vytisknout velikost písma Test Lexus IS 250: stará škola

Európa žije nezadržateľne sa blížiacou normou Euro 6. Čím bližšie je jej platnosť, tým viac sa objavujú prípady, ktoré by sme mohli pridať do zoznamu učebnicových príkladov downsizingu. Našťastie sa ešte stále nájdu výnimky.
Test Lexus IS 250: stará škola
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Šesť valcov ničím nenahradíš
  2. Hlavne lineárne, Spotreba rozumná
  3. F Sport o niečo istejší, GS vzorom
  4. Cena, Technické údaje
  5. Fotogaléria

Nie je to tak dlho, čo som bol na prezentácii nových motorov Volvo. Švédska automobilka kvôli emisiám a zníženiu výrobných nákladov prišla s univerzálnym štvorvalcom, na základe ktorého postupne predstaví celkom šestnásť rôznych výkonových variantov. Predpokladám, že väčšina z vás vie, o čom je reč, keby náhodou niekto nevedel, tak len pripomeniem, že sa máme tešiť na označenie T1 T8 , respektíve D2 (o D1 sa zatiaľ ešte nehovorí) až D8. Na čísla indikujúce počet valcov zabudnite. Maximom do budúcnosti zostanú štyri valce.

Prečo začínam s Volvom pri teste Lexusu? Jednoducho kvôli downsizingu. Je to zrejme najaktuálnejšie prípad, kedy nejaká značka vystavila stopku viacvalcovým jednotkám a tie nahradila relatívne malým dvojlitrom doplneným o rôzne vykonaný systém preplňovania a do budúcna aj elektromotor. Proste ukážkový príklad downsizingu tak, ako nás to istý pán profesor kedysi učil na škole.

is_01.JPGis_02.JPG 
Európa nie je pre Lexus hlavný región. Vďaka tomu nenájdete v ponuke diesel a vďaka tomu sa táto značka stále drží bežných šesťvalcov.

V dnešnej dobe už pôsobí takmer ako zázrak, keď príde nový model a ako základný motor má "obyčajný" atmosféricky plnený a na dnešné pomery vyložene priemerne výkonný benzínový šesťvalec. Lenže už mnohokrát sa ukázalo, že to, čo vyzerá výborne na papieri, nie vždy predstavuje ono povestné "pravé orechové" v každodennej prevádzke. Musím s úprimným potešením oznámiť, že Lexus a jeho nová generácia modelu IS je peknou výnimkou potvrdzujúcou pravidlo a jasným príkladom, že to ide stále aj trochu inak.

Samozrejme nič nie je čiernobiele a dôvody, prečo si Lexus v Európe stále ide svojou cestou, nie sú v tom, že sa nájdu zákazníci túžiaci po starej dobrej klasike. Dôvod tohto počínania je úplne prozaický, Európa nie je pre túto značku prioritný trh. Práve preto luxusná odnož Toyoty nemá v ponuke diesel a práve preto sa stále vsádza na šesťvalce. Nedá sa nič robiť, z globálneho pohľadu je stále Európa skôr malým hráčom. Vyvíjať pre takto relatívne malý trh dieselový motor sa nemusí vždy vyplatiť. Nakoniec Subaru by na túto tému vedelo rozprávať svoje.

is_11.JPGis_15.JPG 
Šesť valcov a výkon niečo málo cez 200 koní? Kto by to v dnešnej dobe čakal.

Šesť valcov ničím nenahradíš

Ak niekto zvažuje kúpu prémiového malého sedanu, bude to v prípade Lexusu predovšetkým motor, ktorý by mohol predstavovať veľmi pádny argument. Reč je o šesťvalcoch s objemom valcov 2500 ccm, priamym vstrekovaním paliva, variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov a parametri 208 koní pri 6400 ot./min., respektíve 252 Nm dostupných na 4800 ot./min. Ako jedinú zatiaľ možnú alternatívu Lexus vybral hybridný variant 300h, ktorá používa ako spaľovaciu časť hnacieho reťazca benzínový štvorvalec.

No, povedzme si úprimne, že z čísel, ktorá sprevádza základnú motorizáciu pre IS, sa na zadok nikto zrejme neposadí. Údiv samozrejme nie je na mieste, pokojne by sme teraz a tu mohli spísať poriadne dlhý zoznam preplňovaných štvorvalcov ponúkajúcich lepšie parametre a pritom by sme začínali na objeme 1,6 litra (ukážkovým príkladom je potrebná 1.6 THP) . Preplňované dvojlitre potom nemajú problém dostať sa za hranicu 300 koní a v tejto súvislosti môžeme spomenúť napríklad už spomínané Volvo T6, Golf R alebo A45 AMG, čo je so stádom 360 koní rekordman.

Nie, Lexus IS 250 nezaboduje v tabuľkách a nezaboduje ani v praxi. Všetci, ktorí chcú motor, čo ide "odspodu", ktorý dostal priebeh krútiaceho momentu obkreslený podľa šatníkovej skrine a ktorý zároveň ponúka nízku spotrebu, môžu pekne dočítať. Tento Japonec je úplne iný.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY