vytisknout velikost písma Test Lexus GS F: Unikátny nielen atmosférickým osemvalcom

GS F má u nás hlavne pútať pozornosť, nie trhať predajné rekordy.
Test Lexus GS F: Unikátny nielen atmosférickým osemvalcom

Plusy

  • výborný motor
  • absencia turbodúchadiel
  • vyvážené vlastnosti
  • nízka spotreba pri pokojnej jazde
  • iný sedan tejto veľkosti s výkonom cez 470 koní a pohonom zadných kolies u nás aktuálne nekúpite
  • na slovenských cestách ďalšie GS F takmer nestretnete

Mínusy

  • horšie brzdy
  • v porovnaní s vrcholnými verziami modelov Audi a Mercedes nižší výkon
  • veľmi zastaralý multimediálny systém

Ak by existovalo niečo ako automobilová prírodná rezervácia, Lexus GS F by v nej určite nechýbal. Športové vozidlo s atmosférickým motorom je v dnešnej dobe kriticky ohrozený druh. Navyše sa dá predpokladať, že to bude čím ďalej horšie. Pravda, pár modelov sa na trhu ešte stále nájde, ale napríklad práve v kategórii okolo BMW M5 je atmosféricky plnený zážihový osemvalec skutočný unikát. Ak takéto auto chcete, nemáte na výber. Vašou jasnou voľbou bude práve Lexus. A ja vám môžem sľúbiť, že vás nesklame.

Vznik GS F je v podstate úplne prostý. Automobilka vzala techniku ​​z kupé RC F a nasadila ju do bezmála päť metrov dlhého sedanu. K tomu pridala vystuženú karosériu, iné zadné zavesenie, posilnený brzdový systém, nižší podvozok, tuhšie pružiny, vylepšené tlmiče Sachs a pár drobností na karosérii. Výsledok sa svetu prvýkrát ukázal v januári minulého roka.

Dizajnový paradox

Obrovský predok, vysoko agresívny dizajn, ale rovnako... Tým najvýraznejším prvkom testovaného Lexusu GS F nakoniec bola jasne modrá farba (odtieň modrá Saphire za tisícku) karosérie. Tento sedan je síce veľmi dynamicky tvarovaný, napriek tomu nie je vôbec ťažké ho zameniť za nejakú úplne civilnú verziu. Ako je to možné? Jednoducho. Lexusu bolo skôr dlhú dobu vyčítané, že robí dizajnovo nudné autá. Až sa ľudia z automobilky jedného dňa naštvali, stvorili doslova brutálny tvár a tú nasadili všetkým modelom od NX po LS. Zrazu sa kritika prehupla na opačný pól, zrazu je to už prehnané. Každopádne GS F zameníte za nejakú bežnú verziu jednoducho preto, že už základné varianty vyzerajú veľmi agresívne.

Vo výsledku došlo skôr len k funkčným zmenám. Nové otvory po stranách predného nárazníkov obstarajú prísun vzduchu k brzdám. To sa hodí, pretože kotúče musia krotiť 1865 kg živej váhy. Prítlak vylepší decentný karbónový spojler na veku kufra alebo zadný difúzor. A to je vlastne všetko. Teda ak nebudeme počítať úpravy aerodynamiky na podvozku (napríklad kvôli lepšiemu chladeniu diferenciálu). Pridať už môžeme len kované dvanásťpalcové kolesá, štyri koncovky výfuku a detaily v podobe žltých brzdových strmeňov.

GS F vyzerá od pohľadu nebezpečne (obzvlášť vo výraznom modrom odtieni). A na rozdiel od hybridných súrodencov mu tú nebezpečnú vizáž naozaj uveríte.

Dokonalé sedačky, nepodarený multimediálny systém

Veľmi dobre si spomínam na dobu, kedy Lexus GS súčasnej štvrtej generácie dorazil na trh. Interiér sa mi vtedy veľmi páčil. Lenže, aj keď sa to možno nezdá, od predstavenia súčasného prevedenia uplynulo už päť rokov. Hoci má tento model za sebou facelift, na interiéri jeho vek predsa len spoznáte.

Asi najvýraznejším príkladom je multimediálny systém. Grafika, celkové usporiadanie a nakoniec aj jeho ovládanie, to všetko už bolo dávno prekonané. Vyložene zlý je ovládač pripomínajúci počítačovú myš. Vybrať niečo z menu je pri jazde zaujímavá úloha aj pre spolujazdca, nie to ešte pre vodiča. Ale o tom už sme písali skôr.

GS F ponúkne interiér obložený karbónovými dekormi a najmä výborné (a na pohľad navyše pekné) sedačky. Ich tvar vás v zákrutách podrží, no stále sa vám dostane skvelého pohodlia aj pri civilizovanom cestovaní. Poteší aj športový a úplne guľatý volant. Aj toto je dnes už menej vídaná vec.

Celkovo vyzerá japonská obdoba M5 v interiéri trochu lacnejšie ako nemecký originál. Objavíte tiež niekoľko ergonomických chýb. Lenže vy určite tušíte, že sa to dôležité nebude týkať ani dizajnu, ani kabíny. Máte pravdu, to najzaujímavejšie je pod kapotou.

Veľmi ostrý osemvalec

Zážihový neprepĺňaný osemvalec, objem päť litrov, najvyšší výkon 351 kW (477 k), vrchol krútiaceho momentu 530 Nm, dvojité vstrekovanie paliva D-4S (priame i nepriame), variabilné časovanie ventilov a tak ďalej. Všetko to už poznáme z kupé RC F, ktoré ale mnoho slávy nezožalo a to najmä kvôli svojej hmotnosti. Ako táto technika funguje v ešte väčšom a o 25 kg ťažšom sedane? Viac než dobre.

Podľa tabuľkových údajov nie je testovaný Lexus ničím výnimočným. Možno má atmosférický motor, ale nemecká konkurencia so svojimi preplňovanými jednotkami vie ponúknuť vyšší výkon. Podstatne vyšší. Veď napríklad najnovší Mercedes triedy E je vo svojej vrcholnej verzii už za hranicou 600 koní a M5 odvodená od nedávno predstavenej novej generácie na tom určite nebude inak. Tomu sa predsa GS F rovnať nemôže.

Môže, nemôže... Ono je otázkou, či vôbec chce a či je vlastne výkon cez 600 koní k niečomu užitočný. Aj keď to vedľa priamej konkurencie snáď ani nevyzerá, GS F nie je pomalé auto. Navyše, a rozdiel od preplňovaných motorov je maximum Lexusu dostupnejšie a auto vodičsky prívetivejšie. Jednoducho z neho nejde taký strach ako z nemeckých konkurentov, hoci aj s Lexusom budete v drvivej väčšine prípadov pedál plynu skôr hladiť, než aby ste naň aplikovali ono anglické "pedal to the metal".

Atmosférický osemvalec je nakoniec na GS F to najlepšie. Do štyroch tisíc o ňom neviete, potom sa dá naplno do práce a pekne plynulo svoj záťah vygraduje. Obmedzovač vás utne až na hodnote 7300 ot. (maximum výkonu príde len o 200 ot./min skôr) a ak pôjdete tou dobou v manuálnom režime radenia, prevodovka nepreradí. Mimochodom, dosiahnutie obmedzovača na dvojke znamená rýchlosť 120 km/h.

Ako už býva pri podobných jednotkách zvykom, ak budete tlačiť na pílu, budete sa pohybovať medzi piatimi a siedmimi tisíckami. Presne toto je aj pásmo, kedy vám GS F ukáže to najlepšie, čo vie. Príjemný záťah a okamžité reakcie na plyn. Je to tiež oblasť, kedy definitívne zabudnete na relatívne nižší výkon v porovnaní s priamou konkurenciou. Rozdiely by ste spoznali na okruhu, možno, ale nie v bežnej prevádzke. Tam aj s prídelom 351 kW (477 koní) budete rovnocenného súpera stále hľadať len ťažko.

V najvyšších otáčkach dokáže motor Lexusu vyprodukovať aj veľmi pekný zvuk. Automobilka ho zvýraznila ešte systémom Active Sound Control, no ten znie celkom prirodzene. Navyše ho môžete úplne deaktivovať pomocou tlačidla pod volantom. Vylepšovač zvuku sa sám deaktivuje po zvolení režimov jazdy Normal a Eco. V režime Sport je zvuk premietaný len do zadných reproduktorov, v režime Sport+ ide umelý zvuk do kabíny aj z tých popredných.

Obišiel sa aj bez adaptívnych tlmičov

V porovnaní s klasickými verziami má GS F tuhšie odpruženie, upravené tlmiče Sachs a ďalej odladené zavesenia náprav (vpredu dvojité lichobežníkové, vzadu viacprvkové). Testované vozidlo ale nemalo možnosť meniť tuhosť tlmičov, ako to poznáme od ostatných súperov. Výsledok napriek tomu prekvapil. Adaptívne tlmiče nám nechýbali. Lenže to sa zmenilo. Automobilka začala nedávno ponúkať v rámci štandardnej výbavy systém AVS, teda práve adaptívne tlmiče. Nasledujúce odseky sa ešte vzťahujú ku staršej testovanej variante.

Lexus GS F je presne ten typ automobilu, kde sa podarilo nájsť vynikajúci kompromis medzi jazdnými zručnosťami a dennou použiteľnosťou. Na vycibrenom správaní v zákrutách má okrem naladenia podvozka obrovský vplyv zadný elektronicky riadený diferenciál. Ten je v GS F štandardom, zatiaľ čo v kupé RC F sa za neho pripláca zhruba 4-tisíc eur. Správanie diferenciálu si navyše môžete nastaviť v niekoľkých stupňoch (Slalom, Normal, Track). Predovšetkým v režime Slalom vie byť GS F veľmi pretáčavé.

Akonáhle si nájdete svoje ideálne nastavenie (v kombinácii s niektorým z jazdných režimov), začína tá pravá zábava. GS F je síce veľký sedan a rozhodne nie je ľahký, ale spoza volantu tieto svoje nie úplne pozitívne vlastnosti vie úspešne zamaskovať. Zákruty hltá s obrovskou chuťou, na výjazdoch zvyčajne vyprodukuje vytočený osemvalec miernu pretáčavosť a behom pár sekúnd už zase brzdíte do ďalšieho oblúka. Elektromechanické riadenie patrí k tomu lepšiemu na trhu a klasická osemstupňová automatická prevodovka s meničom počúva na slovo, aj keď si ju s bleskovou dvojspojkou asi nespletete.

Nie, GS F rozhodne nie je nejaká fejková M5. Naopak. Je to nesmierne zaujímavý športový sedan. Ako som tak brúsil okresky východne od Prahy, fakt som nemal pocit, že by som si jazdu s premotorovanou nemeckou konkurenciou užil viac. Veď aj v Lexuse budete rovnako na užších cestách jazdiť iba na dvojke, pretože vytočená trojka už je príliš rýchla.

Ak možno niečo kritizovať, potom sú to brzdy. Tie zabezpečilo Brembo. Kotúče s veľkosťou 380 mm krotia vpredu šesťpiestikové strmene, vzadu majú kotúče veľkosť 345 mm a štvorpiestikové strmene. Nástup ale zďaleka nebol tak ostrý, ako by si charakter auta žiadal. Lenže v čase našej zápôžičky už tento konkrétny exemplár pomaly končil svoju púť medzi českými novinármi, čo sa mohlo podpísať práve na brzdách.

Je to úsporný sedan

Lexus GS F, hoci prešiel pri vývoji testami na okruhu Fuji aj na Nürburgringu, nie je zamýšľaný ako čistokrvné športové náčinie. Počíta sa vo veľkej miere aj s použitím na normálnu cestu. Tento režim mu ide nad očakávania dobre. Tichý interiér, solídny komfort odpruženia a k tomu schopnosť intenzívnej akcelerácie, ak si to bude váš pravý členok priať. Cestovať s GS F je naozaj príjemné.

Najväčším prekvapením sa ale ukázala byť spotreba. Na diaľnici pri tachometrových 130 km/h sa vozidlo podľa palubného počítača pohybovalo tesne pod hranicou desiatich litrov. Vzhľadom na schopnosti osemvalcového motora je to veľmi solídny výkon. Vyložene zábavný je tento výsledok v kontexte nedávno testovaného hybridu 450h F-Sport. Ten síce vedel usporiť pri jazde v kolónach, ale na diaľnici na tom bol so spotrebou prakticky rovnako. Možno si spomeniete, že sme spomínaný hybrid označili za uvedomelého športovca. S trochou nadsadenia môžeme to isté povedať aj o atmosférickom osemvalci.

Drvivá väčšina ho minie. A to je dobre

Za Lexus GS F zaplatíte minimálne 94 599 eur. Ak siahnete po testovanej výbave Top Carbon, budete začínať sumou 104 999 eur. Lenže zároveň takmer nebude za čo priplácať. V našom prípade sa testovacieho exempláre týkal iba jediný príplatok - modrá farba karosérie za tisíc eur.

GS F nie je najrýchlejší sedan na trhu a ani nie je najostrejší zo všetkých, ale ponúkne úplne vyvážené vlastnosti. Vie byť dosť pohodlný na to, aby vám menej znalí spolucestujúci verili historky o nešportovom dizajnovo zaujímavom aute. Vie byť relatívne úsporný a keď na to príde, dokáže byť tak rýchly, že z toho bude zvyšku posádky zle. Vy sa na tom kráľovsky pobavíte, alebo na veky prídete o vodičský preukaz. Keď prehliadneme ten strašný multimediálny systém (a urobíme to radi), nezostáva než konštatovať, že ide jednoznačne o vydarený a všestranný automobil.

Napriek tomu ho takmer všetci prehliadnu (od januára do októbra sa u nás predalo iba zopár exemplárov GS všeobecne). Prečo? Asi nedostatočný imidž. Alebo v dnešnej dobe neatraktívne tabuľkové údaje týkajúce sa výkonu a zrýchlenie? Paradoxne je to ale dobre. Práve nízky záujem je dôvodom, prečo Lexus môže GS F v Európe predávať a prečo sa môže vyťahovať dnes už unikátnym veľkoobjemovým atmosférickým motorom, zatiaľ čo všetky tie BMW a Mercedesy znižujú veľkosť a pridávajú turba.

GS F má u nás hlavne pútať pozornosť, nie trhať predajné rekordy. Vďaka tomu si pár šťastlivcov (alebo odvážlivcov?), ktorí si ostrý japonský sedan kúpia, môže naplno užiť všetko, čo prináša táto moderná interpretácia atmosférickej a dnes už bez preháňania unikátnej starej školy. Veď kto iný ako Lexus aktuálne ponúka na slovenskom trhu takto veľký sedan s takým výkonom a pohonom iba zadnej nápravy?

Cena testovaného auta: 104 999 eur

Cena testovaného auta vrátane príplatkovej výbavy: 105 999 eur

Technické údaje Lexus GS F
MOTOR
Konštrukcia: zážihový vidlicový osemvalec, uložený vpredu pozdĺžne
Zdvihový objem valcov (cm3): 4969
Ventilový rozvod: DOHC, 32 ventilov
Vrtanie x zdvih (mm): 94,0 x 89,5
Najvyšší výkon (kW/min-1) 351/7100
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 530/4800-5600
Kompresný pomer: 12,3:1
Prevodovka: automatická osemstupňová
Poháňané kolesá: zadné
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 4,6
Najvyššia rýchlosť (km/h): 270
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 16,6/8,1/11,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4915
Šírka (mm): 1845
Výška (mm): 1440
Rázvor náprav (mm): 2850
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1555/1560
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1790
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2320
Objem batožinového priestoru (l): 520
Objem palivovej nádrže (l): 66
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Zavesenie vpredu: dvojité lichobežníkové
Zavesenie vzadu: viacprvková náprava
Pneumatiky vpredu: 255/35 R19
Pneumatiky vzadu: 275/35 R19
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY