vytisknout velikost písma Test letných pneumatík 195/65 R15: Značka nie je zárukou kvality

Nemecký autoklub ADAC uskutočnil rozsiahly test letných pneumatík s rozmerom 195/65 R15. Niektoré prestížne značky ale skončili neslávne.
Test letných pneumatík 195/65 R15: Značka nie je zárukou kvality

Hoci sa všeobecne hovorí, že značkovou pneumatikou nie je čo pokaziť, test letných pneumatík s rozmerom 195/65 R15, ktorý vykonal nemecký autoklub ADAC, ukázal niečo trochu iného. Kým pneumatiky Goodyear test vyhrali, inokedy suverénne značky Michelin, Bridgestone a Continental skončili v poli porazených a dostali len priemerné známky.

Napriek tomu žiadna zo známych značiek vyložene neprepadla. Testom neprešli len pneumatiky Apollo a Federal, ktoré dostali dve najnižšie známky. Aj tak možno ale umiestnenie pneumatík Michelin, Bridgestone a Continental považovať za sklamanie. Prekvapili pneumatiky Dunlop a Hankook, ktoré obsadili druhú, respektíve tretiu priečku.

Ako ADAC testuje?

ADAC má vlastnú metodiku, ktorá kladie rôznym vlastnostiam pneumatiky odlišnú prioritu. Má ísť o odraz najčastejšieho použitia pneumatík vzhľadom k obvyklému letnému počasiu v Európe. Výsledné hodnotenie je potom vždy priemernou zmienkou jednotlivých kritérií.

Vlastnostiam na suchu dáva ADAC 20% dôležitosť a hodnotí v nich rovným dielom ovládateľnosť a bezpečnosť. Brzdenie zo 100 km/h má potom 30% dôležitosť. Vlastnosti na mokre sú podľa ADACu najdôležitejšie, lebo v nich hodnotí oveľa viac kritérií a celkom im dáva 40% dôležitosť.

Brzdenie na mokrom povrchu tvorí 30% hodnotenia, akvaplanink v priamke 20%, akvaplanink v zákrute 10%, ovládateľnosť 30 % a bočné vedenie v zákrute 10%. Komfortu a hlučnosti sa kladie desaťpercentná váha, pričom si vonkajší a vnútorný hluk rozdelí hodnotenie rovným dielom.

Desať percent bodov potom dostane ešte hodnotenie spotreby paliva a plnými dvadsiatimi percentami je hodnotené opotrebenie pneumatiky v teste. Najlepší výsledok akéhokoľvek hodnoteného kritéria má zmienku 0,5, najhorší potom 5,5.

Výsledky

Víťazom testu sa stala pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance, ktorá dostala známku 2,1. Jediné, čo na nej ADAC kritizoval, bola vyššia hlučnosť. Druhé miesto obsadila pneumatika Dunlop Sport bluResponse so známkou 2,2, u ktorej ADAC zmienil relatívne vyššie opotrebenie v porovnaní s podobne hodnotenými pneumatikami. Tretie miesto vybojovala, možno prekvapivo, pneumatika Hankook Kinergy Eco K425 so známkou 2,2. U nej ADAC vyzdvihol vlastnosti na suchu, ale krizitoval vyššie opotrebenie.

Naopak prepadli pneumatiky Apollo Alnac 4G so známkou 4,0 a Federal FORMOZA FD2 s vôbec najhoršou možnou známkou 5,5, u ktorej ADAC upozorňuje na priamo katastrofálne vlastnosti na vode. Jej jediným pozitívom je vraj nižšia spotreba paliva a opotrebenie, ale otázkou zostáva, či to stojí za tak zlé výsledky v iných dôležitých kritériách, ako je brzdná dráha alebo ovládateľnosť.

ADAC test letných pneumatik 195/65 R15: Výsledky

Model pneumatiky Známka Sucho Mokro Komfort Spotreba Opotrebenie
             
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,6 1,9 4,0 1,9 2,3
Dunlop Sport bluResponse 2,2 1,6 2,3 3,1 1,7 2,5
Hankook Kinergy Eco K425 2,2 1,5 2,0 3,1 2,2 2,5
Fulda EcoControl HP 2,3 2,1 2,4 3,4 2,2 1,8
Nokian Line 2,3 1,6 2,4 3,6 2,3 2,3
Pirelli Cinturato P1 Verde 2,3 1,5 2,2 4,0 2,5 2,0
Vredestein Sportrac 5 2,4 1,4 2,5 3,7 2,1 2,5
Semperit Speed-Life 2,6 2,2 2,6 3,6 1,7 2,5
Kumho EcowinG ES01 KH27 2,7 1,8 2,7 3,4 2,1 2,3
Yokohama BluEarth AE01 2,8 1,7 2,7 2,9 2,2 2,8
Michelin Energy Saver+ 2,9 1,5 2,9 3,2 1,6 1,0
Bridgestone Turanza T001 3,0 1,3 2,2 3,2 2,2 3,0
Continental ContiPremium Contact 5 3,0 1,3 1,9 3,4 2,2 3,0
Nexen N blue HD 3,0 2,4 3,0 3,6 1,9 3,0
High Performer Sport HS3 3,2 3,2 3,0 3,6 2,1 2,8
Apollo Alnac 4G 4,0 1,7 2,2 3,3 2,2 3,0
Federal Formoza FD2 5,5 3,5 5,5 3,1 1,7 2,3

Zdroj: ADAC.de 

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY