vytisknout velikost písma Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Plusy

  • Už svojím vzhľadom naháňa husiu kožu
  • A čo potom svojím zvukom!
  • Enormný grip v zákrutách všetkých polomerov
  • Ostrá, presná a poslušná prevodovka DCT
  • Možnosť ovládať výfuk a tlmiče nezávisle na jazdnom móde
  • Brzdy, z ktorých vás bude bolieť za krkom
  • Pocit kontroly aj vo vysokých rýchlostiach na nedokonalom povrchu

Mínusy

  • Výkon a dynamika v priamke nie sú zase tak výnimočné
  • Na úzkych cestách budete nesvoji zo šírky karosérie
  • Kvôli sedeniu nad zadnou nápravou sa aj malé pošmyknutia zadných kolies zdá dramatickejšie, než naozaj je
  • Žiadne "Grand Tourismo" k pohodlnému diaľkovému cestovaniu to fakt nie je

Cesty sa vinú do kopca v sérii utiahnutých oblúkov a predné kolesá kopírujú úzky priestor vymedzený dvojicou bielych čiar s milimetrovou presnosťou. Len vzdialené pískanie naznačuje, že predné pneumatiky pracujú naozaj tvrdo, ale zo stopy neuhnú ani o chlp, krátky pohyb pravého členka prenesie bremeno povinností na zadné plášťe a nízke kupé urobí z krátkej rovinky v okamihu minulosť za hutného burácania preplňovaného osemvalca.

Keď som pred časom jazdil s Mercedesom AMG GT S, napriek všetkej jeho technike ​​a parametre som mal trochu problém nájsť v ňom na slovenských cestách precízne športové auto, ktoré by sa správalo k vodičovi podobne interaktívne ako Porsche 911. Napriek ohromujúcim číslam na tachometri a exotickému zjavu tomu chýbal ten posledný kúsok presnosti, komunikatívnosti a predvídateľnosti. Lenže toto je úplne iná káva!

Vyslanec (zeleného) pekla

Verzia R je vrcholným modelom radu AMG GT. Inšpirovaná pretekárskym špeciálom triedy GT3, namierená proti 911 GT3 RS a zameraná hlavne na výkony na uzavretej trati. Pri uvádzaní modelu na trh Mercedes hojne zdôrazňoval spojitosť s neslávne známou Severnou slučkou Nürburgringu. Jedovato zelený lak vozidla na prvých zverejnených fotkách dokonca dostal názov Green Hell Magno - na počesť obľúbenému pracovisku vývojových technikov divízie AMG.

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-1974.jpg

Mercedes-Benz AMG GT R, ktorý nám robil spoločnosť na niekoľko hodín v jedno sobotné májové dopoludnia, nesvietil do sveta jedovato zelenou farbou. Aj v matne šedom laku z neho ale srší naježená agresia, prekvapivo vzdialená civilizovanému vzhľadu štandardnej verzie. Detaily z uhlíkového kompozitu, veľké rebrované otvory okolo celej karosérie, "stealth" kombinácia šedej a čiernej, to všetko pôsobí veľmi dramaticky. Obzvlášť na viditeľne rozšírenej karosérii. Rozchod kolies je širší o 46 mm vpredu a dokonca o 57 mm vzadu.

Maska s vertikálnymi rebrami odkazuje na 300 SL Panamericana a dáva celkovému dizajnu retro nádych. Nie je na to ale sama. Schválne sa pozrite na fotku auta z predného trojštvrtinového pohľadu a sústreďte sa na zadné partie. Asi to nebol zámer, ale čierne koleso so strieborným lemom vykukujúce z oblého blatníka silne evokuje klasické Porsche 911 SC z 80. rokov.

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-1963.jpgMercedes-Benz-AMG-GT-R-1982.jpg

Detailným výpočtom všetkých technických rozdielov oproti verzii S sa dnes zaoberať nebudeme. Nájdete ich totiž v článku Lukáša Dittrich zo statického predstavenie Mercedesu AMG GT R:

Testy | Kupé | Športové autá | Mercedes-Benz

Test Mercedes-AMG GT S: Jeden deň stredobodom pozornosti

Ak ste Lukášov článok čítali, či už vtedy alebo teraz, možno si vybavíte záverečnú vetu. "Nám nezostáva nič iné, než dúfať, že sa možno niekedy zvezieme, pretože toto auto vyzerá naozaj pekelne." Nie je to krásne, keď sa človeku jeho želanie vyplní?

Po nasúkaní sa do kokpitu si nemôžem nevšimnúť, že interiér sa nelíši od verzie S zďaleka tak výrazne ako exteriér. Rovnaký je volant, stredová konzola lemovaná po každej strane štvoricou tlačidiel a samozrejme aj výhľad na predlhú kapotu. Z povedomých tvarov doslova vyčnieva žltý gombík kontroly trakcie. To je pri autách pomerne nezvyčajné. Stretávame sa väčšinou s tromi stupňami stabilizačného systému (normálny/športový/vypnutý), ale tu je nastaviteľná aj regulácia preklzu kolies, a to v deviatich krokoch.

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-2042.jpgMercedes-Benz-AMG-GT-R-2043.jpgMercedes-Benz-AMG-GT-R-2044.jpg

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-2058.jpg

Už manévrovanie na parkovisku Mercedes-Benz centra na pražskom Chodove dáva jasne najavo, že toto nie je žiadne pohodlné grand tourismo. Riadenie ide ťažko, plný rejd mu nie je veľmi po chuti. Nepoddajné pruženie dáva najavo, že potrebuje úplne iné rýchlosti, aby sa trochu rozhýbalo, a z motora i prevodovky sála pri malých otvoreniach plynu netrpezlivosť ako z natlakovaného parného kotla. Aj AMG GT R má samozrejme prepínateľné jazdné režimy, ale relatívne nekompromisné celkové naladenie auta sa nezaprie ani v predvolenom komfortnom móde. Keď k tomu pridáte výrazné hučanie širokánských pneumatík (vzadu 325/30 ZR 20!), rýchlo si uvedomíte, že na machrovanie v meste alebo dokonca diaľkové cesty po diaľnici si môžete vybrať aj vhodnejšie autá.

Výbušná sila

Vďaka väčšiemu plniacemu pretlaku dvoch turbodúchadiel (1,35 vs. 1,2 baru) a odľahčenému zotrvačníku narástol výkon štvorlitrového osemvalca na 430 kW. Krútiaci moment má hodnotu strašidelných 700 Nm už od 1900 otáčok za minútu. Akcelerácia napriek tomu nepôsobí nijak extrémne. Uvedomujem si, že to znie ako rúhanie, ale vo svete dnešných ultrarýchlych kombi a SUV s výkonom okolo 600 koní je akcelerácia z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy vlastne očakávaná. Veď napríklad istý sedan vyššej strednej triedy zvládne túto disciplínu ešte rýchlejšie!

Čo pochopiteľne neznamená, že Mercedes AMG GT R je pomalý. Prinajmenšom ak nejazdíte každý deň do práce Mercedesom E 63 AMG S, bude vám spôsob, akým naberá rýchlosť, brať dych. Relatívne nízkootáčkový charakter motora akceleráciu trochu maskuje, pretože zrýchľovanie nie je sprevádzané frenetickým škriekaním ako pri výkonných atmosférických motoroch. Ale keď sledujete, ako rýchlo sa ručička rýchlomera pohybuje po svojej dráhe aj pri číslach začínajúcich dvojkou, neveríte vlastným očiam. V režime Race, kedy výfukové plyny tečú do netlmených koncoviek po stranách zadného difúzora, sprevádza akceleráciu hromový nízkofrekvenčný rev, podmaľovaný odfukovaním turbodúchadiel. Rev rozdráždeného AMG GT R sa nesie krajinou na kilometre ďaleko. Klapky v titánovom výfuku sa otvárajú automaticky v režimoch Sport Plus a Race, ale možno ich ovládať aj ručne tlačidlom na stredovej konzole.

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-2039.jpgMercedes-Benz-AMG-GT-R-2041.jpg

Tlačidlom na stredovej konzole môžete nezávisle na zvolenom jazdnom režime ovládať aj ďalšiu špecialitu verzie R, adaptívne tlmiče s technológiou DSSV. Sú nastaviteľné v troch stupňoch, ale pozor, Sport tu znamená naozaj Šport! Režim "Sport Plus" sa aj podľa samotného Mercedesu hodí len na hladké pretekárske okruhy ako Hockenheim, na Nürburgring firma odporúča prostredný Sport.

Práve tlmiče nepochybne nesú hlavný diel zásluh na zlepšenie jazdného správania AMG GT pri ostrej jazde na ceste. Už v základnom nastavení účinne krotia pohyby karosérie vo vertikálnej osi, a to nielen na hladkom asfalte, ale aj na rozbitých, zaplátaných a zvlnených slovenských a českých okreskách. Výsledkom je podobne "nepatričný" pocit istoty, stability a čitateľnosti ako vo väčšine športových modelov Porsche. Model GT S sa tomuto ani neblížil.

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-2067.jpg

To naozaj najlepšie ale GT R predsa len predvedie na hladkom asfalte. Nie je to len širší rozchod, znížený podvozok s upraveným zavesením a prepracovaná aerodynamika, čomu tento Mercedes vďačí za svoju agilitu. Konštruktéri použili aj aktívne natáčanie zadných kolies, s ktorým sa v posledných rokoch stretávame pri európskych športových modeloch čím ďalej častejšie. Auto sa vďaka tomu ochotne skladá do ostrých zákrut, zatiaľ čo táhlejšími oblúkmi sa preťahuje so skalopevnou istotou. Pocit enormnej priľnavosti zosilňuje umiestnenie sedadiel prakticky nad zadnú nápravu, ďaleko od osi predných kolies. Keď miniete vrcholový bod zákruty a začínate akcelerovať, intuitívne očakávate, že predné kolesá tam ďaleko na vzdialenom konci predlhej kapoty budú chcieť uhnúť zo stopy, ale kdeže. Držia sa cesty ako autíčko na autodráhe svojou drážky, a zvyšok tej hmoty ich poslušne nasleduje - alebo aj nie, ak zatočíte gombíkom kontroly trakcie príliš doľava a zaobchádzate neopatrne s plynom na výjazde z ostrejšej zákruty. Strata priľnavosti, ktorá sa odohráva priamo pod vašou zadkom, je čitateľná, ale pozor - toto je auto sa závodnickými inštinktmi. Progresívny prechod do šmyku a bohvieakú príjemnosť po vyčerpaní gripu pneumatík od neho nečakajte.

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-2080.jpg

Enormné sú aj príplatkové keramické brzdy. Aby aj nie, za 8 500 eur! Silné spomalenie je rovnako tak výsledkom výkonných brzdičov ako športových pneumatík a podvozku naladeného tak, že si nechá páčiť silné spomaľovanie až hlboko do zákruty, ako sa to dnes robí (a my, čo sme sa nikdy nenaučili poriadne brzdiť ľavou nohou, môžeme len ľutovať, že nedokážeme zužitkovať potenciál dnešných športových áut naplno).

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-1956.jpgMercedes-Benz-AMG-GT-R-1959.jpgMercedes-Benz-AMG-GT-R-1968.jpg

Mercedes-Benz-AMG-GT-R-2056.jpg

Keď už sme načali otázku cien - ako asi tušíte, AMG GT R je tovar pre vyvolených. V štandardnom prevedení stojí 175-tisíc eur, o 28-tisíc eur viac než GT S a o 48-tisíc eur viac než základné AMG GT. V cene síce dostanete výkonnejší motor, rozšírený a upravený podvozok a nové aerodynamické prvky, ale ak chcete svoje AMG GT R naozaj v špičkovom prevedení, budete priplácať. A poriadne. 4 tisícky za high-end audio Burmester 3D. 1 500 eur za karbónový kryt motora. Ďalšiu tisícku za parkovacie senzory a kameru. 400 eur za strieborné pásy. A tak ďalej. V testovanom aute sme napočítali príplatkovú výbavu približne za 32-tisíc eur, takže predajná cena by sa pohybovala okolo 210-tisíc eur. Krása, však...

Z pekla do raja

Tých pár hodín na zoznámenie s najostrejším súčasným Mercedesom utieklo nepríjemne rýchlo. Párkrát sme prešli kúsok peknej cesty, párkrát pokazili pokoj sobotňajšieho dopoludnia v ospalej krajine bojovým krikom rozdrážděného osemvalca a explóziami benzínu v rozpálenom titánovom výfuku, a je čas vrátiť naježenou beštiu do rúk jej dočasných opatrovníkov z českého zastúpenia Mercedesu. V hustej premávke na diaľnici je čas trochu si porovnať myšlienky. AMG GT R bude nepochybne senzačné okruhové auto, to je úplne zjavné aj z tých niekoľkých desiatok ostrých kilometrov prejdených na ceste. Zároveň je to najostrejší súčasný Mercedes a najlepšie športové auto s trojcípou hviezdou na kapote za dlhú dobu. Má v sebe veľký kus chladné účinnosti dobrých Porsche, ale aj búrlivácky charakter na spôsob napríklad Jaguaru F-Type SVR. Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

Cena testovaného auta: 174 999 eur

Cena testovaného auta vrátane príplatkovej výbavy: cca 210 000 eur

Technické údaje Mercedes-Benz AMG GT R
MOTOR
Konštrukcia: zážihový vidlicový osemvalec s priamym vstrekovaním paliva
Plnenie: preplňovanie dvoma turbodúchadlami, plniaci pretlak 1,35 baru
Zdvihový objem valcov (cm3): 3982
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Vrtanie x zdvih (mm): 83,0 x 92,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 430/6250
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 700/1900-5500
Kompresný pomer: 9,5:1
Prevodovka: sedemstupňová dvojspojková AMG SPEEDSHIFT DCT 7, uložená pri zadnej náprave
Pohon: zadný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 3,6
Najvyššia rýchlosť (km/h): 318
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 15,1/9,2/11,4
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4551
Šírka (mm): 2007
Výška (mm): 1284
Rázvor náprav (mm): 2630
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1693/1683
Polomer otáčania (m): 5,7
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1555
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 1890
Objem batožinového priestoru (l): 285-350
Objem palivovej nádrže (l): 65
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: hliníkové trojuholníkové ramená, mechanicky nastavitelné vinuté pružiny, elektronicky ovládané nastavitelné adaptívne tlmiče pérovania, stabilizátor
Zavesenie vzadu: hliníkové trojuholníkové ramená, natáčanie zadných kolies, mechanicky nastavitelné vinuté pružiny, elektronicky ovládané nastavitelné adaptívne tlmiče pérovania, stabilizátor
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Brzdy vpredu: chladené a perforované kompozitové kotúče, priemer 390 mm
Brzdy vzadu: chladené a perforované kompozitové kotúče, priemer 360 mm
Pneumatiky vpredu: 275/35 ZR 19
Pneumatiky vzadu: 325/30 ZR 20
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY