vytisknout velikost písma Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI: vrtký mikrobus s čerstvým srdcom

Zafira Tourer považujú za jedno z najpraktickejších vozidiel svojej triedy. Posvietili sme si na to, ale zvedaví sme boli aj na úplne nový vznetový motor, tentoraz z vlastného vývoja GM.
Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI: vrtký mikrobus s čerstvým srdcom
Zoznam kapitol
  1. Tretíkrát, Úplne nový motor, Ponuka verzií
  2. Testované vozidlo, Originálny pragmatik
  3. Za volantom, Čarovanie so sedadlami, Na ceste
  4. Stabilné zázemie, Podarilo sa, Technické údaje, Namerané hodnoty
  5. Fotogaléria

Tretíkrát

Opel predstavil svoju prvú Zafiru v roku 1999 a vozidlo ihneď zapôsobilo predovšetkým svojím variabilným, až sedemmiestnym interiérom Flex7 a znamenitým využitím obstavaného priestoru pri zachovaní kompaktných vonkajších rozmerov. Na ženevskom autosalóne roku 2005 oslávila premiéru druhá, dodnes predávaná generácia Zafiry, a keď vo Frankfurte v roku 2011 odhalili generáciu tretiu, dodávanú pre odlíšenie ako Zafira Tourer, jazdilo už po svete viac ako 2,2 miliónov vozidiel Opel Zafira.

IMG_2841.JPGIMG_2845.JPGIMG_2859.JPG'
Vyskúšali sme Zafiru Tourer s novým motorem a najvyššou výbavou

Opel Zafira Tourer posunul roku 1999 predstavený systém posuvných a sklápacích sedadiel Flex7 zase o kúsok ďalej a vďaka ich premyslenej konštrukcii a jednoduchému ovládaniu patrí k najlepším autám svojej kategórie. Sériová Zafira Tourer nadviazala na štúdiu Opel Zafira Tourer Concept prezentovanú v Ženeve roku 2011, oproti ktorej sa príliš nezmenila. Našťastie. Zachovala si tiež výrazné, neprehliadnuteľné tvarovanie prednej časti karosérie.

Oproti predchádzajúcej rade Zafira je Zafira Tourer o 191 mm dlhší (4 658 mm) a má o 57 mm väčší rázvor náprav, pričom rozchod kolies sa pre zlepšenie stability zväčšil o výrazných 96, resp. 78 mm na výsledných 1 584, resp. 1 588 mm. Predná náprava bola vrátane pomocného rámu prevzatá z Opelu Insignia, zadné kolesá spočívajú kvôli priestorovej hospodárnosti na jednoduchých a ľahkých vlečných ramenách spojených skrutnou priečkou, avšak trochu nezvyčajne priečne vytvorených Wattovým priamovodom.

Úplne nový motor

Rozhodne najvýznamnejšou novinkou radu Zafira Tourer sa vlani stalo zavedenie úplne nového, celohliníkového vznetového motora GM 1,6 CDTI ECOTEC, pričom Zafira Tourer sa stal jeho vôbec prvým hostiteľom. Doteraz boli chrbticou ponuky vznetových pohonných jednotiek väčšiny modelov Opel priamovstrekové agregáty s objemom 1,7 l z konštrukčných dielní Isuzu (Opel neskôr práva na tieto motory od Isuzu odkúpil) a Fiaty Multijet v objemových verziách 1,3 a 1,9 l.

Z neskôr predstavenej jednotky Fiat 2,0 JTD konštruktéri GM Powertrain pod označením "Family B" odvodili "dvojlitre" CDTI, a to vrátane povestnej, dvojicou turbodúchadiel preplňovanej varianty. Nový GM 1,6 CDTI EcoTec je tak po dlhej dobe prvým vznetovým motorom GM, resp. Opelu vlastnej konštrukcie.

IMG_2875.JPGIMG_2876.JPGIMG_2877.JPG
Nová pohonná jednotka má kultivovaný chod a pohotový záťah v širokom spektre otáčok

A práve automobil s týmto motorom sme pre vás teraz vyskúšali. Pomerne nedávno sme testovali Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI, takže tentoraz sa budeme venovať predovšetkým odlišnostiam skúšaného auta.

Ponuka verzií

Opel Zafira Tourer je k dispozícii vo výbavových stupňoch Essentia, Enjoy, Active a Cosmo, pričom už ten základný ponúka napríklad elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, klimatizáciu, diaľkové centrálne zamykanie a sadu bezpečnostných prvkov zahŕňajúcu šesticu airbagov a ESP. V rámci aktuálne platného akčného cenníka môže byť Zafira Tourer váš za ceny od 14 839 € vrátane DPH, pri splátkovom financovaní Opel Finance vám odpočítajú zhruba tisíc eur.

Ponuka pohonných jednotiek je nečakane široká a zahŕňa tiež verziu bi-fuel na LPG (1,4 Turbo/103 kW) a CNG (1,6 Turbo/110 kW). Základom ponuky zážihových motorov je atmosféricky plnená tisícosemstovka konvenčnej konštrukcie s výkonom 85 kW (ako jediná má päťstupňovú prevodovku, inak sú štandardom šesťstupňové rýchlostné skrine), nasledujú preplňované 1,4 Turbo (až 103 kW) a 1,6 Turbo vo výkonových verziách 110, 125 a 149 kW.

IMG_2846.JPGIMG_2829.JPGIMG_2830.JPG
Testované vozidlo malo výsuvný nosič na dve jazdné kolesá, ponúka sa tiež rozšírenie na štyri kolesá

Medzi vznetovými jednotkami nájdeme okrem nového 1,6 CDTI/100 kW tiež konštrukčne staršie motory 2,0 CDTI s výkonom 81, 96 a 121 kW, vo verzii BiTurbo potom až 143 kW. Vybrané motory možno za príplatok 1 500 eur doplniť šesťstupňovou samočinnou prevodovkou, poháňané sú ale výlučne kolesami prednej nápravy.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Leon je štvrtým najpredávanejším modelom značky Seat. Od začiatku tohto roka sa Leon predáva v modernizovanej verzii. K dlhodobému testu sme prijali verziu FR s motorom 1.4 ACT. Technickým bodom záujmu je dvojvalcový uzatvárací systém s čiastočným zaťažením.

včera | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi Q7 slúži dobre, ale len veľkorysému majiteľovi

Test jazdenky: Audi Q7

Veľké prémiové SUV, aj keď je ojazdené, si môže dovoliť len naozaj veľkorysý záujemca s takmer bezodným rozpočtom.

20. 9. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Dlhodobo testovaný model Peugeot 2008 zvládne čiastočné ovládanie hlasom a pripojenie na internet. Pripravené aplikácie spoločnosti Peugeot na Slovensku nefungujú. Váš telefón má vždy prednosť, takže hovor vám zakryje parkovaciu kameru aj navigáciu. Ovládanie s minimom tlačidiel je veľmi šikovné. Všetky bežné funkcie obslúžite z volantu.

18. 9. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY