vytisknout velikost písma Test Morgan Plus 8: Rýdzo pekelná jazda

"A myslíte, že bude možné urobiť nejaký menší test?" "Určite, akurát je tu ten problém s poistením. Budete musieť niesť plnú finančnú zodpovednosť." A sakra!
Test Morgan Plus 8: Rýdzo pekelná jazda
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Fotenie najprv
  2. Klasik s neklasickým volantom, Ideme jazdiť
  3. Temná strana sily, alebo ten papier je nočná mora
  4. Zážitok roku? Tak určite!, Technické údaje
  5. Fotogaléria

K Vianociam patria darčeky a býva zvykom, že 24. decembra vyjde na AutoMag.sk trochu netradičný test. Pred rokmi sme skúšali napríklad Ladu Niva, inokedy Porsche 911 4S na snehu. Tento rok sme sa však rozhodli pripraviť darček väčšieho rozsahu. Namiesto jedného testu sme pripravili rovno celú sériu vianočných testov špeciálnych áut. Morgan Plus 8 je prvé, ďalšie budú nasledovať počas tohto i budúceho týždňa.

Ďakujeme za celoročnú priazeň a prajeme krásne Vianoce!


Bol koniec novembra a ja som sa už od pondelka modlil, aby v piatok nepršalo. Po prvom niekoľkokilometrovej jazde prišiel čas vyskúšať nový Morgan Plus 8 podrobnejšie. Bude dosť priestoru na fotenie aj na dlhšiu prechádzku. Ale ak bude pršať, tak to bude všetko v háji. Plus 8 je ľahké a veľmi výkonné auto zo starej školy. Spoznáte to na každom detaile, spoznáte to na jazdných vlastnostiach a predovšetkým to spoznáte podľa toho, že vás neistí vôbec nič.

Áno, keď hovorím nič, tak tým myslím naozaj absenciu všetkých známych asistenčných systémov. Morgan Plus 8 dostal iba ABS. Aby sa nepovedalo. Asi si viete predstaviť, ako by takáto jazda na mokrej ceste s osemvalcovou motokárou vyzerala. Ale to nie je všetko.

S kolegom prichádzame do pražských Brezanov na čas, Plus 8 už čaká vonku nachystané k našej jazde. A my musíme splniť ešte jednu povinnosť. Vytasiť občianky a podpísať doslova diabolský papier. Tak trochu tuším, čo je na ňom napísané, ale radšej to nečítam.

morgan_010.JPGmorgan_007.JPGK Vianociam patria darčeky. Poďte sa prejsť v aute, ktoré v našich končinách bežne v redakčných testoch nestretnete!

Z tlačeného textu mi reže do očí len rukou dopísaná suma 3 500 000 Kč. A to mi bohato stačí. Vo vzduchu je cítiť isté napätie. Táto jazda nebude vianočná, ale rýdzo pekelná. To auto má 270 kW (367 k), nemá stabilizáciu a poisťovňu tú zastupuje moja maličkosť. Dnes ideme regulérne naostro.

Fotenie najprv

Začíname niekedy okolo druhej hodiny popoludní, čo v kontexte končiaceho novembri znamená, že na fotenie veľa času nezostáva. Než sa rozhliadnete, je už príliš šero. Nerozbalujeme sa a najprv vyrážame pekne v kľude fotiť. Okrem prvých snímok to je tiež príležitosť auto si podrobne prezrieť.

Morgan Plus 8 je model spájajúci rad Classic s modelom SuperSports. V základnej konštrukcii auta nájdete ešte drevo, podvozok (ale aj výkon) sa už hrdo hlási k rýdzo športovým automobilom. Naopak dizajn jasne odkazuje na klasické modely. Osmička je dlhá 4010 mm, široká 1751 mm a vysoká 1220 mm. Ako sa tak na auto pozerám, musím povedať, že sa mi páči čím ďalej viac.

morgan_028.JPGmorgan_048.JPGK dizajnu vlastne nie je čo dodať. Britská klasika vyzerá skvele. A že sa vám príliš nezdá béžový lak karosérie? Nevadí, v ponuke je cez 16 000 odtieňov. Manželku/priateľku pri výbere farby radšej o radu nežiadajte...

Doslova ma fascinuje, že v dnešnej dobe ešte vôbec niečo také existuje. Jeden Morgan Plus 8 sa vyrába šesť týždňov a všetko vzniká ručne. Precízneho strojového spracovania sa tu nedočkáte, ale práve v tom je to čaro. Môžete si kúpiť za rovnaké peniaze dokonalú 911 v nejakej našlapanej verzii aj výbave, ale hlavou sa vám bude stále naháňať, že ste si kúpili jedno z mnohých áut. Priznajte si to, nemáte unikát.

Každá Plus 8 je naproti tomu de facto originál. A navyše vám zaistí neporovnateľne viac pozornosti. Nakoniec tento rok Morgan predal na slovenskom a českom trhu desať áut (čo je ale na tak malé krajiny úspech), Plus 8 sú zatiaľ do ČR objednané dve. Ale schválne, vyhľadajte v pamäti, stretli ste niekedy Morgan v reálnej prevádzke? S kolegom sme sa zhodli na tom, že sme ešte nikdy to šťastie nemali.

Na fotkách tak úplne nevyniknú reálne rozmery. Faktom je, že Plus 8 má dlhokánsku kapotu a vy ako vodič (alebo spolujazdec) sedíte až na zadnej náprave. Druhým faktom je výška. Čelné sklo, poťažmo strecha, vám končí kdesi pri páse. Sedíte pár centimetrov nad asfaltom a to má veru niečo do seba. Teda ak za vami práve nepremáva nákladná Tatra.

morgan_059.JPGmorgan_060.JPGmorgan_050.JPGmorgan_056.JPG
Bez strechy mu to pristane viac, o tom nie je pochýb. Vybrať si môžete dva typy - klasickú alebo verziu, ktorú odopnete od čelného okna relatívne rýchlo. Všetko samozrejme robíte ručne. 

Drobnú pehou na kráse našej Plus 8 sú kolesá. Tie sú osemnásťpalcové a obúvajú pneumatiky s rozmerom 225/40 R18 vpredu, respektíve 245/40 R18 vzadu. Klasické drôtené disky tu nenájdete, čo je predmet mnohých vzdychov.

Lenže Plus 8 je auto tak výkonné, že ani zosilnený drôtený výplet nedokáže stopercentne zvládnuť schopnosti motora. Komu sa nepáčia štandardné kolesá (na fotkách), ten môže siahnuť po alternatíve pripomínajúcej plechové disky (sú to ale stále zliatinové kolesá), alebo po ešte jednej verzii s viacerými lúčmi.

Aj my sme lamentovali chvíľu nad tým, ako vyzerajú v klasickom aute také kolesá, ale netrvalo dlho a na túto maličkosť sme rýchlo zabudli. 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY