vytisknout velikost písma Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Záujemcovia o lacnejšiu alternatívu skôr automaticky volili Defender, lenže ten už si dnes nekúpite. Okrem Jeepu Wrangler je tak Professional posledným zástupcom svojho druhu.
Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Plusy

  • Z aktuálnych áut na trhu mu v teréne nemôže konkurovať takmer nikto
  • Možnosť tlačidlom uzavrieť všetky tri diferenciály je bez preháňania unikátna
  • Ponúka solídny komfort a hlavne prekvapivú dynamiku aj na ceste

Mínusy

  • Pracovný voz za 75-tisíc eur vážne nie je pre každého
  • Rádio s dotykovým displejom za tisícku je veľmi podpriemerné
  • Vlastne už to tak celkom nie je Professional

Na trhu existuje niekoľko istôt. V tomto kontexte sa vám určite vybaví napríklad Land Rover Defender, ale ten sa minulý rok definitívne rozlúčil. Podobným prípadom je aj Mercedes-Benz triedy G. Aj v jeho prípade sa často hovorí o konci kariéry, napriek tomu tento model v ponuke značky stále nájdete. Niet sa čomu čudovať. Aj keď sa predáva od roku 1979, práve teraz sa teší najväčšiemu záujmu. Verte, alebo nie, minulý rok Mercedes predal najviac exemplárov triedy G v jeho dlhej histórii. Bolo ich viac ako 20-tisíc.

V porovnaní s Land Roverom Defender, ktorý zostával celý čas takmer stopercentne verný pôvodnej pevnej konštrukcii a v teréne zvládol neuveriteľné veci (pokiaľ bol človek aspoň trochu šikovný pri manuálnom radení redukcie a uzávierok), šiel Mercedes inou cestou. Na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov rozdelil triedu G na dva rady. W463 bola určená bežným zákazníkom túžiacim po odolnom SUV. Pod kapotu zamierili veľké motory, dorazila verzia AMG, interiér mohol dostať tie najlepšie materiály... S vedomím toho, že určitá skupina záujemcov stále chce niečo na spôsob Defenderu, tu ale stále zostávala ešte druhý variant, W461.

DSC0697.jpg

Išlo o čistokrvný off-road a z neho aj Professional skôr vychádzal. Lenže slávne Géčko prešlo minulý rok modernizáciou a tá zmenila práve tento na pohľad drobný detail. Pôvodný Professional W461 sa u nás už nepredáva. Ten aktuálne, ktorý sme nedávno vyskúšali, vychádza z civilnejšie verzie W463.

Vadí to?

Mercedes-Benz triedy G Professional som naposledy riadil ešte ako W461 niekedy pred siedmimi rokmi. Príliš dobre si na neho pamätám. Bol béžový, stál na plechových kolesách a interiér vyzeral ako z osemdesiatych rokov. Súčasná verzia je možno prvý pohľad dosť podobný, teda až na šestnásťpalcové hliníkové kolesá, ale interiér sa zmenil úplne zásadne. Práve tu sa najviac prejavila nová príbuznosť s civilnou variantou W463.

Nový je prístrojový štít s veľkým farebným displejom, na stredovom paneli nájdete lesklo čierny dekor, ovládače klimatizácie sú rovnaké ako v iných Mercedesoch a tak ďalej. Navyše dostal každý Professional elektricky nastaviteľný volant, čo môže pôsobiť zvláštne, ale je to ďalší dôsledok presťahovania pracovnej verzie k civilným súrodencom. Mercedes jednoducho vyrába všetky verzie triedy G s elektricky nastaviteľným stĺpikom riadenia. Inštalácia klasického stĺpika pre jeden variant by sa mu nevyplatila.

DSC0746.jpg

Každopádne výsledok novej kombinácie W463 s Professinal je občas skoro až komický. Kožou potiahnutý volant, ktorý nemá ďaleko k variante AMG, je doplnený o tlačidlá ovládajúce vskutku tragické rádio. To má síce akýsi dotykový displej, ktorý ale príliš nefunguje (okrem toho dotykový displej nejde príliš dohromady s jazdou v teréne), a zle hrajúce reproduktory. Sedadlo si čiastočne môžete nastaviť elektricky, zrkadlá sú však klasické, takže si pekne manuálne stiahnete okno a rukou si všetko nastavíte. Podlaha je holá a nechýbajú v nej slávnej špunty pre vypúšťanie vody. V kontexte kovových športových pedálov opäť vyzerajú zvláštne.

Priestor pre cestujúcich (cm) Mercedes-Benz G 350 d Professional
Šírka v úrovni lakťov vpredu 147
Šírka v úrovni lakťov vzadu 148
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 97/104
Priestor pre hlavu vzadu 103
Minimálny priestor pre nohy vzadu 20
Maximálny priestor pre nohy vzadu 49
Priestor pre nohy vzadu za 178cm vodičom 20
Priestor pre nohy vzadu za 190cm vodičom 20
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 29
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 7
Dĺžka sedáku vpredu 49
Dĺžka sedáku vzadu 46
Dĺžka operadla vpredu 64
Dĺžka operadla vzadu 57

Len pre zaujímavosť. Mercedes chce vracať autá umyté, čo napríklad v prípade triedy G býva občas komplikované. Po výlete do zablateného terénu samozrejme ani podlaha nevyzerala úplne ako nová, ale čo, vezmem hadicu, vystriekam to a vodu vypustím špuntmi v podlahe. Od toho tam predsa sú. Teória je pekná, ale v praxi pri bližšej prehliadke zistíte, že sa pod sedadlom vodiča nachádza akási elektrika, takže je dobré zaobchádzať s vodou opatrne. Aj blízka prítomnosť tých pekných ovládačov klimatizácie vás pri podobnom čistení trochu znepokojí. Nuž, aj toto je dôsledok zmien, ktorými Professional prešiel.

Priestor pre batožinu (cm) Mercedes-Benz G 350 d Professional
Šírka medzi bočnicami 100
Maximálna šírka 151
Výška po plato 45
Dĺžka ložnej plochy 102
Výška nakladacej hrany 78
Šírka vstupného otvoru 100
Výška vstupného otvoru 116
Maximálna dĺžka nákladu 209

Všeobecne ale posádka skôr získala. Napríklad si môžete celkom ľahko nájsť svoju ideálnu pozíciu za volantom. Možno by ste boli prekvapení tým, ako dobrý nakoniec vie byť súčasný Professional pri jazde po cestách. Vyššie v tabuľke potom nájdete aj vnútorné rozmery, malý automobil to naozaj nie je.

Je naozaj rýchly

V rámci minuloročnej modernizácie sa udiali dôležité zmeny aj pod kapotou. Aktuálny Professional osadený vznetovým preplňovaným šesťvalcom posilnil. Vyjadrené percentami došlo pri výkone oproti staršej verzii G 300 d Professional k nárastu o 33%, zatiaľ čo oficiálne spotreba klesla o 15,4%. Celkovo aktuálne "profík" G 350 d disponuje parametrami 180 kW (245 k) a 600 Nm. Prevodovka je automatická sedemstupňová.

DSC0656.jpgDSC0664.jpg

Aj keď tu ide hlavne o jazdu terénom, prekvapenia vás čakajú aj na ceste. Okrem toho, že nový Professional ponúka civilnejší interiér, je tiež rýchlejší. Pri meraní sme sa dosť čudovali, keď aj s dvojicou dospelých osôb na palube došprintovala táto krabice z pokoja na 100 km/h za menej ako deväť sekúnd. Presné namerané hodnoty nájdete v tabuľke:

Namerané hodnoty Mercedes-Benz G 350 d Professional
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,7
0-100 km/h (s) 8,6
0-130 km/h (s) 15,6
0-150 km/h (s) 23,4
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,4
50-70 km/h (s) 1,9
80-120 km/h (s) 7,3
130-150 km/h (s) 7,9

Mercedes udáva 8,8 s, my sme namerali dokonca o dve desatiny menej. So vzrastajúcou rýchlosťou samozrejme začína víťaziť aerodynamický odpor, napriek tomu sa na diaľniciach k maximu 160 km/h danom obmedzovačom dostanete celkom ľahko. Nervozita auta pri podobnom tempe je však jasnou pripomienkou skutočnosti, že tu obmedzovač svoj význam naozaj má.

Professional dostal v porovnaní s klasickou triedou G podvozok zvýšený o 10 mm, takže disponuje svetlou výškou 245 mm. To v kombinácii s vysokými pneumatikami znamená o niečo horšie riadenie a nie úplne isté správanie v zákrutách. Tak už to skrátka pri týchto autách býva. Na vaše počínanie pozorne dohliada stabilizácia. Akékoľvek neprístojnosti sú ihneď napravené za pomoci bŕzd. Pokiaľ ide o spotrebu, počítajte s hodnotami okolo trinástich litrov. Nie je ale zas až taký problém jazdiť za menej, v teréne pôjdete cez sedemnásť.

V teréne sa nebojí ničoho

Vzhľadom k histórii a predovšetkým povesti tohto modelu asi nie je príliš potrebné rozvádzať terénne schopnosti. Silný motor, redukcie a uzávierky všetkých diferenciálov, to je bez preháňania nekompromisná terénna výbava. Ak použijete poriadne pneumatiky, Professional sa vyhrabe takmer zo všetkého. Všetky terénne záležitosti navyše ovládate tlačidlami, čo je o poznanie jednoduchšie ako manuálne radenie. Samozrejmosťou sú aj pevné kovové ochrany podvozku.

DSC0632.jpgDSC0637.jpgDSC0639.jpg

DSC0647.jpg

Ak chcete ešte viac, Mercedes ponúka rad off-roadových príplatkov. Trebárs kovový predný nárazník s prípravou na navijak, strešný nosič, rebrík na zadné dvere, prípadne ochranné mriežky cez hlavné svetlá.

Jazda v teréne je zábavná. Dostať toto auto ako služobné vozidlo pre dochádzanie cez lesy a lúky k nejakému elektrickému vedeniu, tak sa rozhodne nehnevám.

Je výborný, ale nie je pre každého

Mercedes-Benz triedy G Professional sa v rámci modernizácie trochu posunul smerom k svojim civilným súrodencom. V teréne je to ale stále skvelé vozidlo, ktoré len ťažko hľadá konkurenciu. Hlavným problémom je ale cena. Professional totiž stojí minimálne 78-tisíc eur. To už musíte byť veľmi dobre zaistená firma, aby ste si ho mohli dovoliť. Aj príplatky vyjdú pekne draho. To hrozné rádio stojí skoro tisícku, za lepšie ťažné zariadenie, kryt cez kufor a ochrannú sieť kufra dáte 750 eur a napríklad taká sada Offroad (ochrana svetiel, drevená podlaha v kufri, exepdiční strešný nosič a pár drobností vyjde na 8 349 eur. Náš exemplár by stál niečo vyše 82-tisíc eur.

Záujemcovia o lacnejšiu alternatívu skôr automaticky volili Defender, lenže ten už si dnes nekúpite. Okrem Jeepu Wrangler je tak Professional posledným zástupcom svojho druhu. Určite je dobre, že sa stále predáva. Dúfajme, že mu to ešte veľa rokov vydrží.

Cena testovaného auta: 77 999 eur

Cena testovaného auta vrátane príplatkovej výbavy: 82 199 eur

Technické údaje Mercedes-Benz G 350 d Professional
MOTOR
Konštrukcia: vznetový šesťvalec, uložený vpredu pozdĺžne
Plnenie: preplňovanie turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 2987
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Najvyšší výkon (kW/min-1) 180/3600
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 600/1600-2400
Kompresný pomer: 15,5:1
Vrtanie x zdvih (mm): 83 × 92
Prevodovka: sedemstupňová automatická
Poháňané kolesá: stálý pohon všetkých kolies, uzávierka všetkých troch diferenciálov, redukcia
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,8
Najvyššia rýchlosť (km/h): 160
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 11,1/9,1/9,9
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4764
Šírka (mm): 1875
Výška (mm): 1980
Rázvor náprav (mm): 2850
Polomer otáčania (m): 6,8
Prevádzková hmotnosť (kg): 2608
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 3200
Objem batožinového priestoru (l): 487
Objem palivovej nádrže (l): 96
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozek vpredu: Tuhá náprava, vlečné ramena a panhardská tyč, vinuté pružiny
Zavesenie vzadu: Tuhá náprava, vlečená ramená, vinuté pružiny
Riadenie: Hrebeňové s hydraulickým posilňovačom
Pneumatiky vpredu: 265/70 R16
Pneumatiky vzadu: 265/70 R16
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY