vytisknout velikost písma Test Mercedes-Benz S 500 Cabriolet: a nič viac vás nezaujíma

Mercedes-Benz triedy S je vo verzii Cabriolet krásne auto, ktoré sa za svoju nie práve ľudovú obstarávaciu cenu naozaj nehanbí - a to je pri podobných automobilov dobre.
Test Mercedes-Benz S 500 Cabriolet: a nič viac vás nezaujíma

Plusy

  • vysoký komfort aj pri jazde so stiahnutou strechou
  • tepelná a zvuková izolácia strechy
  • prepychovo pôsobiaci interiér
  • aristokratická základná motorizácia

Mínusy

  • prenosy rázov do karosérie na rozbitých cestách
  • len symbolický priestor pre nohy vzadu
  • aristokratická základná cena

Na internete sa začali objavovať správy o tom, že na horách napadne až tridsať centimetrov snehu. V rádiu sľubovali výdatné prehánky, prudký vietor a teploty cez deň maximálne okolo desať stupňov. Ideálne počasie pre test nejakého autá do nepohody, napríklad takého Audi SQ7, v ktorom vám je absolútne jedno, čo sa okolo deje.

 

Rozhodne to ale nie sú vhodné podmienky pre testovanie kabrioletu. Aspoň nie vtedy, ak si chcete vyskúšať jazdu so stiahnutou strechou, čo je pri podobných autáchcelkom dôležitý aspekt. Lenže vetru a dažďu zatiaľ nikto rozkázať nevie a tak nám práve toto nepriaznivé počasie vyšlo na týždeň, kedy v redakcii zaparkoval pomerne špeciálny voz - Mercedes-Benz S 500 Cabriolet v hodnote 166-tisíc eur. Áno, tešil som sa na neho a dôvodov bola celá rada.

Mercedes predstavil S Cabriolet ako šiestej a posledné prevedenie aktuálnej triedy S minulý rok na autosalóne vo Frankfurte, pričom tlačová správa z tej doby bola plná veľmi sľubných vyhlásení. Chcete pár príkladov? Absencia strechy tradične neznamená nič dobré z pohľadu tuhosti karosérie, ale Mercedes sľubuje tuhosť porovnateľnú s verziou Coupé. A čo viac, vďaka dôslednej starostlivosti o hmotnosť údajne váži kabriolet zhruba rovnako ako jeho darca orgánov (z Coupé si Cabriolet vzal 60% dielov). Podľa automobilky nie je problém používať toto kabrio prakticky po celý rok. Vychytaná má byť aerodynamika, akustický komfort, pohodlie na palube aj tepelný komfort.

 

Veď si to predstavte, S Cabrioletom môže mať vyhrievané aj lakťové opierky vo dverách, na stredovom tuneli a vyhrievať vie aj hlavové opierky. K tomu pridajme zástup asistentov a fakt, že sa do neho nemontuje žiadny motor s menej než ôsmimi valcami. No povedzte, vy by ste sa na takýto test netešili?

Bez strechy za dvadsať sekúnd

Vzhľad je subjektívny, ale ja sa pokojne stavím, že v tomto prípade budú väčšinové názory kladné. Dizajnéri sa totiž dokonale vysporiadali s tradičnými problémami otvorených vozidiel - so zásahmi do základnej koncepcie karosérie a s riešením toho, kde vytvoriť priestor pre zloženú strechu a ako zároveň neurobiť zadok príliš masívny.

Výsledok sa podaril na sto percent. Je celkom jedno, či idete s natiahnutou strechou, alebo či ju máte "upratanú" vzadu. Päťmetrový Mercedes pôsobí veľmi elegantne a svoju nemalú obstarávaciu cenu dáva pekne na obdiv, ale na to sme si vlastne už zvykli od všetkých ostatných variantov súčasnej triedy S.

V konštrukcii strechy Mercedes použil klasické plátené riešenie. Sťahovacia strecha triedy S patrí k tým vôbec najväčším na trhu. Má tri vrstvy, okrem tepelnej izolácie sa myslelo aj na odhlučnenie. A samozrejme sa tiež riešilo, ako zákazníkom čo najviac uľahčiť manipuláciu.

Manipulovať so strechou preto diaľkovo za pomoci kľúčika alebo tradične priamo z vozidla. Ovládač nájdete schovaný pod stredovou opierkou a po celý čas manipulácie ho musíte držať. Na to, ako je strecha veľká, netrvá jej skladanie a naťahovanie dramaticky dlho. Stačí dvadsať sekúnd. Navyše pri tom môžete ísť rýchlosťou až 60 km/h. Takže opäť niečo navyše, tradičným limitom býva pri kabrioletoch 50 km/h.

Kabriolety, ktoré skladajú strechu do batožinového priestoru, čo je aj prípad Mercedesu, mávajú ešte jeden problém. Obvykle totiž býva priestor pre strechu vymedzený nejakú prepážkou. Aby ste strechu mohli zložiť, musíte dať prepážku pekne ručne do danej polohy. Ak to neurobíte, strecha sa nesklopí. Mercedes ale aj toto vyriešil po svojom, takže je táto prepážka automatická. Ak nie je potrebné, môžete ju upratať za pomoci tlačidla, ak budete strechu sťahovať, sama sa zase vysunie zhruba do polovice kufra. Ak jej bude brániť v ceste nejaká batožina, systém logicky zložiť strechu nedovolí.

 

Vnútri nič nové pod slnkom

Kabriolet je už šiestou verziou triedy S a rovnako ako všetkých päť predchádzajúcich ponúka v kabíne maximálny luxus. Môžeme s kľudným svedomím napísať, že vo vnútri nenájdete nič nové "pod slnkom". O posádku je však dokonale postarané.

Dizajn, materiály, spracovanie... O tom by sme mohli napísať tisíce ďalších slov. Ja to urobím stručne - akonáhle otvoríte dvere a nahliadnete do interiéru, nebudete ani na sekundu pochybovať o tom, že by ste snáď svojich 166-tisíc eur vyhodili z okna za nejakú haraburdu. Luxus sa ukrýva prakticky v každom detaile od spoľahlivo fungujúceho podávača pásov cez perfektnú grafiku displejov až po nádherne spracované kryty reproduktorov Burmester.

A priestor? Vpredu je ho viac než dosť a sedadlá sú vyložene luxusné, vzadu to asi nikoho príliš zaujímať nebude. Ak áno, vedzte, že v pozdĺžnom smere panuje v druhom rade veľká núdza. Zadné sedadlá sú ale inak výborne tvarované a rozhodne nie malé. A majú úchyty ISOFIX. Na rodinu sa teda S Cabriolet tiež pripravil. Pod lakťovou opierkou vzadu nájdete aj malý priechod do kufra. Že by dôkaz o možnosti celoročného používania? Áno, ale vzhľadom k tomu, čo bude nasledovať, je to skôr len taká malá pripomienka.

Toto je vážne kabrio do nepohody

Testovanie áut je naša práca a keď máte kabriolet, tak proste musíte vyskúšať jazdu bez strechy, aj keby napríklad snežilo. Vybavil som sa teda neoprénovou kuklou, poriadnym šálom, mikinou, bundou a vyrazil. Teplomer ukazoval príjemných sedem stupňov, bolo sychravé jesenné ráno a ja som ešte nevedel, čo všetko dáva S Cabriolet v boji proti nepohode k dispozícii.

 

Príplatkovou samozrejmosťou, ktorú sme si mohli vyskúšať, sú vyhrievané sedadlá, za ďalší príplatok ale môžete dostať aj vyhrievané lakťové opierky vpredu, vyhrievaný volant a vyhrievané hlavové opierky. To ale náš exemplár neponúkal. Systém Airscarf, ktorý vám fúka na krk teplý vzduch, už však v aute bol, rovnako ako ďalšia príplatková vec - systém Aircap.

Aircap pridá pod lakťovú opierku vedľa ovládača na sťahovanie strechy ďalšie tlačidlo. Po jeho stlačení sa vysunie defelektor nad horný okraj čelného okna, čím ho v podstate zvýši o sedem centimetrov. Spolu s tým vyjde druhý deflektor (opäť elektricky, predsa by ste nechceli pri triede S manuálne inštalovať nejaké sieťky) za zadnými operadlami. V kombinácii s bočnými okienkami a výbornou aerodynamikou (súčiniteľ odporu je 0,29) to funguje úplne dokonale. Do interiéru ani pri jazde po diaľnici príliš nefúka.

A potom tu máme ešte drobnosti v podobe masáže "lávovými kameňmi" alebo dôkladne prepracované klimatizácie, ktorá používa celkom dvanásť senzorov vrátane dvoch určených na rozpoznanie toho, či na vás svieti slnko, alebo nie.

 

Kým bolo zamračené a teplota sa pohybovala okolo sedem stupňov, bol som rád za hrubšie oblečenie, ktoré som si vzal, ale akonáhle sa vyjasnilo, stala sa zvláštna vec. Začalo mi byť teplo, hoci vonkajší teplomer stále ukazoval sedem stupňov a ja som chvíľami išiel cez 130 km/h. Vyzerá to, že toto je vážne kabrio do nepohody.

iste, na diaľnicu by som sa asi v mraze so stiahnutou strechou nevypravil, ale zimnú prechádzku zasneženou krajinou v rýchlosti okolo 80 km/h si predstaviť dokážem. Všetky opatrenia, ktoré Mercedes použil na to, aby vám predĺžil sezónu jázd bez strechy, vážne fungujú.

S menej ako ôsmimi valcami ho nekúpite

Spomínate na tú zmienku o cene testovaného auta 166-tisíc eur, respektíve o prvú cenu 137-tisíc eur? Verte alebo nie, my tu vlastne skúšame základné prevedenie. Mercedes sa rozhodol, že na rozdiel od kupé nebude do kabrioletu dávať šesťvalec, takže to najslabšie, čo môžete zaobstarať, je S 500 s dvakrát preplňovaným osemvalcom s výkonom 335 kW (456 koní). Alternatívou je osemvalcové S 63 AMG alebo monštruózny dvanásťvalec S 65 AMG za ešte monstróznejšie peniaze.

 

Dalo by sa povedať, že ten, kto siahne po niektorom z AMG, tak robí z rýdzo subjektívnych dôvodov. Základnému osemvalcu totiž objektívne nechýba absolútne nič. Má vycibrený chod, pekný zvuk a viac ako solídnu dynamiku. Teória sľubuje akceleráciu z nuly na 100 km/h za 4,6 s, maximálna rýchlosť 250 km/h je dielom obmedzovača. Na vyššiu rýchlosť sa nepohne ani o tri milióny drahší dvanásťvalec.

Namerané hodnoty Mercedes-Benz S 500 Cabriolet
Zrýchlenie z miesta
0-50 km/h (s) 1,94
0-100 km/h (s) 4,87
0-130 km/h (s) 7,22
0-150 km/h (s) 9,36
0-170 km/h (s) 11,85
0-200 km/h (s) 16,65
Zrýchlenie pružné
30-50 km/h (s) 0,81
50-70 km/h (s) 0,94
80-120 km/h (s) 2,89
130-150 km/h (s) 2,15
130-200 km/h (s) 9,44
Brzdy
50-0 km/h (s) 1,57
50-0 km/h (m) 9,02
100-0 km/h (s) 2,82
100-0 km/h (m) 35,19
130-0 km/h (s) 3,58
130-0 km/h (m) 59,32
150-0 km/h (s) 4,07
150-0 km/h (m) 78,40
200-0 km/h (s) 5,33
200-0 km/h (m) 139,68
Odchýlka rýchlomeru
50 km/h 49
90 km/h 88
130 km/h 128,6

Ako presne je základný S Cabriolet rýchly, to najlepšie prezradí meranie. Výsledky nájdete vyššie v tabuľke. Realita sa nakoniec ukázala byť o necelé tri desatinky sekundy horšia, ale je potrebné povedať, že všetky autá meriame s dvojicou dospelých osôb na palube, takže si vezú určitú záťaž. V grafe je potom celkom dobre vidieť, že elán tomuto kabrioletu nechýba ani v rýchlostiach nad 200 km/h. Okrem silného motora je to tiež dielom prepracovanej aerodynamiky.

 

Svoj podiel na výsledku má aj deväťstupňová automatická prevodovka. Tá pri štarte nasadia 2600 ot. a v plnom tempe radí naozaj bleskovo. V dynamickom režime s autom trochu športovo skáče, ale to môžete vyriešiť prepnutím do bežného nastavenia, kedy radí plynule.

 

Pod volantom sú prípadne k dispozícii aj pádla pre manuálne radenie, ale môžem vám sľúbiť, že to vás pri bežnej jazde rýchlo prestane baviť. S Cabriolet má totiž celkom inú náturu.

Ponáhľať sa dokáže, ale radšej má pokoj

Ďalšia pomerne užitočná vec, ktorú má každý Mercedes-Benz triedy S Cabriolet, je pneumatický podvozok Airmatic. Tu je ale potrebné zdôrazniť, že základná S 500 používa vzduchové pružiny iba na zadnej náprave. Ako je známe, Airmatic dokáže odfiltrovať veľké nerovnosti aj vtedy, ak má vozidlo rozmernejšie kolesá. Veľmi dobre si spomínam na týždeň strávený za volantom S 500 Coupé, kedy bol komfort jedným slovom dokonalý, takže som sa tešil na to isté, len s nebom nad hlavou.

S Cabriolet je absolútne dokonalý vtedy, ak máte pod kolesami vyžehlenú cestu. Karoséria sa v režime Comfort príjemne pohojdáva, k tomu zamatový osemvalec a obloha nad vami. Úplne vidím tú idylku pri pokojnom pomalom posúvaní niekde v teplých krajoch najlepšie pozdĺž mora pri západe slnka.

Problémom nášho auta boli príplatkové dvadsaťpalcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami (vpredu 245/40 R20, vzadu 275/35 R20). Nemôžem povedať, že by bol automobil nepohodlný, ale na väčších nerovnostiach podvozok pohyby kolies nestíha utlmiť a tie začínajú sem-tam búchať. Zhoršuje sa to úmerne s tým, čím viac na okreskách tlačíte na pílu. Všetko ale berte v kontexte dokonalosti sedanu a kupé, v porovnaní s kabrioletmi pre bežných smrteľníkov je samozrejme komfort minimálne nadpriemerný. Lenže je tu ešte jeden problém.

 

Verím tomu, že si Mercedes dal prácu s vystužením karosérie aj so znižovaním hmotnosti. Za sedadlami napríklad pribudla nová prepážka čiastočne vyrobená z hliníkovej zliatiny (slúži ako oporný bod pre vystreľovacie bezpečnostné oblúky), z rovnakého materiálu je aj nová zadná časť podlahy, pridávali sa výstuhy do podlahy a tak podobne. Neverím ale tomu, že výsledná tuhosť je zhodná s kupé, pretože pri rýchlejšej jazde po rozbitých cestách je kabrio výrazne viac nervózne, najmä vzadu. Čo už, S Cabriolet je automobil s takmer presne trojmetrovým rázvorom náprav a to sa pri absencii strechy jednoducho prejaviť musí.

Ničmenej ponáhľať sa S Cabriolet nakoniec tiež vie, rovnako ako trochu zahrať na športové emócie vodiča. Okrem masívneho záťahu "základného" osemvalca tu máme napríklad možnosť "deaktivovať ESP". Tá síce stabilizáciu úplne nevypne, menší drift vám však povolí. Je to trochu lodná zábava, ale chvíľu vás to možno baviť bude.

Lenže skôr alebo neskôr rovnako spomalíme na zákonný limit, pretože v takomto režime je toto auto priamo vynikajúce a podľa všetkého tiež bolo pre takýto režim stvorené. Aj keď má 335 kW (456 koní), vodiča dokonale ukolíše. Tu to nie je o tom, že musíte brúsiť okresky a zúrivo predbiehať zakaždým, keď to len trochu ide, pretože máte k dispozícii veľmi zaujímavú akceleráciu, je to o tom, že môžete. Vy môžete byť rýchli, môžete jazdiť športovo, môžete predbiehať hocikoho, ale nebudete to robiť. Ide o pocit tej obrovskej rezervy, ktorú máte k dispozícii. S Cabriolet vám ho servíruje na striebornom podnose každý meter jazdy.

Asi nie je nutné zdôrazňovať, ako veľmi príjemný pocit to je. Tým skôr, keď idete niekde v noci a nad hlavou máte hviezdy. Nie tie umelé, aké dáva do svojich áut Rolls-Royce, tie pravé...

...a nič viac vás nezaujíma

Ak dáte prednosť kabrioletu pred kupé, dostanete trochu menej istoty, o kúsok menej komfortu na rozbitých cestách a málinko horší akustický komfort daný prítomnosťou plátenej strechy. Či vám to stojí za možnosť prechádzať sa s nebom nad hlavou, to je na vás. Svoj pôvab to samozrejme má. Teda veľký pôvab to má. Nie, obrovský...

Rovnako ako kupé je i kabriolet vozidlom, ktoré vás dokonale vytrhne z reality všedných starostí. Je až nebezpečné, ako rýchlo si na to všeobecné pohodlie človek zvykne a ako hlučné, nepohodlné a lacné sa mu potom zdajú obyčajné autá typu Škody Octavia. Tu skrátka zasadnete do interiéru a ďalej už vás nič nezaujíma. Dokonca nakoniec ani to počasie nebude tak často rozhodovať o tom, či dať dole strechu, alebo nie.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY