vytisknout velikost písma Test Land Rover Defender 90 SW: Ešte než sa rozlúčime

Európska výroba britskej legendy končí. Ešte než dôjde na definitívne lúčenie, vyskúšali sme Defender s karosériou 90 SW, aby sme sa pripravili na to, ako ťažké, alebo naopak ľahké, blížiace sa lúčenie bude.
Test Land Rover Defender 90 SW: Ešte než sa rozlúčime
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Odpoveď č.1: Nikomu to oprávnene vadiť nebude
  2. Odpoveď č.2: Chýbať bude, a veľmi
  3. Než príde nástupca, Hodnotenie: Jeden z desiatich?, Technické údaje
  4. Fotogaléria

Vopred by som vás rád upozornil na to, že sa v tomto teste zrejme nič nové o Defenderi nedočítate. Ako by ste tiež mohli, keď sa toto auto vyrába vyše šesťdesiat rokov a v priebehu svojho pôsobenia na trhu sa menilo len veľmi pomaly. Lenže na druhú stranu pochopte, že keď vám príde ponuka na test takého špeciálu, akým Defender je, odmietnuť jednoducho nemôžete. Možno dôjde na ešte jeden test, ale potom už sa nikdy do novo vyrobeného Defenderu neposadím.

Land Rover Defender totiž končí. Už nie je žiadne možno, keby, alebo asi. Je to hotová vec. Objednávky bude automobilka prijímať do konca júna, čím si zabezpečí odbyt na produkciu vyrobenú do konca tohto roka. Potom už z linky v britskom Solihulle tento model definitívne zmizne.

defender-32.jpgdefender-33.jpgNebude to dlho trvať a Defender postavený na základoch automobilovej histórie sa pre Európu definitívne stane minulosťou. Je to veľká škoda? Alebo je to dobre?

A teraz si položme otázku: Bude Defender po svojom odchode niekomu chýbať? Je to vôbec pre dnešného zákazníka nejaká strata? Tak napríklad aspoň na tieto otázky by nám mohol dnešný test dať odpoveď.

Odpoveď č.1: Nikomu to oprávnene vadiť nebude

Keby bol Land Rover Defender film, hral by v ňom napríklad Bolek Polívka. A teraz si predstavte, že by nejaký film s týmto nepochybne kvalitným hercom išiel do kín dnes a vysielal by sa hneď po Päťdesiatich odtieňoch šedej. Iste by sa našlo pár pamätníkov, ktorí by na Bolka zašli, ale v porovnaní so súčasnými hitmi by to bolo zanedbateľné číslo. S Defíkom to je to isté a presne preto tiež Land Rover hľadá náhradu.

Dnešní zákazníci majú priority niekde absolútne inde a Defender je z ich pohľadu veľmi zlé auto. Dá sa to pochopiť, pretože je ťažký, vnútri malý, hlučný, ergonómia ovládacích prvkov hraničí s katastrofou a o nejakom pohodlí nemôže byť optikou súčasných kupcov automobilov vôbec reč.

defender-63.jpgdefender-7.jpg
Koľko dnes nájdete automobilov na trhu, ktorých dizajn vznikal podľa toho, aby bolo možné karosériu jednoducho vyrobiť? 

Land Rover v priebehu rokov auto vylepšoval a pridával výbavu, ale je to úplne rovnaké, ako keby ste nejaký starý film digitálne reštaurovali. Pravda, lepšie sa na to pozerá, lenže obsah to vôbec nezmení.

Dokazuje to aj naša deväťdesiatka. Vo výbave bolo veľa luxusných prvkov. Napríklad príplatkové sedadlá, kožou potiahnutý volant, elektricky ovládané okná, vyhrievané čelné sklo aj sedadlá, rádio s bluetooth a USB, klimatizácia... Lenže stále si musíte zvyknúť na posunuté pedále, na tesnú prítomnosť dverí a ak patríte k vyšším osobám, potom je potrebné sa zmieriť aj s tým, že si s trochou zveličenia čoskoro volantom prešúpete nohavice.

Keď s Defendrom vyrazíte na dlhšie cesty, je potrebné sa pripraviť na vyšší hluk v interiéri, náchylnosť na bočný vietor aj na vyššiu spotrebu. Oficiálne by ste si síce mali vystačiť s nejakými desiatimi litrami, ale počítajte skôr so štrnástkou. Minimálne ak sa budete pohybovať po diaľnici vyššou rýchlosťou než je 100 km/h. Vo veternom tuneli totiž Defender veľa času fakt nestrávil a na výsledku to zaručene spoznáte.

defender-21.jpgdefender-24.jpg
Interiér? Optikou súčasných zákazníkov veľmi zlý. Prepínať niečo na rádiu počas jazdy je vec plná prekvapení. Nikdy totiž neviete, ktorý z tých miniatúrnych gombíkov nakoniec stlačíte. 

A komfort podvozku? Krátka deväťdesiatka skáče ako koza v petržlene na kadejaké nerovnosti, čím sa stáva ovládanie miniatúrnych tlačidiel na paneli rádia činnosťou plnou prekvapení, lebo si už myslíte, že mierite na chcený gombík, potom ale príde menšia nerovnosť a vy stláčate niečo úplne iné.

Mimochodom ani kvalita reprodukovanej hudby za veľa nestojí. Vlastne, a písal som to už niekoľkokrát, si myslím, že audio v Defenderi patrí k absolútnej spodine toho, čo je na trhu s automobilmi v ponuke.

Áno, keby som sa na Defender pozeral optikou drvivej väčšiny dnešných zákazníkov, mohol by som s pokojným svedomím napísať, že mi je odchod terénnej legendy úplne ukradnutý. Tie doby, kde sa Defender predával ako teplé rožky sú už jednoducho preč. Dôvody, prečo tomu tak je, sa dajú bez problémov pochopiť. Stačí sa len chvíľu odviesť.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

dnes | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY