vytisknout velikost písma Test Land Rover Discovery TD6: robí z veľkého Range Roveru zbytočnosť

Nový Land Rover Discovery robí všetko, čo má správny veľký luxusný automobil značky Land Rover robiť. A robí to výborne.
Test Land Rover Discovery TD6: robí z veľkého Range Roveru zbytočnosť

Plusy

  • Je obratnejší a lepšie sa šoféruje
  • V teréne stále exceluje
  • Naftový šesťvalec stačí
  • Kultivovanosť je prvotriedna
  • Vyzerá ako poriadne auto

Mínusy

  • Do bahna sa s ním vypraví len málokto
  • Chcelo by to širší rozsah nastavenia sedadiel
  • Infotainment je veľmi o zvyku
  • Automat si z ôsmich rýchlostí občas nevie vybrať
  • Sedačky v treťom rade sú len pre deti

Keď sa povie Land Rover Discovery, mnohých fanúšikom sa určite vybavia zábery expedičných vozidiel ovešaných outdoorovou výbavou, otlčených od kameňov a zaprášených zo stepí. Keď sa ale vedľa vás postaví nové Discovery v žiarivej bielej farbe, na veľkých naleštených kolesách a s niekoľkými stovkami kilometrov na tachometri, len ťažko si dokážete takéto auto predstaviť v riečnom koryte niektorého z veľtokov prameniacich v Kordillerách.

Land-Rover-Discovery-TDV6-47.jpgLand-Rover-Discovery-TDV6-55.jpg

Toto je ťažkosť všetkých nových Land Roverov a Range Roverov. Človek v sebe skrátka nedokáže nájsť silu vziať tú masu nalešteného kovu niekam do bahna. O Land Roveri ale vždy platilo, že v teréne zvládne viac, než môže bežný majiteľ potrebovať. A nové Discovery nie je a nebude výnimkou. Fotky z brodu, ktoré vidíte v galérii, vyjadrujú terénnu obtiažnosť zvládnuteľnú novým modelom na škále od 0 do 10 maximálne tou nulou.

V teréne to zvláda, ale hlavné sú cesty

Hoci toto Discovery ako "terén" neberie, väčšina ľudí rovnako bude jazdiť výhradne po ceste. Poľné cesty snáď ani nemusíme počítať, pretože tam, kde väčšina aktuálnych crossoverov a SUV naráža na svoje hranice, ešte nie je potreba so systémom Terrain Response v Discovery čokoľvek robiť. Ostatne, to sme si už vyskúšali pri prvom zoznámení sa s Discovery, v ktorom sme si aj predstavili technické novinky tohto modelu:

Prvý dojem z Land Roveru Discovery je taký, ako by ste sedeli v plnohodnotnom Range Roveri. Všade sú povedomé ovládače a dizajn interiéru dodržiava firemné tradície. Aj pocit z jazdy je veľmi podobný. Človek by musel presadať medzi Discovery a Range Roverom, aby spoznal väčšie rozdiely. Takto, keď sa do nového Discovery posadíte z testovacieho ojazdeného Golfu 1.6 TDI, nemôžete mať jednoducho správnu referenciu.

Na ceste sa Discovery nezaprie, je ohromné, široké a vysoké. Ale proti minulej generácii sa predsa len jazdné vlastnosti posunuli k bodu, kedy by sme už dokázali o tomto aute hovoriť v súvislosti s nejakými dynamickými schopnosťami. Nie, stále to nie je športové auto, ale to od neho nikto nečaká. Na druhú stranu už ale správanie na ceste nepripomína zosuv pôdy.

Land-Rover-Discovery-TDV6-32.jpgLand-Rover-Discovery-TDV6-39.jpg

Riadenie je podľa tradície trochu pomalšie a musíte s volantom viac pracovať. Nový Land Rover Discovery sa stále pohybuje po ceste s komfortne a s veľmi upokojujúcou dôstojnosťou, avšak teraz sú jeho reakcie na pokyny volantom dostatočne pohotové a vodič už sa nemusí báť o to, či sa tá rozbehnutá trojtonová masa zastaví alebo vojde do zákruty. Odtučňovacia kúra Discovery naozaj pomohla (základný model je o 480 kg ľahší ako vstupná verzia minulej generácie). Nedokážem si však predstaviť, že by chcel niekto Discovery naháňať na úzkej okreske od apexu k apexu.

Je pohyblivejší, ale z majestátnosti nič nestratil

Pri testovacej jazde to možno tak zapôsobí, ako je toto auto obratnejšie, ale "diskotéke" aj tak najviac pristane pokojné tempo na diaľnici alebo širokej ceste. Do diaľničného limitu je vnútri hrobové ticho a aj od cesty prechádza do kabíny výrazne menej valivého hluku alebo rázov od podvozku. Podvozok potom akoby zázrakom priemernú slovenskú cestu opraví a ak vodič neprejde vyložene ostrú priečnu nerovnosť, nebude posádka o ničom vedieť.

Na bežnej ceste asi nemá zmysel čokoľvek robiť so systémom Terrain Response. Aj keď ho necháte v polohe Auto, prípadne v cestnom režime v akomkoľvek bežne prístupnom teréne, Discovery si vždy poradí. Limitujúcim faktorom trakcie mimo asfalt budú použité pneumatiky a pokiaľ ide o nejaké väčšie prevýšenie, tak skôr vás premôže strach, než narazíte na ozajstné limity auta. Veď napríklad brodivosť dosahuje na vzduchovom podvozku 900 mm!

Z hľadiska jazdy, ovládateľnosti, komfortu a dynamiky nie je Land Roveru Discovery vlastne čo zásadného vytknúť. Naftový šesťvalec 3.0 TD6 je úplne dostatočný a snáď len automatickej prevodovke trochu trvá, než si po ustálenej jazde vyberie zo svojich ôsmich rýchlostí pre prudkú akceleráciu pri predbiehaní tú správnu. Vždy je tu ale športový režim prevodovky alebo možnosť zatiahnuť pod volantom za pádlo.

Samozrejme nemožno čakať, že bude naftový šesťvalec dávať viac než dvojtunovému SUV dynamiku ostrého hatchbacku, ale na príjemne svižné presuny to naozaj stačí a ani predbiehanie nemusíte nejako zvlášť plánovať. Dynamické schopnosti vozidla najlepšie vystihne naše meranie pomocou zariadenia VBox Racelogic:

Namerané hodnoty Land Rover Discovery TD6 HSE Luxury
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 3,01
0-100 km/h (s) 9,04
0-130 km/h (s) 15,06
0-150 km/h (s) 21,27
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,53
50-70 km/h (s) 2,03
80-120 km/h (s) 6,78
130-150 km/h (s) 6,21
ODCHÝLKA RÝCHLOMERU
50 km/h 47,1 km/h
90 km/h 86,1 km/h
130 km/h 125,3 km/h

Vlastne jedinou vyložene nepodarenú vecou na Discovery je logika ovládania infotainmentu. Po prvé je tu v niektorých prípadoch až komicky zlý preklad. To je tým, že automobilka jednoducho pošle niekomu excelovskú tabuľku vyexportovaných textových reťazcov a povie mu: "Prekladajte!" Bez akýchkoľvek súvislostí. Oveľa horšie je to ale s ovládaním a zvykaním si na logiku niektorých funkcií. Než sa tým človek prehryzie, mnohokrát Land Rover prekľaje a pošle ho do čerta. Niekedy by možno bolo lepšie nevymýšľať nič svoje, vziať infotainment napríklad z Audi alebo Volkswagenu a sprosto to okopírovať. Na svete by hneď bolo lepšie.

Land-Rover-Discovery-TDV6-21.jpgLand-Rover-Discovery-TDV6-23.jpg

A to je vlastne jediná negatívna vec, ktorá mi v súvislosti s týmto kolosom za 100-tisíc utkvela v pamäti. Aj na polohovanie sedačiek si človek časom zvykne, snáď len tá hlavová opierka by mohla mať širšie nastavenia. Všetko ostatné je vlastne už len o tom, čo si človek zaškrtne v špecifikácii. Ja by som chcel určite inú farbu ako túto bielu. Tiež by som sa obišiel bez 21" kolies za 1 700 eur a neviem, či by som nutne potreboval tretí rad sedadiel s ich elektrickým ovládaním. Ale možno zábavný systém pre druhý rad sedadiel za 2 tisícky už sa v celkovým nákladoch stratí a pomôže zabaviť deti na dlhej ceste. Štvorzónová plne automatická klimatizácia za 400 eur korún tiež nie je zlá voľba. Fantázii sa v konfigurácii medze nekladú a v porovnaní so značkami ako BMW alebo Audi nie sú ceny niektorých luxusných príplatkov vyložene brutálne.

Range Rover pre toho, kto nepotrebuje osemvalec

Po niekoľkých dňoch strávených za volantom Land Roveru Discovery TD6 sa len ťažko bránime dojmu, že kupovať si "plnotučný" Range Rover kvôli niečomu inému než len dobrému pocitu, spoločenskej prestíži či kompresorom preplňovanému osemvalcu naraz nemá zmysel. Nový Land Rover Discovery robí všetko, čo má správny veľký luxusný automobil značky Land Rover robiť. A robí to výborne.

Technické údaje Land Rover Discovery TDV6
MOTOR
Konštrukcia: vidlicový vznetový šesťvalec
Plnenie: preplňovanie turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 2993
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Vrtanie x zdvih (mm): 84 x 90
Najvyšší výkon (kW/min-1) 190/3750
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 600/1750
Kompresný pomer: 16,1:1
Prevodovka: osemstupňová automatická, redukcia
Pohon: všetky štyri, uzávierrka stredového diferenciálu
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,1
Najvyššia rýchlosť (km/h): 209
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 8,3/6,5/7,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4970
Šírka (mm): 1940
Výška (mm): 1846
Rázvor náprav (mm): 2923
Polomer otáčania (m): 6,15
Prevádzková hmotnosť (kg): 2230
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 3050
Hmotnosť prívesu nebrzdeného/brzdeného (kg) 750/3500
Objem batožinového priestoru (l): 258 až 2406
Objem palivovej nádrže (l): 77
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY