnej polohe predných klapiek sa mení aj uhol nábehu zadného spojlera, aby zostal vyvážený vztlak na prednej aj zadnej náprave. Spojler má ale ešte jednu úlohu: upravovať prúdenie vzduchu tak, aby sa ho čo najviac dostalo k čiernemu panelu so 24 vertikálnymi rebrami na zadku.

Odtiaľ vzduch prúdi do dvoch turbodúchadiel s fixnou geometriou lopatiek a ďalej do medzichladičov ukrytých za zadnými podbehmi. Horúci vzduch od medzichladičov je potom vyvádzaný dvojicou otvorov v dolných rohoch zadného nárazníka.

Menší, ale silnejší

Plochý šesťvalec s objemom 3,0 l dostal nové hlavy so vstrekovačmi umiestnenými uprostred spaľovacích komôr a vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, ktoré má pre každý rad valcov jedno čerpadlo. Na strane nasávania používa nový motor systém Vario Cam Plus s premenným časovaním aj zdvihom ventily, ale variabilné časovanie tu majú aj výfukové ventily.

Výsledok? Preplňovaný boxer dosahuje o 15 kW vyšší výkon než doterajšia atmosférická jednotka. V 6500 ot./min. má 272 kW (370 koní), čo je dokonca viac ako pri prvej generácii GT3. A krútiaci moment samozrejme narástol vďaka turbu poriadne, na 450 Nm, navyše v širokom rozsahu 1700-5000 ot./min.

Porsche 911 Carrera S 3.0 215.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 216.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 195.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 206.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 205.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 204.jpg
Rebrovaným krytom prúdi vzduch do motora; z plochého šesťvalca dnes neuvidíte pod zadným vekom už vôbec nič, len štylizovaný kryt

Lenže to sú hodnoty základného modelu 911 Carrera. Testovaná Carrera S ponúka vďaka zvýšeniu plniaceho tlaku z 0,9 na 1,2 baru dokonca 309 kW (420 k) a 500 Nm. Inými slovami, druhá "najobyčajnejšia" deväťstojedenástka sa v roku 2015 parametrami v podstate zodpovedajúcimi tomu, čo malo ešte pred desiatimi rokmi Turbo!

Porsche 911 Carrera S 3.0 187.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 190.jpgPorsche 911 Carrera S 3.0 178.jpg
Modernizácia sa ľahko premietla aj v interiéri, kde najdete upravený volant alebo vylepšený systém Porsche Communication Management

Modernizácia priniesla aj niekoľko zmien mimo karosérie a motorový priestor. Podvozok je znížený o 10 mm, aktívne tlmiče PASM sa teraz dodávajú sériovo a Carreru S možno za príplatok vybaviť natáčaním zadných kolies, ktoré Porsche predstavilo na aktuálnom Turbe. A do kabíny sa nasťahoval vylepšený infotainment systém Porsche Communication Management s dotykovým displejom a lepšou podporou smartfónov.

Nebudem zapierať, že počas niekoľkohodinovej zápôžičky sme možnosti PCM neskúmali príliš podrobne a radšej sa zamerali na to, ako "kacírsky" deväťstojedenástka jazdí.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

včera | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY