vytisknout velikost písma Test letných pneumatík 205/55 R16: Víťazí Michelin, prepadol Nankang

Nemecký autoklub ADAC uskutočnil rozsiahly test nových letných pneumatík pre rok 2015. Tu sú výsledky.
Test letných pneumatík 205/55 R16: Víťazí Michelin, prepadol Nankang

Plno motoristov bude už čoskoro riešiť nákup nových letných pneumatík a aktuálny test publikovaný nemeckým autoklubom ADAC by im v rozhodovaní mohol pomôcť. Najprv prinášame výsledky rozmeru 205/55 R16. Z devätnástich testovaných pneumatík prepadla len jedna jediná, Nankang Econex Eco-2 GreenSport.

Test vyhrala pneumatika Michelin Primacy 3, druhá skončila pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance a tretí Continental ContiPremium Contact 5. Všetky ostatné dostali pomerne dobré známky, ADAC sám tvrdí, že sa celkovo zlepšilo správanie na vode, aj keď výrobcovia by mohli ešte popracovať na hlučnosti a spotrebe.

Ako ADAC testuje

Metodika ADACu je pomer zložitá. Hodnotí sa ovládateľnosť na suchu, mokru, meria sa hluk a komfort pneumatiky, spotreba paliva a aj samotné opotrebovanie pneumatiky. Každý test má potom ešte čiastkové kritériá. Ak pneumatika v teste ovládateľnosti na suchu, mokru alebo v opotrebení dostane známku horšiu ako 2,6, nemôže byť výsledná známka testu lepšia ako táto známka, na čo doplatilo v teste niekoľko pneumatík. Aj v priloženej tabuľke ich označujeme hviezdičkou.

Ovládateľnosti na suchu sa kladie 20% váha. V nej sa hodnotí z 35% ovládateľnosť a odozva pneumatiky na pokyny vodiča. Rovnakou mierou sa hodnotí aj priľnavosť pri extrémnych situáciách, ako je napríklad úniková akcia. Tridsaťpercentná váha sa dáva brzdným schopnostiam na suchu a predovšetkým brzdenie zo 100 km/h na 1 km/h.

Komplikovaný je test na mokre, tiež sa mu prikladá v hodnotení 40% váha. Z čiastkových testov na mokre potom ADAC hodnotí brzdenie z 80 km/h na 20 km/h (30% váha), schopnosť odolávať akvaplaningu vo vode o hĺbke 7 mm v pozdĺžnom smere (20% váha), priľnavosť na kruhovej dráhe s priemerom 200 m s postupným zvyšovaním rýchlosti z 65 na 95 km/h (10% váha), ovládateľnosť na dráhe (20% váha za merateľné kritériá a 10% váha za subjektívne dojmy testovacích jazdcov) a 10% váha sa prikladá ešte ovládateľnosti na kruhovej dráhe.

Hlučnosti sa v teste pridáva 10% váha a ADAC hodnotí ako merateľné a subjektívne dojmy posádky z auta (50% podiel na hodnotení) pri rýchlostiach 30 km/h a 80 km/h na rôznych povrchoch, tak meria hluk aj mimo auta.

Spotrebe paliva sa dáva tiež 10% váha a ADAC ju meria pri konštantnej rýchlosti 100 km/h. Dvadsaťpercentná váha sa udáva opotrebeniu pneumatiky. To sa meria pomocou laserov počas simulácie 15 000 km dlhých jázd.

  Známka Sucho Mokro Komfort Spotreba Opotrebenie
Michelin Primacy 3 1,9 1,5 2,5 2,9 2,0 0,5
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,7 2,1 2,9 2,0 2,3
Continental ContiPremium Contact 5 2,2 1,5 2,3 3,0 2,1 2,3
Dunlop Sport BluResponse 2,2 1,7 2,3 2,7 2,0 2,5
Pirelli Cinturato P7 Blue 2,2 1,8 2,1 3,6 2,2 2,0
Bridgestone Turanza T001 2,3 1,6 2,2 3,0 2,3 2,5
Fulda EcoControl HP 2,7 2,2 2,7* 2,9 2,1 1,8
Hankook Ventus Prime2 K115 2,7 1,9 2,7* 2,8 2,5 2,3
Semperit Speed-Life 2,7 2,7* 2,7* 3,0 1,9 2,5
Vredestein Sportrac 5 2,7 1,7 2,7* 2,9 1,9 2,3
Falken Ziex ZE-914 2,8 1,6 2,6 2,6 2,4 2,8*
Nokian Line 2,8 1,8 2,4 2,9 2,3 2,8*
Bridgestone Ecopia EP001S 3,0 1,9 3,0* 2,5 1,6 2,8
Continental ContiEco Contanct 5 3,2 1,8 3,2* 2,4 1,9 1,8
Michelin Energy Saver+ 3,2 1,7 3,2* 2,8 1,9 0,5
Hankook Kinergy Eco K425 3,3 2,6 3,3* 2,4 1,6 2,8
Kumho HS51 3,3 2,3 2,1 2,8 2,3 3,3*
Kleber Dynaxer HP 3 3,5 2,5 3,5* 3,3 2,0 1,5
Nankang Econex Eco-2 GreenSport 5,5 3,2 5,5* 2,8 2,1 2,0

Víťazný Michelin dosiahol najlepších výsledkov na suchu spolu s pneumatikou Continental ContiPremiumContact, mal tiež najlepšie výsledky v teste opotrebenia. Nenadchol ale v ovládateľnosti na vode, kde boli najlepšie pneumatiky Goodyear, Pirelli a Kumho, ktoré sa práve vplyvom veľkého opotrebenia prepadli v tabuľke dole.

Najnižší hluk vydávali pneumatiky Continental ContiEcoContact 5 a Hankook Kinergy, najlepšie spotreby paliva zas dosiahli pneumatiky Bridgestone Ecopia a Hankook Kinergy. Najnižšie opotrebenie potom vykázali obe testované pneumatiky Michelin.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY