vytisknout velikost písma Test Kia Soul EV: Ak by som si musel kúpiť elektromobil...

Už aj Kia má vo svojej ponuke elektrický automobil. Ten vychádza z druhej generácie modelu Soul. Keď by som si čisto teoreticky musel kúpiť elektromobil, práve Soul EV by bol jedným z horúcich kandidátov.
Test Kia Soul EV: Ak by som si musel kúpiť elektromobil...
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Rovnaký zvonku, rovnaký vnútri
  2. Elektrické špeciality, Dobíjanie: Pol hodiny ale tiež celá večnosť
  3. Koľko zvládne než umrie?
  4. Jazdne veľmi podarená, Problém? Tradičný
  5. Zasaďme Soul EV do kontextu, Záver, Technické údaje
  6. Fotogaléria

Ak z nejakého špeciálneho dôvodu hľadáte elektrické auto, máte už aj na slovenskom trhu z čoho vyberať. Doteraz ale išlo predovšetkým o väčšie alebo menšie hatchbacky, kto chcel elektrický crossover, ten mal smolu. Ako prvý s takým autom tento rok prišla Kia, ktorá predstavila Soul EV. Aj keď popravde aj Soul je skôr hatchback. Ale to je nakoniec v zásade jedno, dôležité je, že sa jedná o celkom vydarený automobil.

Kia siahla (rovnako ako Volkswagen) po koncepcii štandardného auta prestavaného na elektromobil. Nebyť niekoľkých drobných detailov, nemáte šancu na prvý pohľad elektrický Soul odhaliť. EV zaručene spoznáte len podľa iných diskov kolies tvarovaných s ohľadom na aerodynamiku a hlavne podľa prednej masky, ktorá v sebe ukrýva konektory pre dobíjanie. Elektrický Soul má tiež odlišné zadné svetlá.

soul_03.JPGsoul_20.JPGsoul_04.JPGsoul_05.JPG
Iné disky a konektory pre dobíjanie na mieste masky chladiča. To sú v podstate jediné dva naozaj viditeľné rozdiely, keď nebudeme počítať príslušné štítky. Soul EV sa od spaľovacích súrodencov takmer nelíši. 

To dôležité sa udialo vo vnútri automobilu. Akumulátory sú uložené pod podlahou, pričom sa skladajú zo 192 článkov. Celý modul dostal rozmery 1633 x 992 x 278 mm a váži 275 kilogramov. Kvôli batériám musela byť logicky upravená podlaha. Tá dostala zosilnenú konštrukciu a Soul EV tak ponúka o 27% lepšiu torznú tuhosť karosérie. Toľko teda stručný úvod.

Rovnaký zvonku, rovnaký vnútri

Kia Soul Ev meria na dĺžku 4140 mm, široká je 1800 mm a vysoká 1593 mm, pričom rázvor náprav činí 2570 mm. Podstatné rozdiely v porovnaní s klasickým variantom proste na tomto aute nenájdete. A platí to aj o interiéri, ktorý je vlastne rovnaký ako interiér v ktoromkoľvek inom Soule. Týka sa to predovšetkým priestoru, čo je samozrejme pre zákazníkov dobrá správa.

Štandardný Soul je totiž pomerne priestranným automobilom a tým pádom aj Soul EV môže na túto vlastnosť vo veľkom staviť. Pravda, znížil sa objem batožinového priestoru (281 l vs. 354 l), ale priestor pre posádku zostal de facto nezmenený. Vo výsledku tak vlastne testujeme najpriestrannejší elektromobil na trhu, keď teda nebudeme počítať elektrickú verziu úžitkového Nissanu NV200. Soul totiž dokáže poraziť aj e-Golf. Takže ak si položíme otázku, prečo práve Soul EV, priestor pre posádku môže byť jednou z tých dôležitejších odpovedí.

soul_ostatni_42.JPGsoul_ostatni_46.JPG
Čalúnenie tak trochu pripomína tepláky, ale to je len detail. Dôležitý je priestor a toho ponúka elektrický Soul naozaj veľa. 

Keď nahliadnete do interiéru, zrejme vás ako prvé zaujme čalúnenie sedadiel. Úprimne neviem, či sa jedná o nejakú "bio alebo eko" verziu, každopádne si nemôžem pomôcť, čalúnenie mi pripomína tepláky. Lenže to nutne neznamená niečo negatívne. Po teste som auto vracal s tým, že práve toto čalúnenie je veľmi príjemné. Komu sa nezdá, ten si môže priplatiť za kožu.

Ako býva u elektromobilov zvykom, iný je prístrojový štít. Na ňom nájdete tradičné záležitosti typu ukazovateľov intenzity rekuperácie, respektíve využitie výkonu motora, dojazd, palubný počítač a rýchlosť okorenenú o akýsi ukazovateľ hlásajúci, kedy ešte idete ekologicky (teda sa pohybujete v zelenom poli) a kedy už ekologicky nejdete.

soul_31.JPGsoul_38.JPG
Prístrojový štít je jednou z hlavných noviniek, ktoré priniesol elektrický pohon do inak klasického interiéru. Na očiach budete mať predovšetkým rýchlosť a dojazd, rovnako ako v každom inom elektromobile. 

Hranica pre zelenú rýchlosť je tachometrových 64 km/h, potom už sa dostanete do bieleho poľa. Na prístrojovom štíte sa vám tiež rozsvecujú ďalšie špeciálne ikonky typu červenej batérie alebo oranžovej korytnačky. Ale k tým sa ešte dostaneme.

A pretože je Kia Soul EV funky auto, môžete si užiť aj napríklad špecialitu v podobe svietiacich reproduktorov vo dverách vodiča a spolujazdca. Buď robia náladu a menia farbu plynulo, alebo robia diskotéku a blikajú do rytmu. Ako veľmi sa rozsvietia, to záleží na aktuálnej hlasitosti. Keď dáte hudbu príliš potichu, skoro neblikajú, keď ju dáte na plné pecky, už len svietia.

Každopádne sám za seba musím povedať, že som väčší nezmysel nevidel. Nie je nič horšie, ako keď takto idete za tmy autom a vo dverách spolujazdca vám neustále niečo bliká. Na druhú stranu ide o detail, ktorý si navyše môžete vypnúť. Dôležité je, že celkovo Soul EV ponúkne veľmi slušné spracovanie a vysokú mieru pohodlia.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

dnes | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY