vytisknout velikost písma Test Lexus GS 450h F-Sport: Uvedomelý športovec

Pri bežnej jazde s občasnou prudšou akceleráciou nadchne hybridný pohon vycibreným prejavom; najpresvedčivejší zostáva v mestskej prevádzke.
Test Lexus GS 450h F-Sport: Uvedomelý športovec

Plusy

  • Nestojí na každom rohu
  • Veľkorysá štandardná výbava
  • Pocit suverénnej dynamiky pri akcelerácii z malých rýchlostí
  • Vycibrené správanie hybridu v bežných situáciách
  • Nízka spotreba a emisie v meste

Mínusy

  • Trestuhodný infotainment
  • Vysoká cena
  • Vyložene ostrá jazda hybridnému pohonu nesedí

Športový sedan s hybridným pohonom, to znie takmer ako protirečenie. Kombinácia spaľovacieho a elektrického motora alebo "hybrid" má svoje nespochybniteľné prednosti. Na dynamickú jazdu sa ale veľmi nehodí.

Napriek tomu prémiová značka skupiny Toyota označuje sedan Lexus GS za "športový" a nedávno rozšírila ponuku variantov o sugestívne pomenované aj štylizované prevedenie F-Sport.

Lexus-GS450h-F-Sport-7.jpgLexus-GS450h-F-Sport-8.jpg

Protože Lexus GS je na slovenských cestách zriedka vídaným javom (za prvých deväť mesiacov roka 2016 ich bolo novo zaregistrovaných len zopár), pripomeňme, že sa jedná o sedan vyššej strednej triedy. Pretože je koncipovaný primárne pre severoamerický trh, Lexus GS na rozdiel od vládnuceho prémiového triumvirátu Audi A6/BMW 5/Mecedes-Benz E vôbec neponúka karosériu kombi ani dieselový motor. Tým sa vopred odsudzuje do úlohy okrajovej alternatívy. V Európe je tento model v ponuke so štyrmi motormi. Vedľa trochu poddimenzovaného preplňovaného štvorvalca 2,0 l v modeli GS 200t a exotického päťlitrového osemvalca v GS F sú to dva hybridy, GS 300h a GS 450h.

V zrkadle ho neprehliadnete

Súčasná, štvrtá generácia je na trhu od roku 2011, pri minuloročnom facelifte ale získala nový, extrémne agresívny výraz. Masívna, zo strán prelomená a takmer k zemi spustená predná mriežka v kombinácii so zlovestne prižmúreným LED svetlami akoby sa chcela až teatrálne dištancovať od predchádzajúceho imidžu značky Lexus, ktorý bol považovaná za veľmi usadený, konzervatívny a nudný.

Vo variante F-Sport je efekt "hladnej tlamy" ešte podporený čiernym kosoštvorcovým výpletom mriežky. Zvyšok exteriéru už nie je zďaleka tak výstredný. Model F-Sport sa odlišuje 19" desaťpaprskovými kolesami a vcelku decentnou aerodynamickú sadou spočívajúcou v nenápadných nástavcoch prahov, symbolickým spojlerom na veku kufra a naznačenom difúzore pod zadným nárazníkem.

Aj kabíne dodáva očakávaný športový nádych predvídateľná kombinácia volantu a sedadiel so zvýrazneným anatomickým tvarovaním, hliníkových pedálov a dekoračných líšt karbónového vzhľadu. Namiesto výrazného červeného čalúnenia si samozrejme môžete vybrať aj decentnejšie farebné prevedenie.

Spracovanie je špičkové, pozícia za volantom bezproblémová a materiály solídne. Niektoré staršie Lexusy trpeli nevyrovnanou kvalitou plastov a prekombinovaním rôznych povrchových úprav, ale v tomto kokpite sa od prvého momentu cítite ako v luxusnom aute. Kým sa nepokúsite nastaviť navigáciu, preladiť rádio alebo iný úkon, ktorý vyžaduje interakciu s veľkým širokouhlým displejom palubného infotainmentu.

Lexus-GS450h-F-Sport-19.jpgLexus-GS450h-F-Sport-22.jpg

Samotný displej je v najlepšom poriadku - veľký (12,3"), širokouhlý (24:9) a umiestnený na dobre viditeľnom mieste v hornej časti palubnej dosky. Horšie je to s grafikou, ktorá pôsobí nemoderne a miestami je jednoducho neprehľadná. Zo všetkého najhoršie je ale ovládanie. Lexus už pred niekoľkými rokmi prešiel na riešenie v podobe akéhosi joysticku na stredovej konzole, prostredníctvom ktorého ovládate kurzor na obrazovke podobne ako myšou. Kurzor sa síce prichytáva k tlačidlám, ale dostať ho tam, kam potrebujete, si vyžaduje neúmerne veľa sústredenia a trpezlivosti.

Značka očividne chcela priniesť niečo iné ako otočné, posuvné a klikacie ovládače nemeckej konkurencie, ale byť originálny za každú cenu sa niekedy nevypláca. Čím skôr zmizne systém Remote Touch Interface v prepadlisku zabudnutých automobilových omylov, tým lepšie pre Lexus aj jeho zákazníkov.

Pohon stále presvedčivejší

Na infotainment ale autá našťastie nejazdia, dokonca ani hybridný Lexus nie, a na ceste sa variant GS 450h predviedol v nad očakávania dobrom svetle. Koncepcia hybridného pohonu vo veľkých Lexusoch zostáva už niekoľko rokov nemenná - atmosféricky plnený motor V6, synchrónny elektromotor, vzadu uložená Ni-MH batéria a pohon zadných kolies prostredníctvom planétovej prevodovky. Automobilka ale technológiu neustále vylepšuje a pohon v testovanom aute bol zase o veľký kus plynulejší, silnejší a príjemnejší, než si ho pamätáme z minulosti.

Lexus-GS450h-F-Sport-25.jpgLexus-GS450h-F-Sport-26.jpg

Behom jazdy sa čo chvíľu rozsvecuje kontrolka "EV" prezrádzajúca, že vozidlo ševelí bez spusteného spaľovacieho motora - a teda bez akýchkoľvek emisií. Na rozdiel od minulosti sa tak deje nielen pri schádzaní kopcov alebo pomalom jazdení v kolóne, ale často aj pri jazde konštantnou mestskou päťdesiatkou. Naopak pod záťažou, napríklad pri predbiehaní alebo v diaľničných stúpaniach, sa namiesto otravného jačania motora v konštantných otáčkach, ktoré predtým dokázalo nadobro rozbiť všetku ilúziu kultivovanosti, ozýva príjemne tlmené vrčanie.

A elektromotor teraz dosahuje výkon rovných 200 koní, takže jeho podporný efekt pri prudkej akcelerácii je viac ako symbolický. Hlavne v mestských rýchlostiach. Trebárs zrýchlenie 30-50 km/h zvládne Lexus za príjemných 1,12 s. Kompletné výsledky nášho vlastného merania nájdete v nasledujúcej tabuľke:

Namerané hodnoty Lexus GS 450h F-Sport
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,42
0-100 km/h (s) 6,77
0-130 km/h (s) 10,51
0-150 km/h (s) 13,31
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,12
50-70 km/h (s) 1,37
80-120 km/h (s) 4,31
130-150 km/h (s) 2,80
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,43
50-0 km/h (m) 8,98
100-0 km/h (s) 2,53
100-0 km/h (m) 34,92
130-0 km/h (s) 3,29
130-0 km/h (m) 59,24
150-0 km/h (s) 3,80
150-0 km/h (m) 79,21
ODCHÝLKA RÝCHLOMERU
50 km/h 48
90 km/h 87
130 km/h 127

Len to športovanie mu nejde tak, ako by ste si možno predstavovali. Problém nie je v podvozku. F-Sport má adaptívne tlmiče AVS s prepínateľnými režimami, variabilný prevod riadenia a dokonca aj natáčanie zadných kolies. V kombinácii so zadným pohonom a solídnymi brzdami to vo výsledku dáva kombináciu agility, ovládateľnosti a istoty, ktorá síce nedosahuje na najlepšie v triede, ale pri značke Lexus bola donedávna nepredstaviteľná. Dynamická jazda ale stále nie je úplne po chuti hybridnému agregátu. Akcelerácia 0-100 km/h za 6,77 s zaostáva celkom výrazne za udávanými 5,9 s a ovládacia logika hybridného pohonu sa nechá zaskočiť rýchlymi prechodmi z úplne zavretého k úplne zošliapnutému plynu, typickými pre športovú jazdu na kľukatých cestách. A to aj keď voličom jazdných režimov otočíte do polohy Sport+ a budete si radiť sami pomocou "pádiel" na volante. Oveľa lepšie autu svedčí napríklad svižná, ale predsa len plynulá jazda bez nadmerného tlačenia na pílu.

Šetrný nielen k peňaženke

Ostatne doménou hybridných modelov značky Lexus je predovšetkým kultúrne cestovanie. Vrodená mechanická kultivovanosť hybridného pohonu, pre značku typické dôsledné odhlučnenie a špičkový audio systém vytvárajú oázu pokoja toho typu, ktorý jasne vysvetľuje, prečo ľudia, ktorí majú na výber, často dávajú prednosť každodennému postávaniu v dopravnej zápche pred "efektívnejšou" hromadnou dopravou. Práve v zápchach a kolónach tiež najlepšie vynikne šetrnosť hybridného pohonu - nielen k vašej peňaženke.

Lexus-GS450h-F-Sport-27.jpgLexus-GS450h-F-Sport-29.jpg

V priemere sme síce jazdili za 11,6 l/100 km, ale po meste, kde sú konvenčné pohony najmenej účinné, sa ľahko dostanete aj pod sedem litrov. Pre predstavu jedna konkrétna skúsenosť. Ranná kolónu na Plzeňskej od Motola až k salónu Lexusu na Vrchlického som (s batériou nabitou po predchádzajúcom diaľničnom úseku) prešiel takmer celú len na elektrinu. Motor naskočil len dvakrát, vždy na pár sekúnd pri rozjazde na semafóroch. A motor, ktorý nevrčí, neprodukuje žiadne emisie. Keby v kolónach postávali namiesto dieselov hybridy, emisie oxidov dusíka a prachových častíc z dopravy by doslova nestáli za reč.

Samozrejme môžete namietať, že vás to nezaujíma a že si radšej kúpite osvedčený diesel. Zvlášť keď Lexus GS 450h nestojí málo. Štandardná výbava verzia F-Sport je síce oproti nemeckej konkurencii neporovnateľne bohatšia a obsahuje kompletnú sadu elektronických asistentov, navigáciu, vyhrievané a odvetrávané sedadlá alebo LED svetlomety, ale zaplatíte za ňu 68-tisíc eur. Testované vozidlo so sadou Top (audio Mark-Levinson, head-up displej, bezkľúčové odomykanie, vyhrievaný volant), metalízou a strešným oknom by potom vyšlo na 74-tisíc eur. To by záujemca o prémiový športový sedan musel byť hotový svätec, aby si za rovnaké peniaze nekúpil radšej napríklad Audi S6 s preplňovaným osemvalcom s výkonom 450 koní.

Lexus-GS450h-F-Sport-33.jpgLexus-GS450h-F-Sport-35.jpg

Technické údaje Lexus GS 450h F-Sport
SPAĽOVACÍ MOTOR
Konštrukcia: atmosféricky plnený vidlicový šesťvalec, pracujúci v Atkinsonovom cykle
Zdvihový objem valcov (cm3): 3456
Ventilový rozvod: DOHC, 24 ventilov
Vrtanie x zdvih (mm): 94,0 x 83,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 215/6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 352/4500
Kompresný pomer: 13,0:1
ELEKTROMOTOR
Konštrukcia: kvapalinou chladený synchrónny motor s permanentným magnetom
Najvyšší výkon (kW): 147
Najvyšší krútiaci moment (N.m): 275
BATÉRIA
Konštrukcia: Ni-Mh
Napätie (V): 288
HYBRIDNÝ AGREGÁT
Celkový systémový výkon (kW): 254
Prevodovka: planétová
Poháňaná náprava: zadná
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 5,9
Najvyššia rýchlosť (km/h): 250
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 6,5/5,4/5,9
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4880
Šírka (mm): 1840
Výška (mm): 1455
Rázvor náprav (mm): 2580
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1575/1590
Polomer otáčania (m): 5,1
Prevádzková hmotnosť (kg): 1860
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2305
Objem batožinového priestoru (l): 450
Objem palivovej nádrže (l): 66
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Zavesnie vpredu: dvojica trojuholníkových ramien
Zavesenie vzadu: multi-link
Riadenie: hrebeňové s elektrickým posilňovačom, 2,8 otáčok volantu medzi krajnými polohami
Polomer otáčania (m): 5,1
Pneumatiky vpredu: 235/40 R19
Pneumatiky vzadu: 265/35 R19
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY