vytisknout velikost písma Test motocyklu Honda CB 1100 EX: "Cruiser" pre nás ostatných

Je ako pojazdné masážne kreslo, ako podvečerná prechádzka lesom alebo listovanie starým albumom sa zažltnutými čiernobielymi fotografiami.
Test motocyklu Honda CB 1100 EX: "Cruiser" pre nás ostatných

Plusy

  • Autentický retro dizajn s poctivo spracovanými detailmi
  • Vybrané správanie a pružnosť vzduchom chladeného motora
  • Komfortná jazda vďaka jazdeckej pozíciu aj vlastnostiam odpruženia

Mínusy

  • Pomerne vysoká hmotnosť
  • Pokojný charakter môže vadiť, keď dostanete chuť na dynamickú jazdu

Slovensko je krajina cruiserov. (Pre úplne nezasvätených, to sú "Harleye" alebo motorky, čo sa snažia ako Harley vyzerať). Enormné množstvo hlavne starších motorkárov križuje v letnom popoludní vidiek na dlhých, nízkych strojoch s väčším či menším množstvom chrómu a ergonomicky závadnou jazdeckú pozíciou. Od cruiserov si sľubujú relax a príjemný zážitok z pokojného prechádzania krajinou. V praxi sa však dočkajú skôr kompromisných jazdných vlastností a značného nepohodlia, zapríčineného zúfalú ergonómiou aj pružením. Nehovoriac o prekvapivej fyzickej náročnosti dlhšej jazdy na takomto motocykli. (To nie je "hejt". Autor kúzlo cruiserov chápe, a dokonca jeden vlastnil. Iba necíti potrebu zatvárať oči pred ich funkčnými nedostatkami).

Honda-CB-1100-EX_.jpg

Ak naozaj hľadáte pohodovú motorku na pohodové potulky krajinou, potrebujete niečo trochu iné než cruiser. Niečo ako Hondu CB 1100 EX. Dokonalý generátor pohody, ktorý dokáže spomaliť čas, odplaviť kortizol a naštartovať produkciu endorfínov ako relaxačná masáž v dobrom salóne.

Honda-CB-1100-EX_-18.jpgHonda-CB-1100-EX_-8.jpg

Honda CB 1100 EX je klasický naháč, nekapotovaný motocykel, ktorého dizajnové a ideové korene siahajú až k prevratnému modelu CB 750 Four z roku 1969. S klasickou siluetou dokonale korešpondujú krásne spracované retro detaily od vypletaných kolies pod chrómovanými blatníkmi cez dvojicu analógových prístrojov a kvapkajúcu nádrž bez viditeľných zvarov až k samotnému srdcu stroja, vzduchom a olejom chladenému štvorvalcovému motoru s poctivým rebrovaním. Toto je jedna z tých motoriek, za ktorú sa po každej jazde radi obzriete; na ktorej vaše oko zakaždým nájde nový pôsobivý detail, na ktorej sa môžete zastaviť a pokochať; a na ktorú sa budete v zime chodiť pozerať do garáže a mať z toho skoro rovnakú radosť ako zo samotnej prechádzky.

Honda nedávno rozdelila CB 1100 na dve verzie. Vedľa nostalgicky štylizovanej EX ponúka ešte variant RS s modernejším vzhľadom a športovejším podvozkom. Keď vám ale odporúčame CB ako emocionálne rovnako pôsobivú, ale funkčne dokonalejšiu alternatívu ku cruiseru, je model EX samozrejme lepší.

Honda-CB-1100-EX_-4.jpg

Klasický štýl je vedľa dizajnových detailov zdôraznený aj "retro" geometriou krku riadenia so sklonom 27° a závlekom 114 mm, rovnako ako veľkosťou kolies. Sú osemnásťpalcové a obuté do tenučkých pneumatík, 110/80 vpredu a 140/70 vzadu. Prevádzková hmotnosť 255 kg naznačuje, že poctivým kovom sa pri výrobe nešetrilo. Ďalšia vec, ktorá by mohla fanúšikom cruiserov rezonovať.

Štvorvalce sa v motocyklovom svete stali prakticky synonymom pre vysokootáčkové uzjapané píly superšportových strojov, ale na príklade Hondy CB 1100 je krásne vidieť, že to ide aj inak. Výkon len 66 kW v 7500 min-1 a krútiaci moment 91 Nm v 5500 min-1 vyzerajú na papieri ako vyložené sklamanie, ale počkajte, až sa odveziete. Tak krémový chod, precízne reakcie na malé zmeny polohy plynovej rukoväte a lineárny nástup sily od najnižších otáčok aby človek v jednostopovom svete hľada márne. Vlastne to trochu pripomína jazdu s elektromobilom - od najnižších otáčok tiahne veľký vzducháč takou silou, že výlety do druhej polovice otáčkomera sú vyslovene voliteľnou disciplínou. A radenie nehovoriac. Za mestom môžete nacvakať podľa osobných preferencií trojku, štvorku alebo päťku a nechať ju tam v podstate až do ďalšieho zastavenia. Ale môžete ísť aj razantnejšie, točiť motor do oblasti najvyššieho výkonu a užívať si charakteristickú "turbínovú" akceleráciu štvorvalca, danú vzorne lineárnym priebehom výkonovej krivky. Aj s tak vybranými mravmi pritom motor plní Euro 4 a ukazuje, že keď sa chce, ide to aj bez vodného chladenia.

Honda-CB-1100-EX_-28.jpg

Pravda, zvuk z dvojice dlhých koncoviek výfuku (4-2) nie je nijako výrazný, ale kultivovaný zvukový prejav sa k charakteru celého stroja skvele hodí a vlastne len zdôrazňuje atmosféru nevzrušene pohody, ktorú za riadidlami zažívate.

Dlhý rázvor aj závlek dávajú Honde vzornú stabilitu, ale vďaka vzpriamenej jazdeckej pozícii, širokým riadidlám a tenkým pneumatikám ju nemusíte riadiť vyložene silovo, preklápanie z oblúka do oblúka ide celkom ľahko. Predná vidlica Showa s priemerom trubiek 41 mm aj zadné jednotky od rovnakého výrobcu sú naladené na komfort a pri ostrej jazde ľahko objavíte hranice ich možností, ale pre divočákov je tu predsa model RS. My pokojnejší oceníme príkladné filtrovanie nerovností, ktoré pri motocykloch naozaj nie je samozrejmosťou. Majitelia cruiserov by žasli, ako môže byť jazda po zaplátaných slovenských okreskách pohodlná.

Vyššiu hmotnosť spoznáte v podstate len pri manévrovaní na mieste. Inžinieri Hondy sú expertmi na centralizáciu hmôt a tiež CB 1100 EX po rozjazde zázračne zmäkkne. Perfektne sa ovláda už v rýchlosti chôdze, čo z nej v kombinácii s progresívnou, presne dávkovateľnou spojkou robí aj stroj vhodný do mesta.

Honda-CB-1100-EX_-21.jpg

Aj brzdy Nissin perfektne zapadajú do celkového obrázku - nijako hryzavé, ale lineárne, predvídateľné a dosť účinné na to, aby ste sa nedostávali do pálčivých situácií. Pretože Honda CB 1100 EX je dlhý a relatívne ťažký motocykel s vysokým podielom hmotnosti pripadajúcim na zadné koleso, výhodu budú mať tí, ktorí sú zvyknutí používať k spomaľovaniu aj zadnú brzdu (opäť, ako na cruiseri).

Honda-CB-1100-EX_-12.jpgHonda-CB-1100-EX_-13.jpg

Honda-CB-1100-EX_-16.jpgHonda-CB-1100-EX_-9.jpg

Ak máte pocit, že sme k tejto Honde podozrivo nekritickí, vedzte, že sa nám jednoducho naozaj páčila. Pochopiteľne, ak hľadáte v motorke vzrušenie, rýchlosť a drámu, ste tu úplne zle. Ale to ešte nerobí z Hondy CB 1100 EX nudnú spoločníčku. Je ako pojazdné masážne kreslo, ako podvečerná prechádzka lesom alebo listovanie starým albumom sa zažltnutými čiernobielymi fotografiami. Má rovnakú schopnosť spomaliť čas a generovať pocit nevzrušene pohody ako cruisery, ale bez ich tragikomických nedostatkov v ergonómii, jazdných vlastnostiach a pohodlia. Pohodovejší snáď už čas strávený za riadidlami motocykla ani byť nemôže.

Cena testovaného motocykla v štandardnej výbave: 12 699 eur

Technické údaje Honda CB 1100 EX
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 2200
Šírka (mm): 830
Výška (mm): 1130
Rázvor (mm): 1490
Výška sedla v nezaťaženom stave (mm): 790
Svetlá výška (mm): 135
Koleso vpredu 18 x 2,50MT
Koleso vzadu: 18 x 4,00MT
Pneumatika vpredu 110/80 R18
Pneumatika vzadu 140/70 R18
Prevádzková hmotnosť (kg): 255
Objem nádrže (l): 16,8
PODVOZOK
Rám: dvojitý kolískový z ocelových trubiek
Zavesenie vpredu: teleskopická vidlica 41 mm, nastaviteľné predpätie
Zavesenie vzadu: dve pružiace a tlmiace jednotky, nastaviteľné predpätie
Brzdy vpredu: dva 296mm plávajúce kotúče, štvorpiestikové brzdiče Nissin
Brzdy vzadu: 256mm kotúč, jednopiestikový brzdič
MOTOR
Konštrukcia: vzduchom a olejem chladený radový štvorvalec
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Vrtanie x zdvih (mm): 73,5 x 67,2
Zdvihový objem valcov (cm3) 1140
Kompresný pomer: 9,5:1
Najvyšší výkon (kW/min-1): 66/7500
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 91/5500
Spotreba paliva (l/100 km): 5,47
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY