vytisknout velikost písma Test ojazdeného auta Škoda Roomster Scout - čudná pojazdná rozhľadňa

Roomster je vo výrobe už siedmym rokom a ide o jedno z najzvláštnejších áut, aké na ceste stretnete. Má čo ponúknuť ako ojazdené auto?
Test ojazdeného auta Škoda Roomster Scout - čudná pojazdná rozhľadňa
Zoznam kapitol
  1. Mladoboleslavský koktail, Na prvý pohľad, Testované vozidlo
  2. Skôr pre prácu ako pre rodinu, Čarovanie so sedadlami ..., ... a kufrom
  3. "Vozidlo bez záruky od Škoda Auto", Načo si dávať pri Roomsteri pozor, Duniaci hrom
  4. A vystupujeme, Názor z brandže, Technické údaje, Namerané hodnoty

Mladoboleslavský koktejl

Kompaktné MPV Škoda Roomster sa začalo predávať v júni 2006 (premiéra toho istého roku v Ženeve) a ihneď vzbudilo vlnu pozornosti. Škodovka toho vtedy moc nevyrábala, takže každá novinka budila záujem a nadšené reakcie odbornej i laickej verejnosti, až s istým odstupom sme si akosi začali uvedomovať, že toto auto je akosi zvláštne.

P1170807.JPGP1170811.JPGP1170829.JPG
Škoda Roomster Scout v našom teste ojazdeného auta, rok výroby 2010

Pod vzhľad tohto modelu sa podpísal tím Thomasa Ingenlath, ktorý v zápätí prešiel k značke Volkswagen, a vývoj prebiehal prevažne v Mladej Boleslavi. Roomster na prvý pohľad vyniká výrazným zlomom v oblasti stĺpikov B: skoro to vyzerá, ako by niekto na prednú časť Fabie namontoval rozhľadňu, s ktorou sa chcel presadiť vo Vatikáne. Súviselo to s radikálnym rozdelením interiéru do prednej zóny (Driving Room) a zadnej, obytnej zóny (Living Room).

Ak vám príde súčasný Rapid ako koktejl výbehových technických riešení koncernu VW Group, pre Roomster to platí dvojnásobne. Celá predná časť karosérie vrátane nápravy a pohonnej jednotky bola prevzatá z vtedajšej Fabie, avšak vzadu našla uplatnenie jednoduchá náprava z Octavie I (pre možnosť väčšieho zaťaženia). V dôsledku má Roomster nezvyklo o plných 64 mm väčší rozchod kolies ako vpredu, čo má mimochodom celkom priaznivý vplyv na jazdnú stabilitu.

P1170816.JPGP1170819.JPGP1170835.JPG

Škoda Roomster navyše patrí k autám, ktoré sú takmer rovnako vysoké ako široké (1 607 vs. 1 684 mm). Nech už je váš názor na vzhľad Roomsteru akýkoľvek, nemožno mu uprieť značnú dávku originality: toto auto si s iným asi nepomýlite.

Na prvý pohľad

Ale nebuďme nespravodliví. Ak sa pozriete zvlášť na zadnú a potom zvlášť na prednú časť karosérie Roomsteru, uvidíte keď už nie vyslovene pekné, tak aspoň celkom slušná auto. Potom vás ale napadne: koho mohlo napadnúť spojiť ich do jedného?!? Sériový Roomster až prekvapivo verne nadväzuje na rovnomennú koncepčnú štúdiu, ktorá oslávila svoju premiéru presne pred desiatimi rokmi na autosalóne vo Frankfurte.

P1170813.JPGP1170815.JPGP1170817.JPG

Čelné sklo je naskrz čierno obložené stĺpikmi A opticky prepojenými s bočným zasklením, ktoré je zvonku zakončené širokým oblúkom v spodnej hrane. Zasklenie v zadnej časti karosérie potom pôsobí dojmom úplne samostatného prvku, čo ďalej podčiarkujú dverové kľučky skryté v stĺpcoch C.

Zadná časť karosérie vyniká zvisle orientovanými svetlami (typické štylizované krivky obrysových svetiel v tvare písmena C samozrejme nechýbajú), ktoré neobmedzujú šírku otvoru pre prístup k priestoru pre batožinu.

P1170831.JPGP1170832.JPGP1170833.JPG

S vďakou sme kvitovali rozmernú presklenú plochu karosérie, ktorá zaisťuje znamenitý výhľad do všetkých strán nielen vodičovi, ale aj celej posádke. Zároveň ma nenapadá žiadny iný automobil, z ktorého zadných sedadiel by mali malé deti tak krásny výhľad do okolia, čo je dielom veľmi nízke spodnej hrany bočných okien v zadných dverách.

Testované vozidlo

K testu sme prevzali Roomster v prevedení Scout v kombinácii s už nedodávaným a celkovo raritným vznetovým motorom 1,9 TDI PD/77 kW. Pripomeňme, že výraz Scout v prípade Roomsteru na rozdiel napríklad od Octavie znamená skôr stupeň výbavy. Ambície pre jazdu v teréne nemá vôbec žiadne, nápadné plastové obklady prahov, nárazníkov a dverí sa potom uplatnia predovšetkým v tradičných mestských "súbojoch".

Voz na snímkoch nastúpil do prevádzky na samom začiatku roka 2010 a po troch rokoch prevádzky mal na svojom tachometri necelých 70 000 km. K vozidlu bola priložená riadne vedená servisná knižka, podľa ktorej tento Roomster prešiel zatiaľ poslednou prehliadkou pred rokom pri stave 60 tis. km (ďalšia prehliadka predpísaná pri 74 tis. km). Knižka sama o sebe zárukou deklarovaného nájazde nie je, ale my sme o stave tachometra nemali vážnejších pochýb.

Čo sa opotrebenia týka, tvrdé plasty preukázali svoju zraniteľnosť, zvlášť v oblasti vnútorných madiel zadných dverí boli nepekné vrypy. Inak bol ale interiér tohto Roomsteru zachovalý, volant ani radiaca páka neohmatané a sedadla nepresedené. Otvory v ľavej časti krytu stĺpika volantu vypovedajú o demontáži nejakého zariadenia. V pravom plastovom obklade batožinového priestoru bol nenávratne vylomené segment slúžiaci ako opora krycieho plata.

P1170836.JPGP1170837.JPGP1170841.JPG

Na "skautských" plastových obkladoch karosérie sa miestami nepekne lúpal šedý lak, počet odrenín na kovových dieloch karosérie potom bol v medziach úmerných kilometrovému nájazdu. Zaznamenali sme vôľu na ramenách prednej nápravy, na výmenu budú tiež kotúče aj brzdové doštičky na oboch nápravách. Po technickej stránke bolo ale auto v poriadku, motor štartoval ochotne a bez pazvukov a spojka fungovala, ako mala.

Škoda Roomster Scout 1,9 TDI 
Rok výroby2010
Cena testovaného vozidla (s DPH)9 781 €
Pôvod:ČR
Servisná kniha:Áno
Stav tachometru:69 000 km
Ďalšie záznamy: 
  
Výbava 
Posilňovač riadeniaÁno
Airbagy6x
El. riadenie podvozkuABS, EBD, ASR
Centrálné zamykanieÁno, na DO
El. ovládanie okienÁno, 2x
El. ovládanie zrkadielÁno
Čalúnenielátka
Výškovo nastaviteľné sedadlo šoféraÁno
Nastaviteľná bedrová opierkaÁno
Nastaviteľný volantÁno, výškovo i pozdĺžne
Zadné operadláDelené a sklopné
TempomatNie
KlimatizáciaÁno, aut.
AutorádioCD, AUX
BluetoothNie
NavigáciaNie
Predné hmlovkyÁno
Nárazníky vo farbe autaÁno
Zliatinové diskyÁno, orig.
Xenónové svetlometyNie
Denné svietenieÁno
Palubný počítačÁno
Kožený poťah volantuNie
Vyhrievané sedadláÁno
Vyhrievaný volantNie
Parkovací asistentÁno, vzadu
Štart/stop systémNie
MetalízaÁno
Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY