vytisknout velikost písma Test letných pneumatík 195/65 R15: Značka nie je zárukou kvality

Nemecký autoklub ADAC uskutočnil rozsiahly test letných pneumatík s rozmerom 195/65 R15. Niektoré prestížne značky ale skončili neslávne.
Test letných pneumatík 195/65 R15: Značka nie je zárukou kvality

Hoci sa všeobecne hovorí, že značkovou pneumatikou nie je čo pokaziť, test letných pneumatík s rozmerom 195/65 R15, ktorý vykonal nemecký autoklub ADAC, ukázal niečo trochu iného. Kým pneumatiky Goodyear test vyhrali, inokedy suverénne značky Michelin, Bridgestone a Continental skončili v poli porazených a dostali len priemerné známky.

Napriek tomu žiadna zo známych značiek vyložene neprepadla. Testom neprešli len pneumatiky Apollo a Federal, ktoré dostali dve najnižšie známky. Aj tak možno ale umiestnenie pneumatík Michelin, Bridgestone a Continental považovať za sklamanie. Prekvapili pneumatiky Dunlop a Hankook, ktoré obsadili druhú, respektíve tretiu priečku.

Ako ADAC testuje?

ADAC má vlastnú metodiku, ktorá kladie rôznym vlastnostiam pneumatiky odlišnú prioritu. Má ísť o odraz najčastejšieho použitia pneumatík vzhľadom k obvyklému letnému počasiu v Európe. Výsledné hodnotenie je potom vždy priemernou zmienkou jednotlivých kritérií.

Vlastnostiam na suchu dáva ADAC 20% dôležitosť a hodnotí v nich rovným dielom ovládateľnosť a bezpečnosť. Brzdenie zo 100 km/h má potom 30% dôležitosť. Vlastnosti na mokre sú podľa ADACu najdôležitejšie, lebo v nich hodnotí oveľa viac kritérií a celkom im dáva 40% dôležitosť.

Brzdenie na mokrom povrchu tvorí 30% hodnotenia, akvaplanink v priamke 20%, akvaplanink v zákrute 10%, ovládateľnosť 30 % a bočné vedenie v zákrute 10%. Komfortu a hlučnosti sa kladie desaťpercentná váha, pričom si vonkajší a vnútorný hluk rozdelí hodnotenie rovným dielom.

Desať percent bodov potom dostane ešte hodnotenie spotreby paliva a plnými dvadsiatimi percentami je hodnotené opotrebenie pneumatiky v teste. Najlepší výsledok akéhokoľvek hodnoteného kritéria má zmienku 0,5, najhorší potom 5,5.

Výsledky

Víťazom testu sa stala pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance, ktorá dostala známku 2,1. Jediné, čo na nej ADAC kritizoval, bola vyššia hlučnosť. Druhé miesto obsadila pneumatika Dunlop Sport bluResponse so známkou 2,2, u ktorej ADAC zmienil relatívne vyššie opotrebenie v porovnaní s podobne hodnotenými pneumatikami. Tretie miesto vybojovala, možno prekvapivo, pneumatika Hankook Kinergy Eco K425 so známkou 2,2. U nej ADAC vyzdvihol vlastnosti na suchu, ale krizitoval vyššie opotrebenie.

Naopak prepadli pneumatiky Apollo Alnac 4G so známkou 4,0 a Federal FORMOZA FD2 s vôbec najhoršou možnou známkou 5,5, u ktorej ADAC upozorňuje na priamo katastrofálne vlastnosti na vode. Jej jediným pozitívom je vraj nižšia spotreba paliva a opotrebenie, ale otázkou zostáva, či to stojí za tak zlé výsledky v iných dôležitých kritériách, ako je brzdná dráha alebo ovládateľnosť.

ADAC test letných pneumatik 195/65 R15: Výsledky

Model pneumatiky Známka Sucho Mokro Komfort Spotreba Opotrebenie
             
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,6 1,9 4,0 1,9 2,3
Dunlop Sport bluResponse 2,2 1,6 2,3 3,1 1,7 2,5
Hankook Kinergy Eco K425 2,2 1,5 2,0 3,1 2,2 2,5
Fulda EcoControl HP 2,3 2,1 2,4 3,4 2,2 1,8
Nokian Line 2,3 1,6 2,4 3,6 2,3 2,3
Pirelli Cinturato P1 Verde 2,3 1,5 2,2 4,0 2,5 2,0
Vredestein Sportrac 5 2,4 1,4 2,5 3,7 2,1 2,5
Semperit Speed-Life 2,6 2,2 2,6 3,6 1,7 2,5
Kumho EcowinG ES01 KH27 2,7 1,8 2,7 3,4 2,1 2,3
Yokohama BluEarth AE01 2,8 1,7 2,7 2,9 2,2 2,8
Michelin Energy Saver+ 2,9 1,5 2,9 3,2 1,6 1,0
Bridgestone Turanza T001 3,0 1,3 2,2 3,2 2,2 3,0
Continental ContiPremium Contact 5 3,0 1,3 1,9 3,4 2,2 3,0
Nexen N blue HD 3,0 2,4 3,0 3,6 1,9 3,0
High Performer Sport HS3 3,2 3,2 3,0 3,6 2,1 2,8
Apollo Alnac 4G 4,0 1,7 2,2 3,3 2,2 3,0
Federal Formoza FD2 5,5 3,5 5,5 3,1 1,7 2,3

Zdroj: ADAC.de 

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY