vytisknout velikost písma Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Plusy

  • Komfort jazdy a kultivovanosť
  • Beztriedny, nekonfliktný imidž
  • Spoľahlivá technika
  • Dobre si drží hodnotu
  • Široká ponuka na trhu

Mínusy

  • História niektorých kusov
  • Veľké riziko kúpenia "stočenky"
  • Relatívne vysoké ceny ojazdených áut
  • Dosť drahé špecifické opravy
  • Otravný stop / štart a elektronická brzda

Volkswagen Passat B7 bol posledným vývojovým štádiom Passatu predtým, než prišla v roku 2014 úplne nová generácia založená na modulárnej platforme MQB. V bazároch patrí Passat B7 k veľmi vyhľadávaným jazdenkám, lebo je to ešte relatívne moderné a stále celkom nové auto. A vôbec, "Passat v tédéíčko v kombíku" je taká česko-slovenská modla.

Mnohí vidia v Passate prostriedok na zvýšenie svojho spoločenského postavenia. Na druhej strane je to objektívne priestranné, praktické, kvalitné a veľmi príjemné auto. Samozrejme to nie je žiadny športiak, ale ak má v poriadku podvozok a nie je obutý na nezmyselne veľkých nízkoprofilových kolesách, jazdí veľmi pohodlne, ticho a kultivovane.

Volkswagen-Passat-Variant-17.jpgVolkswagen-Passat-Variant-59.jpg

V rámci koncernu VW patrí Passat do skupiny tých "hodnotnejších" áut, takže dostal komplikovanejšiu a drahšie techniku. Kvôli tomu sú niektoré špecifické opravy drahšie a technika v niektorých detailoch chúlostivejšia. Napríklad populárne dvojlitrové tédéíčka sú tu trochu rizikovejšie než napríklad v Octavii, ktorá používa "ochudobnené" verzie motorov bez vyvažovacích hriadeľov.

Ceny ojazdených Passatov padajú len veľmi pomaly, ale už sa dá aj pod hranicou 10-tisíc eur zohnať preverené a celkom pekné auto. Ako príklad takejto jazdenky nám poslúži šedočierny Passat Variant s motorom 2.0 TDI s výkonom 103 kW a automatom DSG, ktorý sme si požičali na test v českom Auto ESA. Auto z roku 2011 prešlo 207 000 km a predajca za neho v čase testu chcel 280 000 českých korún (10 431 eur).

Nič nové pod slnkom

Siahodlho rozoberať jazdné vlastnosti Passatu asi nemusíme. Je nedotáčavý, trochu sa pohojdáva a má pomalé riadenie. Avšak celé zladenie ovládacích prvkov, ergonómia a príjemné riadenie stojí za tým, že je vlastne radosť s tymto autom jazdiť. Automat DSG sa k jeho charakteru nesmierne hodí a Passat vodiča ničím zásadným neobťažuje.

Volkswagen-Passat-Variant-41.jpgVolkswagen-Passat-Variant-48.jpg

Výbava väčšiny ojazdených áut na trhu je uspokojivá. Síce nie sú samozrejmosťou anatomické kožené sedačky, ale už tie základné látkové sú pohodlné. Klimatizáciu majú všetky autá, originálnu navigáciu si pokojne môžete odpustiť. Moderné aplikácie v smartfónoch sú rýchlejšie a majú lepšiu grafiku. Na druhú stranu originálna navigácia je už tak zastaraná, že pomaly prestáva lákať zlodejov.

Pozor na stočenky

A tým sa dostávame k trochu otrepanej téme: pôvodu vozidiel a ich histórii. Koncernové vozidlá všeobecne patria k autám, pri ktorých sa minulosť preukazuje veľmi ťažko. Zdarne totiž maskujú svoj nájazd a ak sa o auto niekto stará, tak aj po 300 000 km vo vnútri vyzerá stále ako nové.

Niet teda divu, že sa tachometre stále stáčajú a stáčať sa budú. Stáča sa aj v Nemecku, predovšetkým pri vozidlách z prenájmov. Leasingové spoločnosti totiž limitujú ročný nájazd napríklad na 20 000 km, ale majiteľ najazdí za rok pokojne trojnásobok. Potom nechá auto pred servisom stočiť na dvadsať a tak každý rok stále dokola.

Kde hľadať a nakupovať?

V prípade prakticky všetkých koncernových vozidiel, ktoré sú obľúbeným nástrojom vo firemnom fleete a pri taxikároch, odporúčame hľadať iba v sieti oficiálnych a preverených predajcov ojazdených áut. Militantní odporcovia autobazárov budú zase nesúhlasiť, ale kto nechce riskovať kúpu auta v exekúcii s vykuchaným filtrom DPF, ten by mal ísť do certifikovaného bazáru. Prípadne nech si pripraví zhruba 350 eur za kompletné preverenie auta od špecialistu. Riziko stočeného tachometra je vysoké, najmä pri importoch zo zahraničia.

 

Istejšie sú teda autá, ktoré sa predávali ako nové u nás a jazdili na pravidelné prehliadky k oficiálnemu partnerovi VW. Nechajte si vyjsť servisnú históriu od oficiálneho servisu a urobte si obrázok. Pokiaľ bude v minulosti auta niekoľkoročné nedohľadateľné okno, majte sa na pozore.

Musíte počítať s tým, že Passat je služobné auto, ktorý ročne najazdí 50 000 kilometrov alebo i viac. Po šiestich rokoch tak nemusí byť nájazd 250 až 300 000 km vôbec nič neobvyklé. Pokiaľ má ale auto za sebou jasnú servisnú históriu, vlastne sa nie je čoho báť. Je len potrebné počítať s prípadnými výdavkami, avšak ak všetko podchytíme včas, sľubuje Passat niekoľkostotisícový nájazd.

Diesely sú dobré

Len málo ľudí bude uvažovať o niečom inom ako o turbodieseli. Je to ale celkom logická voľba, pretože motory 2.0 TDI sú mechanicky spoľahlivé a predovšetkým sa naftový Passat aj vždy dobre predá.

Naftovú tisícšesťstovku odbavíme tým, že je to síce mechanicky solídny motor, ale dynamicky na rozložitý Passat sotva stačí. Snáď len, ak nájdete kus s úplne jasnou históriou a relatívne malým nájazdom, inak ju nechajte byť a hľadajte dvojliter. Ide lepšie a spotrebu má rovnakú. Navyše nie je tak citlivý na kvalitu nafty, aj keď aj v jeho prípade sa neodporúča pančované palivo. Tankujte len značkovú kvalitnú naftu.

Volkswagen-Passat-Variant-34.jpgVolkswagen-Passat-Variant-60.jpg

Z dvojlitrových dieselov je celkom jedno, čo vezmete. Základná verzia s výkonom 103 kW bohato stačí, má plynulý nástup výkonu a znesie toho veľa. Silnejšie prevedenie 125 kW alebo neskôr 130 kW síce poskytuje dynamickú prevahu najmä na diaľnici, ale existuje tam väčšie riziko nejakých mechanických problémov. Ak sa má napríklad objaviť vzácny problém s prasknutú hlavou valcov, bude to skôr v tej silnejšej verzii.

Starostlivý servis = spoľahlivé auto

Dôkladný servis je dôležitý vždy, no najmä po hranici 200 000 km už prikračujte k údržbe veľmi zodpovedne. Skráťte interval výmeny oleja, tankujte len kvalitnú naftu a všetky drobnosti riešte hneď, nech nespustíte lavínu oveľa drahších ťažkostí. Vedeli ste napríklad, že chybný termostat môže za týždeň zabiť filter pevných častíc? Starostlivosť o vozidlo zverte niekomu, kto sa vyzná a má zodpovedajúce nástroje. Spravovať Passat niekde na kolene nie je úplne dobrá cesta, ako zachovať jeho hodnotu a predovšetkým spoľahlivosť. Pri správnom servise pritom sľubujú dvojlitrové tédéíčka niekoľkostotisícové nájazdy.

 

Pre kondícii motora 2.0 TDI je absolútne kľúčové dodržiavanie konzervatívneho servisného plánu. Pre olej jazdite najneskôr po 15 000 km a dodržujte presne predpísanú špecifikáciu a normu oleja. Ideálne je nechať si tiež v servise zmeniť variabilný servisný interval na pevný s limitom 15 000 km alebo jeden rok.

Nezabudnite ani na servis periférií. Passat TDI bude mať najazdených okolo 200 000 km, takže počítajte s tým, že sa budú robiť remeňové rozvody. U nich je interval 210 000 km, ale určite ho preventívne skráťte napríklad na 180 000 alebo pokojne 160 000 km, nech máte pokoj. Aj spolu s rozvodmi urobte napínače a vodnú pumpu. Dobrý mechanik vám tiež preverí mazanie a celé periférie motora. Riziko zlyhania pohonu olejového čerpadla síce už nie je tak vysoké, ale stále existuje.

Filtre pevných častíc poväčšinou fungujú, ale nechajte auto dôkladne preveriť, či nemá filter mechanicky poškodený, prevŕtaný alebo vypitvaný. Ak majiteľ tvrdí, že filter nechal čistiť, nech doloží, kde a ako sa servisný zásah vykonával. Nový filter stojí cez tisícku, ale ak nikto s motorom nič nerobil, mal by vydržať.

Pozor na drobnosti! Niektorým Passatom môže hnevať chladenie, kedy sa motor vplyvom neustále otvoreného okruhu "prechladzuje". V takom prípade môže riadiaca jednotka vyhodnotiť, že nenastal správny okamih na spustenie regenerácie, a filter sa čoskoro zanesie. Kto to nerieši hneď, tomu sa filter v priebehu dvoch až troch tisíc kilometrov kompletne upchá.

Prevodovky a Haldex potrebujú pozornosť

Ak máte prevodovku DSG, meňte každých 60 000 km alebo tri roky olejovú náplň. Spojky bežne vydržia okolo 250 000 km, ale charakteristické trhanie pri zábere a neochota radiť sú signálom, že prevodovka musí ísť do servisu. Veľká generálka tohto DSG stojí do okolo tisíc eur, ale niekedy stačí len vymeniť olej a prehrať riadiacu jednotku prevodovky.

Sedemstupňovému DSG, ktoré sa dodávalo k motorom o krútiacom momente do 250 Nm vrátane (1.6 TDI, 1.4 TSI a 1.8 TSI), sa radšej vyhnite. Je to továreň na problémy, jedine že by predávajúci doložil, že ju v nejakej dohľadnej dobe nechával opraviť. Reálna životnosť spojok v 7DSG vo veľkom a ťažkom Passate je okolo 100 000 km.

Volkswagen-Passat-Variant-24.jpgVolkswagen-Passat-Variant-25.jpg

Ani na manuálne prevodovky nie je dobré zabúdať. Aj v ich prípade nie je od veci raz za štyri roky vymeniť olej, najmä pri silnejších motoroch majú mechanické prevodovky tendenciu drhnúť. Nájazd 300 000 km už začína byť na prevodovke cítiť.

Ak kupujete štvorkolku, nezabudnite tiež každých 40 až 60 000 km alebo najneskôr po troch rokoch (radšej ale po dvoch) v Haldexe vymeniť olejovú náplň. Dôvodom nepripájania zadnej nápravy ale nemusí byť len závada na spojke, môže to byť aj problém v riadiacej elektronike. Plno ľudí pri bežnej jazde ani nespozná, že sa nefunkčný Haldex vzadu len "vezie".

Benzínu sa zase až tak nebojte

Tak isto, rozvodové reťaze... Ale v prípade Passatu to nie je zas taká katastrofa, ako si hneď ukážeme. Benzínový Passat tiež môže mať niekoľko pomerne zásadných výhod. Tou hlavnou býva výrazne menší kilometrový nájazd. Zatiaľ čo pri verzii 2.0 TDI možno právom očakávať hodnotu 200 000 km a viac, motorizácie 1.8 TSI alebo 2.0 TSI môžu mať kľudne necelú polovicu tejto porcie.

Motor 1.4 TSI 90 kW plní bazáre najmä z fleetových verzií. Zlá jednotka to nie je, ale na Passat dynamicky príliš nestačí. Reťaze sa dajú opraviť, navyše od modelového roku 2012 už tak chúlostivé nie sú. Najviac si reťaz ničí ten, kto parkuje v kopci iba so zaradenou rýchlosťou. Parkovacia brzda by sa mala zatiahnuť sama, ale pri starších Passatoch občas hnevá. Sú kusy, ktoré majú za hranicou 100 000 km ešte pôvodnú reťaz, bez udeľovania známky blížiacej sa smrti.

Volkswagen-Passat-Variant-32.jpgVolkswagen-Passat-Variant-35.jpg

Silnejší, dvojstupňovo preplňovaný motor 1.4 TSI s turbom a kompresorom je komplikovaný, ale ak má za sebou správny servis, úplná katastrofa to tiež nie je. Zaujímavá je verzia EcoFuel na CNG, ale tam berte skôr menej ojazdený kus. Ešte raz pri motoroch 1.4 TSI pripomíname rizikovosť prevodoviek 7DSG.

Benzíny dobré, ale opatrne

Od roku výroby 2012 už by rozvody prakticky hnevať nemali. Motory 1.8 TSI a 2.0 TSI vďaka dvojstupňovému vstrekovaniu netrpí tak na zanášanie karbónom, ale zrýchlená degradácia oleja u nich hrozí tak ako tak. Sviečky meňte po 60 000 km a pred kúpou motor nechajte dôkladne preveriť. Je tu pár chúlostivých miest (variátor premenného časovania, napínacie lišty a podobne). Niekedy je dobré urobiť jeden veľký servis a investovať, nech potom máte pokoj. Avšak napríklad motor 2.0 TSI s automatom je veľmi príjemná motorizácia. A zvyčajne za sebou nemá po piatich rokoch už 300 000 km ako diesely.

 

Motor 1.8 TSI konštrukčného radu EA888 sa prestal predávať v októbri 2012 a my by sme odporúčali skôr hľadať jednotku 2.0 TSI, ktorá z nej konštrukčne vychádza. Motor v rámci modernizácie v druhej polovici roka 2011 dostal nielen lepšie a odolnejšie rozvody, ale predovšetkým sa definitívne zbavil predchádzajúcich problémov s vysokou spotrebou oleja vďaka novej konštrukcii piestov.

Jednotka 2.0 TSI predstavuje veľmi zaujímavú voľbu, ak nabehnete menšiu porciu kilometrov. Reálna spotreba sa dá udržať na deviatich litroch, čo je vzhľadom k dynamike a vskutku šesťvalcovému charakteru motora veľmi priaznivá hodnota. Avšak benzínový Passat vždy horšie hľadá nového kupcu.

Pre motory 1.8 TSI a 2.0 TSI platí rada meniť zapaľovacie sviečky už po 60 000 km a pripravte sa aj na vyššie riziko zlyhania zapaľovacích cievok. Základná mechnika je inak odolná, pokiaľ teda meníte olej po 15 000 km. Dvojliter s automatom DSG je potom veľmi lákavá a vlastne celkom bezproblémová kombinácia.

Motor 3.6 V6 je zaujímavá zvláštnosť. Štandardne má pohon všetkých kolies a automat DSG. S nejakým rozumným nájazdom by tento motor mohol byť atraktívny, ale pripravte sa na náročnejší servis a spotrebu 10 až 13 litrov na 100 km podľa štýlu jazdy. Pokiaľ ale nemá motor najazdených 250 000 km, zložité rozvody u neho ešte vydržia.

Väčšinou všetko funguje

Pri absolútnej väčšine predávaných áut v bazároch nemávajú Pass problémy s detailmi. Aj chúlostivá elektronická parkovacia brzda býva funkčná, ale všetko dobre preverte. Otravný systém stop/štart sa dá softvérovo obísť, aby ste ho nemuseli vypínať po každom naštartovaní.

Volkswagen-Passat-Variant-37.jpgVolkswagen-Passat-Variant-40.jpg

Skontrolujte funkciu klimatizácie a pri testovacej jazde sa započúvajte do motora, prevodovky a podvozku. Všetko sa dá riešiť, ale ponuka na trhu je široká a tých strieborných Passatov v naftovom dvojlitri za desať tisíc je toľko, že si rozhodne vyberte ten s najjasnejšou históriou a bez drobných chýb.

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia, rovnako tak radšej aj havarijné poistenie. Akokoľvek nestoja obvyklé diely nezmyselné sumy a sú ich plné sklady, niektoré špecifické diely, ako napríklad xenóny, sú celkom drahé.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY