vytisknout velikost písma Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Plusy

  • Atmosférický dvojliter je v dnešnej dobe hotový unikát
  • Ak vás baví riadiť, potom sa vám bude Mazda páčiť
  • Presný manuál
  • Veľmi priaznivá spotreba

Mínusy

  • V nízkych otáčkach motor príliš nejde, čo by mohlo niekomu vadiť
  • Odhlučnenie rozhodne nie je dokonalé
  • Prínos nového systému G-Vectoring Control je diskutabilný

Mazda je jednou z mála automobiliek, ktorá aspoň zatiaľ kašle na aktuálne trendy. Elektromobil? Zabudnite. Hybrid alebo malé preplňované litrové trojvalce? K čomu? V dnešnej dobe naozaj nie je veľa značiek, ktoré by si tak tvrdohlavo išli vlastnou cestou. Rozhodne je dobre, že aj v kategórii, ktoré berú miniatúrne preplňované motory vo veľkom útokom, stále nájdete niečo, čo má pod kapotou zážihový atmosférický štvorvalec s objemom valcov 1998 cm3. No povedzte, nie je to krásne?

Trojkový sedan vybavený zážihovým štvorvalcom Skyactiv-G120 sme si ale nevzali do redakcie v prvom rade kvôli tomu, aby sme sa rozplývali nad prítomnosťou dnes už neobvyklej techniky. Tento model totiž po troch rokoch na trhu vlani prekonal facelift. Čo sa zmenilo?

Vezmite si lupu

Úprimne, toto je presne tá modernizácia, kde zmeny musíte hľadať pomaly lupou. Na pohľad sa totiž nezmenilo skoro nič, aj keď je pravda, že to ani nebolo veľmi potrebné.

DSC0899.jpg

Najviditeľnejšou novinkou je modrá farba karosérie Eternal Blue, ktorú dostal aj testovaný exemplár. Nové sú aj osemnásťpalcové zliatinové kolesá, maska ​​chladiča, diódové hlavné svetlá, ľahko sa zmenil tvar spätných zrkadiel, predný nárazník a v prípade hatchbacku aj ten zadný.

Podobne je na tom aj interiér. Mazda vymenila volant (ten nový môže byť dokonca vyhrievaný), upravile displeja, medzi prednými sedadlami sa objavilo tlačidlo parkovacej brzdy namiesto klasickej páky, takže je tu viac miesta pre odloženie drobností. Do ponuky pribudlo nové čalúnenie a pracovalo sa napríklad aj na odhlučnení kabiny.

DSC0908.jpgDSC0915.jpgDSC0918.jpg

DSC0921.jpg

Interiér Mazdy3 ale zostal v základe rovnaký, takže stále platí, že je predovšetkým funkčný. Napriek faceliftu sú niektoré materiály skôr lacné a odhlučnenie má oproti európskym konkurentom stále rezervy, ale po praktickej stránke funguje všetko presne tak, ako to fungovať má.

Však to poznáme, Mazda sa už dlhou dobou riadi heslom "kôň a jazdec jedno je" (alebo ako presne Mazda japonské Jinba Ittajovi prekladá), takže sa všetko sústredí na vodiča. Na výsledku to je cítiť. Pozícia za volantom je výborná, ovládače máte pekne pri ruke, všetko je prehľadné. Za šikovný považujem aj detail v podobe dotykového displeja, ktorý je dotykový iba pri státí. Pri jazde prestane na dotyky reagovať a nastúpiť musí otočný ovládač umiestnený medzi sedadlami. Ten je na použitie počas riadenia oveľa lepší a jednoduchší.

Aj napriek tomu, že nejde o úplne nový model, využili sme príležitosť a zmerali interiér. Výsledok nášho merania nájdete v tabuľke nižšie:

Priestor pre cestujúcich (cm) Mazda3 Sedan
Šírka v úrovni lakťov vpredu 148
Šírka v úrovni lakťov vzadu 147
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 94/99
Priestor pre hlavu vzadu 93
Dĺžka sedáku vpredu 48
Výška operadla vpredu 65
Dĺžka sedáku vzadu 43
Výška operadla vzadu 69
Šírka prostredného sedáku 25
Minimálny priestor pre nohy vzadu 11
Priestor pre nohy vzadu (vodič 178 cm) 23
Priestor pre nohy vzadu (vodič 190 cm) 16
Maximálny priestor pre nohy vzadu 37

A tu ešte pre úplnosť rozmery batožinového priestoru:

Priestor pre batožinu (cm) Mazda3 Sedan
Šírka medzi bočnicami 104
Maximálna šírka kufra 135
Výška po plato 51
Dĺžka ložnej plochy 98
Výška nakladacej hrany 69
Šírka vstupného otvoru 110
Výška vstupného otvoru 48
Maximálna dĺžka nákladu 207

Mazda3 vnútri rozhodne nie je malá. Na obriu Octaviu samozrejme nestačí, ale oproti porovnateľným súperom z nižšej strednej triedy príliš nestráca. Naopak. Napríklad novú i30 alebo Astru prekonáva šírkou v úrovni lakťov vpredu i vzadu, zle na tom nie je ani s miestom pre nohy v druhej rade a do batožinového priestoru dlhého takmer meter uložíte naozaj veľa. Samozrejme ak sa vysporiadate s malým vstupným otvorom.

Zmeny na motoroch sa nás netýkajú

Technici nezostali iba u kozmetických úprav vonkajšej karosérie a interiéru, došlo aj na motory. Lenže modernizácia sa dotkla vznetovej časti ponuky a my máme pod kapotou zážihový dvojliter. V jeho prípade sa žiadne novinky v rámci posledného faceliftu neuskutočnili, čo je svojím spôsobom dobre. Je to bezpochyby vydarený štvorvalec, aj keď...

Mazda si ide svojou vlastnou cestou. To určitá skupina zákazníkov rozhodne ocení, ale trúfam si tvrdiť, že väčšia časť už prišla na chuť preplňovaným jednotkám. Presne takým príde testovaný trojkový sedan disponujúci výkonom 88 kW (120 k) pomalý.

DSC0876.jpgDSC0932.jpg

Z nízkych otáčok sa rozhodne nezbiera rýchlo a nie každému je po chuti pri požiadavke ostrejšej akcelerácie podraďovať o dva rýchlostné stupne, aj keď je manuálne veľmi presná. Viac než kde inde tu záleží na uhle pohľadu. Kto sa radí do skupiny "chcem poriadny motor", ten bude nadšený. Komu to je jedno, ten potenciálne výhody podareného dvojlitra asi nechá plávať.

Že testovaná Mazda nie je žiadny rýchlik, to výrečne ukazujú namerané hodnoty zrýchlenia. Oficiálne by sa síce mal sedan s testovaným motorom rozbehnúť z nuly na 100 km/h za 8,8 s, lenže my sme sa tejto hodnote ani nepriblížili. Výsledkom bol čas 10,4 s. Podobné čísla vykázala minulý rok napríklad Octavia osadená trojvalcom 1.0 TSI (85 kW/112 k). Nedá sa nič robiť, malé preplňované motory sa tým veľkým downsizingu odolávajúcim jednotkám aspoň čo do výkonových parametrov a dynamiky vyrovnali.

Namerané hodnoty Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 3,4
0-100 km/h (s) 10,42
0-130 km/h (s) 17,52
0-150 km/h (s) 24,24
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,53
50-70 km/h (s) 2,61
80-120 km/h (s) 7,71
130-150 km/h (s) 6,73
80-120 km/h/3° (s) 8,17
80-120 km/h/4° (s) 16,49

Dvojlitrová Mazda3 je ale stará škola. Čím viac točíte, tým viac vozidlo ide. Záťah ukážkovo graduje a reakcie na plyn vo vyšších otáčkach sú príjemne bezprostredné. Toto proste svoje čaro má, nie že nie. Tým skôr, keď aj s týmto motorom dokáže Mazda splniť aktuálne emisné limity a hlavne keď zážihový dvojliter dokáže byť prekvapivo úsporný. Bez väčšieho obmedzovania sme jazdili za 7,5 l/100 km, trochu pokojnejšie a plynulejšie cestovanie znamená minimálne o liter nižšiu hodnotu. Zo skúsenosti vieme, že litrové trojvalce, respektíve malé preplňované motory všeobecne, možno vedia byť pri pomalšom tempe podobne úsporné, akonáhle im ale na diaľnici naložíte, spotreba kopcom rastie pokojne aj k desiatim litrom. Dvojlitrová Mazda zďaleka takto citlivá na zaťaženie a tempo nie je.

Čo je to G-Vectoring Control?

Modernizácia z minulého roka zasiahla aj podvozok. Ladilo so zavesenie na oboch nápravách a všetky trojky dostali do výbavy funkcie s obchodným označením G-Vectoring Control. Ide o elektronickú pomôcku, kedy pri nájazde otáčok motor ľahko zníži krútiaci moment a auto málinko pribrzdí. Tým sa prenesie váha na predné kolesá a tie tak majú viac priľnavosti pre zatáčanie. Kým som si to neprečítal v oficiálnych materiáloch, ničoho špeciálneho som si nevšimol. Je určite záslužné snažiť sa znížiť sklon k nedotáčavosti bez použitia bŕzd a tým ich šetriť, lenže výsledok je diskutabilný. Možno by sme viac spoznali pri priamom porovnaní so starším variantom...

DSC0866.jpg

Z predchádzajúceho ale samozrejme ešte nevyplýva, že by Mazda3 s karosériou sedan jazdila zle. Naopak. Jazdné vlastnosti sú veľmi silnou stránkou tohto modelu. Okrem výborne naladeného podvozku (v rámci faceliftu sa menilo aj uloženie tlmičov, zloženie ich oleja a nastavenie predného stabilizátora) je podľa môjho názoru dôvodom príjemného dojmu z riadenia hlavne umiestnenie vodiča, kedy sa sedí blízko osi otáčania a vy tak vnímate zmeny smeru ďaleko lepšie ako pri autách typu Octavie, u ktorých ide hlavne o vnútorný priestor a vodič preto sedí viac nalepený na prednej náprave.

Mazda3 potom v rámci faceliftu dostala ešte balíček bezpečnostných asistentov. Do rýchlosti 80 km/h vozidlo zvládne automaticky zastaviť, zvládne rozpoznávať chodcov, vie čítať značky, prípadne sa môžete spoľahnúť na stráženie mŕtvych uhlov. Užitočné je, že pri prednárazovom systéme aj strážení mŕtveho uhla môžete nastaviť citlivosť, prípadne systém úplne vypnúť. Okrem spomínaného zvládne Mazda3 aj automaticky prepínať diaľkové svetlá.

Bestseller to asi nebude, ale...

Mazda3 súčasnej generácie bola aj pred faceliftom veľmi príjemným autom, z ktorého musí mať určitá skupina vodičov veľkú radosť. Minuloročná modernizácia znamená drobné vylepšenia, ale podstata veci zostala rovnaká. Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého. Niečo, čo sa na dnešnom trhu hľadá pomerne ťažko. Tak snáď Mazde tento prístup ešte dlhú dobu vydrží.

Technické údaje Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120
MOTOR
Konštrukcia: zážihový radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč, priame vstrekovanie paliva
Plnenie: atmosférické sanie
Zdvihový objem valcov (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtanie x zdvih (mm): 83,5 x 91,2
Najvyšší výkon (kW/min-1) 88/6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 210/4000
Kompresný pomer: 14,0:1
Prevodovka: šesťstupňová manuálna
Pohon: predný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,9
Najvyššia rýchlosť (km/h): 195
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 6,5/4,3/5,1
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4585
Šírka (mm): 2053
Výška (mm): 1450
Rázvor náprav (mm): 2700
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1200
Objem batožinového priestoru (l): 419
Objem palivovej nádrže (l): 51
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: Nezávislé zavesenie predných kolies McPherson
Zavesenie vzadu: Viacprvkové zavesenie
Riadenie: Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom
Pneumatiky vpredu: 215/45 R18
Pneumatiky vzadu: 215/45 R18
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY