vytisknout velikost písma Test Land Rover Defender 90 SW: Ešte než sa rozlúčime

Európska výroba britskej legendy končí. Ešte než dôjde na definitívne lúčenie, vyskúšali sme Defender s karosériou 90 SW, aby sme sa pripravili na to, ako ťažké, alebo naopak ľahké, blížiace sa lúčenie bude.
Test Land Rover Defender 90 SW: Ešte než sa rozlúčime
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Odpoveď č.1: Nikomu to oprávnene vadiť nebude
  2. Odpoveď č.2: Chýbať bude, a veľmi
  3. Než príde nástupca, Hodnotenie: Jeden z desiatich?, Technické údaje
  4. Fotogaléria

Vopred by som vás rád upozornil na to, že sa v tomto teste zrejme nič nové o Defenderi nedočítate. Ako by ste tiež mohli, keď sa toto auto vyrába vyše šesťdesiat rokov a v priebehu svojho pôsobenia na trhu sa menilo len veľmi pomaly. Lenže na druhú stranu pochopte, že keď vám príde ponuka na test takého špeciálu, akým Defender je, odmietnuť jednoducho nemôžete. Možno dôjde na ešte jeden test, ale potom už sa nikdy do novo vyrobeného Defenderu neposadím.

Land Rover Defender totiž končí. Už nie je žiadne možno, keby, alebo asi. Je to hotová vec. Objednávky bude automobilka prijímať do konca júna, čím si zabezpečí odbyt na produkciu vyrobenú do konca tohto roka. Potom už z linky v britskom Solihulle tento model definitívne zmizne.

defender-32.jpgdefender-33.jpgNebude to dlho trvať a Defender postavený na základoch automobilovej histórie sa pre Európu definitívne stane minulosťou. Je to veľká škoda? Alebo je to dobre?

A teraz si položme otázku: Bude Defender po svojom odchode niekomu chýbať? Je to vôbec pre dnešného zákazníka nejaká strata? Tak napríklad aspoň na tieto otázky by nám mohol dnešný test dať odpoveď.

Odpoveď č.1: Nikomu to oprávnene vadiť nebude

Keby bol Land Rover Defender film, hral by v ňom napríklad Bolek Polívka. A teraz si predstavte, že by nejaký film s týmto nepochybne kvalitným hercom išiel do kín dnes a vysielal by sa hneď po Päťdesiatich odtieňoch šedej. Iste by sa našlo pár pamätníkov, ktorí by na Bolka zašli, ale v porovnaní so súčasnými hitmi by to bolo zanedbateľné číslo. S Defíkom to je to isté a presne preto tiež Land Rover hľadá náhradu.

Dnešní zákazníci majú priority niekde absolútne inde a Defender je z ich pohľadu veľmi zlé auto. Dá sa to pochopiť, pretože je ťažký, vnútri malý, hlučný, ergonómia ovládacích prvkov hraničí s katastrofou a o nejakom pohodlí nemôže byť optikou súčasných kupcov automobilov vôbec reč.

defender-63.jpgdefender-7.jpg
Koľko dnes nájdete automobilov na trhu, ktorých dizajn vznikal podľa toho, aby bolo možné karosériu jednoducho vyrobiť? 

Land Rover v priebehu rokov auto vylepšoval a pridával výbavu, ale je to úplne rovnaké, ako keby ste nejaký starý film digitálne reštaurovali. Pravda, lepšie sa na to pozerá, lenže obsah to vôbec nezmení.

Dokazuje to aj naša deväťdesiatka. Vo výbave bolo veľa luxusných prvkov. Napríklad príplatkové sedadlá, kožou potiahnutý volant, elektricky ovládané okná, vyhrievané čelné sklo aj sedadlá, rádio s bluetooth a USB, klimatizácia... Lenže stále si musíte zvyknúť na posunuté pedále, na tesnú prítomnosť dverí a ak patríte k vyšším osobám, potom je potrebné sa zmieriť aj s tým, že si s trochou zveličenia čoskoro volantom prešúpete nohavice.

Keď s Defendrom vyrazíte na dlhšie cesty, je potrebné sa pripraviť na vyšší hluk v interiéri, náchylnosť na bočný vietor aj na vyššiu spotrebu. Oficiálne by ste si síce mali vystačiť s nejakými desiatimi litrami, ale počítajte skôr so štrnástkou. Minimálne ak sa budete pohybovať po diaľnici vyššou rýchlosťou než je 100 km/h. Vo veternom tuneli totiž Defender veľa času fakt nestrávil a na výsledku to zaručene spoznáte.

defender-21.jpgdefender-24.jpg
Interiér? Optikou súčasných zákazníkov veľmi zlý. Prepínať niečo na rádiu počas jazdy je vec plná prekvapení. Nikdy totiž neviete, ktorý z tých miniatúrnych gombíkov nakoniec stlačíte. 

A komfort podvozku? Krátka deväťdesiatka skáče ako koza v petržlene na kadejaké nerovnosti, čím sa stáva ovládanie miniatúrnych tlačidiel na paneli rádia činnosťou plnou prekvapení, lebo si už myslíte, že mierite na chcený gombík, potom ale príde menšia nerovnosť a vy stláčate niečo úplne iné.

Mimochodom ani kvalita reprodukovanej hudby za veľa nestojí. Vlastne, a písal som to už niekoľkokrát, si myslím, že audio v Defenderi patrí k absolútnej spodine toho, čo je na trhu s automobilmi v ponuke.

Áno, keby som sa na Defender pozeral optikou drvivej väčšiny dnešných zákazníkov, mohol by som s pokojným svedomím napísať, že mi je odchod terénnej legendy úplne ukradnutý. Tie doby, kde sa Defender predával ako teplé rožky sú už jednoducho preč. Dôvody, prečo tomu tak je, sa dajú bez problémov pochopiť. Stačí sa len chvíľu odviesť.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY