vytisknout velikost písma Test Porsche 911 4 GTS: Nezabudnuteľná rozlúčka

Na niektoré autá, s ktorými sa odvezite, jednoducho nezabudnete. Porsche 911 4 GTS je nepochybne jedným z nich.
Test Porsche 911 4 GTS: Nezabudnuteľná rozlúčka
Zoznam kapitol
  1. Úvod, 430 koní za chrbtom
  2. Bez stabilizácie aj bokom, Ako je na tom s rýchlosťou?
  3. Kúzlo dvoch osobností, Dizajn, ktorý sa neopozerá
  4. Verdikt, Technické údaje
  5. Porsche 911 4 GTS: Fotogaléria

Je leto, všedný deň dopoludnia, nad prázdnymi okresnými cestami sa trasie vzduch, počujem cinkanie od kotúčov a výfuku a cítim taký ten zápach ľahko spálených bŕzd. Z auta hučí ventilátor a ja trávim prvú nálož adrenalínu.

S testovanou 911 4 GTS máme za sebou prvú zoznamovaciu jazdu približne 50 km kľudným tempom po diaľnici a ďalších približne päťdesiat pekne ostrých kilometrov medzi lúkami na kľukatých cestičkách. S každým prejdeným okreskovým kilometrom navyše som dostával stále viac istoty a podľa toho tie brzdy aj vyzerajú. Ale hlavne, som na ceste ešte len nejaké dve hodiny a už teraz viem úplne iste, že toto auto nebudem chcieť vrátiť. A navyše mám na jazdu len jeden deň. Sakra! Porsche 911 4 GTS vás chytí za srdce hneď od samého začiatku, ak máte aspoň trochu radi rýchlu jazdu a riadenie všeobecne.

Súčasná generácia Porsche 911 už nie je ani zďaleka žiadnym nováčikom, ostatne prvý test sme spravili začiatkom roka 2012, ale to len len dokazuje, ako výnimočné toto auto je. Od čias, kedy som prvýkrát riadil Porsche 991, uplynula dlhá doba a pod rukami mi prešiel rad áut typu Jaguaru F-Type alebo napríklad Mercedesu-AMG GT. Boli to autá rýchle, zaujímavé, aj výkonnejšie než 911 GTS, ale rovnako by som volil práve 911. Jej bezprostrednosť, vyváženosť a jazdná precíznosť je úplne ohromujúca. Nechápem, ako som mohol zabudnúť, že ide o tak skvelé auto.

_DSC0739.jpg_DSC0742.jpgPodľa niekoho je dizajn okukaný, ale to je v zásade jedno. Hlavné je, ako toto auto jazdí a ono jazdí úplne špičkovo

430 koní za chrbtom

Porsche 911 GTS má vyplniť medzeru medzi Carrera S s výkonom 294 kW (400 koní) a polozávodnou verziu 911 GT3 s maximom 349 kW (475 koní). A tak táto varianta dostala kompromisný výkon 316 kW (430 koní), ktorý produkuje plochý šesťvalec s objemom 3,8 litra. Mimochodom predchádzajúca generácia GT3 mala iba o päť koní viac.

Áno, máte pravdu, do testu sme dostali ešte starú atmosférickú verziu, ktorú veľmi pravdepodobne čoskoro vystrieda nová varianta odvodená od vo Frankfurte predstaveného preplňovaného prevedenia. Test môžeme brať preto ako rozlúčku a ja už teraz viem, že mi tento motor bude chýbať.

Nejde snáď ani tak o výkon samotný, ale hlavne o charakter a zvuk. GTS je píla, jej mechanickosť môžete pri jazde pomaly nahmatať. Motor potrebuje otáčky, pričom dôjsť možno až k ôsmim tisícom. Hneď od začiatku cítite, že to bude dosť zaujímavé, okolo päť tisíc záťah pritvrdí a neuvedomelý vodič by už podvedome chcel preradiť, ale to by bolo príliš skoro.

_DSC0843.jpg_DSC0884.jpgZdržovať sa interiérmi a dizajnom by bola chyba. Hlavnú úlohu tu zohráva motor. Áno, testujeme ešte starú verziu s atmosférickým šesťvalcom, ktorý má charakter, zvuk, grády a vie byť úsporný

Až niekde okolo šesť tisíc sa motor poriadne rozparádi a neustále svoj záťah stupňuje. Raz preradíte a už idete stovkou, dvojka sa vie dotočiť až do 130 km/h a keď podržíte trojku, GTS s nezmerným elánom upaľuje 180 km/h. Tak dáte štvorku a predstavenie sa opakuje. Len sa trochu zamyslite a máte tam 250 km/h, že ani neviete ako. Lenže to nie je všetko. Je tu ešte nádherný zvuk.

Športový výfuk je tiež súčasťou verzie GTS a k dispozícii je aj tlačidlo otvárajúce klapky, teda ak sa neprepnete do režimu Sport, kedy sa vám klapky otvoria automaticky a okrem iného sa deaktivuje aj systém štart/stop.

S otvoreným výfukom 911 buble už v nízkych otáčkach, v tých stredných pridá nádherný chraplák a v tých najvyšších už predvádza maximálne forte. Ešte teraz, nejaké dva mesiace po teste, keď si pustím v telefóne svoje nahovorené dojmy a počujem v pozadí ten motor, musím sa usmievať. To je hudba, ktorá sa nikdy neopočúva.

Asi je vám už teraz jasné, že 911 4 GTS nebude tak celkom okreskové auto. Je to presne ten druh zábavy, ktorý je úprimne už dosť na hranici. Voz to je totiž skvele čitateľný a perfektne ovládateľný, k tomu si pridajte spomínaný elán motora a zistíte, že aj na obyčajnej okreske môžete ísť napríklad 200 km/h. GTS je na okresky skoro až príliš rýchle.

_DSC0799.jpg_DSC0811.jpgZa volantom veľmi skoro zistíte, že 911 4 GTS má perfektné jazdné vlastnosti a že sa s ním dajú zákruty prelietavať naozaj veľmi rýchlo. Možno až príliš

A je to práve ovládateľnosť, čo je na GTS to najlepšie. Znížený podvozok, samosvorný diferenciál vzadu a rozšírený rozchod zadných kolies spolu s perfektnou pozíciou za volantom a celkovým naladením zabezpečí, že z miesta vodiča cítite všetky pohyby karosérie takmer dokonale. Keď dochádzate na limit, spoznáte to, keď idete do pretáčavého šmyku, tiež to spoznáte. A tak prechádzate jednu zákrutu za druhou, vždy o niečo rýchlejšie a stále to vyzerá, že sa nič nedeje. GTS všetko zvláda s obrovským nadhľadom.

Všetko dôjde do bodu, kedy sa sami zľaknete toho, ako vlastne rýchlo po tej ceste idete. K tomu navyše môžeme pridať ešte okamžitú odozvu na plyn vo vysokých otáčkach a na slovo poslúchajúcu prevodovku PDK. Keď si uvedomím, že toto musí ísť preč (minimálne v klasickej 911) proste a len kvôli tomu, že niekto v Bruseli vypočítal hranicu emisií, ktorá už je podľa niečoho nežiaduca, je mi pomaly do plaču. Takto skvelý a charakterný motor, respektíve stroj, všeobecne by sa mal predávať niekoľko rokov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY