vytisknout velikost písma Test letných pneumatík 205/55 R16: Víťazí Michelin, prepadol Nankang

Nemecký autoklub ADAC uskutočnil rozsiahly test nových letných pneumatík pre rok 2015. Tu sú výsledky.
Test letných pneumatík 205/55 R16: Víťazí Michelin, prepadol Nankang

Plno motoristov bude už čoskoro riešiť nákup nových letných pneumatík a aktuálny test publikovaný nemeckým autoklubom ADAC by im v rozhodovaní mohol pomôcť. Najprv prinášame výsledky rozmeru 205/55 R16. Z devätnástich testovaných pneumatík prepadla len jedna jediná, Nankang Econex Eco-2 GreenSport.

Test vyhrala pneumatika Michelin Primacy 3, druhá skončila pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance a tretí Continental ContiPremium Contact 5. Všetky ostatné dostali pomerne dobré známky, ADAC sám tvrdí, že sa celkovo zlepšilo správanie na vode, aj keď výrobcovia by mohli ešte popracovať na hlučnosti a spotrebe.

Ako ADAC testuje

Metodika ADACu je pomer zložitá. Hodnotí sa ovládateľnosť na suchu, mokru, meria sa hluk a komfort pneumatiky, spotreba paliva a aj samotné opotrebovanie pneumatiky. Každý test má potom ešte čiastkové kritériá. Ak pneumatika v teste ovládateľnosti na suchu, mokru alebo v opotrebení dostane známku horšiu ako 2,6, nemôže byť výsledná známka testu lepšia ako táto známka, na čo doplatilo v teste niekoľko pneumatík. Aj v priloženej tabuľke ich označujeme hviezdičkou.

Ovládateľnosti na suchu sa kladie 20% váha. V nej sa hodnotí z 35% ovládateľnosť a odozva pneumatiky na pokyny vodiča. Rovnakou mierou sa hodnotí aj priľnavosť pri extrémnych situáciách, ako je napríklad úniková akcia. Tridsaťpercentná váha sa dáva brzdným schopnostiam na suchu a predovšetkým brzdenie zo 100 km/h na 1 km/h.

Komplikovaný je test na mokre, tiež sa mu prikladá v hodnotení 40% váha. Z čiastkových testov na mokre potom ADAC hodnotí brzdenie z 80 km/h na 20 km/h (30% váha), schopnosť odolávať akvaplaningu vo vode o hĺbke 7 mm v pozdĺžnom smere (20% váha), priľnavosť na kruhovej dráhe s priemerom 200 m s postupným zvyšovaním rýchlosti z 65 na 95 km/h (10% váha), ovládateľnosť na dráhe (20% váha za merateľné kritériá a 10% váha za subjektívne dojmy testovacích jazdcov) a 10% váha sa prikladá ešte ovládateľnosti na kruhovej dráhe.

Hlučnosti sa v teste pridáva 10% váha a ADAC hodnotí ako merateľné a subjektívne dojmy posádky z auta (50% podiel na hodnotení) pri rýchlostiach 30 km/h a 80 km/h na rôznych povrchoch, tak meria hluk aj mimo auta.

Spotrebe paliva sa dáva tiež 10% váha a ADAC ju meria pri konštantnej rýchlosti 100 km/h. Dvadsaťpercentná váha sa udáva opotrebeniu pneumatiky. To sa meria pomocou laserov počas simulácie 15 000 km dlhých jázd.

  Známka Sucho Mokro Komfort Spotreba Opotrebenie
Michelin Primacy 3 1,9 1,5 2,5 2,9 2,0 0,5
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,7 2,1 2,9 2,0 2,3
Continental ContiPremium Contact 5 2,2 1,5 2,3 3,0 2,1 2,3
Dunlop Sport BluResponse 2,2 1,7 2,3 2,7 2,0 2,5
Pirelli Cinturato P7 Blue 2,2 1,8 2,1 3,6 2,2 2,0
Bridgestone Turanza T001 2,3 1,6 2,2 3,0 2,3 2,5
Fulda EcoControl HP 2,7 2,2 2,7* 2,9 2,1 1,8
Hankook Ventus Prime2 K115 2,7 1,9 2,7* 2,8 2,5 2,3
Semperit Speed-Life 2,7 2,7* 2,7* 3,0 1,9 2,5
Vredestein Sportrac 5 2,7 1,7 2,7* 2,9 1,9 2,3
Falken Ziex ZE-914 2,8 1,6 2,6 2,6 2,4 2,8*
Nokian Line 2,8 1,8 2,4 2,9 2,3 2,8*
Bridgestone Ecopia EP001S 3,0 1,9 3,0* 2,5 1,6 2,8
Continental ContiEco Contanct 5 3,2 1,8 3,2* 2,4 1,9 1,8
Michelin Energy Saver+ 3,2 1,7 3,2* 2,8 1,9 0,5
Hankook Kinergy Eco K425 3,3 2,6 3,3* 2,4 1,6 2,8
Kumho HS51 3,3 2,3 2,1 2,8 2,3 3,3*
Kleber Dynaxer HP 3 3,5 2,5 3,5* 3,3 2,0 1,5
Nankang Econex Eco-2 GreenSport 5,5 3,2 5,5* 2,8 2,1 2,0

Víťazný Michelin dosiahol najlepších výsledkov na suchu spolu s pneumatikou Continental ContiPremiumContact, mal tiež najlepšie výsledky v teste opotrebenia. Nenadchol ale v ovládateľnosti na vode, kde boli najlepšie pneumatiky Goodyear, Pirelli a Kumho, ktoré sa práve vplyvom veľkého opotrebenia prepadli v tabuľke dole.

Najnižší hluk vydávali pneumatiky Continental ContiEcoContact 5 a Hankook Kinergy, najlepšie spotreby paliva zas dosiahli pneumatiky Bridgestone Ecopia a Hankook Kinergy. Najnižšie opotrebenie potom vykázali obe testované pneumatiky Michelin.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY