vytisknout velikost písma Test letných pneumatík 195/65 R15: Značka nie je zárukou kvality

Nemecký autoklub ADAC uskutočnil rozsiahly test letných pneumatík s rozmerom 195/65 R15. Niektoré prestížne značky ale skončili neslávne.
Test letných pneumatík 195/65 R15: Značka nie je zárukou kvality

Hoci sa všeobecne hovorí, že značkovou pneumatikou nie je čo pokaziť, test letných pneumatík s rozmerom 195/65 R15, ktorý vykonal nemecký autoklub ADAC, ukázal niečo trochu iného. Kým pneumatiky Goodyear test vyhrali, inokedy suverénne značky Michelin, Bridgestone a Continental skončili v poli porazených a dostali len priemerné známky.

Napriek tomu žiadna zo známych značiek vyložene neprepadla. Testom neprešli len pneumatiky Apollo a Federal, ktoré dostali dve najnižšie známky. Aj tak možno ale umiestnenie pneumatík Michelin, Bridgestone a Continental považovať za sklamanie. Prekvapili pneumatiky Dunlop a Hankook, ktoré obsadili druhú, respektíve tretiu priečku.

Ako ADAC testuje?

ADAC má vlastnú metodiku, ktorá kladie rôznym vlastnostiam pneumatiky odlišnú prioritu. Má ísť o odraz najčastejšieho použitia pneumatík vzhľadom k obvyklému letnému počasiu v Európe. Výsledné hodnotenie je potom vždy priemernou zmienkou jednotlivých kritérií.

Vlastnostiam na suchu dáva ADAC 20% dôležitosť a hodnotí v nich rovným dielom ovládateľnosť a bezpečnosť. Brzdenie zo 100 km/h má potom 30% dôležitosť. Vlastnosti na mokre sú podľa ADACu najdôležitejšie, lebo v nich hodnotí oveľa viac kritérií a celkom im dáva 40% dôležitosť.

Brzdenie na mokrom povrchu tvorí 30% hodnotenia, akvaplanink v priamke 20%, akvaplanink v zákrute 10%, ovládateľnosť 30 % a bočné vedenie v zákrute 10%. Komfortu a hlučnosti sa kladie desaťpercentná váha, pričom si vonkajší a vnútorný hluk rozdelí hodnotenie rovným dielom.

Desať percent bodov potom dostane ešte hodnotenie spotreby paliva a plnými dvadsiatimi percentami je hodnotené opotrebenie pneumatiky v teste. Najlepší výsledok akéhokoľvek hodnoteného kritéria má zmienku 0,5, najhorší potom 5,5.

Výsledky

Víťazom testu sa stala pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance, ktorá dostala známku 2,1. Jediné, čo na nej ADAC kritizoval, bola vyššia hlučnosť. Druhé miesto obsadila pneumatika Dunlop Sport bluResponse so známkou 2,2, u ktorej ADAC zmienil relatívne vyššie opotrebenie v porovnaní s podobne hodnotenými pneumatikami. Tretie miesto vybojovala, možno prekvapivo, pneumatika Hankook Kinergy Eco K425 so známkou 2,2. U nej ADAC vyzdvihol vlastnosti na suchu, ale krizitoval vyššie opotrebenie.

Naopak prepadli pneumatiky Apollo Alnac 4G so známkou 4,0 a Federal FORMOZA FD2 s vôbec najhoršou možnou známkou 5,5, u ktorej ADAC upozorňuje na priamo katastrofálne vlastnosti na vode. Jej jediným pozitívom je vraj nižšia spotreba paliva a opotrebenie, ale otázkou zostáva, či to stojí za tak zlé výsledky v iných dôležitých kritériách, ako je brzdná dráha alebo ovládateľnosť.

ADAC test letných pneumatik 195/65 R15: Výsledky

Model pneumatiky Známka Sucho Mokro Komfort Spotreba Opotrebenie
             
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,6 1,9 4,0 1,9 2,3
Dunlop Sport bluResponse 2,2 1,6 2,3 3,1 1,7 2,5
Hankook Kinergy Eco K425 2,2 1,5 2,0 3,1 2,2 2,5
Fulda EcoControl HP 2,3 2,1 2,4 3,4 2,2 1,8
Nokian Line 2,3 1,6 2,4 3,6 2,3 2,3
Pirelli Cinturato P1 Verde 2,3 1,5 2,2 4,0 2,5 2,0
Vredestein Sportrac 5 2,4 1,4 2,5 3,7 2,1 2,5
Semperit Speed-Life 2,6 2,2 2,6 3,6 1,7 2,5
Kumho EcowinG ES01 KH27 2,7 1,8 2,7 3,4 2,1 2,3
Yokohama BluEarth AE01 2,8 1,7 2,7 2,9 2,2 2,8
Michelin Energy Saver+ 2,9 1,5 2,9 3,2 1,6 1,0
Bridgestone Turanza T001 3,0 1,3 2,2 3,2 2,2 3,0
Continental ContiPremium Contact 5 3,0 1,3 1,9 3,4 2,2 3,0
Nexen N blue HD 3,0 2,4 3,0 3,6 1,9 3,0
High Performer Sport HS3 3,2 3,2 3,0 3,6 2,1 2,8
Apollo Alnac 4G 4,0 1,7 2,2 3,3 2,2 3,0
Federal Formoza FD2 5,5 3,5 5,5 3,1 1,7 2,3

Zdroj: ADAC.de 

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY