vytisknout velikost písma Test Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD

Mazda CX-5 ponúka presne to isté čo Mazda3, len v tele SUV. Je to crossover, ktorý určite v záplave ostatných nezapadne. Bestseller slovenského trhu sa z neho síce nestane, ale svojich zákazníkov si určite nájde.
Test Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD

Plusy

  • Mazda CX-5 je stále trochu neobvyklé SUV
  • Vodič sa cíti dobre za volantom
  • Vynikajúca zvuková izolácia
  • Výborný komfort na 17" kolesách
  • Príjemný atmosférický dvojliter
  • Rozumná spotreba

Mínusy

  • Ak nepristúpite na "atmosférickú hry", príde vám zúfalo pomalá
  • Vo vnútri by to mohlo vyzerať lepšie
  • V porovnaní s konkurentmi Mazda s asistenčnými systémami tak trochu šetrila

Mazda CX-5 je model, ktorý bol na samom začiatku technológii Skyactiv. Bol to práve tento crossover, ktorý prvýkrát získal novú techniku. Pre Mazdu to bolo nepochybne správne rozhodnutie, pretože priťahovalo záujemcov o menšie SUV, ktorým až do roku 2012, teda do príchodu CX-5, nemala čo ponúknuť. Všeobecnou pravdou však je, že čas nemožno zastaviť, o to viac, ak hovoríme o vývoji v nabitej kompaktnej kategórii crossover. Mazda, to samozrejme dobre vie. Preto na náš trh prednedávnom dorazila nová generácia.

Aj keď, ako sa to vezme. Už z prvého pohľadu je jasné, že nová verzia má veľa spoločného s tou predchádzajúcou. Samotný základ zostal rovnaký, ako to dokazuje rázvor 2700 mm, čo je rovnaká hodnota pre toto aj pre predchádzajúce vydanie. Inžinieri však dôkladne prepracovali nový model CX-5. Z polohy predných stĺpov, cez podvozok, až po hluk interiéru. Čo je teda nové v praxi?

Základná otázka: Chcete atmosféru?

Mazda CX-5 nikdy nebola klasickým SUV a platí to aj pre túto druhú generáciu. Japonský výrobca automobilov sa zameriava predovšetkým na vodičov, ktorí nechcú len tak znudene sedieť vo svojom aute. Tomu je všetko prispôsobené. Najmä pozícia za volantom, naladenie podvozku a aj motory. Alebo aspoň tak to tvrdí Mazda. 

DSC0185.jpgDSC0194.jpg

Vášniví šoféri majú radi klasické veľké motory bez preplňovania. Mazda je jedným z mála výrobcov automobilov, kde ešte stále máte k dispozícii takúto jednotku, väčšina z nich bola zasiahnutá zmenšovaním. My sme vyskúšali benzínový štvorvalec s objemom dvoch litrov a výkonom 118 kW (160 k). Z tohto počtu sa už dnes nikto nerozsype šťastím, s turbom možno dosiahnuť to isté maximum pri tisícštyristovke a ako bonus dostanete vyšší krútiaci moment, takže auto na prvý pohľad pôsobí dynamickejšie. A práve to je tiež problém testovanej Mazdy.

Ak patríte do skupiny "Ten malý motor z kosačky do môjho domu nevkročí", potom ste určite na správnom mieste. Japonský dvojliter ide solídne už od troch tisíc, to najlepšie ale predvedie od päť tisíc vyššie. Rýchla reakcia na plyn, slušný zážah. Veď to už vlastne poznáme z testu modernizovanej Mazdy 3. Aby ste jazdili rýchlejšie, musíte skrátka radiť. Pokojne aj na diaľnici. A to vás baví, či nie?

DSC0156.jpg

Problém nastáva vo chvíli, keď v Mazde CX-5 neuvidíte crossover s génmi MX-5 a keď nebudete chcieť pristúpiť na hru atmosférického motora plnú neustálych zmien rýchlostných stupňov. Potom vám príde CX-5 zúfalo pomalá.

Faktom zostáva, že testovaná verzia nie je v skutočnosti žiaden trhač asfaltu, dokazuje to aj nasledujúca tabuľka.

Namerané hodnoty Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 3,8
0-100 km/h (s) 11,4
0-130 km/h (s) 18,9
0-150 km/h (s) 27,0
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,8
50-70 km/h (s) 2,5
80-120 km/h (s) 8,3
130-150 km/h (s) 8,1
Odchýlka tachometra
50 km/h 47,0
90 km/h 86,6
130 km/h 126,6

Dvojlitrový benzínový motor však má aj svoje prednosti. Najmä je veľmi tichý, neprodukuje žiadne vibrácie a môže byť aj veľmi ekonomický. Predpisová jazda v kombinovanej prevádzke znamenala približne 6,5 l/100 km. Dokonca aj expresná rýchlosť diaľnice okolo 150 km/h nedostala spotrebu nad desať litrov. Podobný štýl by určite znamenal oveľa vyššie čísla pre malú preplňovanú jednotku. Motor nemá žiadne prehnané nároky na palivo pre pomery SUV.

Kombinácia manuálnej prevodovky a atmosférického štvorvalec dnes pri kompaktných crossoveroch rozhodne nie je obvyklá. Nadšenci si prídu na svoje (2,5-litrový štvorvalcový motor neponúka manuál), ale kto sa presunie do CX-5 z niečoho preplňovaného, ​​nebude šťastný. Zatiaľ čo niektoré autá pôsobia v premávke rýchlejším dojmom než v skutočnosti sú, atmosférická CX-5 je skutočný opak. Vie byť veľmi rýchla, ale na prvých kilometroch sa zdá, že jej okamžite došiel dych.

V zákrutach pomáha G-Vectoring

Či je nová CX-5 lepšia ako tá z predchádzajúcej generácie, úprimne povedať neviem. Viem však, že v súčasnosti v tomto smere nič nestratila. Proti nedotáčavosti novej generácie pomáha systém G-Vectoring Control. To je vtedy, keď sa riadiaca jednotka za pomoci znižovania krútiaceho momentu v zákrutách v podstate hrá s prenosom hmotnosti zozadu dopredu. Možno ešte dôležitejšou novinkou je rozšírený rozchod kolies zhruba o tri centimetre. Pri svižnej jazde po okreske vás CX-5 môže prekvapiť.

DSC0152.jpg

Japonský crossover je tiež veľmi príjemný spoločník pri bežnom civilnom presúvaní z miesta na miesto. Na sľuboch lepšieho odhlučnenia určite niečo bude, pretože CX-5 je pôsobí aj na diaľnici veľmi ticho. Doslova vynikajúci je podvozok postavený na sedemnásťpalcových kolesách. Vysoké pneumatiky nevyzerajú športovo, ale ako sme už povedali, vozidlo v zákrutách funguje výborne. Bonus je veľký komfort na nekvalitných cestách.

Hlavným dôvodom, prečo je model CX-5 jazdne sympatický je pozícia za volantom a ergonómia ovládačov okolo vodiča. Šofér sedí takmer uprostred vozidla a vďaka tomu lepšie cítiy pohyby karosérie. Navyše, v rámci generačnej obmeny Mazda zvýšila pozíciu radiacej páky, takže ju teraz máte lepšie po ruke. Všetko je doplnené jednoduchými nástrojmi a klasickým kruhovým volantom. Nič vás nikde neruší. Zaplať pán Boh, že stále existujú výrobcovia automobilov, ktorí kladú dôraz na vodiča a nie na displeje, ktorých veľkosť sa pomaly počíta v metroch štvorcových.

Priestorom rozhodne neurazí

Mazda CX-5 síce patrí medzi kompaktné SUV, ešte to neznamená, že vnútri budete cestovať ako sardinky. Napokon vzhľadom ku konkurentom je skutočne logické, že ani v tomto prípade nejde o malý automobil. Viac odhalí jednoduchá tabuľka nameraných rozmerov interiéru doplnená ešte o porovnanie s modelmi Kia Sportage a Volkswagen Tiguan.

Priestor pre cestujúcich (cm) Mazda CX-5 (2017) Kia Sportage Volkswagen Tiguan
Šírka v úrovni lakťov vpredu 152 152 154
Šírka v úrovni lakťov vzadu 149 149 151
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 95/102 92/100 91/99
Priestor pre hlavu vzadu 97 99 92
Dĺžka sedáku vpredu 48 47 50
Výška operadla vpredu 64 62 65
Dĺžka sedáku vzadu 47 46 50
Výška operadla vzadu 68 66 62
Šírka prostredného sedáku vzadu 25 25 26
Minimálny priestor pre nohy vzadu 15 17 18
Maximálny priestor pre nohy vzadu 37 40 42
Priestor pre nohy vzadu za vodičom 190 cm (zadné sedadlá v Tiguane posunuté úplne dozadu) 23 23 20
Priestor pre batožinu (cm) Mazda CX-5 (2017) Kia Sportage Volkswagen Tiguan
Šírka medzi bočnicami 105 103 101
Maximálna šírka 142 136 140
Výška po plato (podlaha nahore) --- 43 47
Výška po plato (podlaha dole) 51 50 53
Minimálna dĺžka ložnej plochy (v Tiguane sedadlá úplne vzadu/úplne vpredu) 95 87 85/103
Šírka vstupného otvoru 113 101 108
Výška vstupného otvoru 95 84 88
Výška nakladacej hrany 74 75 74
Max. dĺžka nákladu (v Sportage k prednému operadlu, v Tiguane k palubnej doske) 210 198 256

Ako je vidieť, dokonca aj vysokí cestujúci nájdu dostatok priestoru za sebou, aj keď sedadlo v druhom rade mohlo byť ešte o kúsok dlhšie. Medzigeneračne sa zmenil aj batožinový priestor, po novom ponúka základný objem 509 litrov. Vďaka novému usporiadaniu vecí okolo rezervy a použitiu tenšieho dna sa zväčšila schránka pod batožinovým priestorom. Tá najprv mala objem 10 litrov, teraz má asi o 20 litrov viac.

DSC0202.jpgDSC0219.jpg

Ak Mazde možno niečo vyčítať, potom je pravdepodobne to, aký na vás interiér urobí prvý dojem. My sme testovali v podstate plne vybavené prevedenie zahŕňajúce automatickú klimatizáciu, navigáciu alebo vyhrievaný volant, ale niektoré časti kabíny (napríklad základné čalúnenie sedadiel) boli pomerne lacné. Samotné spracovanie je však v najlepšom poriadku.

Cena nie je zlá

Testovaný automobil prišiel do redakcie vo výbave Attraction. Je to tretia úroveň zo šiestich, avšak v prípade motoru ide o druhý najvyšší stupeň, pretože k tomuto motoru sa posledné dve úrovne Revolution Top a Revolution Plus neponúkajú. Samotná výbava nepatrí medzi chudobné. Náhmatkovo môžeme spomenúť napríklad automatickú klimatizáciu, diódové svetlá, vyhrievaný volant, tempomat, predné a zadné parkovacie senzory a systém na sledovanie mŕtveho uhla. Mazda to na príplatky príliš nehrá. K dispozícii je ich len niekoľko. Z tých užitočných to je vlastne len navigácia za rozumných 400 eur.

DSC0204.jpgDSC0209.jpg

DSC0213.jpgDSC0215.jpg

Najdostupnejšia Mazda CX-5 s testovaným motorom, ale iba s pohonom predných kolies, stojí 21 499 eur. Za naše prevedenie by ste zaplatili 28 999 eur bez príplatkov, ktoré boli iba dva: spomínaná navigácia a metalický lak za 500 eur. Pre porovnanie, Tiguan 1.4 ACT 4Motion vo výbave Comfortine stojí 29 290 eur, Kia vám za 27-tisíc eur predá Sportage s motorom 1.6 T-GDI s výkonom 130 kW (177 k), pohonom všetkých kolies a sedemstupňovým automatom vo veľmi solídnej výbave Exclusive.

Ani toto nebude bestseller

Mazda CX-5 bola predtým crossover, z ktorého mala určitá skupina šoférov radosť. Príchod novej generácie znamená určité vylepšenia, ale podstata vecí zostala rovnaká. Toto je len dobré auto. Nie je najrýchlejšie v triede, nie je ani najpriestrannejšie alebo najmodernejšie. Ale akonáhle s ním pravíte niekoľko zákrut, zistíte, že má naozaj niečo výnimočné. Moment...

Áno, to je presne to, čo sme napísali pri teste Mazdy3. Dôvod je jednoduchý. Mazda CX-5 ponúka presne to isté, len v tele SUV. Je to crossover, ktorý určite v záplave ostatných nezapadne. Bestseller slovenského trhu sa z neho síce nestane, ale svojich zákazníkov si určite nájde.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY