vytisknout velikost písma Test Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D (110 kW) AT: Záležitosť vkusu

Dnes už väčšina áut v tejto triede jazdí síce výborne, ale nudne. Kto sa rád baví za volantom, bude rovnako spokojný s touto Mazdou ako s podobným Mondeom, Passatom alebo napríklad Superbom. Rozhodovať tak budú skôr osobné preferencie.
Test Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D (110 kW) AT: Záležitosť vkusu

Plusy

  • Nebojte sa, stále sa s ňou pekne odveziete
  • Kombík je praktický a pohodlný
  • Na malých kolesách toľko nenadskakuje
  • K dieselu sa hodí automat

Mínusy

  • Diesel s automatom tlmí vodičské nadšenie
  • V diaľničných rýchlostiach je auto hlučnejšie
  • Na interiéri a infotainmente je cítiť vek
  • Interiér pôsobí vzhľadom k cene pomerne lacno

Nebudem zastierať, že za volant Mazdy6 som sa vždy tešil. Už je to ale skoro päť rokov, čo som prvýkrát riadil novú generáciu japonského modelu. V rámci medzinárodnej premiéry na autosalóne v Paríži usporiadala automobilka prvé jazdné testy predsériových áut ešte pred oficiálnym uvedením na trh. Pri vtedajšej konkurencii pôsobila Mazda6 s atmosférickým dvojlitrom a manuálom ako nejaké japonské BMW radu 3 E46.

Nadšením nešetrili ani kolegovia z iných redakcií, pretože v čase masívneho downsizingu a nútenej kastrácie zvyškov charakteru z väčšiny obyčajných áut sa s Mazdou6 jazdilo inak a lepšie. Potom síce jednotlivé redakcie pri dôkladnejších testoch produkčných áut v známych podmienkach vytriezveli, ale aj tak sa so všetkými recenziami niesol možno až príliš nekritický duch nadšenia, ktorý prehliadal drobné nedostatky.

Mazda6-Wagon-36.jpg

Lenže podobne to videli aj zákazníci. Že je interiér vzhľadom k cenovej kategórii málo honosný? Že je v aute viac počuť valivý a aerodynamický hluk? No a čo, veď to má atmosférický dvojliter s manuálom a jazdí sa s tým tak úžasne! Plno ľudí skrátka Mazde 6 odpustilo, že vo vnútri nevyzerá ako Passat v najvyššej výbave.

Tých pár poskytol nadšencov ale predajné rekordy nerobí. Mazda musí osloviť aj mäsu fleetových zákazníkov alebo jednoducho len tých, ktorí chcú praktické, bezpečné a pohodlné auto za dobrú cenu. Takže zmenil aktuálny facelift niečo zásadné? Na prvý pohľad asi nič. Keby ste mi nepovedali, že je toto model po modernizácii, asi by som si ani nič nevšimol.

Mazda6-Wagon-28.jpgMazda6-Wagon-33.jpg

Mazda samozrejme hovorí o úpravách dizajnu exteriéru a interiéru, nových dekoroch do interiéru a nových farbách, ale oveľa dôležitejšie má byť zníženie hluku vnútri kabíny o 10% na ceste s hrubým povrchom, na diaľnici vo vyššej rýchlosti potom až o 25%. Ďalšou funkčné zmenou je údajne upravený dizajn sedačiek a prvýkrát sa štandardne Mazda6 predáva s elektronickou parkovacou brzdou. Prišiel aj systém G-Vectoring, ktorý má zlepšiť ovládateľnosť.

Pod kapotou máme základný diesel 2,2 l s výkonom 110 kW (150 k) a automatickú prevodovku. Proti chodu motora a prevodovky sa nedá povedať krivého slova. Diesel sa veľmi skoro po naštartovaní a prvých metroch upokojí a do prímestského prevádzky je klasický meničový automat rozhodne príjemnejší než síce rýchle a presné, ale trochu ucukané koncernové DSG. Akonáhle ale chcete ísť s Mazdou dynamicky, musíte si radiť sami. V automatickom režime sa prevodovka chová prehnane "ekologicky".

Páčky pod volantom síce nie sú, ale kulisa radenia má logické usporiadanie od seba dopredu dole a pritiahnutím k sebe hore, rovnako ako v sekvenciách závodných áut. Prevodovka počúva na pokyny veľmi dobre. Stačí ale prejsť pár zákrut a ono vás to vyvádzanie zase prejde.

Mazda G-Vectoring

Mazda6 má zaujímavý softvérový prvok, ktorý sa volá G-Vectoring. Funguje tak, že v zákrute mierne uberie krútiaci moment motora, čím napomôže jemnému presunu váhy na prednú nápravu. Mala by sa tým zlepšiť trakcia aj odozva riadenia. Museli by sme ale vyskúšať vedľa seba rovnaké auto v rovnakej špecifikácii pri rovnakých podmienkach s týmto systémom a bez neho. Takto nedokážeme prínos systému posúdiť.

 

Reakcia naftového motora je tak trochu "gumová". Ani nie je potreba sa s autom nejako príliš snažiť, pretože veľký krútiaci moment Mazdu vyťahuje zo zákrut a z dynamickej jazdy neplynie nijako zvlášť veľké vodičské uspokojenie. Tým skôr, že v riadení mi chýba skoršia hravosť. Nedokážem teraz spätne posúdiť, či to súvisí s pneumatikami alebo iným konštrukčným prvkom, ale na svoje obľúbenej okreske som necítil vo volante tohto naftového kombíku to, čo predtým sa sedanom, benzínovým dvojlitrom a manuálom.

Mazda6-Wagon-37.jpgMazda6-Wagon-38.jpg

Možno človek vytriezvel z toho skoršieho nadšenia, možno to proste s naftou a automatom nie je úplne ono.

Ergonómia ovládania je celkovo dobrá, snáď s výnimkou palubného infotainmentu. Preklikať sa nastavením, navigáciou a ďalšími funkciami vyžaduje veľa zvyku a trpezlivosti. Súčasná konkurencia má palubné systémy rozhodne modernejšie a s krajšou grafikou. Na druhej stranu ale nájdete na trhu aj oveľa väčšiu hrôzu. Ohľadom sľubovaných nových sedačiek ale nedokážem pri priamom porovnaní povedať, či sú alebo nie sú pohodlnejšie s lepším bočným vedením. Po dlhej ceste som sa ale na boľavý chrbát nesťažoval.

Čo ale Mazde6 bohužiaľ nezmizlo, je vyššia hlučnosť. Pri krátkej ceste pre rožky (alebo okolo showroomu) to nemusí vadiť, ale keď idete po náročnom pracovnom dni a ešte za zlého počasia po diaľnici, vie byť hučanie, znásobené rezonovaním v karosérii kombi, už celkom nepríjemné. Daň za odľahčovanie je v tomto ohľade možno až príliš vysoká. Aspoň že o naftovom motore pri jazde vôbec neviete. Koncernové tédéíčka sú také hrubšie a do kabíny posielajú viac toho svojho typického naftového rachotu.

Napriek tomu na zvolenej špecifikácii kolies bola Mazda6 pohodlná a diaľnicu D1 dokázala na "balónových" sedemnástkach s vyšším profilom pneumatík filtrovať oveľa lepšie než napríklad na deväťnástkach. A neustále zrýchľovanie a spomaľovanie za ľuďmi, ktorí nechápu, že ľavý pruh diaľnice slúži na predbiehanie a nie k ustálenej jazde tachometrovou stovkou, je rozhodne so silným dieselom a automatom menej stresujúci. Diesel má veľmi plochú krivku priebehu výkonu a keď to podmienky vyžadujú, nechá sa rád vytočiť ďaleko za 4000 otáčok za minútu. Nie je tu také to typické zvädnutie po 3500 otáčkach, ktoré sa deje pri niektorých autách. Automat by však nemusel v niektorých chvíľach tak zbrklo podraďovať na štvorku do vysokých otáčok.

Mazda6-Wagon-17.jpgMazda-6-Wagon-696x391.jpg

Než ma ale fanúšikovia Mazdy prekľajú až do siedmeho kolena, rád by som povedal, že je mi modernizovaná Mazda6 stále sympatická. Dobre vyzerá, je pohodlná, s karosériou kombi odvezie veľa vecí a pekne jazdí. Dostať toto auto pred dom, vlastne by som sa vôbec neurazil. A navyše je na tom Mazda v porovnaní s konkurenciou celkom dobre aj po stránke financií. Za testované auto vo výbave Attraction dáte približne 30-tisíc eur rovnako výkonný Passat Variant 2.0 TDI DSG stojí v základnej výbave minimálne o 2 tisícky viac. Mondeo dostanete s dieselom a automatom len vo výbave Titanium za 34-tisíc eur. Takže keď už nie je Mazda6 úplne dokonalá, aspoň je v porovnaní s najbližšou konkurenciou dostupnejšia.

Dnes už väčšina áut v tejto triede jazdí síce výborne, ale nudne. Kto sa rád baví za volantom, bude rovnako spokojný s touto Mazdou ako s podobným Mondeom, Passatom alebo napríklad Superbom. Rozhodovať tak budú skôr osobné preferencie. Hlavné kúzlo Mazdy6 zostáva v tom, že si ju stále môžete objednať s atmosférickým dvojlitrom. Inde už nie.

Cena testovanej motorizácie: 30 799 eur

Cena testovaného auta vr. príplatkovej výbavy: 31 999 eur

Technické údaje Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AT
MOTOR
Konštrukcia: vznetový radový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva, uložený vpredu naprieč
Plnenie: Preplňovanie 2x výfukovým turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 2191
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtanie x zdvih (mm): 86,0 x 94,3
Najvyšší výkon (kW/min-1) 110/4500
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 380/1800-2600
Kompresný pomer: 14,0
Prevodovka: šesťstupňová automatická s hydrodynamickým meničom
Pohon: predný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 10,0
Najvyššia rýchlosť (km/h): 202
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 6,1/4,2/4,9
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4805
Šírka (mm): 1840
Výška (mm): 1475
Rázvor náprav (mm): 2750
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1585 / 1575
Polomer otáčania (m): 5,9
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1500
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2110
Objem batožinového priestoru (l): 522 - 1648
Objem palivovej nádrže (l): 62
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: vzpery MacPherson
Zavesenie vzadu: multi-link
Riadenie: hrebeňové s elektrickým posilňovačom
Pneumatiky vpredu: 225/55 R17
Pneumatiky vzadu: 225/55 R17
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY