vytisknout velikost písma Test Lexus NX300h AWD F Sport: Rozpoltená osobnosť

Nový hybridný crossover od prémiovej odnože Toyoty je zaujímavá a v mnohých ohľadoch podarená alternatíva k zavedeným modelom najmä nemeckých značiek. Prospelo by mu ale, keby si ujasnil, čím chce byť - či komfortným a úsporným krížnikom, alebo ostrým cestným pirátom.
Test Lexus NX300h AWD F Sport: Rozpoltená osobnosť
Zoznam kapitol
  1. V hlavnej úlohe dizajn; výhradne s hybridom
  2. Ovládanie – touchpad namiesto myši, neúplná čeština
  3. Jazda – radšej kľudne a mestom
  4. Interiér a vnútorný priestor; Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletná fotogaléria

Že sa prémiová značka skupiny Toyota rozhodla vstúpiť do vysoko lukratívneho segmentu stredne veľkých SUV, môže sotva niekoho prekvapiť - možno snáď tým, že jej to trvalo tak dlho. Čo ale rozhodne prekvapivé je, to je trúfalosť, s akou sa Lexus vrhol do triedy definovanej modelmi Audi Q5, BMW X3 a Mercedes-Benz GLK. Oproti konzervatívne štylizovaným konkurentom nasadzuje kombináciu až výstredného dizajnu s výrazne hybridným pohonom. Vďaka tomu je Lexus NX každopádne iný. Je ale tiež lepší ako zavedená konkurencia? Na to by nám mal odpovedať redakčný test.

Vzhľad, ktorý nemožno prejsť mlčky

Dizajnom testovaných áut sa tu na AutoMag.sk spravidla nezaoberáme príliš podrobne. Zastávam názor, že nie sme v roku 1950, kedy bol čitateľ odkázaný na niekoľko niepríliš kvalitných čiernobielych fotografií, preto bolo nevyhnutné priblížiť mu vzhľad nového auta siahodlhým kvetnatým popisom. Pokiaľ sa ale nejaká novinka vymyká obvyklým pomerom tak silno ako Lexus NX, dva odseky na tému dizajnu si určite zaslúži.

Lexus NX300h test AutoRevue.cz 195.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 193.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 174.jpg
Lexus NX300h test AutoRevue.cz 188.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 181.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 189.jpg
Komplikované tvary a zdobné detaily, taký je dizajn crossoveru Lexus NX

Nobujuki Tomac, šéfdizajnér exteriérov u značky Lexus, prišiel s návrhom, ktorý na proporciách mierne zvýšeného hatchbacku so silne športovou líniou strechy rozohráva hru stočených hrán, kontrastujúcich s oblinami základnej siluety. Bočnú plochu rozbíjajú výrazne rozšírené blatníky, dlhý trojuholníkový prelis v spodnej časti dverí a tiež prehnutá línia pontónu - od spätného zrkadla ku kľučke predných dverí najprv klesá, aby sa až potom vydala nahor a vymizla nad zadným svetlom, zabiehajúcim hlboko do boku.

Maska pripomína mešec

Lichobežníkový tvar prelisu v piatych dverách trochu zvýrazňuje výšku karosérie, a to napriek silným horizontálnym prvkom v spodnej časti nárazníka a nízkemu zadnému oknu. A vpredu, vpredu cení Lexus NX svoje poznávacie znamenie, obrovskú masku chladiča. Keby sa niekto pýtal na náš názor, je to najmenej úspešný dizajnový prvok na aute.

Kvôli ľahko zaobleným kontúram pôsobí maska mäkko, trochu ako nadutý mešec, a v kombinácii s malými LED svetlometmi dáva autu výraz, ktorý mal byť asi agresívny, ale namiesto toho pôsobí skôr udiveným a trochu ospravedlňujúcim dojmom.

Za veľmi vydarený naopak považujeme interiér. Nehľadiac na čiastkové ergonomické nedostatky, ku ktorým sa dostaneme neskôr, dokáže byť autenticky iný ako zavedená konkurencia a úspešne sa pritom vyhnúť nevhodnému snaženiu, ktoré je cítiť z vonkajšieho dizajnu. Prinajmenšom v testovanej verzii F Sport s bohatým kontrastným prešívaním na palubnej doske, dverových výplniach, volante aj častiach stredovej konzoly a hodnoverne pôsobiacimi imitáciami kovu.

Lexus NX300h test AutoRevue.cz 183.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 136.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 147.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 144.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 141.jpgLexus NX300h test AutoRevue.cz 131.jpg
Interiér verzie F Sport je originálny a atraktívny; vynímateľné kozmetické zrkadlo v stredovej konzole a viditeľná hlava skrutky na nej

Minimálne škáry, presné zosadenie jednotlivých dielov a presný chod väčšiny ovládačov vydarene vytvárajú atmosféru vysokej kvality, o ktorú sa Lexus snažil už v minulosti, ale nie vždy s rovnakým úspechom. O to horšie chápeme, prečo z bočnej plochy stredovej konzoly svieti hlava skrutky. Na to už dnes narazíte snáď len v lacných amerických autách pre nenáročných domácich spotrebiteľov.

Hybrid povinne, štvorkolka na požiadanie

Keby snáď bol niekto na pochybách, že produktoví plánovači Lexusu mali pri špecifikovaní NX na zreteli iné trhy než Európu, ponuka motorizácií mu to dostatočne objasní. Zatiaľ čo drvivá väčšina v Európe predaných luxusných SUV tejto veľkosti má pod kapotou diesel, Lexus NX vždy schováva vo svojej (čiastočne hliníkovej) karosérii hybridný agregát. Inú verziu ako NX300h firma jednoducho zatiaľ neponúka.

Môžete si ale vybrať, či vám stačí pohon predných kolies, alebo chcete štvorkolku. V druhom prípade je pri zadnej nápravy zaradený elektromotor s výkonom 50 kW a krútiacim momentom 139 Nm.

Základ hnacieho ústrojenstva tvorí vpredu uložený šestnásťventilový štvorvalec s objemom 2,5 l, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Dosahuje výkon 114 kW (155 k) v 5700 ot./min. a krútiaceho momentu 210 Nm v 420-4400 ot./min. Benzínovému motoru asistuje elektromotor s parametrami 105 kW/270 Nm.

Hnací reťazec je zapojený tak, že vo verzii s jedným aj dvoma elektromotormi vždy dosahuje najvyšší výkon celej sústavy 145 kW (197 koní). Funkciu prevodovky plní planétové súkolesie, ktoré umožňuje jednotlivým komponentom otáčať s vlastnou rýchlosťou. Systém dokonca ponúka možnosť sekvenčného "radenia" virtuálnych prevodov, ale k tomu sa dostaneme až v kapitole venovanej jazde. Ešte predtým sa dôkladne zoznámime s kokpitom a obsluhou jednotlivých funkcií.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY