vytisknout velikost písma Test Peugeot 208 GTi – Podarená zmena identity

Je to horúce. Je to hatch. Je to hot-hatch. Má 200 koní a váži necelých 1 200 kg. Funguje výborne. Zoznámte sa: Peugeot 208 GTi.
Test Peugeot 208 GTi – Podarená zmena identity
Zoznam kapitol
  1. Veľké ciele, alebo len zbožné priania...?, 208 GTi ako moderná interpretácia, Testované vozidlo
  2. Na prvý pohľad, Na palubu, serpentíny volajú
  3. Peklo za volantem, Presvedčivý motor, Na ceste
  4. A vystupujeme, Technické údaje, Namerané hodnoty
  5. Kompletná fotogaléria

Veľké ciele, alebo len zbožné priania…?

V súvislosti s nedávnym testom kupé Peugeot RCZ sa v túto chvíľu začínam obávať, že ma po prečítaní nasledujúcich riadkov začnete nazývať vyznávačom francúzskych automobilov. Tým sa ale necítim. Skrátka sa to tak zomlelo, že som mal možnosť v krátkej dobe vyskúšať dve skutočne dobré francúzske autá, navyše tej istej značky.

P1170311.JPGP1170312.JPGP1170313.JPG
Peugeot 208 GTi

Presnejšie povedané, priamo som presadal z jedného do druhého, takže sa pripravte na to, že sa chvíľami na test Peugeotu RCZ odkážem. Peugeot 208 GTi bol predstavený presne pred rokom na autosalóne v Paríži so zámerom vzkriesiť slávu modelu 205 GTi z osemdesiatych rokov. Značke Peugeot sa totiž odvtedy v podstate nepodarilo postaviť automobil, ktorý by sa svojimi úspechmi v bežnej prevádzke a na pretekárskych tratiach mohol spomínanej rade plne vyrovnať.

Pôvodný Peugeot 205 GTi bol odhalený v roku 1984 s atmosféricky plneným štvorvalcom 1,6 l (XU5J) s výkonom 105 koní (77 kW), neskôr pribudla varianta 1,9 l (XU9JA) s rovnakým vŕtaním naladená až na 128 koní (94 kW ). Práve základné krátkozdvihová "tisícšesťstovka", ktorá bola v roku 1987 vybavená modernejšie hlavou z XU9JA s väčšími ventilmi, sa však zapísala do povedomia vtedajších vodičov ako mimoriadne točivý a zábavný motor.

208 GTi ako moderná interpretácia

Športovo strihaný Peugeot 208 GTi stojí to isté čo podobne zacielená a nedávno "odstavená" Škoda Fabia RS. Oproti nej sa vyznačuje o 20 koní vyšším výkonom, výhradne trojdverovou karosériou (Fabia RS je naopak iba päťdverová) a šesťstupňovou prevodovkou s manuálnym radením, zatiaľ čo mladoboleslavský matador je k dispozicii (bohužiaľ) len s automatom, ktorý sa pre vozidlo tohto typu jednoducho nehodí.

P1170327.JPGP1170328.JPGP1170329.JPG
Na prvý pohľad sa špičková verzia radu 208 vyznačuje predovšetkým väčšími kolesami

Elixír namiešaný z výkonu 200 koní, manuálne prevodovky, pohotovostnej hmotnosti 1 190 kg a tuhej trojdverovej karosérie má kvalitné ingrediencie, ale napriek tomu nemusí byť namiešaný správne. Aby k tomu v prípade modelu 208 GTi nedošlo, zapracovali konštruktéri dôkladne na mechanických častiach auta. Nové sú brzdy vrátane kotúčov a ovládania, nápravy dostali novo odladené tlmiče aj pružiny.

Zmenami oproti štandardnej verzii Peugeot 208 prešli aj materiály silentblokov, stabilizátor na prednej náprave má väčší priemer, rozkrok vozidla bol rozšírený novými kolesami s širšími pneumatikami a ťažisko vozidla pokleslo v súvislosti so znížením svetlej výšky na 110 mm. Pokiaľ ale čakáte trasľavku, ktorá by z vás v meste vytĺkla dušu a na výmoľoch poskakovala, pletiete sa: s týmto autom sa dá pohodlne jazdiť aj v každodennej prevádzke a nerovnosti mu nevadia.

P1170301.JPGP1170299.JPGP1170321.JPG
Zdroje LED nájdeme v predných aj zadných svetlách

Motor je ďalšou adaptáciou štvorvalca 1,6 THP zo spoločného vývoja PSA / BMW, avšak oproti slabším verziám prekvapivo dostal kratšiu prevodovku uľahčujúcu vyslovene športovú jazdu. Pre predstavu, na šestku pri 130 km/h sme zmerali 2 900 ot./Min., čo je oproti spomínanému kupé Peugeot RCZ so slabšou verziou toho istého agregátu o 200 ot./Min. viac.

Testované vozidlo

Model Peugeot 208 GTi stojí v základe rozumných 19 852 € a ako špičkový model celého radu 208 sa vyznačuje celkom širokou výbavou v štandarde. Za túto cenu tak dostanete okrem čiperného zážihového turbomotora a manuálnej prevodovky aj športový podvozok znižujúci svetlú výšku, úplne odpojiteľnú stabilizáciu alebo tempomat s obmedzovačom rýchlosti.

P1170315.JPGP1170317.JPGP1170333.JPG

Samozrejmosťou sú tiež sedemnásťpalcové liate ráfiky, predné smerovky a denné svietenie zo zdrojov LED, samočinné stierače a svetlomety, elektricky ovládané predné okná a sklopné aj vyhrievané zrkadlá, palubný počítač, dvojzónovú klimatizáciu, atď. Výbava skúšaného vozidla bola rozšírená o predozadný parkovací asistent s automatickým navádzaním do pozdĺžneho i priečneho státie (+ 240 €), stredovú lakťovú opierku medzi prednými sedadlami (+ 200 €) a metalízu (+ 430 €).

Na palube sa nachádzala aj "najšikovnejšia" verzia multimediálnej sústavy SMEG s dotykovým monitorom, navigáciou, Bluetooth, párom vstupov USB a prehrávačom CD detašovaným v schránke pred spolujazdcom (+ 470 €). Celkovo vozidlo na fotografiách stálo v čase nášho testu stále ešte celkom zaujímavých 21 500 €.

Peugeot 208 GTi
Rok výroby 2013
Cena testovaného vozidla (s DPH) 21 500 €
Cena základného prevedania (s DPH) 8 500 €
   
Výbava  
Posilňovač riadenia Áno
Airbagy 6x
El. riadenie podvozku ESP, ABS, REF, EVA
Centrálné zamykanie Áno, na DO
El. ovládanie okien Áno, 2x, aut.
El. ovládanie zrkadiel Áno vr. vyhrievania a priklápania
Čalúnenie koža/látka
Výškovo nastaviteľné sedadlo šoféra Áno
Nastaviteľná bedrová opierka Áno
Nastaviteľný volant Áno, výškovo aj pozdĺžne
Zadné operadlá Delené a sklopné
Tempomat Áno
Klimatizácia Áno, aut., dvojzónová
Autorádio CD, MP3, AUX, USB
Bluetooth Áno
Navigácia Áno
Predné hmlovky Áno
Nárazníky vo farbe auta Áno
Hliníkové disky Áno
Xenónové svetlomety Nie
Denné svietenie Áno, LED
Palubný počítač Áno
Kožený poťah volantu Áno
Vyhrievané sedadlá Nie
Vyhrievaný volant Nie
Parkovací asistent Áno, vpredu aj vzadu
Štart/stop systém Nie
Metalíza Áno
Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY